Aanbesteding hoofdrailnet 2015

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Aanbesteding hoofdrailnet 2015

Bericht door Karl »

Zoals jullie weten gaat 1 januari 2015 een nieuwe concessie hoofdrailnet in. Volgens mij is er nog vrij weinig over bekend, behalve dat een kamermeerderheid van Balkende IV (ziet het er na de zomer weer anders uit?) voor een onderhandse aanbesteding aan NS was. Aangezien een onderhandse aanbesteding niet betekent dat er geen ruimte voor ambitie is, spui hier jullie ideeën. Hoeft niet op de 'waarheid' te berusten, maar realistische ideeën hebben mijn inziens meer kans op een interessante discussie dan verre toekomstmuziek.

Mijn gedachtenkronkels:

Splitsing landelijke en regionale verbindingen
- Aangezien regionale overheden nu al regelmatig een flinke zak geld op tafel leggen voor een extra treintje hier en een stop daar, lijkt het me mogelijk om aan hun wensen te kunnen voldoen wanneer het stoptreinnet overgedragen wordt aan de regionale overheden. Amersfoort-Ede-Wageningen-Arnhem moet zo geen probleem meer zijn en Syntus moet (mits dienstregelingtechnisch mogelijk) bij Arnhem Zuid moeten kunnen stoppen. Om ook snelle verbindingen aan te kunnen bieden kan bijvoorbeeld een regel worden ingesteld, "Mits regionale treinen niet op alle stations halteren hebben zij minimaal anderhalf keer de reistijd van de expresstreinen." Frequentieverdichtingen op het expressnet moeten wel mogelijk blijven.
Geen idee hoe omgegaan moet worden met toch wel interessante verbindingen zoals de stopper Breda - Utrecht. Ik weet niet of het wenselijk is of stadsregio's eigen zeggenschap krijgen, het lijkt mij eerder wenselijk om dat niet te doen. Het lijkt mij wenselijk een team samen te stellen van provincie en stadsregio's, waar nodig. Bijvoorbeeld bij het huidige Stedenbaan.
Er is geleerd van de OV-chipkaart, het ministerie heeft een sterke regierol en heeft veto-recht.

- Terug naar Spoorslag '70, een expressnet tussen de grotere plaatsen, zonder bij elke boom en grasspriet te stoppen. Desnoods minder frequent dan de huidige 4x/h-ideeën, maar wel sneller. De HSL en de Hanzelijn worden geintegreerd in het landelijk spoorwegnet, dit leidt tot veel nieuwe mogelijkheden. Schiphol - Eindhoven via Rotterdam en Breda? Rotterdam - Gronigen via Schiphol en Lelystad? Herontwerp van het lijnennet is wenselijk. Het herontwerp gebeurt genadeloos, Hoogeveen kan dus geen aanspraak doen op eerder verworven status.
- Naast het IC-net een sneltreinnet voor de huidige 'intercity's', zoals de huidige 'IC' Utrecht - Almere.

Stations
- De Nederlandse Spoorwegen dienen zich bezig te houden met hun kernactiviteit, treinen rijden van A naar B en terug, geen stationsexploitatie van een vervoerder in een markt. De vastgoedtak kan mijn inziens het best naar ProRail gaan, zij beheren nu ook de transfervoorzieningen en als onpartijdige partij lijkt ProRail mij ideaal voor het beheren van stations in het totaal. Stationswinkelvoorzieningen zouden eventueel aanbesteed kunnen worden, eventueel per station (Engeland) of gewoon per winkelruimte.

Kaartverkoop
- Kaartverkoop gaat eveneens naar ProRail, ik vind het maar vreemd dat ik mij tot vervoerder A moet wenden om bij vervoerder B te reizen. Integrale tickets blijven zo ook mogelijk, ook al moet ik van Groningen naar Vlissingen, ik blijf met één kaartje kunnen reizen. OV-chipkaartellende moet zo ook worden opgelost.

Ongetwijfeld zijn er nog dingen waar ik nu niet aan denk, maar dat volgt later wellicht nog.
Het is een spectrum.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Aanbesteding hoofdrailnet 2015

Bericht door Joshua »

Ik ben sowieso wel voor een onderhandse aanbesteding. NS blijft tot slot de Nederlandse Spoorwegen. En het zou me dan ook maar heel erg vreemd lijken als ik straks een IC neem vanaf Nijmegen naar Amsterdam en er straks bewijs van spreken een trein rijdt van DB.

Het is voor mij nog steeds een beetje onduidelijk hoe het nu geregeld is maar ik heb wel mijn ideeën hoe ik het graag zou zien.

Hoofdrailnet
Als ik aan het Hoofdrailnet denk, dan denk ik aan de Intercity trajecten. In de praktijk klopt dit dan ook weer niet helemaal. Maar ik denk dat je best wel het intercity netwerk ongeveer kan beschouwen als het hoofdrailnet. Met enkele uitzonderingen natuurlijk. Sneltreinen, stoptreinen en/of sprinters die eigenlijk enkel over een traject rijden waar ook een intercity rijdt kunnen ook prima bij het hoofdrailnet blijven horen. Al kun je wel kijken of als er een regionale vervoerder op wordt gezet de kwaliteit er dan misschien beter of juist slechter op wordt.

Kaartverkoop
Zo reis ik bijvoorbeeld veel met de trein op de Maaslijn, zoals bij jullie bekend met Veolia. Ik blijf het zoals de Topic Starter ook al aan geeft een raar iets vinden dat je hier wel gewoon een kaartje moet kopen bij de NS. En stel ze zouden kiezen voor eigen kaartverkoop automaten is ook weer niet handig want het moet gewoon eenheid in de verkoop zijn. Zoals je nu bij Arriva in het noorden ziet bijvoorbeeld. Die hebben op alle stations eigen automaten staan voor toekomstig gebruik. Ik ben heel benieuwd hoe dit in zijn werk zal gaan. Kaartverkoop dus in handen leggen van ProRail.

Stations
Ook hierover weet ik niet precies hoe het daadwerkelijk geregeld is, maar naar weten worden alle stations nog beheerd door NS. Toch een beetje raar als je op stations staat waar je geen enkele NS trein aan treft. Dit dus ook in handen leggen ProRail.
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Aanbesteding hoofdrailnet 2015

Bericht door robert55 »

Wat betreft ideeen over de exploitatie van de stations [inclusief de kaartverkoop] vraag ik me af of dat op dit moment echt ter discussie staat. Contact met reizigers zou wel een ongelofelijke cultuurshock zijn voor Prorail en dus misschien helpen.
Maar je zou ook aan een zelfstandige organisatie kunnen denken die gemeentes de mogelijkheid geeft in 'hun' station mee te investeren.
Ik heb het bewust over exploiteren van de stations en niet over beheren. Inkomsten uit nevenactiviteiten die aan het OV ten goede komen: prima.
Laatst gewijzigd door robert55 op do 11 mar 2010, 17:22, 1 keer totaal gewijzigd.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Aanbesteding hoofdrailnet 2015

Bericht door iljitsch »

Allereerst: twitterD? Leren ze de T niet meer op de lagere school ofzo?

Het lijkt mij een bijzonder slecht idee de kaartverkoop aan Prorail uit te besteden. Ze hebben het daar al moeilijk genoeg met hun huidige werk, en zoals we nu zien bij de invoering van de OV-chipkaart, het uit elkaar trekken van een proces en de onderdelen aan meerdere clubs geven maakt het leven een stuk lastiger voor de consument, die immers in het gat valt als de verschillende organisaties niet op elkaar aansluiten.

Overigens neemt de kaartverkoop toch zeer sterk in belang af met de komst van de OV-chipkaart. Laat ze speciale kaartjes lekker door de vervoerders zelf verkopen, waarbij de mogelijkheid blijft bestaan om kaartjes te hebben die over meerdere vervoerders gaan, zoals dit nu ook het geval is. Wel moet al ruim voor 2015 (lees: nu) regelen dat je zonder financieel nadeel met de chipkaart reizen die over meerdere vervoerders gaan kan maken. Het is al erg veel gevraagd aan reizigers om bij overstappen tussen vervoerders langs twee paaltjes te gaan, het moet niet ook nog eens meer kosten.

Verder is het belachelijk dat concurrerende lijnen, namelijk de gewone lijn van Rotterdam naar Schiphol via Den Haag naast de nieuwe hogesnelheidslijn, door hetzelfde bedrijf uitgebaat worden waardoor dat bedrijf de mogelijkheid krijgt de ene onaantrekkelijk te maken om reizigers in de andere, duurdere treinen te krijgen. Als er verschillende tarieven voor die lijnen moeten zijn, dan moet er ook echt geconcurreerd worden dus één van de twee naar een andere vervoerder. (Maar dat hebben ze met het vaste en mobiele net van KPN ook nooit gedaan, dus dat zal hier ook wel niet gebeuren.)

Maar vooral: snelheid! Dus nietsontziend intercitystops schrappen en infrastructuur verbeteren zodat het allemaal wat beter opschiet, met name de langere afstanden (meer dan 1 uur). Als stoppen op Utrecht CS 8 minuten moet duren van Leeuwarden naar Rotterdam, sla Utrecht CS dan lekker over! Stop ofwel op een doorgaand station waar je snel weer weg bent of helemaal niet, en laat mensen in Amersfoort overstappen. Den Haag HS laat zien dat het helemaal geen probleem is om het grootste station van de stad over te slaan.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Aanbesteding hoofdrailnet 2015

Bericht door reisthijs »

iljitsch schreef:Overigens neemt de kaartverkoop toch zeer sterk in belang af met de komst van de OV-chipkaart.
Daarom lijkt het me ook wel zo logisch dat er niet alleen één instantie verantwoordelijk is voor de kaartverkoop (er zal altijd kaartverkoop moeten blijven, je moet toch ergens een OV-chipkaart kunnen kopen :wink: ) maar dat diezelfde instantie ook verantwoordelijk is voor alle OV-chipkaartpaaltjes en -poortjes op de stations. Dat bedrijf mag er dan gelijk ook voor gaan zorgen dat je bij overstappen maar langs één paaltje hoeft in plaats van twee.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Aanbesteding hoofdrailnet 2015

Bericht door Karl »

iljitsch schreef:(...)Verder is het belachelijk dat concurrerende lijnen, namelijk de gewone lijn van Rotterdam naar Schiphol via Den Haag naast de nieuwe hogesnelheidslijn, door hetzelfde bedrijf uitgebaat worden waardoor dat bedrijf de mogelijkheid krijgt de ene onaantrekkelijk te maken om reizigers in de andere, duurdere treinen te krijgen. Als er verschillende tarieven voor die lijnen moeten zijn, dan moet er ook echt geconcurreerd worden dus één van de twee naar een andere vervoerder. (Maar dat hebben ze met het vaste en mobiele net van KPN ook nooit gedaan, dus dat zal hier ook wel niet gebeuren.)(...)
Daarom pleit ik juist voor integratie van de HSL in het hoofdrailnet, op die manier trek je mijn inziens veel meer reizigers en aantrekkelijker verbindingen. Zo wordt de zuidelijke Randstad met het noorden veel beter ontsloten en zie ik ook mogelijkheden voor Eindhoven - Schiphol via Rotterdam.
Het is een spectrum.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Aanbesteding hoofdrailnet 2015

Bericht door iljitsch »

Als je de HSL in het gewone net integreert, waar komt dan het geld vandaan dat de NS aan de staat moet betalen voor het gebruik van dit spoor? Ik kan me toch niet voorstellen dat dit omgeslagen wordt over alle reizigers, terwijl alleen die tussen Schiphol en Rotterdam er voordeel van hebben...
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Aanbesteding hoofdrailnet 2015

Bericht door playertwo »

Lijnen als Roosendaal - Vlissingen, Rotterdam - Hoek van Holland, Eindhoven - Venlo, Zwolle - Leeuwarden, Alkmaar - Den Helder / Hoorn en Haarlem - Zandvoort, zou je prima kunnen afkoppelen van het hoofdrailnet en openbaar aanbesteden zoals dat nu ook al het geval is op een aantal nevenlijnen. Kan kom je al een heel eind. De kaartverkoop en de stations kan je veel beter bij NS laten, dan overdragen aan Prorail. Prorail moet zich lekker blijven bezig houden met het facaliteren van het spoor zelf, en de treinpaden. Daar hebben ze hun handen vol genoeg aan.
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Aanbesteding hoofdrailnet 2015

Bericht door robert55 »

Maar het is natuurlijk de vraag of de staat dat geld ooit van HiSpeed gaat krijgen. NS heeft in 2009 100 miljoen op die concessie verloren en het is maar zeer de vraag of ze ooit uit de kosten gaan komen. NS heeft in eerste instantie een aanbieding gedaan voor een met het IC-net geintegreerde HSL, die is vooral om politieke redenen afgewezen (NS had toen niet zoveel politieke vrienden als de laatste tijd). Er moest een aanbesteding komen. waarbij NS de strategische keuze heeft gemaakt dat ze zich niet konden veroorloven die te verliezen.
Volgens mij gaan ze nooit uit de kosten komen met dit model. Dus hoe lang houden ze dat vol? Ik ben bang: tot ze de hoofdnet concessie binnen hebben
iljitsch schreef:Als je de HSL in het gewone net integreert, waar komt dan het geld vandaan dat de NS aan de staat moet betalen voor het gebruik van dit spoor? Ik kan me toch niet voorstellen dat dit omgeslagen wordt over alle reizigers, terwijl alleen die tussen Schiphol en Rotterdam er voordeel van hebben...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding hoofdrailnet 2015

Bericht door Daniel »

iljitsch schreef:Maar vooral: snelheid! Dus nietsontziend intercitystops schrappen en infrastructuur verbeteren zodat het allemaal wat beter opschiet, met name de langere afstanden (meer dan 1 uur). Als stoppen op Utrecht CS 8 minuten moet duren van Leeuwarden naar Rotterdam, sla Utrecht CS dan lekker over! Stop ofwel op een doorgaand station waar je snel weer weg bent of helemaal niet, en laat mensen in Amersfoort overstappen.
Lijkt me erg lastig om Utrecht Centraal over te gaan slaan, je zult immers toch moeten kopmaken van Amersfoort ri. Gouda want echt veel plek om een doorgaande verbinding te maken is er nu ook weer niet.
Een mogelijkheid zou wel zijn om anders door te koppelen en dan een snelle cross-platformoverstap te bieden. Krijg je bijvoorbeeld iets als Amersfoort - Maastricht/Heerlen en het herstel van Den Haag/Rotterdam - Arnhem (die combi is volgens mij het handigst in het spoorgebruik). De vier sporen (8, 9, 11 en 12) waar nu de NoordOost voornamelijk gebruik van maakt komen dan vrij om de acht IC's per uur uit Schiphol/Amsterdam kop te laten maken.
De vraag is echter wel of het wenselijk is alle verbindingen uit Amsterdam/Schiphol in Utrecht te laten eindigen. Wellicht zou je dan moeten kiezen 2x/uur een trein uit Amersfoort/Den Haag/Rotterdam in Utrecht te laten eindigen en de trein uit Amsterdam/Schiphol door te laten rijden, maar dat past weer niet in de corridorgedachte.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Aanbesteding hoofdrailnet 2015

Bericht door iljitsch »

Reiziger Ddrs schreef:Lijkt me erg lastig om Utrecht Centraal over te gaan slaan, je zult immers toch moeten kopmaken van Amersfoort ri. Gouda want echt veel plek om een doorgaande verbinding te maken is er nu ook weer niet.
??? Er wordt in de huidige situatie van Zwolle naar Utrecht toch gewoon doorgereden in Amersfoort?

Het is juist belangrijk om die lange trajekten zonder onnodig overstappen te bieden, dat vermindert de kans op gemiste aansluitingen en maakt de reis veel plezieriger, je kan enkele uren achter elkaar doorwerken, in plaats van naar de auto voor je staren op de snelweg. Al je spullen bij elkaar graaien en maar hopen dat je na de overstap weer kan zitten gaat flink ten koste van dat voordeel.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding hoofdrailnet 2015

Bericht door Daniel »

iljitsch schreef:
Reiziger Ddrs schreef:Lijkt me erg lastig om Utrecht Centraal over te gaan slaan, je zult immers toch moeten kopmaken van Amersfoort ri. Gouda want echt veel plek om een doorgaande verbinding te maken is er nu ook weer niet.
??? Er wordt in de huidige situatie van Zwolle naar Utrecht toch gewoon doorgereden in Amersfoort?
Ja, waar lees jij dan dat dat niet zo is??? Ik noem het als Amersfoort <-> Gouda omdat dat wat eenvoudiger is als Leeuwarden/Groningen/Enschede/Deventer - Rotterdam/Den Haag :wink:
Het is juist belangrijk om die lange trajekten zonder onnodig overstappen te bieden, dat vermindert de kans op gemiste aansluitingen en maakt de reis veel plezieriger, je kan enkele uren achter elkaar doorwerken, in plaats van naar de auto voor je staren op de snelweg. Al je spullen bij elkaar graaien en maar hopen dat je na de overstap weer kan zitten gaat flink ten koste van dat voordeel.
Ja, en juist daarom is jouw idee volstrekt onlogisch. Je moet juist wel in Utrecht stoppen omdat je daar tenminste kunt overstappen in relevante richtingen: de trein van Leeuwarden naar Rotterdam niet laten stoppen in Utrecht zorgt immers slechts voor een onnodige overstap voor veruit het grootste deel van de reizigers (niet alleen die naar Utrecht zelf, maar ook degenen die in Utrecht willen overstappen ri. Arnhem of Den Bosch).
Realiseer je namelijk wel dat de hoeveelheid doorgaande reizigers vrij beperkt is: de NoordOost vanuit Amersfoort stroomt in Utrecht vrijwel volledig leeg en wordt vervolgens weer gevuld met andere reizigers die naar Rotterdam of Den Haag willen. Andersom speelt exact hetzelfde.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Aanbesteding hoofdrailnet 2015

Bericht door iljitsch »

Reiziger Ddrs schreef:
iljitsch schreef:
Reiziger Ddrs schreef:Lijkt me erg lastig om Utrecht Centraal over te gaan slaan, je zult immers toch moeten kopmaken van Amersfoort ri. Gouda want echt veel plek om een doorgaande verbinding te maken is er nu ook weer niet.
??? Er wordt in de huidige situatie van Zwolle naar Utrecht toch gewoon doorgereden in Amersfoort?
Ja, waar lees jij dan dat dat niet zo is???
Wat bedoel je dan met kopmaken hierboven?
Reiziger Ddrs schreef:Je moet juist wel in Utrecht stoppen omdat je daar tenminste kunt overstappen in relevante richtingen: de trein van Leeuwarden naar Rotterdam niet laten stoppen in Utrecht zorgt immers slechts voor een onnodige overstap voor veruit het grootste deel van de reizigers (niet alleen die naar Utrecht zelf, maar ook degenen die in Utrecht willen overstappen ri. Arnhem of Den Bosch).
Als je die een overstap in Amersfoort kan geven is dat net zo goed als in Utrecht.
Reiziger Ddrs schreef:Realiseer je namelijk wel dat de hoeveelheid doorgaande reizigers vrij beperkt is: de NoordOost vanuit Amersfoort stroomt in Utrecht vrijwel volledig leeg en wordt vervolgens weer gevuld met andere reizigers die naar Rotterdam of Den Haag willen. Andersom speelt exact hetzelfde.
Ja, je moet wel aparte treinen van Amersfoort, Rotterdam en Den Haag naar Utrecht laten rijden. Maar dat is geen probleem met Utrecht als de facto kopstation in die richtingen. Dat zijn reizigers op kortere afstanden. Ik heb niet het idee dat er nu ontzettend veel mensen uit het noorden naar Utrecht moeten.
Laatst gewijzigd door Daniel op do 11 mar 2010, 20:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quotes gefixt
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding hoofdrailnet 2015

Bericht door Daniel »

iljitsch schreef:Wat bedoel je dan met kopmaken hierboven?
Kopmaken in Utrecht :wink:
Reiziger Ddrs schreef:Je moet juist wel in Utrecht stoppen omdat je daar tenminste kunt overstappen in relevante richtingen: de trein van Leeuwarden naar Rotterdam niet laten stoppen in Utrecht zorgt immers slechts voor een onnodige overstap voor veruit het grootste deel van de reizigers (niet alleen die naar Utrecht zelf, maar ook degenen die in Utrecht willen overstappen ri. Arnhem of Den Bosch).
Als je die een overstap in Amersfoort kan geven is dat net zo goed als in Utrecht.
Het probleem is nu juist dat niet kan: d'r komen geen treinen naar Den Bosch en Arnhem in Amersfoort :wink:
Ja, je moet wel aparte treinen van Amersfoort, Rotterdam en Den Haag naar Utrecht laten rijden. Maar dat is geen probleem met Utrecht als de facto kopstation in die richtingen. Dat zijn reizigers op kortere afstanden. Ik heb niet het idee dat er nu ontzettend veel mensen uit het noorden naar Utrecht moeten.
Ja, en hoe wil jij die treinen van Utrecht naar Rotterdam en Den Haag over die twee spoortjes tussen Woerden en Gouda - Rotterdam/Den Haag krijgen?
De stoptrein naar Rotterdam gaat bv. in Woerden vlak achter de IC aan en is vlak voor de volgende IC in Rotterdam, daar past dus geen extra IC meer tussen :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Aanbesteding hoofdrailnet 2015

Bericht door Vinny »

! Stop ofwel op een doorgaand station waar je snel weer weg bent of helemaal niet, en laat mensen in Amersfoort overstappen.
Tijdens de versperring als gevolg van de ontspring bij Vleuten werd dit gedaan. De trein Leeuwarden - Rotterdam werd na Amersfoort via een goederenpad via Diemen Zuid en Breukelen gestuurd. Deze route is (vanwege het niet kopmaken) ongeveer net zo snel als via Utrecht. Er zaten alleen vrijwel geen reizigers in de trein, want de relatie Amersfoort - Rotterdam/Den Haag is niet zo sterk, en tussen Zwolle en deze steden is deze al vrijwel afwezig. Alleen tussen Den Haag en Groningen is relatief veel vervoersvraag (ambtenaren).
Contact met reizigers zou wel een ongelofelijke cultuurshock zijn voor Prorail en dus misschien helpen.
Nee hoor, het clubje mensen dat de stations nu beheert, zal dat blijven doen, alleen krijgen ze een ander logo op hun visitekaartje. Wellicht dat ze in een ander kantoor moeten gaan werken, maar ik zie totaal niet in hoe dit de overige bedrijfstakken kan beïnvloeden. Onlangs heeft ProRail de ongevallendienst van Nedtrain overgenomen. Dat is ook geen wereldschokkend nieuws geweest.

Zelf zie ik graag dat het intercitynet wordt aanbesteed als één kavel (inclusief hogesnelheidsijn voor de binnenlande HSL-verbindingen). Verder moeten regionale overheden ook zeggenschap krijgen over stoptreinen, of bijvoorbeeld hun stoptrein laten opnemen in het intercitynet (zonetreinen). Vooral voor de provincies Limburg, Zeeland, Groningen, Drenthe, Friesland en Noord-Holland kan dat aantrekkelijk zijn.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Aanbesteding hoofdrailnet 2015

Bericht door Geert »

Ik blijf van mening dat een te groot deel van de taken op het spoor bij NS is blijven liggen. Ik noem de kaartverkoop, stationsexploitatie, vastgoed; allemaal zaken die naar Prorail of andere onafhankelijke instanties hadden kunnen gaan. Bedrijven als NS (die zeker vanwege de 'gratis' erfenis) moeten gewoon treintjes gaan rijden. Vervoerders moeten verplicht worden in ieder geval een aantal nationale reisproducten te accepteren (VDU, normale tickets, abonnementen, kortingsacties). Mochten ze behoefte hebben aan eigen acties dan moeten ze dat zelf weten.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Aanbesteding hoofdrailnet 2015

Bericht door Chauf21 »

Vinny schreef:Zelf zie ik graag dat het intercitynet wordt aanbesteed als één kavel (inclusief hogesnelheidsijn voor de binnenlande HSL-verbindingen). Verder moeten regionale overheden ook zeggenschap krijgen over stoptreinen, of bijvoorbeeld hun stoptrein laten opnemen in het intercitynet (zonetreinen). Vooral voor de provincies Limburg, Zeeland, Groningen, Drenthe, Friesland en Noord-Holland kan dat aantrekkelijk zijn.
Een integratie van het stoptreinnet met de aangrenzende busconcessie zie ik ook wel zitten. Niet alleen voor de genoemde provincies, maar ook voor bijvoorbeeld de busconcessie Haaglanden (treinseries s5000, s19800) of de Stadsregio Rotterdam (treinserie s9700) zie ik daar wel voordelen :pos:

Je plan van één intercitynet inclusief hogesnelheidslijnverbindingen zie ik ook wel zitten :pos:
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Aanbesteding hoofdrailnet 2015

Bericht door iljitsch »

Chauf21 schreef:Een integratie van het stoptreinnet met de aangrenzende busconcessie zie ik ook wel zitten. Niet alleen voor de genoemde provincies, maar ook voor bijvoorbeeld de busconcessie Haaglanden
Heb je wel eens geteld hoeveel bussen er stoppen op Den Haag HS? :D

(Ok, op Dord- en Zwijndrecht, Lombardijen, Delft en Leiden is het meer hoewel daarvan alleen Delft concessie Haaglanden is.)
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Aanbesteding hoofdrailnet 2015

Bericht door Wubbo »

Integratie van de HSL in het hoofdrailnet moet je gelijk doen. Qua tariefsysteem pleit ik voor het normale tariefsysteem + een toeslag, wat zeker te verdedigen is gezien de reistijdwinst. Over het knippen van doorgaande lijnen en het aanbesteden van de uitlopers heb ik dubbele gedachten: aan de ene kant laten de ervaringen zien dat je meer vervoer krijgt, aan de andere kant is het een grote uitdaging om in plaats van een doorgaande treinserie twee kerende treinseries kwijt te raken op stations als Roosendaal, Zwolle en Eindhoven. Met name in die laatste is het onbegonnen werk.

Misschien moeten we wel naar het Duitse systeem: aanbesteding per lijn/combinatie van lijnen. De ontwikkeltaak komt dan bij het ministerie, de uitvoeringstaak bij de vervoerder. Faciliterend voor dat alles is dan ProRail waarvan ik niet zie waarom die niet de exploitatie van de stations over kan nemen. Ze zijn al eigenaar van de transferruimtes (wat dat dan ook is), waarom zou je dan Servex en het vastgoed niet onder ProRail kunnen hangen?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding hoofdrailnet 2015

Bericht door Daniel »

@ iljitsch: En waarvan Dordrecht en Zwijndrecht eigenlijk al afvallen voor verdere integratie door het ontbreken van echte paralleliteit met de trein: alles van station Dordrecht naar station Zwijndrecht rijdt "om" via het centrum en de verbinding daarheen wil je zowiezo behouden, maar je kunt er niet keren (zou zowiezo onzin zijn met het station 3 minuten verderop).
Verder is er alleen nog 'n bus Zwijndrecht - Barendrecht, maar die is noodzakelijk voor de bediening van Heerjansdam wat halverwege ligt.
Lombardijen kent ook geen parallelle lijnen die je kunt integreren met de treindienst, dus zou je alleen Delft en Leiden nog over houden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Aanbesteding hoofdrailnet 2015

Bericht door Chauf21 »

iljitsch schreef:
Chauf21 schreef:Een integratie van het stoptreinnet met de aangrenzende busconcessie zie ik ook wel zitten. Niet alleen voor de genoemde provincies, maar ook voor bijvoorbeeld de busconcessie Haaglanden
Heb je wel eens geteld hoeveel bussen er stoppen op Den Haag HS? :D

(Ok, op Dord- en Zwijndrecht, Lombardijen, Delft en Leiden is het meer hoewel daarvan alleen Delft concessie Haaglanden is.)
Wat te denken van Laan van NOI, Mariahoeve, Rijswijk, Voorburg, Ypenburg, Zoetermeer (Oost)...
Den Haag HS is niet interessant, het gaat juist om de combinatie bus-stoptrein.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Aanbesteding hoofdrailnet 2015

Bericht door iljitsch »

Wat is precies de bedoeling met de combinatie bus/stoptrein? Uiteraard wonen de meeste mensen niet op loopafstand van een treinstation, dus voor/natransport is belangrijk. Maar van de stations die je noemt stoppen er zover ik snel kan zien alleen op Ypenburg en Zoetermeer meer dan twee buslijnen, dus er grootschalig zal die afstemming niet worden. Ook stoppen sommige bussen op meerdere knooppunten (bus/trein of bus/bus) waardoor het afstemmen lastig wordt.

Het lijkt erop dat Reiziger Ddrs wil inzetten op het zo veel mogelijk voorkomen dat er tussen twee punten zowel een trein als een bus rijdt. Ik zie de logica daarvan niet. Dan zou je dus twee keer over moeten stappen in plaats van gewoon doorijden, dat levert flink tijdverlies en risico op gemiste aansluitingen. Alleen wanneer de afstanden toenemen is bus/trein/bus zinnig. (Een speciaal geval vormt Den Haag Ypenburg omdat door de vliet en alle snelwegen dat station vanuit de rest van de stad zeer lastig te bereiken is over de (niet-snel)weg terwijl dit met de trein maar een paar minuten is.)

Qua afstemming zie je dat dit bij uurdiensten cruciaal is. Een overstap van 20 minuten haalt alle vaart uit je reis en een gemiste aansluiting bij een uurdienst is rampzalig. Bij een kwartierdienst is het nog wel mogelijk het slecht te doen (precies op hetzelfde moment wegrijden zodat reizigers altijd een kwartier moeten wachten) maar als je dat voorkomt dan is het allemaal niet zo spannend meer.

Verder is het in grotere steden vaak sneller om door te rijden naar een groter station en daar op de bus of tram te stappen. Bijvoorbeeld, als je in Leidschendam moet zijn kan je de stoptrein nemen en in Mariahoeve uitstappen en dan de bus of de tram, maar je kan ook naar Den Haag CS gaan en daar de tram nemen. Zit je langer in de langzame tram, maar je kan wel de intercity nemen waardoor het toch vaak sneller is. Vandaar ook dat ik een tegenstander van stationnetjes als Den Haag Moerwijk ben. In de grote steden met goed stadsvervoer zou je eigenlijk alleen een sneltreinstop aan de randen van de stad moeten maken om over te stappen, niet meerdere stoptreinstops. Hoewel de praktijk altijd wat afwijkt van de leer, een station als Den Haag Mariahoeve lijkt op het eerste gezicht overbodig maar er stappen toch flink wat mensen in en uit.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Aanbesteding hoofdrailnet 2015

Bericht door reisthijs »

Het Randstedelijke stoptreinnetwerk koppelen aan de busconcessies, dus in stukjes aanbesteden, lijkt me een slecht idee. Omdat het nu dus een netwerk is. Ga je dat regionaal aanbesteden dan krijg je dus nog meer dan nu stoptreintjes die bij de provinciegrens keren. Niet dat deze stoptreinen dan perse bij het hoofdrailnet horen - maar graag wel in één concessie.
Wubbo schreef:Integratie van de HSL in het hoofdrailnet moet je gelijk doen. Qua tariefsysteem pleit ik voor het normale tariefsysteem + een toeslag, wat zeker te verdedigen is gezien de reistijdwinst.
Volgens het 'normale tariefsysteem' zou het tarief voor Amsterdam over de HSL eigenlijk een stuk lager moeten zijn dan via de Oude Lijn, want de werkelijk afgelegde afstand is veel kleiner. In feite betaal je dus zonder toeslag al extra voor de HSL omdat de HSL kortere tariefkilometers heeft. Dat is op zich wel te verdedigen gezien de reistijdwinst. Dat daar nog een hoge toeslag bovenop komt eigenlijk niet.
Dus als je de HSL integreert in het hoofdrailnet maak het dan ook wat betaalbaarder. Dat levert misschien wel minder inkomsten op maar compenseer dat dan door zaken af te schaffen waar de binnenlandse treinreiziger niet echt behoefte aan heeft (wat heb je aan railcatering als de reis zo kort is dat ze pas een keer langskomen als je er al bijna bent, en wat moet je met een luxe 'lounge' op het station als je nauwelijks hoeft te wachten omdat er straks 6 treinen per uur rijden?)
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Aanbesteding hoofdrailnet 2015

Bericht door iljitsch »

Reiziger Ddrs schreef:Kopmaken in Utrecht
Ok, ik begrijp dat Utrecht overslaan problematisch is en een ondergrondse verbinding tussen Utrecht Overvecht en Utrecht Terwijde onder Zuilen door, waarbij die het nieuwe overstapstation wordt, is ook niet echt te doen.

Maar dat kopmaken in Utrecht blijf ik toch een groot probleem vinden. Wellicht zou het mogelijk zijn een nieuw stuk spoor te leggen van Amersfoort tussen Bilthoven en Zeist door (waarbij Zeist een station aan de rand van de stad zou kunnen krijgen) wat dan aansluit op het spoor Utrecht - Arnhem, waardoor de intercity's uit het noorden vanaf de andere kant Utrecht binnenkomen en dus zo door kunnen rijden in plaats van kopmaken.

Verder kan er dan ook een stukje spoor van het oosten van Woerden naar het zuiden van Woerden aangelegd worden (grotendeels langs de snelweg) waarmee je Woerden kan afsnijden met de intercity.

Als we dan toch bezig zijn gelijk maar even na Zwolle waar het spoor de bocht naar Meppel maakt rechtdoor trekken, tussen Meppel en Hoogeveen door rechtstreeks richting Beilen, dat scheelt minstens 15 km omrijden en zorgt waarschijnlijk voor een hogere snelheid. Zonodig bij Beilen extra doorrijdsporen om op hoge snelheid door het station te kunnen.

Ik zou dan ook graag al dat gekronkel in en rond Amsterdam opruimen maar dat is natuurlijk niet haalbaar...
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Aanbesteding hoofdrailnet 2015

Bericht door Wubbo »

@iljitsch: waarom zou je wel willen overstappen aan de rand van de stad op een langzaam stadsvervoermiddel (in het gunstigste geval een metro) maar niet op een stoptrein die, als het meezit, een rechtstreekse verbinding geeft met waar je vandaan komt of zijn moet, en ook nog eens gemiddeld sneller is dan bus, tram en metro?

@reisthijs: hoe hoog die toeslag zou moeten zijn is een discussie waar we niet uit gaan komen, maar dat ie minder hoog moet zijn dan nu is voor mij duidelijk. Ik zit meer te denken aan de categorie ICE-toeslag. Prima moment ook trouwens om een landelijk HSL-netwerk uit te rollen :)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 70 gasten