Aanbesteding hoofdrailnet 2015

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding hoofdrailnet 2015

Bericht door Daniel »

iljitsch schreef:Het probleem is dat het gewoon erg slecht opschiet om in de richting west - noord te stoppen op een station dat in de richting zuidoost - noordwest ligt.
Da's helemaal geen probleem, er zijn namelijk maar weinig reizigers die van Gouda (of iets daarvoor) naar Amersfoort (of iets daarna) reizen.
Zoals eerder in deze discussie al geschreven is hebben de reizigers vanuit zowel Amersfoort als Rotterdam/Den Haag voornamelijk als bestemming Utrecht Centraal :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Aanbesteding hoofdrailnet 2015

Bericht door Jurjen »

iljitsch schreef:
Ook hardstikke zonde dat er straks een tunnel onder het centrum van Amsterdam ligt maar dat de trein gewoon z'n omweg langs de rand van de stad blijft maken.
Welke tunnel? Toch niet de Noord-Zuidlijn? Wat had je dan willen doen, met de doorgaande trein Den Haag-Groningen die tunnel in, naar CS, daar 8 minuten kopmaken en weer terug? Nee, dan kan je beter een spoor dat dat stuk afsnijdt aanleggen.. Oh wacht, dat doen we nu al! *O*
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Aanbesteding hoofdrailnet 2015

Bericht door Wubbo »

iljitsch schreef:Het is mij niet duidelijk waarom het "hoofdrailnet" in z'n geheel aanbesteed moet worden. De huidige situatie waarbij de NS de oude lijn Rotterdam - Schiphol/Amsterdam kan laten verpieteren om reizigers de fyra in te pesten bevalt mij absoluut niet. Als die twee lijnen door twee verschillende bedrijven gereden zouden worden zou dat een veel betere prijs/kwaliteit opleveren: de fyra zou onder druk van de oude lijn goedkoper moeten worden, de oude lijn onder druk van de fyra sneller.
Met als resultaat dat de beide bedrijven elkaar kapot concurreren, een ervan omvalt of de verliezen van deze lijn gaat compenseren door winst van andere lijnen te gebruiken waar ze geen concurrentie hebben (door daar dus tarieven te verhogen of de service uit te kleden). Volgens mij willen we dat ook niet. Juist met het aanbesteden per lijn (waar jij hier impliciet voor pleit) creeer je trouwens je eigen corridors, met overstappen tussen verschillende vervoerders waarvan je al van te voren weet dat het zeker in de praktijk niet goed gaat komen. Waarom zou je dat willen?
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Aanbesteding hoofdrailnet 2015

Bericht door robert55 »

Als je twee producten hebt die direct concurreren, krijg je niet noodzakelijk een prijzenslag. Zeker niet als de producten niet inwisselbaar zijn. Bedrijven houden daar namelijk helemaal niet van. Met verlies verkopen zie je eigenlijk alleen als je daardoor meer artikelen met grotere marge kan verkopen. Van de melkprijs in de supermarkt wordt vaak gesteld dat die niet kostendekkend zijn.
Maar bij treinreizen is zoiets niet goed te doen.
Waarschijnlijk gaan twee vervoerders dan dicht tegen elkaar aanzitten. Dan kiest de reiziger op basis van prijs en [aankomst]tijd.

In feite hebben we voor een groot deel al een corridor systeem, want om nou te zeggen dat er nog veel plekken zijn waar op aansluitingen gewacht wordt ...

Je zou wel een mechanisme moeten inbouwen waardoor de vervoerders ook voordeel hebben bij samenwerking. Bijvoorbeeld een bedrijf [laten we het NS noemen] waarin vervoerders op basis van hun concessie zeggenschap krijgen. Dat bedrijf alles rond de kaartverkoop [backoffice, opbrengstverdeling, gezamenlijke marketing zoals kruidvatkaartjes], CAO, beheer stations kunnen doen.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Aanbesteding hoofdrailnet 2015

Bericht door iljitsch »

Wubbo schreef:Met als resultaat dat de beide bedrijven elkaar kapot concurreren, een ervan omvalt of de verliezen van deze lijn gaat compenseren door winst van andere lijnen te gebruiken waar ze geen concurrentie hebben (door daar dus tarieven te verhogen of de service uit te kleden). Volgens mij willen we dat ook niet.
We willen dat een beetje, maar niet te erg natuurlijk. De NS maakt een stevige winst maar toch zijn er nog veel dingen die een stuk verbeterd kunnen worden. Concurrentiedruk kan ertoe leiden dat ze steviger inzetten op service aan de klant en dan misschien wat minder winst maken. Ditzelfde zou je kunnen bereiken door met aanbesteding te dreigen, maar dit heeft twee nadelen: allereerst werkt dit alleen om macroniveau, waarbij kleinere dingen niet noodzakelijkerwijs opgepakt worden, terwijl dat nu juist de zwakke kant van zo'n groot bedrijf als de NS is. (Concreet: het maakt mij niet uit of 84 of 85 % van de treinen binnen 3 minuten van de dienstregeling aankomen, maar wel dat als ik met 8 minuten vertraging uitstap op een ander spoor net m'n volgende trein wegrijdt.) Ander nadeel is dat je het uiteindelijk toch een keer moet doen anders verliest het dreigement z'n kracht. En het hoofdrailnet in z'n geheel naar een ander bedrijf overhevelen betekent het einde van de NS en waarschijnlijk zeer aanzienlijke overgangsproblemen.

Een ander argument is dat we nu wel de nadelen van concurrentie hebben, namelijk dat NS en Prorail uit elkaar getrokken zijn en nu nog slechter communiceren dan daarvoor, maar niet het voordeel van betere service en lagere prijzen.
Wubbo schreef:Juist met het aanbesteden per lijn (waar jij hier impliciet voor pleit) creeer je trouwens je eigen corridors, met overstappen tussen verschillende vervoerders waarvan je al van te voren weet dat het zeker in de praktijk niet goed gaat komen. Waarom zou je dat willen?
Dat is zeker een nadeel. Zo zou ik me voor kunnen stellen dat je bijvoorbeeld de dienst Vlissingen - Amsterdam apart aanbesteedt, maar dan krijg je op het deel Dordrecht - Amsterdam dus rechtstreekse concurrentie terwijl het spoor in de randstad toch al zo vol zit waardoor minstens één van de vervoerders afgeknepen zal worden en dus geen goede dienst kan leveren. Knippen in Roosendaal, Dordrecht of Rotterdam heeft als nadeel dat je nu geen rechtstreekse verbinding meer hebt. Als iemand die ettelijke keren in Roosendaal een kwartier op de aansluiting met de stoptrein heeft gewacht kan ik je vertellen dat dat verre van ideaal is.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Aanbesteding hoofdrailnet 2015

Bericht door iljitsch »

robert55 schreef:Je zou wel een mechanisme moeten inbouwen waardoor de vervoerders ook voordeel hebben bij samenwerking.
Hm, wat dacht je hiervan. Kan zowel toegepast worden op alleen de NS of om samenwerking tussen vervoersbedrijven te bevorderen:

Reken de vervoersbedrijven af op de reistijd tussen verschillende stations, inclusief eventuele overstap binnen dezelfde vervoerder of tussen twee vervoerders. Dit is makkelijk te meten met de chipkaart: als op een trajekt waar 1 uur voor staat de kortste tijd tussen in- en uitchecken 75 minuten is dan weet je dat er iets mis gegaan is.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Aanbesteding hoofdrailnet 2015

Bericht door AppleMoose »

Het jammerlijke alleen is, dat je dat als vervoerder lang niet altijd in de hand hebt.
Andere vertraagde treinen, goederentreinen die er tussendoor gepropt worden. Reizigers die niet snel genoeg in/uitstappen, zwartrijders, agressie, mensen die gewoon te laat uitchecken (even iets halen bij de Kiosk op het perron bijv.)
Dat zijn zaken waarop je de vervoerder niet op af kunt rekenen.

