Hispeed perikelen #2

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Hispeed perikelen

Bericht door Vinny »

^^ Maar je moet toch eerlijk toegeven dat dat soort reizigers ook gewoon het reisplezier van de gewone forens verpest. Dan heb je weer half dronken, half stoned zijnde Spanjaarden die met zijn tweeën acht stoelen bezet houden omdat ze ongeveer hun halve huisraad op vakantie meenemen, met een onduidelijk interrail iets reist, en ondertussen de gewone man die honderen euro's per maand betaald aan zijn treinabbonement maar staan :evil: :wink:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Hispeed perikelen

Bericht door Reiziger Delft »

Nounou, iets minder kan ook wel. Ik heb intussen al 5 grote interrailtrips erop zitten (+2 Eurotrips met losse tickets) en ik gedraag me ook gewoon netjes in het buitenland. Dat geldt voor de meeste interrailreizigers die ik onderweg ben tegen gekomen en dat aantal loopt in de honderden. Ik tel dan ook zo'n 399 Euro neer voor een ticket + de toeslagen; ook niet echt een laag bedrag.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Hispeed perikelen

Bericht door Caspar »

Stel je vraagt een toeslag van 25 euro, een bedrag wat me niet zou verbazen voor Interrailers tussen Brussel en Amsterdam, dan zullen er een hoop zijn die Amsterdam zullen vermijden denk ik. De toeristische branche zal dat dan ook niet leuk vinden als er zo een paar honderd overnachtingen per dag minder zijn.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Hispeed perikelen

Bericht door Geert »

Vinny schreef:^^ Maar je moet toch eerlijk toegeven dat dat soort reizigers ook gewoon het reisplezier van de gewone forens verpest. Dan heb je weer half dronken, half stoned zijnde Spanjaarden die met zijn tweeën acht stoelen bezet houden omdat ze ongeveer hun halve huisraad op vakantie meenemen, met een onduidelijk interrail iets reist, en ondertussen de gewone man die honderen euro's per maand betaald aan zijn treinabbonement maar staan :evil: :wink:
Dan moet de gewone forens ook maar gewoon de normale, binnenlandse trein van 5 minuten eerder nemen. De zeikerds ;)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Hispeed perikelen

Bericht door Vinny »

Caspar schreef:Stel je vraagt een toeslag van 25 euro, een bedrag wat me niet zou verbazen voor Interrailers tussen Brussel en Amsterdam, dan zullen er een hoop zijn die Amsterdam zullen vermijden denk ik. De toeristische branche zal dat dan ook niet leuk vinden als er zo een paar honderd overnachtingen per dag minder zijn.
Toeslag in Frankrijk is 12 euro (zeg ik uit mijn hoofd). Dat valt dus mee.
399 Euro neer
Hmm, ik had een bedrag van 200 euro in mijn hoofd.
iets minder kan ook wel.
Hehehe, ik heb er zelf niet zo veel last van gehad. Maar ik kan me de gedachten van de meeste (zaken)reizigers wel voorstellen. Je hebt echt idioten er tussen zitten in de Beneluxtrein.
binnenlandse trein van 5 minuten eerder nemen
De IC Amsterdam - Rotterdam vertrekt vijf minuten láter (en nu zelfs nog meer). Wel ideaal als je de Benelux mist, de vertraging blijft dan beperkt tot een minut of tien. Ik was dan alsnog op tijd (8.45) op mijn werk. Maar goed, ik werk al weer jaren niet meer in Rotjeknor, anders was ik vaste klant van de Fyra geworden :wink:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Hispeed perikelen

Bericht door Suus »

Voor de Benelux: :59 - :54 = 5 minuten.
Voor de Fyra: :29 - :26 = 3 minuten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Hispeed perikelen

Bericht door Caspar »

Vandaag wat ontdekt. Als ik een enkeltje naar Keulen koop bij de Hispeed balie, kost me dat 10 euro extra aan balietoeslag. Loop ik echter 1 meter verder naar rechts, kost met dat 3,50 aan balietoeslag bij het binnenlandse loket, voor exact het zelfde kaartje (en ook het zelfde personeel, want dat wisselt gewoon vrolijk tussen beide balies) Wat is hier aan de hand?
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Hispeed perikelen

Bericht door Dexter »

Heb je ook een reservering gemaakt? Dan klopt het. Bovendien, Hispeed berekent standaard een fikse balietoeslag. Bij het gewone binnenlandse loket betaal je alleen voor je reservering, ik geloof dat dan zelfs de balietoeslag vervalt.

Let je trouwens wel op als je met een binnenlandse ICE/IC reist, dat ie niet op de Sperrliste voor personeel staat? Er is weer een nieuwe.
Vallend blad maakt rails glad.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Hispeed perikelen

Bericht door Caspar »

Gewoon een los enkeltje Emmerich grens- Keulen en een losse voor de terugweg. Misschien dat ik morgen ga, maar niet als het de hele dag regent zoals nu. Anders kunnen ze natuurlijk nog binnen een maand gebruikt worden. Ik heb geen reservering gemaakt, ik zit geregeld in de ICE naar Basel vanuit Amsterdam (stap dan weer in Utrecht uit) en heb die trein nog nooit voller gezien dan half vol, inclusief maar 25%/50% reserveringen. Zal wel alleen rond feestdagen en de zomer druk zijn. :D

Maar beide enkeltjes zijn dus bij een andere balie gekocht, de ene bij Hispeed met 10 euro toeslag :evil: , en de ander bij het binnenlandse loket met 3,50 toeslag.

Wat is de toeslag als ik bij de conducteur een kaartje koop onderweg? Misschien dat die een lagere rekent dan het loket? (omgekeerde wereld)
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Hispeed perikelen

Bericht door robert55 »

Roept een herinnering aan lang geleden op toen er nog echte internationale treinen waren. Tot in de jaren '80 was er een koerswagen Rome-Amsterdam die normaal ergens in Duitsland aan de trein uit Wenen werd gehangen. Bij vertraging lukte dat niet werd dat rijtuig dan in Keulen aan de buurlandtrein meegegeven. Die stopte ook in Ede of zo. Had je die forensen moeten zien als ze de deur van een coupé open deden waar nog zeker drie plaatsen vrij waren. Zodra ze de geur van 20 uur treinreis tegenkwamen waren ze weg.

Moraal [voor zover aanwezig]: langeafstandstreinen zijn niet voor pendelaars

Vinny schreef:^^ Maar je moet toch eerlijk toegeven dat dat soort reizigers ook gewoon het reisplezier van de gewone forens verpest. Dan heb je weer half dronken, half stoned zijnde Spanjaarden die met zijn tweeën acht stoelen bezet houden omdat ze ongeveer hun halve huisraad op vakantie meenemen, met een onduidelijk interrail iets reist, en ondertussen de gewone man die honderen euro's per maand betaald aan zijn treinabbonement maar staan :evil: :wink:
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Hispeed perikelen

Bericht door playertwo »

Caspar schreef:Vandaag wat ontdekt. Als ik een enkeltje naar Keulen koop bij de Hispeed balie, kost me dat 10 euro extra aan balietoeslag. Loop ik echter 1 meter verder naar rechts, kost met dat 3,50 aan balietoeslag bij het binnenlandse loket, voor exact het zelfde kaartje (en ook het zelfde personeel, want dat wisselt gewoon vrolijk tussen beide balies) Wat is hier aan de hand?
www.bahn.de heb je helemaal geen toeslag :twisted:
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Hispeed perikelen

Bericht door Caspar »

Maar geen IDeal helaas, en geen FIP tarief (=internationaal reductie tarief van 50% voor spoorwegmedewerkers) Bahncard 50 komt wel enigszins overeen qua tarief, maar heeft weer andere voorwaarden. Voor mijn kaartjes ben ik dus genoodzaakt om me te wenden tot de Hispeed balie, of een loket van NS, of het in de trein zelf kopen.
Voor de kortere reizen is een bezoekje aan de balie dus relatief onaantrekkelijk, omdat je 50% reductie dan verdampt aan balietoeslag. Sterker nog, een enkele reis Oberhausen vanaf Emmerich grens is voordeliger om tegen vol tarief uit de kaart automaat te halen, dan met 50% korting aan de Hispeed balie, wat dus de enige mogelijkheid is om aan het kaartje met korting te komen.
Laatst gewijzigd door Caspar op ma 15 mar 2010, 20:18, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Hispeed perikelen

Bericht door Cookie »

Maargoed: er waren toch uitzonderingen om aan de balietoeslag te ontkomen? Viel betalen met een NS Cadeaubon er nou ook onder, of niet? Want anders koop je er eerst 1, om vervolgens die direct weer uit te geven xD .
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Hispeed perikelen

Bericht door Wubbo »

Cadeaubonnen bestaan officieel niet meer. Tegoedbonnen wel, maar die worden officieel niet verkocht (alleen in sommige situaties gebruikt bij het restitueren van kaartjes).
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Hispeed perikelen

Bericht door Geert »

Caspar schreef:Vandaag wat ontdekt. Als ik een enkeltje naar Keulen koop bij de Hispeed balie, kost me dat 10 euro extra aan balietoeslag. Loop ik echter 1 meter verder naar rechts, kost met dat 3,50 aan balietoeslag bij het binnenlandse loket, voor exact het zelfde kaartje (en ook het zelfde personeel, want dat wisselt gewoon vrolijk tussen beide balies) Wat is hier aan de hand?
De Hispeed-balies hebben - vergeleken met de binnenlandse balies - een veel groter aanbod en ook gemiddeld genomen een veel langere transactietijd, waardoor Hispeed in al haar wijsheid heeft besloten een extra hoge toeslag te vragen voor elke vorm van kaartverkoop bij de internationale balies. Dat het (internationaal) reizen daarmee een stuk ontoegankelijker wordt en de winst van Hispeed op lange termijn navenant zal verlagen, lijkt mij een logisch gevolg, maar dat lijkt Hispeed niet te deren.
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: Hispeed perikelen

Bericht door M57 »

Ze vragen nog net geen Twittertoeslag.
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: Hispeed perikelen

Bericht door Mark »

Lol, is dat de helpdesk via Twitter? :P
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Hispeed perikelen

Bericht door Chauf21 »

Vorige week, ten tijde van die stroomstoring rond Utrecht, hoorde ik op Schiphol de omroep dat reizigers naar Eindhoven en verder geadviseerd werden met de Fyra te reizen! Is in zo'n geval dan ook de toeslag vereist?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Hispeed perikelen

Bericht door Geert »

Mark schreef:Lol, is dat de helpdesk via Twitter? :P
Ja :P

@Chauf21: lijkt me niet, zeker niet op het moment dat de omroep reizigers dat adviseert. Ik zou in ieder geval geen toeslag kopen dan.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Hispeed perikelen

Bericht door Vinny »

Wat is de toeslag als ik bij de conducteur een kaartje koop onderweg?
Ik heb alleen ervaring met een enkele reis Bad Bentheim - Amsterdam uit 2004. Destijds was net ingevoerd volgens mij dat je altijd een boete zou krijgen van 35 euro. Tot mijn grote vreugde gold dat niet voor kaartjes van/naar een buitenlandse bestemming. Mijn Servische reisgenote betaalde keurig netjes 19 euro voor dat stuk. (ik had een OV-studentenkaart)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Hispeed perikelen

Bericht door Suus »

Conducteurs van Hispeed verkopen gewoon treinkaartjes zonder 35 euro toeslag, dat gebeurt ook in de IC Brussel.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Hispeed perikelen

Bericht door iljitsch »

Ze maken het echt idioot ingewikkeld om gewoon een treinkaartje te kopen. Zo had ik vorig jaar het plan om van Madrid naar een gehucht in zuid-Frankrijk te reizen en dan een paar dagen later verder naar Nederland. Vergeet het maar. Ze verkopen in Nederland alleen de hogesnelheidskaartjes, ik kon het kaartje over de grens van Spanje naar Frankrijk en binnen Frankrijk de niet-TGV stukken mooi ter plekke aanschaffen. Dit, en het feit dat de AVE Madrid - Barcelona en de TGV samen al 200 euro waren voor mij voldoende om toch maar naar Nederland te vliegen en Frankrijk over te slaan, dat kostte me totaal 200 euro in plaats van 200 + extra treinkaartjes + enkeltje vliegtuig terug.

Op deze manier kan de trein nooit concurreren met het vliegtuig, waar je ook al vlieg je met verschillende maatschappijen je binnen twee minuten online precies kan zien hoeveel alles kost en met tien minuten geboekt hebt. Het voordeel van de normale trein ten opzichte van het vliegtuig dat je niet hoeft te reserveren vervalt ook steeds meer.
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: Hispeed perikelen

Bericht door M57 »

Kaartjes voor Spanje heb ik toch vlekkeloos geregeld via de telefoon bij Hispeed Telesales. Aan de balie zijn ze minder happig op dat soort reizen.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Hispeed perikelen

Bericht door Karl »

Maar blijkbaar maken diverse spoorbedrijven het ook zo onaantrekkelijk voor externe partijen om hun kaartjes te verkopen en dat lijkt me voor de hele sector toch geen vooruitgang. Anders was er vast al lang een cheaptraintickets.com ofzo...
Het is een spectrum.
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: Hispeed perikelen

Bericht door midnet »

1.toeslag: volgens mij zit het zo:
als je bij een echt bemenst loket van Hispeed (nou ja-Lospeed in disguise) koopt is de toeslag 10 eurie
a.ALS je er een REServervering bij doet
b.maar is het slechts 3,50-als voorheen, naar bestemmingen in heel BE/LUX en een deel van DE MITS geen RES wordt gevraagd. Ik denk dat het net TOT Koln is-maar niet 100% zeker. Als je waarde hecht aan 6,50 zou ik toch eens navraag doen. Overigens kan je met wat handigheid vrij veel van die kaartjes zonder toeslag uit de kaartautomaat halen.
2.dat voorbeeld van Spaanse IRers: de meesten hier lijken me ook student te zijn-met SOV. NOU, neem me niet kwalijk-wat ''het'' NL student meent in volle vrijdagavondtreinen te moeten kunnen claimen aan extra plaats voor vuile schoenen en enorme weekendtassen is ook vaak niet mis. En het gezicht dat ze dan kunnen trekken als je niet vrindelijk maar wel dringend even vraagt dat op te schonen............
PS. Ik kan me ook nog heel goed herinneren hoe in laatste stukjes nachttrein, bvb Basel-Bern, de Zwisterse schaffner netjes langs kwam en ieder maande plaats te maken voor de stroom Pendler die in Olten e.d. op kwam stappen. En die waren het blijkbaar heel erg gewend. Ik denk eerder dat de gemiddlede NL treinreiziger totaal niet bekend is met het fenomeen internationaal, gereserveerde plaatsen e.d.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten