Juist met het aanbesteden per lijn
Ik zou in ieder geval de huidige treinserielijst van ProRail als kader willen aanhouden, dus zoveel mogelijk proberen om een aantal van deze series in een kavel 'te plakken' en er een adequate overheidsniveau als opdrachtgever bij bepalen. Een Sprinter/IR Uitgeest - Rotterdam (via Breukelen) kan dan bijvoorbeeld worden ondergebracht bij de kavel 'Randstad'. Dit vereist wel dat bijvoorbeeld de provincies Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Flevoland hetzij fuseren hetzij een 'stadsregio' model oprichten, maar dan van provincies in plaats van gemeenten.
Het kan allemaal, maar je moet verder denken dan in hokjes. Wellicht is 2015 dan te ambitieus, maar ik vind Nederland ondoelmatig en zeer inefficient bestuurd, dus elke positieve verandering die leidt tot een minder grote verspilling aan belastinggeld, zal ik toejuichen.
Overigens, sowieso vind ik het niet erg mocht de NS de aanbesteding van het hoofdrailnet winnen. Maar ik vind dat het wel zijn best moet gaan doen om de aanbesteding te winnen.
Een ander argument is dat we nu wel de nadelen van concurrentie hebben, namelijk dat NS en Prorail uit elkaar getrokken zijn en nu nog slechter communiceren dan daarvoor, maar niet het voordeel van betere service en lagere prijzen.
Echt dat is een verbetering geweest. Het heeft - net zoals zo vaak met vooruitgang - wel de nodige overgangspijn opgeleverd, maar dat moet je zien als 'twee stappen achteruit doen om drie naar voren te kunnen zetten'. De relatie tussen de spoorbedrijven is verzakelijkt. Ze kunnen niet meer net als vroeger zich achter elkaar verschuilen, al doen de directies soms nog zo hard hun best om dat wel te doen. Door een duidelijke afbakening van verantwoordelijkheden en een kritische media is dit veel minder mogelijk dan een aantal jaar geleden. Maar goed, ik ben dan ook al wat langer van de 'nieuwe' generatie mensen die is opgegroeid in het neo-liberale marktdenken van de jaren '90, en ook inziet wat voor voordelen dat opgeleverd heeft. Ik hoef maar te wijzen op de succesverhalen van de regionale vervoerders in Oost- en Noord Nederland. Allemaal mogelijk omdat er ineens dingen konden die onder de NS tijd onbestaanbaar waren (éénmansbediening, visgraatmodel, rondje-rond-de-kerk, etc.), en wel degelijk een kosteneffectiever OV hebben opgeleverd. Het alternatief is het doodbloeden van het OV. Maar dat zien ouderwetse vakbondsmensen pas in als het te laat is. Eerst moet er een melt-down á la Griekenland plaatsvinden voordat deze mensen door hebben dat de pot belastinggeld ook niet oneindig groot is en dat keiharde bezuinigingen (dus ook in de OV sector) onontkoombaar zijn. Ik wil dat graag voor zijn, en het OV een volwassen sector laten zijn die zichzelf zoveel mogelijk kan bedruipen. Ook iets waarvan ik denk dat er nog minstens 10 tot 15 jaar overheen gaat, voor dat dit mogelijk is (als het al ooit lukt). Maar terug naar de jaren '70 toen weliswaar alle bussen en treinen nog geel waren is niet de oplossing, want de vervoerders waren toen subsidiemachines en geen klantgerichte bedrijven.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website