Diverse materieelprojecten bij NS

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Michael
Berichten: 11771
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Michael »

En de middenbakken van de 7524 zijn naar stel 7521 gegaan die nu dus DDZ6 7621 is.
Michael
Berichten: 11771
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Michael »

Weet iemand hoeveel stellen ICNG maximaal aan elkaar gekoppeld mogen worden? Vanmiddag stonden er een tijdje 15 bakken ICNG geparkeerd op spoor 6 in Breda(de losse 3136 en de gekoppelde 3139 en 3138 of 3140, het waren 2 aaneengesloten nummers en van de 3139 weet ik het zeker dus de ander was de 3138 of 3140) Qua perronlengte zou het op de meeste intercitystations wel moeten lukken denk ik.
Boosdorp
Berichten: 34
Lid geworden op: di 03 okt 2023, 19:43

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Boosdorp »

16 bakken ICNG zijn 330 meter, dat moet prima in te passen zijn op de meeste intercitystations ja
Bemined
Berichten: 5973
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Bemined »

Zowel 5+5+5 als 8+8 zijn toegestane combinaties, maar in de 900 en 1000 zul je die voorlopig nog niet zien want zowel op spoor 11a als 14a in Amsterdam Centraal is 13 bakken ICNG het maximum. Almere Centrum is formeel ook 2 metertjes te kort maar dat zou volgens mij nog opgepakt gaan worden voor men in 2025 door gaat rijden.
Jultar
Berichten: 578
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Jultar »

In de 900 en de 1000 is meer dan 13 bakken niet toegestaan vanwege beperkingen in de inzet bij specifieke onderstations waaronder een bij Amsterdam Centraal.
Uiteraard los van eventuele perronlengtebeperkingen.
Er zullen eerst aanpassingen aan óf het materieel óf het onderstation gemaakt worden voor er daar langere ICNG-treinen mogen rijden.
Bemined
Berichten: 5973
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Bemined »

Gaat dat alleen maar om een onderstation bij Amsterdam Centraal of ook elders op de lijn? Want anders lost het probleem zich eind volgend jaar vanzelf op als ICNG niet meer naar Centraal gaat.
IIVQ
Berichten: 906
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door IIVQ »

12 bakken VIRM weegt 20% meer dan het even lange 16 bakken ICNG en ICNG heeft ook modernere techniek aan boord, ik verwacht dus bijna dat ICNG véél minder energie verbruikt dan VIRM bij het optrekken naar lagere kruissnelheden rond Asd (80km/h)
Jultar
Berichten: 578
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Jultar »

Bemined schreef:Gaat dat alleen maar om een onderstation bij Amsterdam Centraal of ook elders op de lijn? Want anders lost het probleem zich eind volgend jaar vanzelf op als ICNG niet meer naar Centraal gaat.
Voor specifiek de 900 en de 1000 is het inderdaad alleen bij Amsterdam Centraal voor zover ik weet, maar op meerdere locaties door heel Nederland staan dat soort onderstations. Ik geloof dat hetzelfde issue zich ook richting Leeuwarden voor doet, maar daar zijn de perrons sowieso al geschikt voor maximaal 10 bakken, dus ook daar is het gelukkig niet zo'n probleem.

De details zijn te vinden in de toelating: https://eratv.era.europa.eu/Eratv/Home/ ... -2-001-001 (voor de achteldelige stellen) of https://eratv.era.europa.eu/Eratv/Home/ ... -0-001-001 (voor de vijfdelige stellen). De details zijn echter bij beide types hetzelfde.
– Operation on 1.5kVDC lines with 12-pulse and semi-12-pulse sub-stations is allowed in single and multiple unit. Operation on lines with 6-pulse substations is only allowed in single unit with exception of following 6-pulse substations (refer to ILT-2021/53067 derogation psophometric currents for further details) and multiple single-phase 6-pulse substations: Operation with single and double 5-car trainsets as well as 5-car + 8-car trainsets is allowed near 6-pulse sub-stations Blokker, Dieren, Kwadijk and Maasdonk. Operation with single and double 5-car trainsets as well as 5-car + 8-car trainsets is allowed near multiple single-phase 6-pulse sub-stations Amsterdam Oost, Blauwkapel, Den Helder, Leeuwarden, Schagen, Stobbega and Vlissingen
DDietzen
Berichten: 1330
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door DDietzen »

Zou een begrenzing op het acceleratievermogen (vergeef me als ik niet de juiste technische term gebruik) een optie zijn om te mogen rijden met meer dan 13 bakken ICNG? Ik meen dat dat ook bij de FLIRTs is gebeurd omdat die anders bij overwegen zouden kunnen arriveren voordat de bomen gesloten waren.
cassie127
Berichten: 6595
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door cassie127 »

Dat laatste klopt
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
cassie127
Berichten: 6595
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door cassie127 »

Bemined schreef: di 24 okt 2023, 19:56 Zowel 5+5+5 als 8+8 zijn toegestane combinaties, maar in de 900 en 1000 zul je die voorlopig nog niet zien want zowel op spoor 11a als 14a in Amsterdam Centraal is 13 bakken ICNG het maximum. Almere Centrum is formeel ook 2 metertjes te kort maar dat zou volgens mij nog opgepakt gaan worden voor men in 2025 door gaat rijden.
De eerste ICNG's gaan planmatig vanaf juni in Almere komen.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21397
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Meltrain »

In welke treinserie? De 700/1800?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
IIVQ
Berichten: 906
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door IIVQ »

Jultar schreef: di 24 okt 2023, 21:17
Operation with single and double 5-car trainsets as well as 5-car + 8-car trainsets is allowed near multiple single-phase 6-pulse sub-stations Amsterdam Oost, Blauwkapel, Den Helder, Leeuwarden, Schagen, Stobbega and Vlissingen
Ah thx, het ging dus specifiek om ICNG-bakken. Thx voor de verduidelijking. Bedient Amsterdam Oost heel Asd of betekent dat alleen wegrijden richting het oosten en kan je wel emet 16 bakken de westtak op?

En wat is een 6-puls of 12-puls onderstation? ⚡
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10610
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door trolly »

Google leert me dat we het over overeenkomstige maar kwalitatief verschillende gelijkrichtertechniek hebben, waarbij de 6 pulse een "nettere" gelijkstroom levert dan de 3 pulse. En dat vindt de ICNG dus kennelijk lekkerder.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
MarkNL
Berichten: 483
Lid geworden op: wo 24 sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door MarkNL »

Hoe hoger het aantal pulsen, hoe "vlakker" en zuiverder de gelijkstroom is die uit de gelijkrichter komt zetten en hoe prettiger een machine / apparaat het zal vinden. Probeer je het voor te stellen als een golf die je plat probeert te slaan. Het addertje onder het gras is natuurlijk dat de gelijkrichter bij 12 of 24 pulsen steeds duurder en complexer wordt.
MaartenD
Berichten: 720
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door MaartenD »

6-puls/12-puls slaat op de architectuur van de gelijkrichter, 6 pulsen per 360 graden of 12 pulsen per 360 graden. Met een 12-puls gelijkrichter heb je een veel stabielere gelijkspanning. Bij 6-puls en een topwaarde van 1500V schommelt die tussen 1300V en 1500V, met een 12-puls gelijkrichter schommelt die tussen 1450V en 1500V.

Lesje elektrotechniek want om het in woorden uit te leggen is veel tekst: https://www.youtube.com/watch?v=uY05Vq76qso
IIVQ
Berichten: 906
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door IIVQ »

Bedankt!
Michael
Berichten: 11771
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Michael »

Ook namens mij bedankt voor het antwoord op mijn vraag :pos:
Durashift
Berichten: 5665
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Durashift »

Wubbo schreef: wo 18 nov 2020, 18:07 Ik vroeg me af waar die dingen nog liggen en kwam daarbij deze pagina van ProRail tegen met een kaartje. De meeste NABO's liggen inderdaad op de gedecentraliseerde lijnen in het noorden en oosten, maar de kans dat VIRM een NABO tegenkomt is zeker geen nul: rond Alkmaar en tussen Leiden en Haarlem liggen er sowieso nog een aantal.

Maar goed, doel is al die dingen in 2023 weg. En dan hebben we natuurlijk nog gewone overwegen, waar je ook wel zichtbaarheid wil.
Doel wordt niet gehaald: er liggen enkele particuliere grondeigenaren dwars. :(
(..)Het ministerie van Infrastructuur en Waterschap wil van alle onbewaakte overwegen in het land af. De bedoeling was dat ProRail de klus eind dit jaar zou afronden, maar een aantal particulieren ligt nog dwars. Het spoorbedrijf wil onteigeningsprocedures starten tegen grondbezitters bij 41 NABO's. Staatssecretaris Vivianne Heijen heeft woensdag aan de Tweede Kamer gemeld dat ze liever eerst nog een laatste bemiddelingspoging wil wagen. (..)
In Soest gaat de laatste, publiek toegankelijke NABO van de Provincie Utrecht in transitie naar actieve beveiliging. Wél kan je dan niet meer vanaf die overweg kant het perron betreden.

https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/365314 ... spoorbomen
MarkNL
Berichten: 483
Lid geworden op: wo 24 sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door MarkNL »

Wel weer erg zuinig dat men niet een toegang maakt naar het perron een ov-chippaal neerzet... :(
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50937
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Suus »

Er is nu ook geen officiële ingang tot het perron, dat mensen via deze route naar het perron gaan is een veiligheidsprobleem.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
MarkNL
Berichten: 483
Lid geworden op: wo 24 sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door MarkNL »

Dat had natuurlijk een signaal kunnen zijn om hier in een behoefte te voorzien...
VIRM
Berichten: 7656
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door VIRM »

Durashift schreef: za 04 nov 2023, 23:54
Wubbo schreef: wo 18 nov 2020, 18:07 Ik vroeg me af waar die dingen nog liggen en kwam daarbij deze pagina van ProRail tegen met een kaartje. De meeste NABO's liggen inderdaad op de gedecentraliseerde lijnen in het noorden en oosten, maar de kans dat VIRM een NABO tegenkomt is zeker geen nul: rond Alkmaar en tussen Leiden en Haarlem liggen er sowieso nog een aantal.

Maar goed, doel is al die dingen in 2023 weg. En dan hebben we natuurlijk nog gewone overwegen, waar je ook wel zichtbaarheid wil.
Doel wordt niet gehaald: er liggen enkele particuliere grondeigenaren dwars. :(
(..)Het ministerie van Infrastructuur en Waterschap wil van alle onbewaakte overwegen in het land af. De bedoeling was dat ProRail de klus eind dit jaar zou afronden, maar een aantal particulieren ligt nog dwars. Het spoorbedrijf wil onteigeningsprocedures starten tegen grondbezitters bij 41 NABO's. Staatssecretaris Vivianne Heijen heeft woensdag aan de Tweede Kamer gemeld dat ze liever eerst nog een laatste bemiddelingspoging wil wagen. (..)
In Soest gaat de laatste, publiek toegankelijke NABO van de Provincie Utrecht in transitie naar actieve beveiliging. Wél kan je dan niet meer vanaf die overweg kant het perron betreden.

https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/365314 ... spoorbomen
Ministerie van Infrastructuur en Waterschap?
Beul van de blindegeleidelijn
VIRM
Berichten: 7656
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door VIRM »

Een ICNG staat stil tussen Meppel en Steenwijk omdat hij de pantograaf is verloren. Zie hier het artikel van RTV Oost.
Beul van de blindegeleidelijn
sirvinniei
Berichten: 3644
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door sirvinniei »

Een onderdeel van een hsl-trein dat afvalt, waar zag ik dat ook al weer eerder?
Ik heb geen onderschrift
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 115 gasten