Concessie Twente (2024-2028)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
RTBS
Berichten: 173
Lid geworden op: di 21 nov 2017, 17:38

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door RTBS »

gkw1969 schreef: do 14 dec 2023, 18:05 Wat betreft lijn 9, die heeft nog steeds dezelfde 18 minuten rijtijd in de spits. Dezelfde tijd als bij Syntus. Het probleem zit hem, naar mijn idee, voornamelijk in het niet tijdig beschikbaar zijn van het voertuig na het laad proces. Nu weet ik niet waar Arriva mee gerekend heeft, maar we weten van Speedmaster dat ze na het laden 275km kunnen rijden. Maar hoe lang moet hij laden voordat hij dat kan?
Syntus? Keolis bedoel je?... Chauffeurs laten weten dat rijtijden niet gehaald worden doordat de Volvo's veel trager optrekken. En ook is de dienstregeling compleet omgegooid dus ik denk dat je een verkeerde vergelijking maakt en de praktijk bewijst dat ook. Of maak je ook gebruik van dezelfde papieren waarheid net als Arriva? _O-
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8693
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door Milco »

Keolis reed de concessie nog met oude naam en dat was toch echt Syntus, net als in Utrecht. En normaal zijn elektrische voertuigen sneller met optrekken dan een dieselvoertuig.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Speedmaster
Berichten: 184
Lid geworden op: ma 07 nov 2016, 11:27

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door Speedmaster »

1 bus op een laadgroep is in circa 2 uur vol.
Per laadgroep zijn er 3 laadpunten. Wanneer er 2 bussen op 1 laadgroep staan wordt door loadbalancing de stroom verdeeld maar duurt het laadproces per bus langer.

Op alle stallingen zijn daarom meerder laadgroepen zodat de bussen “snel” geladen kunnen worden.
Sorry_geen_dienst
Berichten: 46
Lid geworden op: vr 04 nov 2022, 12:49

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door Sorry_geen_dienst »

Acceleratievermogen is gewoon een software-instelling; althans dat was het wel bij de BYD's in IJssel-Vecht die in het begin ook werden aangepast omdat ze traag waren waardoor ze opeens optrokken als een raket.
Speedmaster
Berichten: 184
Lid geworden op: ma 07 nov 2016, 11:27

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door Speedmaster »

Bussen hebben kracht genoeg kijkend naar de specificatie van Volvo:

Elektromotor, max. vermogen (kW) 200
Max. wielkoppel (Nm) 19,000

Dit is een absurde hoeveelheid kracht, dus dit zal inderdaad softwarematig wel aan te passen zijn, maar kost uiteraard weer accu capaciteit waar hier al de nodige discussie over is.
gkw1969
Berichten: 1770
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door gkw1969 »

RTBS schreef: do 14 dec 2023, 18:45
gkw1969 schreef: do 14 dec 2023, 18:05 Wat betreft lijn 9, die heeft nog steeds dezelfde 18 minuten rijtijd in de spits. Dezelfde tijd als bij Syntus. Het probleem zit hem, naar mijn idee, voornamelijk in het niet tijdig beschikbaar zijn van het voertuig na het laad proces. Nu weet ik niet waar Arriva mee gerekend heeft, maar we weten van Speedmaster dat ze na het laden 275km kunnen rijden. Maar hoe lang moet hij laden voordat hij dat kan?
Syntus? Keolis bedoel je?... Chauffeurs laten weten dat rijtijden niet gehaald worden doordat de Volvo's veel trager optrekken. En ook is de dienstregeling compleet omgegooid dus ik denk dat je een verkeerde vergelijking maakt en de praktijk bewijst dat ook. Of maak je ook gebruik van dezelfde papieren waarheid net als Arriva? _O-
1. Zoals Milco al zei: Syntus reed de concessie Twente. Pas tijdens de concessie is de naam gewijzigd in Keolis, maar de concessie stond op naam van Syntus.
2. Hoe kun je op lijn 9 een verkeerde vergelijking maken? Toen ik in 2020 weg ging bij Syntus Twente hadden we 18 minuten voor lijn 9 in de spits en 16 minuten ‘s avonds. En dat is nog steeds zo. De bus die zo om 23.55 vertrekt is op papier om 00.11 in Hengelo.

Maar een anderen vraag RTBS: werk jij als buschauffeur in Twente?
When you're tired of London, you're tired of life
Jelmer4
Berichten: 22
Lid geworden op: do 07 sep 2023, 01:18

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door Jelmer4 »

Eens even iets heel iets anders. Hoe zit het met de omleiding (volgens Rrreis door werkzaamheden (die er helemaal niet zijn))van bus 64/65 die niet langs de Julianastraat en Almeloseweg gaan, al 1,5 jaar lang? Gaat dit ooit nog weer opgelost worden? Ik begreep dat er toendertijd iets met de hoogte van de drempels in die straten was.
ovforens
Berichten: 322
Lid geworden op: za 15 mar 2014, 12:15

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door ovforens »

Een aan de punctualieit gekoppelde koppel zou geweldig zijn. Lekker traag en veel bereik bij voldoende rijtijd. En bij vertraging ff wat meer koppel. En bij meer vertraging meer koppel.
dennistd
Berichten: 5546
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door dennistd »

Jelmer4 schreef: vr 15 dec 2023, 00:24 Eens even iets heel iets anders. Hoe zit het met de omleiding (volgens Rrreis door werkzaamheden (die er helemaal niet zijn))van bus 64/65 die niet langs de Julianastraat en Almeloseweg gaan, al 1,5 jaar lang? Gaat dit ooit nog weer opgelost worden? Ik begreep dat er toendertijd iets met de hoogte van de drempels in die straten was.
Dat ligt nog steeds bij de gemeente Tubbergen: zij weigeren om de drempels te verlagen en tot die tijd weigeren de chauffeurs er langs te rijden.
Jonkervoort
Berichten: 323
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
Locatie: Vleuten

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door Jonkervoort »

ArrivaBas schreef: do 14 dec 2023, 11:28 https://www.rtvoost.nl/nieuws/2292654/k ... -in-twente

De vakbond is er ook als de kippen bij met zijn klaagzang. Wel kudo's voor de Tweet met een Brabantse Volvo in Enschede bij dit artikel. (A)
Wel opvallend dat Arriva stelt dat chauffeurs geacht worden achteruit te kunnen rijden. In de basis waar natuurlijk, maar bij mijn eigen vervoerder moeten we daar eigenlijk de rijdienst voor bellen, zodat er iemand achter kan kijken.
dennistd
Berichten: 5546
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door dennistd »

In Twente werd al jaren met een hele goede achteruitrijcamera gereden. Nu moet je het ineens zo goed als zonder doen, omdat de Volvo's weliswaar een camera hebben maar je daar in het donker vrijwel niets in ziet (en sowieso de hoek heel klein is). Niet zo vreemd dat chauffeurs er dan ineens veel meer moeite mee hebben.... :')
RnBn
Berichten: 129
Lid geworden op: wo 29 aug 2018, 18:03

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door RnBn »

Wij hebben geen achteruitrijcamera's op de bus en ook bij on mogen wij officieel niet achteruit rijden zonder dat er iemand aan de achterzijde meekijkt.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3037
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door nvdw »

In Schelluinen hebben we onze elektrische hokken ook gewoon achteruit moeten parkeren om te laden - zonder camera. Dat was dan weliswaar op de vestiging, maar in Venlo gebeurt datzelfde gewoon op de buffer naast het busstation.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door ArrivaBas »

In het bezit van een rijbewijs D zou een buschauffeur gewoon naar achteren moeten kunnen rijden zonder begeleiding. Ik snap niet dat sommige teamleiders daar een probleem van maken.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
SuperGhost
Berichten: 4179
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door SuperGhost »

Ik denk dat dat gewoon een juridisch iets is. Mocht de bus toch iets raken, want je kunt natuurlijk niet alles achter de bus zien, dan is de vervoerder aansprakelijk.
Stefan
Berichten: 4305
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door Stefan »

ArrivaBas schreef: vr 15 dec 2023, 14:56 In het bezit van een rijbewijs D zou een buschauffeur gewoon naar achteren moeten kunnen rijden zonder begeleiding. Ik snap niet dat sommige teamleiders daar een probleem van maken.
Omdat het (vaak) gewoon bedrijfsregels zijn.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Edwin82
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 08 nov 2023, 13:22
Locatie: Enter

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door Edwin82 »

Stel voor om bij die laadunits dan een paar flinke schijnwerpers te plaatsen zodat het wel zichtbaar is in de achteruitrij camera's.
Sorry_geen_dienst
Berichten: 46
Lid geworden op: vr 04 nov 2022, 12:49

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door Sorry_geen_dienst »

Op de vestiging Ede (IJssel-Vecht) werd er ook achteruit geparkeerd met de BYD's om te kunnen laden, zo moeilijk was dat allemaal niet. Gewoon rustig naar achteren rijden, in je spiegels kijken of je recht tussen de lijntjes staat en dan reed je vanzelf met je achterwielen tegen 'drempels' die op het wegdek waren geplaatst zodat je niet te ver naar achteren reed (door het hek heen). Heb je geen achteruitrijcamera of terreinverlichting voor nodig.
Laatst gewijzigd door Sorry_geen_dienst op vr 15 dec 2023, 16:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Selivio
Berichten: 408
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door Selivio »

We hebben het wel eens over vakmanschap bij machinisten. Waar is dan het vakmanschap gebleven van beroepschauffeurs? Er zijn zat plekken/stallingen waar er achteruit gereden moet worden, en een beroepschauffeur zou dat gewoon moeten kunnen zonder extra ogen of wat dan ook.
Grt. Stefan
Gebruikersavatar
Nickipedia
Berichten: 44
Lid geworden op: vr 07 okt 2022, 20:35
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door Nickipedia »

Op de oude buffer in Apeldoorn geledes achteruit inparkeren, wat een schouwspel was dat soms als je pauze had _O-
Stillstand ist der sicherste Betriebszustand
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3037
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door nvdw »

SuperGhost schreef: vr 15 dec 2023, 15:28Ik denk dat dat gewoon een juridisch iets is.
Wat Stefan ook al zegt: het zijn bedrijfsregels. Achteruitrijden met een bus = verhoogd risico op schade die dan vrijwel altijd je eigen schuld is, en die kan de vervoerder vrijwel altijd zelf lappen: de bussen zijn alleen WA-verzekerd met een groot eigen risico.

In de praktijk wordt de soep niet zo heet gegeten als het de vervoerder beter uitkomt... of de chauffeur. :D
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Dre
Berichten: 131
Lid geworden op: za 28 jun 2008, 21:33
Locatie: Oldenzaal

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door Dre »

Ik zie toch vrij regelmatig een 62 (tegenwoordig 63) naar Borculo op station Enschede die achter de 74 naar Doetinchem staat even achteruit rijden omdat 'ie toch echt eerder weg moet...
Dre
Berichten: 131
Lid geworden op: za 28 jun 2008, 21:33
Locatie: Oldenzaal

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door Dre »

Even een andere vraag: Hoe staat het met die wedstrijd om de Arriva-Lintjes voor ZHO van een naam te voorzien?

Ik kan alleen de pagina nog terugvinden waar de wedstrijd liep: https://over.arriva.nl/ons-nieuws/namen ... jd-twente/
Maar daar staat niks over een uitslag en ze rijden ook naamloos rond. Komt dat nog?
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door umbusko »

Arriva kennende zal dat nog wel even duren. Bij de nieuwe WINKs ging het wel snel, maar in Limburg was het een zooitje. Volgens mij zijn er nog steeds twee treinen die André Rieu heten. (En we zijn nu 7 jaar verder…)
Rikkel
Berichten: 70
Lid geworden op: ma 08 jul 2019, 13:58

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door Rikkel »

Dre schreef: ma 18 dec 2023, 22:43 Even een andere vraag: Hoe staat het met die wedstrijd om de Arriva-Lintjes voor ZHO van een naam te voorzien?

Ik kan alleen de pagina nog terugvinden waar de wedstrijd liep: https://over.arriva.nl/ons-nieuws/namen ... jd-twente/
Maar daar staat niks over een uitslag en ze rijden ook naamloos rond. Komt dat nog?
Ik ben ook benieuwd, ik vind zelf dat ik namelijk een goede naam heb gevonden. Ondanks dat de naam van deze bestemming aan de Gelderse kant ligt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 117 gasten