Mag ik even kwijt

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
PHS

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 23:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door TffpaA »

We zouden de stem van 'woke' dus eigenlijk gewoon moeten inruilen voor de stem van 'het volk'. Noem me elitair, maar gelet op 22 november denk ik dat daar niets goeds uit naar voren gaat komen.

Verder denk ik dat de hedendaagse kunstwereld een stuk minder monolithisch is dan je het nu doet voorkomen. Het is juist heel divers en biedt voor ieder wat wils - maar dan moet die 'ieder' daar wel voor openstaan. Voor degenen die dat inderdaad doen is een zo divers mogelijk aanbod van groot belang, en dat bereik je middels subsidies. Anders gaat alleen de kunst die het meeste geld in het laatje brengt het overleven.

De invloed van 'woke' zal in de kunstwereld groter zijn dan in de maatschappij in het algemeen, maar nu ook weer niet zodanig dat het als een verstikkende deken over de hele kunstsector ligt. Zoals ik al eerder aangaf: het is vooral voor bepaalde mensen een probleem.
🗣
PHS

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 23:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10595
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door trolly »

Laat die regieaanwijzingen voor anderen maar zitten. Als je een standpunt verkondigt mag je er ook op aangesproken worden.
PHS schreef: za 16 dec 2023, 13:35 Alleen is onze gemeenschappelijk cultuur iets wat alle Nederlanders aangaat, het zou van de zotte zijn als mensen uit de kunstwereld voor ons gaan bepalen wat cultuur is en hoe die eruit moet zien. Al helemaal omdat de subsidies waar de kunstwereld op teert door ons gezamenlijk worden opgehoest.
Hoe kunst en cultuur eruit zien wordt in Nederland inderdaad nog steeds door individuen — waaronder kunstenaars, zoals bijvoorbeeld de regisseur van een opera — bepaald. Bovenstaand standpunt leest als een pleidooi voor het oprichten van controlerend instituut — laten we het bijvoorbeeld "cultuurkamer" noemen — dat bepaald hoe de Nederlandsche cultuur er onder het Centrum Rechts Bestuur uit mag zien (hoewel ik wat lacherig word van het gebruik van de term "centrum" voor de bruine buitenwijken van rechts).

Dat voorkomt ongetwijfeld allerlei uitwassen die op dit moment nog onder de zgn. vrijheid van meningsuiting vallen. Zelf vind ik dat niet zo'n aantrekkelijk vooruitzicht, maar dat is ongetwijfeld een vooroordeel.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door TffpaA »

PHS schreef: za 16 dec 2023, 14:34 Nee, inderdaad, stel je eens voor dat Nederlanders hun eigen Nederlandse cultuur zouden mogen invullen [...]
Ik denk dat de definitie van 'Nederlandse cultuur', zeker als dat in één zin met 'Nederlanders' en voorafgegaan door 'hun eigen' wordt gebruikt, zeer problematisch is.

Dat is iets waar ook niet al te gemakkelijk aan voorbijgegaan moet worden. Ten eerste om een al te monolitische definitie van '(Nederlandse) cultuur' te voorkomen - kun je een hechte gemeenschap in de Bijbelgordel onder dezelfde noemer vegen als het kosmopolitische Amsterdam? En kun je in dat Amsterdam eigenlijk al van één cultuur spreken? En ten tweede omdat zo'n noemer vaak misbruikt wordt om juist zo'n monolitische opvatting te propageren, niet zelden ingegeven door misplaatst nationalisme en zonder ruimte voor andere opvattingen, denkbeelden en invloeden vanuit 'vreemde' culturen.

Juist de kunstwereld lijkt me gebaat bij zoveel mogelijk diversiteit, omdat dat het beste de 'Nederlandse cultuur' (of welke 'cultuur' op een nationaal niveau dan ook, waar dan ook) zal weerspiegelen, en daarmee de grootste kans maakt zoveel mogelijk mensen aan te spreken. Dat neerleggen bij 'het volk' lijkt mij daarbij echter geen goede oplossing, net zomin als we dat met zaken als gezondheidszorg, scholing of - nou vooruit dan - het OV moeten doen. Dat is overigens wat anders dan dat er geen inspraak zou moeten zijn, zoals dat bij die andere zaken ook het geval is. Deels kan dat al geregeld worden door de stem in het stemhokje, maar voor wie meer zeggenschap wil bestaan er allerlei mogelijkheden om ertussen te komen en je stem te laten horen.
🗣
umbusko
Donateur
Berichten: 5320
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door umbusko »

PHS schreef: za 16 dec 2023, 14:34 Nee, inderdaad, stel je eens voor dat Nederlanders hun eigen Nederlandse cultuur zouden mogen invullen, dat loopt natuurlijk helemaal verkeerd af /s
Be careful what you wish for, als het allemaal volgens de wensen van de meerderheid moet komen we niet verder dan “Sterren dansen op het ijs” en andere ‘cultuur’ van SBS-niveau.

En de insinuatie dat “woke mensen” ≠ Nederlanders, vind ik ook geen fraaie. Ik hoef ook geen “woke” Zauberflöte (al helemaal niet als dat wordt gepresenteerd als de Zauberflöte en niet als een bewerking op basis van), maar het mag wel bestaan.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door ArrivaBas »

PHS schreef: za 16 dec 2023, 14:34
TffpaA schreef: za 16 dec 2023, 13:43 We zouden de stem van 'woke' dus eigenlijk gewoon moeten inruilen voor de stem van 'het volk'. Noem me elitair, maar gelet op 22 november denk ik dat daar niets goeds uit naar voren gaat komen.
Nee, inderdaad, stel je eens voor dat Nederlanders hun eigen Nederlandse cultuur zouden mogen invullen, dat loopt natuurlijk helemaal verkeerd af /s
Dat gebeurt nu toch min of meer al? Mensen vullen hun eigen interpretatie van de Nederlandse cultuur in met hun eigen smaken qua recreatie. Dat iemand het leuk vindt om naar Peter Gillis en zijn meiskes die die van AlleenVentilatoren plukt, vind ik helemaal best en moet die lekker zelf weten. Alleen als je de Staat in meer of mindere mate laat opdragen wat voor cultuur iedereen te zien (moet) krijgen, begint dit wel aardige trekjes te krijgen van de Reichskulturkammer uit het Derde Rijk en aanverwanten uit andere dictaturen.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
PHS

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 23:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6035
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door AppleMoose »

Cultuur verandert áltijd, alleen bruinextreemcentrum :') rechts doet alsof 'onze' cultuur 100 jaar precies hetzelfde is gebleven en alleen de afgelopen tien jaar onder 'gedram' van 'woke' :') links is veranderd. In feite is het niets anders dan 'het is anders dan wat ik van vroeger gewend ben-gehuil' Als het je niet aanspreekt, zoek je maar wat anders om heen te gaan. Het culturele aanbod in de theaters, concert- en operazalen is breed genoeg *O* En anders richt je een eigen podium op en laat je daar alleen spelen wat in jouw straatje past :pos:
Laatst gewijzigd door AppleMoose op za 16 dec 2023, 15:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10595
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door trolly »

trolly waardert deze post
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door TffpaA »

PHS schreef: za 16 dec 2023, 15:23 [...] maar laat ik wel zeggen dat het effect van bijvoorbeeld een Kunstraad in Amsterdam die subsidies intrekt omdat een culturele instelling niet divers en inclusief genoeg is een ietwat vergelijkbare uitwerking heeft als de Kultuurkamer destijds.
Het gaat hier om publiek geld. Een 'publiek' dat zich - zeker inzake Amsterdam - laat kenmerken doordat het zo divers is.

Als de Kunstraad besluit een subsidie in te trekken (ik ga dat nu even niet controleren - het gaat me puur om het argument op zich) omdat een culturele instelling niet of onvoldoende aan die weerspiegeling tegemoet komt, lijkt mij dat vanuit die gedachte legitiem.

Verder herhaal ik nog maar eens dat de invloed van 'woke' op de kunst- en cultuursector te groot wordt voorgesteld. 'Woke' is al geen instituut, of een namens een instituut sprekend gremium - het is überhaupt een lastig te definiëren begrip dat op zijn best een denkrichting vertegenwoordigt die voortkomt uit de roep vanuit maatschappelijke minderheden om ook gerepresenteerd te mogen worden. Dat is overigens een fenomeen dat al veel langer speelt dan de laatste pak-em-beet tien jaar. Die discussie wordt nu breed gevoerd in die sector, en op zich lijkt mij dat een goede zaak. Waarmee ik mezelf helemaal niet als 'woke' zie (maar wel als 'links'), en om sommige verhalen die in de media terechtkomen ook wel eens moet gniffelen of het hoofd moet schudden.

Maar goed, er zal ook wel een reden achter zitten dat juist dat in de media opduikt, want meer diversiteit nastreven binnen een organisatie, en meer bewustzijn ten aanzien van de negatieve uitwerkingen van gedrag vanuit een dominante groep binnen zo'n organisatie is op zich niets nieuwswaardigs. Dat wordt het pas als een doorgaans blanke heteroseksuele man weer eens uit de band blijkt te zijn gesprongen, of als een boekuitgave zodanig verkracht wordt dat bijna iedereen het er wel over eens zal zijn dat dat wat ver gaat.
Laatst gewijzigd door TffpaA op za 16 dec 2023, 15:39, 3 keer totaal gewijzigd.
🗣
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10595
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door trolly »

AppleMoose schreef: za 16 dec 2023, 15:26 Cultuur verandert áltijd, alleen bruinextreemcentrum :') rechts doet alsof 'onze' cultuur 1000 jaar precies hetzelfde is gebleven en alleen de afgelopen tien jaar onder 'gedram' van 'woke' :') links is verandert.
FTFY
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Suus »

Stop trainsphobia!

Ik vind dit echt een heel saaie discussie. Kunnen al deze witte cishets hier niet even allemaal naar het wokehok verkassen ofzo en daar het onder het genot van een glaasje kombucha dit oeverloze quatsch over het wokespook gaan bespreken, ga ik in afwachting van die verhuizing als queer pan trans vrouw nog even verder knuffelen met mijn partner op de loungebank in de trein :Y
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door TffpaA »

Suus schreef: za 16 dec 2023, 16:19 Ik vind dit echt een heel saaie discussie.
Dat staat je uiteraard geheel vrij. Maar dan lijkt het me beter hem even te negeren en verder te gaan met knuffelen.
🗣
Post
Berichten: 814
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Post »

Als jullie nu gewoon terug verhuizen naar jullie politieke hoekje, hoef ik geen 60 berichten te negeren maar gewoon 1 topic :trein:
Chrysa
Berichten: 8003
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Chrysa »

Suus schreef: za 16 dec 2023, 11:59 Ik was vannacht in een hotel in Etten-Leur. Dat stelde mij niet Etten-Teleur. Hoogtepunt waren de verrukkelijke croissants en het ovenverse brood bij het ontbijt, net zoals uitstekelbare koffie.
Een hotel zo dicht bij huis? :o
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Suus »

Waarom niet? Geen bezwaar tegen, zeker als ik niet zelf betaal (A)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Chrysa
Berichten: 8003
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Chrysa »

Als je zelf niet betaalt is het prima inderdaad. :p
erjeebee
Berichten: 1413
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door erjeebee »

Ik neem aan dat ik iets gemist heb, maar waarom heeft PHS al zijn berichten gewijzigd van de orginele tekst naar - ?
AL zijn berichten.....
en-es
Berichten: 4474
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door en-es »

Ik zie het ook ja. Blijkbaar was er iets. Moet wel een hele klus zijn, waren ruim 300 pagina's.
hauptbahnhof
Berichten: 3928
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door hauptbahnhof »

Ik zag net het staartje van een drama in het draadje over "diverse materieelprojecten...". Zal wel iets heel ergs hebben plaatsgevonden daar (A)
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door ArrivaBas »

Het gebeurde wel vaker dat een discussie met PHS heel hoog kon oplopen als niemand het met hem eens was. Meer dan de helft van het topic over politiek bestaat uit berichten van dezelfde personen. (A)
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Hendrik
Berichten: 2547
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Hendrik »

erjeebee schreef: di 19 dec 2023, 09:35 Ik neem aan dat ik iets gemist heb, maar waarom heeft PHS al zijn berichten gewijzigd van de orginele tekst naar - ?
AL zijn berichten.....
Niet allemaal (maar wel bijna allemaal)...
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door TffpaA »

ArrivaBas schreef: di 19 dec 2023, 14:07 Meer dan de helft van het topic over politiek bestaat uit berichten van dezelfde personen. (A)
Het grootste aandeel van mijn berichten is zelfs in de Tas beland - nóg meer dan er in de Fotoquiz zitten :Y

Toch wel fijn dat OV in Nederland zo'n breed platform biedt.
🗣
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Suus »

hauptbahnhof schreef:Ik zag net het staartje van een drama in het draadje over "diverse materieelprojecten...". Zal wel iets heel ergs hebben plaatsgevonden daar (A)
Volgens mij was dat iemand die de mensen hier voor drooggeneukt door NS uitmaakte, en had dat niet iets met PHS te maken. Er was wel een enorme woke-discussie die kant noch wal raakte van het weekend hier in dit topic.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 196 gasten