Zoals je al zei, je weet wellicht dat er 'iets' niet helemaal volgens de 'planning'verlopen is, maar dat is ook gelijk het enige wat je weet.
Om dat uit te kunnen zoeken heb je weer mensen nodig, wat weer extra geld kost, dat weer doorberekend wordt aan de reiziger en tadaaa... weg is je eventuele winst die je zou kunnen behalen bij evt. aanbesteding/concureren.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Aanbesteding hoofdrailnet 2015

Bericht door Wubbo »

iljitsch schreef:De NS maakt een stevige winst [...]
Niet op reizigersvervoer, alleen op inkomsten uit vastgoed en stationsexploitatie. De winst op het reizigersvervoer is al jaren marginaal:
NS jaarverslag 2009 schreef:De totale opbrengsten uit het segment reizigersvervoer stijgen met € 227 miljoen van € 2.472 miljoen in 2008 naar € 2.699 miljoen in 2009 (9,2%).
De totale kosten bedragen € 2.639 miljoen (2008: € 2.279 miljoen).
60 miljoen dus, op een omzet van zo'n 40x zo veel is echt niet om over naar huis te schrijven.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Aanbesteding hoofdrailnet 2015

Bericht door Vinny »

Juist met het aanbesteden per lijn
Ik zou in ieder geval de huidige treinserielijst van ProRail als kader willen aanhouden, dus zoveel mogelijk proberen om een aantal van deze series in een kavel 'te plakken' en er een adequate overheidsniveau als opdrachtgever bij bepalen. Een Sprinter/IR Uitgeest - Rotterdam (via Breukelen) kan dan bijvoorbeeld worden ondergebracht bij de kavel 'Randstad'. Dit vereist wel dat bijvoorbeeld de provincies Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Flevoland hetzij fuseren hetzij een 'stadsregio' model oprichten, maar dan van provincies in plaats van gemeenten.

Het kan allemaal, maar je moet verder denken dan in hokjes. Wellicht is 2015 dan te ambitieus, maar ik vind Nederland ondoelmatig en zeer inefficient bestuurd, dus elke positieve verandering die leidt tot een minder grote verspilling aan belastinggeld, zal ik toejuichen.

Overigens, sowieso vind ik het niet erg mocht de NS de aanbesteding van het hoofdrailnet winnen. Maar ik vind dat het wel zijn best moet gaan doen om de aanbesteding te winnen.
Een ander argument is dat we nu wel de nadelen van concurrentie hebben, namelijk dat NS en Prorail uit elkaar getrokken zijn en nu nog slechter communiceren dan daarvoor, maar niet het voordeel van betere service en lagere prijzen.
Echt dat is een verbetering geweest. Het heeft - net zoals zo vaak met vooruitgang - wel de nodige overgangspijn opgeleverd, maar dat moet je zien als 'twee stappen achteruit doen om drie naar voren te kunnen zetten'. De relatie tussen de spoorbedrijven is verzakelijkt. Ze kunnen niet meer net als vroeger zich achter elkaar verschuilen, al doen de directies soms nog zo hard hun best om dat wel te doen. Door een duidelijke afbakening van verantwoordelijkheden en een kritische media is dit veel minder mogelijk dan een aantal jaar geleden. Maar goed, ik ben dan ook al wat langer van de 'nieuwe' generatie mensen die is opgegroeid in het neo-liberale marktdenken van de jaren '90, en ook inziet wat voor voordelen dat opgeleverd heeft. Ik hoef maar te wijzen op de succesverhalen van de regionale vervoerders in Oost- en Noord Nederland. Allemaal mogelijk omdat er ineens dingen konden die onder de NS tijd onbestaanbaar waren (éénmansbediening, visgraatmodel, rondje-rond-de-kerk, etc.), en wel degelijk een kosteneffectiever OV hebben opgeleverd. Het alternatief is het doodbloeden van het OV. Maar dat zien ouderwetse vakbondsmensen pas in als het te laat is. Eerst moet er een melt-down á la Griekenland plaatsvinden voordat deze mensen door hebben dat de pot belastinggeld ook niet oneindig groot is en dat keiharde bezuinigingen (dus ook in de OV sector) onontkoombaar zijn. Ik wil dat graag voor zijn, en het OV een volwassen sector laten zijn die zichzelf zoveel mogelijk kan bedruipen. Ook iets waarvan ik denk dat er nog minstens 10 tot 15 jaar overheen gaat, voor dat dit mogelijk is (als het al ooit lukt). Maar terug naar de jaren '70 toen weliswaar alle bussen en treinen nog geel waren is niet de oplossing, want de vervoerders waren toen subsidiemachines en geen klantgerichte bedrijven. :idea:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Aanbesteding hoofdrailnet 2015

Bericht door Meltrain »

iljitsch schreef:
Wubbo schreef:@iljitsch: waarom zou je wel willen overstappen aan de rand van de stad op een langzaam stadsvervoermiddel (in het gunstigste geval een metro) maar niet op een stoptrein die, als het meezit, een rechtstreekse verbinding geeft met waar je vandaan komt of zijn moet, en ook nog eens gemiddeld sneller is dan bus, tram en metro?
Als je van Delft Zuid naar Den Haag Moerwijk moet is de stoptrein natuurlijk een prachtige uitvinding. Maar de meeste bestemmingen liggen niet vlak aan het spoor, dus dan ben je toch op stads/streekvervoer aangewezen. Bijvoorbeeld, als je naar Spijkenisse wilt vanuit Den Haag is overstappen op de metro in Schiedam aanzienlijk sneller dan op Rotterdam CS. Interessant genoeg ligt er tussen Delft en Rotterdam CS maar 1 stoptreinstation: Delft Zuid. De metro pakt die functie tussen Schiedam en Rotterdam goed op.
Ik mis je punt een beetje? :?
Reiziger Ddrs schreef:
robert55 schreef:Maar is het normaal dat het niet mogelijk is om zonder overstappen van de westelijkste stad in de noordvleugel van de randstad [Haarlem] naar de oostelijkste [Utrecht] te komen?
Wat is daar dan het probleem... het is nooit mogelijk geweest (behalve met de omgeleide treinen bij werkzaamheden) om zonder overstappen van de zuidelijkste stad in de zuidvleugel van de randstad [Dordrecht] naar datzelfde Utrecht te komen.
*kuch* s5000/s5700 *kuch* :mrgreen:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanbesteding hoofdrailnet 2015

Bericht door Daniel »

Ja, met een beetje fatsoenlijke reistijd wel he... al geeft de reisplanner deze mogelijkheid ook gewoon.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Aanbesteding hoofdrailnet 2015

Bericht door Meltrain »

Natuurlijk. Het is immers de reis met de minste overstappen. :wink:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Aanbesteding hoofdrailnet 2015

Bericht door iljitsch »

Ronzol schreef:Het jammerlijke alleen is, dat je dat als vervoerder lang niet altijd in de hand hebt.
Andere vertraagde treinen, goederentreinen die er tussendoor gepropt worden. Reizigers die niet snel genoeg in/uitstappen, zwartrijders, agressie, mensen die gewoon te laat uitchecken (even iets halen bij de Kiosk op het perron bijv.)
Dat zijn zaken waarop je de vervoerder niet op af kunt rekenen.
Dat verlaat uitchecken is geen probleem, er gaan honderden (of in elk geval tientallen) mensen in een trein, en sommigen daarvan zullen zeker haast hebben. De snelste telt.

Dat een vervoerder dit niet 100% onder eigen controle heeft zie ik niet als een probleem. De NS heeft ook geen directe invloed op mijn beslissing om de trein of ander vervoer te nemen. Toch krijgen ze alleen betaald als ik de trein neem. Over het algemeen zullen de dingen waar ze geen controle over hebben een zeker gemiddelde vertonen waarmee te werken valt.
Vinny schreef:De relatie tussen de spoorbedrijven is verzakelijkt. Ze kunnen niet meer net als vroeger zich achter elkaar verschuilen, al doen de directies soms nog zo hard hun best om dat wel te doen. Door een duidelijke afbakening van verantwoordelijkheden en een kritische media is dit veel minder mogelijk dan een aantal jaar geleden.
Nou, wat je hier zegt is 100% in tegenspraak met die uitzending van NOVA waar de heren directeuren van Prorail en NS zich ieder onder de verantwoordelijkheid voor de puinhopen eind december uitwurmden, meneer Pro wilde zelfs extra geld van de overheid hebben om gasgestookte wissels om te bouwen naar elektrische terwijl ze een budget van 2 miljard per jaar voor precies dit soort zaken hebben en een groot deel van het probleem veroorzaakt werd door het uitzetten van deze verwarming. En de interviewer kwam ook niet op het idee meneer NS te vragen hoe het kan dat als 30% van de wissels uitvalt (wat betekent dat ze niet meer om te zetten zijn, maar je kan er nog wel in de richting waarin-ie vast zit overheen rijden!) 100% van de treinen uitvalt.
meltrain schreef:Ik mis je punt een beetje? :?
Dat in gebieden met goed stadsvervoer stoptreinen / stoptreinstations tamelijk overbodig zijn.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Aanbesteding hoofdrailnet 2015

Bericht door Suus »

Met dat laatste ben ik het niet eens, alleen het moeten niet teveel stations zijn waardoor het algehele ov langzamer wordt. Ook stations waar alleen stoptreinen stoppen kunnen een aanzienlijke tijdswinst opleveren, zolang het openbaar vervoer er maar goed op inhaakt. Het door jou zou gehate Den Haag Moerwijk heeft ook zo'n functie, omdat het voor reizigers sneller kan zijn met de tram naar dat station te reizen en daar de stoptrein te nemen dan door te rijden naar Hollands Spoor en daar een intercity te nemen. Voor reizigers richting Delft en Rotterdam is dat in feite rondjes draaien.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Aanbesteding hoofdrailnet 2015

Bericht door robert55 »

Vind ik toch een beetje flauw antwoord. Dat ergens anders iets niet bestaat, wil nog niet zeggen dat een verslechtering elders OK is. Want een verslechtering is het natuurlijk wel dat Haarlem niet alleen geen rechtstreekse IC verbinding meer heeft met Utrecht en verder, maar zelfs geen directe sprinter met de voor forensen belangrijke stations in Amsterdam [Zuid]Oost.
Reiziger Ddrs schreef:
robert55 schreef:Maar is het normaal dat het niet mogelijk is om zonder overstappen van de westelijkste stad in de noordvleugel van de randstad [Haarlem] naar de oostelijkste [Utrecht] te komen?
Wat is daar dan het probleem... het is nooit mogelijk geweest (behalve met de omgeleide treinen bij werkzaamheden) om zonder overstappen van de zuidelijkste stad in de zuidvleugel van de randstad [Dordrecht] naar datzelfde Utrecht te komen.
Je kunt nu eenmaal niet alle verbindingen rechtstreeks aanbieden en er zijn zat niet rechtstreekse verbindingen van steden met Utrecht te bedenken.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Aanbesteding hoofdrailnet 2015

Bericht door Meltrain »

iljitsch schreef:
meltrain schreef:Ik mis je punt een beetje? :?
Dat in gebieden met goed stadsvervoer stoptreinen / stoptreinstations tamelijk overbodig zijn.
Dat ben ik (zoals Bee ook al aangaf) niet met je eens.
In jouw voorbeeld (waarvan ik de logica nog steeds niet geheel bgrijp) haalde je ondermeer Delft Zuid aan.
Nu weet ik niet of jij daar wel eens in- of uitstapt, maar ik kan je verzekeren dat dat station goed benut wordt, zeker ook vanwege de aanwezigheid van de TU Delft en de afwezigheid van busvervoer. Alleen indien er een tien-minutendienst per bus komt tussen Rotterdam/Schiedam en Delft via Delft Zuid, kan Delft Zuid gesloten worden, maar zo'n verbinding is totaal niet rendabel en moet bovendien nog omrijden ook. Daarom zou ik Delft Zuid zeker niet sluiten.
Verhoging van de frequentie is in mijn ogen niet echt nodig (hoewel wel leuk natuurlijk), maar de 12/18 (ri. R'dam) of 13/17 (ri. Den Haag) dienst die er nu is, is wat mij betreft toch echt een minimum. persoonlijk zou ik er nog het liefst een strakke 15/15 dienst van maken, maar dat is vanwege andere treinseries waarschijnlijk niet mogelijk (misschein wel vanaf de herstructurering van de Oude Lijn als de s5000 ook altijd gaat rijden).
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Aanbesteding hoofdrailnet 2015

Bericht door iljitsch »

Ik ben het met je eens dat station Delft Zuid nuttig is. Delft Zuid ligt maar op zo'n 2 km afstand van Delft en van Mariahoeve naar Rijswijk liggen er ook om de 2 km stations. Maar tussen Schiedam en Rotterdam CS is het ruim 4 km en blijkbaar mist niemand daartussen een stoptreinstation. Waarom? Omdat er ook een metro min of meer parallel aan de trein rijdt.

Maar waar leg je de grens? UIt de cijfers van 2006: 3500 in/uitstappers in Den Haag Mariahoeve, 2500 in Delft Zuid, 1300 in Moerwijk. Ik ben benieuwd wat er met Dtz gebeurt zodra tram 19 tot de TU rijdt.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Aanbesteding hoofdrailnet 2015

Bericht door tsov »

Niet veel, gok ik. Tram 19 lost namelijk niks op voor mensen die vanuit het zuiden komen. De doelgroep van lijn 19 komt voornamelijk uit Leidschendam, Leidschenveen en Nootdorp en zal nu met de bus komen of eventueel met de bus of fiets naar Den Haag CS, -Laan van NOI of -Mariahoeve reizen. Voor de rest van de "noordelijke" reizigers vanaf Delft Zuid (Rijswijk, Leiden etc) is tram 19 niet echt een alternatief.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Aanbesteding hoofdrailnet 2015

Bericht door Geert »

iljitsch schreef:Ik ben het met je eens dat station Delft Zuid nuttig is. Delft Zuid ligt maar op zo'n 2 km afstand van Delft en van Mariahoeve naar Rijswijk liggen er ook om de 2 km stations. Maar tussen Schiedam en Rotterdam CS is het ruim 4 km en blijkbaar mist niemand daartussen een stoptreinstation. Waarom? Omdat er ook een metro min of meer parallel aan de trein rijdt.
Niet echt. Tenminste, ik vind de metro niet echt een alternatief als je precies halverwege Schiedam en Rotterdam moet zijn - dat is de brug over de Schie (Dhs) en de metro is niet echt op handige afstand vanaf daar. Het enige wat echt parallel loopt met de spoorlijn is buslijn 38.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Aanbesteding hoofdrailnet 2015

Bericht door iljitsch »

Behalve natuurlijk dat je er van de TU mee naar het station kan. Naar Rotterdam is de stoptrein waarschijnlijk sneller (afhankelijk van hoever je moet lopen naar Delft Zuid) maar als je verder moet is naar Dt en dan de intercity vast sneller. Hoewel je nu natuurlijk ditzelfde kan doen met de bus, buiten de spits in elk geval. De tram zou meer capaciteit in de spits moeten geven als-ie vaak genoeg rijdt.

@Geert: het zou inderdaad een betere vergelijking zijn als de trein langs 't Marconiplein zou rijden. (Er ligt daar wel wat spoor...)
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Aanbesteding hoofdrailnet 2015

Bericht door Wubbo »

Er rijdt nu al een pakket bussen van de TU naar station Delft, en je kan nu al uit de stoptrein van Delft Zuid in Rotterdam overstappen op de IC's verder zuidelijk (die overstap is prima). Ik geloof nooit dat tram 19 zo'n grote reistijdwinst gaat opleveren dat reizen via Delft opeens sneller wordt, dan is wat dat betreft de herstructurering van de Oude Lijn interessanter omdat daardoor alle IC's in Delft gaan stoppen. Maar dat was (als ik me niet vergis) ook weer niet wat jij wilde, omdat daarmee de reistijd Rotterdam - Den Haag langer wordt...
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Aanbesteding hoofdrailnet 2015

Bericht door playertwo »

iljitsch schreef:Ik ben het met je eens dat station Delft Zuid nuttig is. Delft Zuid ligt maar op zo'n 2 km afstand van Delft en van Mariahoeve naar Rijswijk liggen er ook om de 2 km stations. Maar tussen Schiedam en Rotterdam CS is het ruim 4 km en blijkbaar mist niemand daartussen een stoptreinstation. Waarom? Omdat er ook een metro min of meer parallel aan de trein rijdt.

Maar waar leg je de grens? UIt de cijfers van 2006: 3500 in/uitstappers in Den Haag Mariahoeve, 2500 in Delft Zuid, 1300 in Moerwijk. Ik ben benieuwd wat er met Dtz gebeurt zodra tram 19 tot de TU rijdt.
Delft Zuid had er in 2006 2641. Dat is ruim voldoende om daar stoptreinen te laten stoppen voor NS, dus waar heb je die 141 per dag gelaten :evil: Moerwijk zijn er ook 17 meer dan jij noemt, en 1000 instappers is de ondergrens.
Tussen Rotterdam en Schiedam rijdt inderdaad een metro, dus heb je daar geen stations tussen liggen om die reden. In Delft is er geen metro, dus wat is nu je punt? Een metro aanleggen tussen Rotterdam - Delft en Den Haag?
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Aanbesteding hoofdrailnet 2015

Bericht door robert55 »

De metro rijdt tussen R'dam en S'dam een stuk zuidelijker. Direct noord van de spoorlijn is een bedrijventerrein en een park, niet echt veelbelovend voor een station
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Aanbesteding hoofdrailnet 2015

Bericht door Geert »

Een eventueel station tussen Schiedam en Rotterdam hoeft natuurlijk niet alleen de bedrijventerreinen (Spaanse Polder en R'dam Noord-West) te bedienen, maar kan ook een deel van Spangen bedienen. De van Nelle-fabriek wordt tegenwoordig ook veel gebruikt voor evenementen, de reizigers daarvoor kunnen dan gewoon bij een treinstation uitstappen in plaats van met trage pendel- of stadsbussen vanaf Rotterdam Centraal. Ook het OV in de Spaanse Polder zou nog wel eens een boost kunnen krijgen met een treinstation voor de deur :)
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Aanbesteding hoofdrailnet 2015

Bericht door Ennes »

Geert schreef:Een eventueel station tussen Schiedam en Rotterdam hoeft natuurlijk niet alleen de bedrijventerreinen (Spaanse Polder en R'dam Noord-West) te bedienen, maar kan ook een deel van Spangen bedienen. De van Nelle-fabriek wordt tegenwoordig ook veel gebruikt voor evenementen, de reizigers daarvoor kunnen dan gewoon bij een treinstation uitstappen in plaats van met trage pendel- of stadsbussen vanaf Rotterdam Centraal. Ook het OV in de Spaanse Polder zou nog wel eens een boost kunnen krijgen met een treinstation voor de deur :)
En zo zou je dus overal wel een station tussen kunnen proppen, omdat er eigenlijk altijd wel een woonwijk of bedrijven terrein tussen ligt. Waarna we dan uiteindelijk alleen nog maar een soort van metronet overhouden. Het zou mij gewoon veel beter lijken om de eigenlijke doelstelling van het treinverkeer niet geheel uit het oog te verliezen, en deze vooral te gebruiken voor de grotere afstanden, aangevuld met stads en streekvervoer.

Met de huidige drang om van waar ook, rechtstreeks naar alle locaties in de buurt van een spoorlijn te willen kunnen reizen, streeft men volgens mij zijn eigen doel volledig voorbij.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten