Hispeed perikelen #2

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Hispeed perikelen

Bericht door Vinny »

Karl schreef:Maar blijkbaar maken diverse spoorbedrijven het ook zo onaantrekkelijk voor externe partijen om hun kaartjes te verkopen en dat lijkt me voor de hele sector toch geen vooruitgang. Anders was er vast al lang een cheaptraintickets.com ofzo...
Omdat de prijzen die spoorbedrijven rekenen aan reisbureau's niet erg commercieel aantrekkelijk zijn. Alleen de KLM heeft door de participiatie in NS-HIspeed voor Thalys redelijk goedkoop geprijsde tickets. Internationaal spoorvervoer is gewoon duur, bijvoorbeeld omdat de vervoerders met aangepast materieel moeten rijden (toegelaten in meerdere landen) en er een hogere bezettingsgraad van personeel is op internationale verbindingen die ook nog eens meertalig moeten zijn (en dus meer loon krijgen).
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Hispeed perikelen

Bericht door Karl »

Vinny schreef:(...) Omdat de prijzen die spoorbedrijven rekenen aan reisbureau's niet erg commercieel aantrekkelijk zijn. Alleen de KLM heeft door de participiatie in NS-HIspeed voor Thalys redelijk goedkoop geprijsde tickets. Internationaal spoorvervoer is gewoon duur, bijvoorbeeld omdat de vervoerders met aangepast materieel moeten rijden (toegelaten in meerdere landen) en er een hogere bezettingsgraad van personeel is op internationale verbindingen die ook nog eens meertalig moeten zijn (en dus meer loon krijgen).
Maar NS Hispeed is toch helemaal geen participant in het bedrijf Thalys? Dat internationaal spoorvervoer duur is, is mijn inziens geen argument. Is het lastig om een internationaal ticket te kopen omdat internationaal spoorvervoer duur is? Volgens mij is het lastig, omdat elke vorm van samenwerking en openstelling voor externe verkopers wordt tegengewerkt. Nog zoiets, waarom kan ik een ticket pas drie maanden van te voren kopen? Als ik goedkoop naar Zwitserland wil, dan vlieg ik wel, want dan weet ik een half jaar van te voren zeker dat ik een goedkoop ticket heb en dat ik ga, dat moet ik bij Nospeed nog maar afwachten.

Mocht het vreemd genoeg wel een argument zijn; een last minute vliegticket naar Rome is ook niet goedkoop, maar dan zijn er alsnog honderd sites waar ik dat kan bestellen en op het meerendeel van die sites kan ik ook nog kiezen voor een vervoerder. Verder zitten er in een vliegtuig ook 300 beveiligingssystemen en spreekt een stewardess ook meerdere talen. Waarom kan het in de vliegwereld wèl en in de spoorwereld nìèt. De spoorbranche zou zich moeten schamen.
Het is een spectrum.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Hispeed perikelen

Bericht door iljitsch »

In het vliegtuig moet je 1 stuks "cabinepersoneel" per 50 passagiers aanhouden vanwege de veiligheid. Kom daar maar eens om in de trein. Toch zijn er vluchten die niet meer kosten dan een treinkaartje voor een even lang durende rit.

En als het dan zo nodig duur moet zijn, maak het dan in elk geval makkelijk en plezierig voor de klant om z'n geld uit te geven. Als ik met een uitdraai van het reisadvies bij de balie kom duurt het nog 20 minuten voordat ik de kaartjes in m'n handen heb, als ze al in Nederland te koop zijn.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Hispeed perikelen

Bericht door Karl »

iljitsch schreef:In het vliegtuig moet je 1 stuks "cabinepersoneel" per 50 passagiers aanhouden vanwege de veiligheid. Kom daar maar eens om in de trein. Toch zijn er vluchten die niet meer kosten dan een treinkaartje voor een even lang durende rit.
(...)
Je kunt ook zeggen, de bezettingsgraad in de internationale trein is veel lager òmdat men niet eenvoudig genoeg een kaartje kan krijgen. Als de bezettingsgraad in een vliegtuig net zo was als in de internationale trein, dan waren er een stuk minder airliners.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Hispeed perikelen

Bericht door Vinny »

Is het lastig om een internationaal ticket te kopen
Ik vind het niet lastig. Ik bestel wat op de site van Hispeed ik betaal per I-deal en krijg de tickets een paar dagen later in mijn brievenbus. Het is nog nooit echt fout gegaan. Alleen als ik bij de balie langs moet dan erger ik me vaak aan de lange wachttijden (A'dam Centraal) :wink:

De echte liefhebber bestelt zijn tickets op tgv.com of de site van de DB. Maar dat lukt mij niet, omdat ik geen creditcard heb... :?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Hispeed perikelen

Bericht door Geert »

De echte liefhebber: iedereen die verder wil dan de stations die Thalys, ICE en de s140 aandoen? Het aanbod op de Hispeed-site is niet supergroot, eerlijk gezegd.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Hispeed perikelen

Bericht door Vinny »

Kun je geen nachttreinen meer bestellen? Dat kon een paar jaar geleden nog wel. Ik heb mijn tickets naar Wenen gewoon van de NS-HIspeedsite besteld.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Hispeed perikelen

Bericht door tsov »

Naar Wenen lukt misschien nog wel, maar Geert heeft het over reizen als Boedapest - Boekarest o.i.d.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Hispeed perikelen

Bericht door Vinny »

tsov schreef:Naar Wenen lukt misschien nog wel, maar Geert heeft het over reizen als Boedapest - Boekarest o.i.d.
Die moet je ook gewoon in het Oostblok zelf kopen. Dat is namelijk goedkoper... ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Hispeed perikelen

Bericht door Geert »

Maar waarom dan? Als ik een vlucht wil boeken van Boekarest naar Budapest dan kan dat op honderden sites die vliegtickets aanbieden, 24 uur per dag, een half jaar van te voren en vanuit de hele wereld. Wil ik een treinkaartje bestellen dan moet ik er maar mee wachten totdat ik een keertje toevallig aanwaai in Boekarest ofzo? :?
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Hispeed perikelen

Bericht door Caspar »

Ook biedt de Hispeed site alleen maar dure routes aan, althans in veel gevallen. Vanaf Heerlen naar Keulen is dus altijd via Utrecht, omdat alleen de ICE te koop is. Nou stel je koopt een kaartje voor Heerlen- Keulen, waar de prijs via Aachen op ongeveer 15 euro ligt, dan geeft de Hispeed site een advies vanaf Heerlen naar Utrecht, daar een overstap op de ICE naar Keulen. Prijs: 64€ Lang leve de Hispeed boekingssite. Afgezien van de prijs alleen al ben je via Utrecht minstens 3!!! uren langer onderweg.

Venlo- Dusseldorf: Hispeed site: Venlo- Nijmegen- Arnhem- Keulen à 50,20€
Je hoeft er geen hobbyist voor te zijn om in te zien dat dit onzinnig is. Ook hier ben je weer ruim 2 uren langer onderweg en kost het treinkaartje het viervoudige dan eentje uit de automaat/loket (zonder de balie toeslag)
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Hispeed perikelen

Bericht door Geert »

Het enige wat een beetje voordelig te boeken is via de Hispeedsite zijn de superdiscountjes naar Duitsland. Voor maar 9 euro naar Keulen, hoppa* :)

* Nederlands traject gratis dan, anders is het 19 euro ;)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Hispeed perikelen

Bericht door Vinny »

Geert schreef:Maar waarom dan? Als ik een vlucht wil boeken van Boekarest naar Budapest dan kan dat op honderden sites die vliegtickets aanbieden, 24 uur per dag, een half jaar van te voren en vanuit de hele wereld. Wil ik een treinkaartje bestellen dan moet ik er maar mee wachten totdat ik een keertje toevallig aanwaai in Boekarest ofzo? :?
Waarom zou je anders een treinkaartje Boekarest-Boedapest kopen dan?
NS Hispeed is nou eenmaal niet een bedrijf dat zich richt op 'creatieve' reizigers; dan moet je bij de Treinreiswinkel zijn. En dan nog is mijn ervaring dat het beter is om in Polen (bijv.) treinkaartjes te kopen. Je betaalt in dat land echt bijna niets... :wink:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Hispeed perikelen

Bericht door Wubbo »

Vinny schreef:Waarom zou je anders een treinkaartje Boekarest-Boedapest kopen dan?
Om dezelfde reden als waarom ik een vliegticket voor die route zou willen aanschaffen: kennelijk omdat ik die reis wil maken. Waarom kan ik wel een vliegticket kopen van Nirgendwo Oost naar Verweggistan Zuid vanuit mijn luie stoel, maar diezelfde reis per trein alleen in Nirgendwo of Verweggistan (waarbij ik daarna nog maar moet hopen dat ik het kan betalen omdat ik de tarieven niet op kan zoeken)?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Hispeed perikelen

Bericht door Vinny »

: kennelijk omdat ik die reis wil maken
Ja dat snapt mijn neus ook wel. Alleen is zo'n ticket alleen tegen heel moeilijke voorwaarden en waarschijnlijk veel te duur in Nederland te krijgen. En je moet een creditcard hebben. Kortom, je kunt echt veel beter zo'n ding gewoon in het Oostblok zelf kopen. ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Hispeed perikelen

Bericht door Karl »

Dus, buitenlandse treinreizen kunnen in Nederland tegen veel moeite en veel te hoge kosten worden gekocht, terwijl dat voor vliegtickets niet het geval is.
Kortom, het spoor moet maar eens wat van de luchtvaartbranche leren.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Hispeed perikelen

Bericht door Vinny »

Ik denk dat dat een gepasseerd station is. Dergelijke tickets zijn namelijk niet rendabel en ook niet rendabel te krijgen volgens mij. Ik verwacht sowieso een roemloos einde van Hispeed, maar dat terzijde.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Hispeed perikelen

Bericht door iljitsch »

Gaan zeuren over de rendabelheid van individuele kaartjes is natuurlijk het probleem. Er moet een systeem zijn waarbij iedere agent kaartjes voor ieder willekeurige trein kan verkopen. Zo'n systeem kost wat geld, maar als het er eenmaal is kunnen klanten veel makkelijker aan kaartjes komen dus je verdient het zo terug. Bovendien kan iedereen er natuurlijk z'n eigen marge bovenop berekenen. En omdat zo'n systeem driekwart van het werk van de huidige internationale balies overbodig maakt bespaar je daar ook nog eens flink.

(Overigens heb ik gister eens een treinreisje naar El Escorial gemaakt, een dorpje aan de rand van de bergen dat door de "cercanias" (commuter rail, een soort sprinters) vanuit Madrid bediend wordt, gelegen in noordwestelijke richting. 1,5 uur onderweg vanaf Leganés, dat net zuidelijk van Madrid ligt. Kosten 3,20. Ik dacht: lekker goedkoop voor een flinke reis. Tot ik er achter kwam dat dit hemelsbreed maar 43 km is... In elk geval, gelijk bij aankomst een kaartje voor de terugreis uit de automaat gehaald, maar dat blijkt dan ruim twee uur later verlopen te zijn! Kon ik er nog een kopen. Zelfs kaartjes verkopen is een kunst.)
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Hispeed perikelen

Bericht door Caspar »

En omdat zo'n systeem driekwart van het werk van de huidige internationale balies overbodig maakt bespaar je daar ook nog eens flink.
In Amsterdam zitten er nu 3 mensen achter de balie, nou ik mag toch niet hopen dat er op een gegeven moment nog maar 1 balie overblijft....
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Hispeed perikelen

Bericht door Wubbo »

Vinny schreef:Ik denk dat dat een gepasseerd station is. Dergelijke tickets zijn namelijk niet rendabel en ook niet rendabel te krijgen volgens mij. Ik verwacht sowieso een roemloos einde van Hispeed, maar dat terzijde.
Waarom zou zo'n kaartje wel rendabel te koop zijn in het Oostblok, maar niet via het internet? Internet kan alleen maar goedkoper zijn omdat er dan geen baliepersoneel en geen verkoopkantoor meer nodig is. Bovendien krijg je natuurlijk nooit je trein vol als het onmogelijk is om kaartjes te kopen. Kortom: zo'n systeem verdient zichzelf terug.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Hispeed perikelen

