Conducteurs NS krijgen handboeien

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Conducteurs NS krijgen handboeien

Bericht door Cookie »

Conducteurs NS krijgen handboeien;
Met nieuwe geweldsbevoegdheden is NS-personeel bij gevaar minder afhankelijk van soms trage politie


Wapenuitrusting voor duizend conducteurs.

Proef in Amsterdam en Zwolle met handboeien.


AMSTERDAM - De NS wil conducteurs uitrusten met handboeien en een wapenstok. Ook moeten ze de bevoegdheid krijgen om zwartrijders te fouilleren. Dit zegt de NS tegen de Volkskrant.

'We zijn met het ministerie van Justitie in overleg om te kijken of de geweldsbevoegdheden van onze service- en veiligheidsteams kunnen worden uitgebreid', zegt een woordvoerder. 'Fouilleren en het gebruiken van de wapenstok en handboeien komen daarbij ter sprake.'

Niet alle 3.200 conducteurs krijgen straks de nieuwe wapenuitrusting. Het gaat om maximaal duizend conducteurs van het nieuwe 'elitekorps' van de Nederlandse Spoorwegen, de zogenaamde 'service- en veiligheidsteams'. Deze mobiele teams, die bestaan uit speciaal getrainde medewerkers, worden sinds begin dit jaar vooral ingezet op risicolijnen.

De ondernemingsraad van de NS is inmiddels ingelicht. Daar ligt een adviesaanvraag ter goedkeuring om in de regio's Amsterdam en Zwolle een proef van drie maanden te houden.

Conducteurs van de service- en veiligheidsteams mogen dan zwartrijders fouilleren indien zij geen identiteitsbewijs kunnen of willen laten zien. Als de zwartrijders agressief worden, kunnen ze in de boeien worden geslagen en aan de gealarmeerde politie worden overgedragen. In de proef wordt de wapenstok nog niet ingezet.

Wanneer de proef begint, is nog onduidelijk. Het ministerie van Justitie heeft officieel nog geen toestemming gegeven.

De NS heeft de service- en veiligheidsteams in het leven geroepen om minder vaak een beroep te hoeven doen op de politie. 'Die kan soms niet snel genoeg ter plekke zijn als onze medewerkers te maken hebben met agressieve of onwillige klanten', zegt een NS-woordvoerder. De mobiele teams opereren nu vanaf twintig locaties in Nederland.

Nu al mogen de service- en veiligheidsteams 'gepast geweld' gebruiken om bijvoorbeeld zwartrijders die willen weglopen tegen te houden. Maar met de mogelijkheid om te fouilleren en mensen in de handboeien te slaan, krijgen deze medewerkers bijna politiebevoegdheden.

FNV Bondsbestuurder Roel Berghuis juicht het NS-voorstel toe.

Bron: De Volkskrant (papieren editie), 24 april 2008
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Conducteurs NS krijgen handboeien

Bericht door deadlock »

+1 voor NS
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Conducteurs NS krijgen handboeien

Bericht door BR628 »

Ik zie ook niet in waarom er uberhaupt iemand hier tegen kan zijn.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Conducteurs NS krijgen handboeien

Bericht door WSM »

Ik zit er anders helemaal niet op te wachten dat pbt-teams met nog meer machtsvertoon hun razzia's gaan houden. Ik ben in de trein ten alle tijden in het bezit van een geldig vervoerbewijs, waarom kan ik dan niet op een normale manier gecontroleerd worden? De attitude in dit p*******land dat iedereen bij voorbaat verdacht is voordat het tegendeel bewezen is begint me behoorlijk de keel uit de hangen.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Conducteurs NS krijgen handboeien

Bericht door deadlock »

WSM schreef:Ik zit er anders helemaal niet op te wachten dat pbt-teams met nog meer machtsvertoon hun razzia's gaan houden. Ik ben in de trein ten alle tijden in het bezit van een geldig vervoerbewijs, waarom kan ik dan niet op een normale manier gecontroleerd worden? De attitude in dit p*******land dat iedereen bij voorbaat verdacht is voordat het tegendeel bewezen is begint me behoorlijk de keel uit de hangen.
Jammer, maar helaas denken je medelanders er niet zo over en dus is het nodig. Totdat we natuurlijk de storende elementen in deze maatschappij in werkkampen in Siberi
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Conducteurs NS krijgen handboeien

Bericht door Geert »

WSM schreef:Ik zit er anders helemaal niet op te wachten dat pbt-teams met nog meer machtsvertoon hun razzia's gaan houden. Ik ben in de trein ten alle tijden in het bezit van een geldig vervoerbewijs, waarom kan ik dan niet op een normale manier gecontroleerd worden? De attitude in dit p*******land dat iedereen bij voorbaat verdacht is voordat het tegendeel bewezen is begint me behoorlijk de keel uit de hangen.
Die razzia's zoals jij ze noemt kom ik niet tegen. Ik word altijd gewoon beleefd gevraagd naar mijn vervoersbewijs en wanneer ik dat laat zien is er niets aan de hand, wat maakt het dan uit dat de controleurs handboeien krijgen voor het uitschot wat het vertikt om een vervoersbewijs te kopen en/of te laten zien en dat ook nog de normaalste zaak van de wereld vindt?
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Conducteurs NS krijgen handboeien

Bericht door Dubbele P »

WSM schreef:Ik zit er anders helemaal niet op te wachten dat pbt-teams met nog meer machtsvertoon hun razzia's gaan houden. Ik ben in de trein ten alle tijden in het bezit van een geldig vervoerbewijs, waarom kan ik dan niet op een normale manier gecontroleerd worden? De attitude in dit p*******land dat iedereen bij voorbaat verdacht is voordat het tegendeel bewezen is begint me behoorlijk de keel uit de hangen.
Zolang je een geldig vervoersbewijs hebt, blijven die stok en handboeien gewoon aan de broek hangen en is er niets om je over op te winden. Zelfs als je geen vervoersbewijs hebt, wordt er heus niet meteen op losgemept.
Ik vind het juist goed dat er eens flink opgetreden gaat worden tegen dat tuig dat soms in de treinen zit en zich denkt alles te kunnen permiteren.
Linkerspoor
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 19:46

Re: Conducteurs NS krijgen handboeien

Bericht door Linkerspoor »

Ik ben ook voor! En pepperspray mag er ook bij van mij!
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Conducteurs NS krijgen handboeien

Bericht door Geert »

Op de radio (Q Music) hadden ze het er vanmorgen over dat conducteurs zowel van handboeien als pepper spray worden voorzien, dus wie weet... ;)
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: Conducteurs NS krijgen handboeien

Bericht door M57 »

Geert schreef:Die razzia's zoals jij ze noemt kom ik niet tegen.
Ik wel. Maar ik denk dat de eventuele handboeien en wapenstok daar geen rol in spelen - voor de normale reiziger - zoals ook al door iemand anders gezegd.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Conducteurs NS krijgen handboeien

Bericht door deadlock »

Linkerspoor schreef:Ik ben ook voor! En pepperspray mag er ook bij van mij!
8-) I like the way you reason :mrgreen:

Het is ook niet alleen om zwartrijders makkelijker te kunnen pakken, ook luidruchtige en bedreigende betalende reizigers kunnen zo eens aangepakt worden.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Conducteurs NS krijgen handboeien

Bericht door Vinny »

Die razzia's zoals jij ze noemt kom ik niet tegen.
Deze acties zijn er soms op de lijnen Enkhuizen - Hoorn Kersenboogerd - Hoorn; Schiphol - Amsterdam Lelylaan - Amsterdam Sloterdijk; Weesp - Almere Centrum - Almere Oostvaarders.
Dit komt omdat dit lijnen zijn die heel zwaar scoren in overlast door zakkenrollers, criminelen, zwartrijders etc.

Ik heb het zelf ook wel eens een aantal keer meegemaakt en ik vond het zelf toch wel een onprettig gevoel opleveren.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
air-bus
Berichten: 120
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19
Locatie: Amstelveen

Re: Conducteurs NS krijgen handboeien

Bericht door air-bus »

Wat mij betreft krijgen ze er ook nog een tasergun bij! :mrgreen:
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Conducteurs NS krijgen handboeien

Bericht door Ruben »

Vergeet Duivendrecht - Schiphol niet...ook al paar keer mee mogen maken.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten