'BVD kon kaping bij De Punt voorkomen'

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

'BVD kon kaping bij De Punt voorkomen'

Bericht door Cookie »

'BVD kon kaping bij De Punt voorkomen'

Gebrekkige samenwerking tussen veiligheids- en opsporingsdiensten had in 1977 tot gevolg dat Molukse jongeren bij het Drentse De Punt ongehinderd een trein konden kapen en drie weken lang 21 passagiers gijzelden. De namen van enkele kapers waren toen al enige tijd bekend bij de instanties.

Dat schrijven de historici Beatrice de Graaf en Maarten van Riel in het Historisch Nieuwsblad. Ze maakten gebruik van interne rapportages van de toenmalige Binnenlandse Veiligheidsdienst (BVD) en de politie. "Het kan ook zijn dat de agenten en analisten niet in de gaten hadden hoe ver het radicaliseringsproces al was gevorderd", schrijven de onderzoekers. Verder speelde een rol dat de Molukse gemeenschap de greep kwijt was op de jongeren.

De Graaf en Van Riel zijn het niet eens met voormalig BVD-er Dick Engelen die eerder schreef dat infiltratie in de groep jonge Molukkers geen prioriteit had en bijna onmogelijk was. BVD en recherche hadden "ten minste twee infiltranten naar binnen weten te sluizen", aldus de onderzoekers.

De kaping bij De Punt en de gijzeling van kinderen en leerkrachten in een school gebeurde twee jaar na de treinkaping bij Wijster, eveneens door Molukse jongeren. Bij die gijzeling werden twee passagiers en de machinist gedood. De kapers van De Punt hadden afgesproken dat zij niemand zouden doden. De kaping werd met geweld be
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: 'BVD kon kaping bij De Punt voorkomen'

Bericht door deadlock »

Ouwe koeien die allang dood zijn en onbelangrijk. Zijn er geen andere manieren om geld uit te geven zodat er ook daadwerkelijk resultaat van komt in plaats van dit soort nutteloze onderzoeken en rapportages, geschreven door mensen die waarschijnlijk geen flauw idee hadden hoe de werkelijkheid er op dat moment uitzag en achteraf lekker makkelijk praten hebben. :neg:
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 'BVD kon kaping bij De Punt voorkomen'

Bericht door Vinny »

Zo leer je nooit wat uit het verleden... :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: 'BVD kon kaping bij De Punt voorkomen'

Bericht door deadlock »

Vinny schreef:Zo leer je nooit wat uit het verleden... :roll:
Natuurlijk leer je er wel van. Maar het heeft geen nut om 40 jaar na dato nog te gaan onderzoeken wat er gebeurd is. Je krijgt een enorm vertekend beeld.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 'BVD kon kaping bij De Punt voorkomen'

Bericht door Geert »

Ik denk dat de onderzoekers anno 2008 meer bronnen tot hun beschikking hadden dan 40 jaar geleden, waardoor je je toch beter een totaalbeeld kunt vormen. En een dergelijk onderzoek is zeker niet nutteloos, het helpt je om dingen van nu beter in perspectief te kunnen plaatsen en om fouten te voorkomen die in het verleden wel gemaakt zijn.
waldo79
Berichten: 7634
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: 'BVD kon kaping bij De Punt voorkomen'

Bericht door waldo79 »

By the way: het is 31 jaar geleden.

Dit heeft wel enige potentie om een politieke rel te veroorzaken 8-)
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: 'BVD kon kaping bij De Punt voorkomen'

Bericht door WSM »

deadlock schreef:Natuurlijk leer je er wel van. Maar het heeft geen nut om 40 jaar na dato nog te gaan onderzoeken wat er gebeurd is. Je krijgt een enorm vertekend beeld.
Integendeel, je krijgt - mede door de genoemde ruimere beschikbaarheid van bronnen en meer afstand tot de gebeurtenissen - een genuanceerder beeld. Een beeld dat als ik het persbericht moet geloven laat zien:
- dat ook de BVD fouten maakt (exact dezelfde verhalen doen de ronde in het geval Mohammed B.);
- de overheid niet altijd te vertrouwen is maar zaken verdraait en in de doofpot stopt;
- wat ertoe leidt dat mensen radicaliseren en tot deze wanhoopsdaden drijft. Ik snap dat het in deze moderne tijden hip is om de dreiging met opknopen aan de hoogste boom als middel in te zetten om dergelijke excessen te voorkomen, maar wellicht zou kennis van oorzaken en achtergronden ook een positieve bijdrage kunnen leveren.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 'BVD kon kaping bij De Punt voorkomen'

Bericht door Geert »

Het verbaast me niet dat de BVD fouten maakte, ze zijn ten slotte nog steeds aan het prutsen tegenwoordig. :roll:
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: 'BVD kon kaping bij De Punt voorkomen'

Bericht door deadlock »

WSM schreef:Integendeel, je krijgt - mede door de genoemde ruimere beschikbaarheid van bronnen en meer afstand tot de gebeurtenissen - een genuanceerder beeld. Een beeld dat als ik het persbericht moet geloven laat zien:
Okay, ik wacht het onderzoek helemaal af en dan ga ik die proberen naast die van vroeger te leggen. De ouders van een goeie vriendin woonden er vlak naast en kunnen het zich nog goed herinneren.
- dat ook de BVD fouten maakt (exact dezelfde verhalen doen de ronde in het geval Mohammed B.);
De BVD bestaat niet meer, en volgens de minister kunnen dergelijke fouten zich niet meer herhalen omdat er al maatregelen getroffen zijn en er gereorganiseerd is
- de overheid niet altijd te vertrouwen is maar zaken verdraait en in de doofpot stopt;
Hebben we daar nóg een onderzoek voor nodig? ;)
- wat ertoe leidt dat mensen radicaliseren en tot deze wanhoopsdaden drijft. Ik snap dat het in deze moderne tijden hip is om de dreiging met opknopen aan de hoogste boom als middel in te zetten om dergelijke excessen te voorkomen, maar wellicht zou kennis van oorzaken en achtergronden ook een positieve bijdrage kunnen leveren.
Hier is door duizenden al onderzoek naar gedaan, niet alleen naar de Punt, maar waarom mensen radicaliseren. Dit ene onderzoek haalt hooguit naar voren dat de Molukkers zich verraden voelden door de Nederlandse overheid. Iets wat al van begin af aan bekend was. En alhoewel ik de middelen die ze gebruikten verschrikkelijk vind, kan ik me wel verplaatsen in de kapers. Compleet uitzichtloos een beetje in Drenthe wonen...
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6032
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: 'BVD kon kaping bij De Punt voorkomen'

Bericht door AppleMoose »

deadlock schreef:
De BVD bestaat niet meer, en volgens de minister kunnen dergelijke fouten zich niet meer herhalen omdat er al maatregelen getroffen zijn en er gereorganiseerd is
BVD is AIVD, nieuw naampje, nieuw logotje en her en der wat neiuwe mensen, voorderest is het nog steeds hetzelfde als voorheen.

reorganisatie geeft geen garantie op beterschap...
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 gasten