Bericht door Geert »

Vinny schreef:
: kennelijk omdat ik die reis wil maken
Ja dat snapt mijn neus ook wel. Alleen is zo'n ticket alleen tegen heel moeilijke voorwaarden en waarschijnlijk veel te duur in Nederland te krijgen. En je moet een creditcard hebben. Kortom, je kunt echt veel beter zo'n ding gewoon in het Oostblok zelf kopen. ;)
Wat Karl al zegt: dan is er dus iets mis met het verkoopsysteem. In de luchtvaart kan het wel, in de spoorwereld gooit men maar bij voorbaat het bijltje erbij neer (in dat opzicht vind ik je reactie wel tekenend)...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Hispeed perikelen

Bericht door Vinny »

Wubbo schreef:
Vinny schreef:Ik denk dat dat een gepasseerd station is. Dergelijke tickets zijn namelijk niet rendabel en ook niet rendabel te krijgen volgens mij. Ik verwacht sowieso een roemloos einde van Hispeed, maar dat terzijde.
Waarom zou zo'n kaartje wel rendabel te koop zijn in het Oostblok, maar niet via het internet? Internet kan alleen maar goedkoper zijn omdat er dan geen baliepersoneel en geen verkoopkantoor meer nodig is. Bovendien krijg je natuurlijk nooit je trein vol als het onmogelijk is om kaartjes te kopen. Kortom: zo'n systeem verdient zichzelf terug.
a. Personeelskosten in het Oostblok zijn lager
b. In Boedapest leven aanmerkelijk meer klanten die wel eens naar Boekarest willen dan in Amsterdam. De massa is dus groter
c. Zelf zou ik ook graag willen dat ik tickets via Internet zou kunnen kopen; maar een veilig internationaal betalingssyteem bestaat nog niet. En ik weiger voor dergelijke gelegenheden een creditcard aan te schaffen. Zo'n ding is namelijk zo lek als een mandje en bovendien hou ik niet van kopen op krediet. Vroeger bestelde ik vliegtickets op internet om ze zelf contant af te rekenen op de balie van het vliegveld... Dat ging prima *O* (voor reizen van/naar Nederland is Ideal overigens een zeer goed alternatief)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Hispeed perikelen

Bericht door Karl »

A, daarom wil ik zo'n ticketbedrijfje opzetten met servers in Hongarije.
B, vooruit, open ik ook cheaptraintickets.hu.
C, is dat geen beleding voor de luchtvaartsector, dat zij zogenaamd klanten dwingen met een onveilig systeem te betalen? Ach, ik heb nooit problemen mee gehad en heb ik toch vanuit mijn stoel, hier in Nederland, een ticket San Carlos de Bariloche - Ushuaia kunnen boeken. Dit terwijl er ook meer Argentijnen in het vliegtuig zaten.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Hispeed perikelen

Bericht door Vinny »

dwingen
Mijn ervaring is dat dat wel meevalt. Tot nog toe ben ik altijd aan een vliegticket gekomen zonder een creditcard te hoeven hebben. Ik heb zo'n ding namelijk nog steeds niet... :wink:
, in de spoorwereld gooit men maar bij voorbaat het bijltje erbij neer
Het is kennelijk gewoon een kosten/baten afweging. Wat mij betreft mogen de luxe internationale treinen van vroeger en een loketist die een half uur voor je uittrekt om de meest besparende optie voor je uit te zoeken ook wel weer terug komen; maar dat is dus een illusie; want dat komt gewoon niet uit met een reis van 50 euro...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Hispeed perikelen

Bericht door Dexter »

Vinny schreef:Mijn ervaring is dat dat wel meevalt. Tot nog toe ben ik altijd aan een vliegticket gekomen zonder een creditcard te hoeven hebben. Ik heb zo'n ding namelijk nog steeds niet...
Je bent ook veel beter af zonder zo'n ding. Vlieg- en spoorwegmaatschappijen en hotels zouden veel meer de mogelijkheid moeten geven om met bankmachtigingen of iDeal te kunnen werken werken.
Vallend blad maakt rails glad.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten