Concessie Twente (2024-2028)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Roeland
Berichten: 2281
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door Roeland »

Dre schreef: ma 18 dec 2023, 22:43 Even een andere vraag: Hoe staat het met die wedstrijd om de Arriva-Lintjes voor ZHO van een naam te voorzien?

Ik kan alleen de pagina nog terugvinden waar de wedstrijd liep: https://over.arriva.nl/ons-nieuws/namen ... jd-twente/
Maar daar staat niks over een uitslag en ze rijden ook naamloos rond. Komt dat nog?
Mocht de naam "tRRRein" ook meedoen?
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9171
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door regenmaker »

Of aRRRRRRiva? ;)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door Meltrain »

Ik vond dat na de STAR en de Miljoenenlijn ook de MBS wel een plekje op een trein verdient en heb dus die naam als suggestie doorgegeven. :)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
teun
Berichten: 1511
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door teun »

De Maatschapij der Belgische Spoorwegen zonder Nationaal oogmerk? :Y
Gebruikersavatar
ThatPCDude
Berichten: 403
Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
Locatie: Beverwijk/Delft

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door ThatPCDude »

Het is de MuseumBuurtSpoorweg tussen Haaksbergen en Boekelo.
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
Dre
Berichten: 131
Lid geworden op: za 28 jun 2008, 21:33
Locatie: Oldenzaal

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door Dre »

regenmaker schreef: wo 20 dec 2023, 08:36 Of aRRRRRRiva? ;)
Jammergenoeg mocht het geen naam zijn, anders was Justin Timberlake in de race ;)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door Meltrain »

Waarom hebben de lijnen 11 en 13 eigenlijk een aangepaste route tijdens de avonduren en op zondag?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
RTBS
Berichten: 173
Lid geworden op: di 21 nov 2017, 17:38

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door RTBS »

Meltrain schreef: za 23 dec 2023, 17:23 Waarom hebben de lijnen 11 en 13 eigenlijk een aangepaste route tijdens de avonduren en op zondag?
Omdat dat weer 1 of 2 bussen scheelt. Nadeel is alleen dat veel reizigers veel langer onderweg zijn omdat er grotendeels maar in 1 richting gereden wordt, met name voor de wijk Hengelose Es. Voordeel is wel weer dat reizigers langs de Deurningerstraat tot middernacht en op zondag een verbinding hebben als lijn 65 niet rijdt.

Overigens ook vandaag weer op beide lijnen erg veel uitval, na twee weken heeft Arriva nog werkelijk niets verbeterd. En als er al een bus komt opdagen dan is die afgeladen vol.

Er hangen zelfs bij veel bushaltes nog altijd de oude Keolis-dienstregelingen, het lijkt erop dat het ze geen bal kan interesseren bij Arriva. Mag toch hopen dat Overijssel nooit meer in zee gaat met die club.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door Meltrain »

Mijn rit met buslijn 9 van Hengelo naar Enschede ging anders zonder problemen. Het enige manco is dat bij diverse bushaltes nog een sticker van lijn 8 hangt.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Jelle
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 07 aug 2019, 12:29
Locatie: Twente

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door Jelle »

Mijn dagelijkse ritten met lijn 65 of lijn 66 zijn ook redelijk probleemloos. Afgelopen donderdag viel de rit van 65 die ik wilde nemen uit vanuit Hengelo, maar behalve dat ervaar ik op beide lijnen weinig problemen.
dennistd
Berichten: 5546
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door dennistd »

Een van de grootste problemen is nog steeds de KAR in Enschede. Het is al een stuk beter dan twee weken terug maar nog steeds verlies je heel erg veel tijd met wachten bij verkeerslichten die voorheen altijd direct groen of wit werden voor de bus. En aangezien daar de rijtijden op gebaseerd zijn levert dit veel vertraging op. En die vertraging geef je door aan de volgende rit omdat alle tijd op de eindpunten eruit gehaald is. Uiteindelijk wordt het tijd voor de wettelijk verplichte pauze en dan valt er weer een rit uit. En dat tot 2x toe aangezien Arriva de in Twente gebruikelijke 30 minuten pauze vervangen heeft door 2x 15 minuten. Door de rituitval staan er vervolgens op een andere plek weer een chauffeur en reizigers, maar geen bus, waardoor er nog weer meer uitvalt en uiteindelijk door het domino-effect de halve dienstregeling in elkaar stort.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39194
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door Daniel »

Echt een implementatie op z'n Arriva's dus, ik krijg een beetje een déja-vu van Dordrecht in 2007 als ik jouw bericht zo lees. En toen was personeelstekort nog geen probleem, dat komt er nu mogelijk ook nog bovenop in de uitval.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Sorry_geen_dienst
Berichten: 46
Lid geworden op: vr 04 nov 2022, 12:49

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door Sorry_geen_dienst »

Bij de overgang van Syntus Veluwe naar noodconcessie IJssel-Vecht werkte de KAR in het begin ook niet bij Keolis, is later gefixt. Bij overgang van IJssel-Vecht (YV) naar Veluwe-Zuid werkte de KAR in het begin ook niet bij Hermes, is later gefixt. Van Keolis YV naar EBS YV werkte de KAR in het begin ook niet bij EBS, ook dat hebben ze weten te fixen. Dit 'hoort' er (triest genoeg) blijkbaar nu eenmaal bij dus dat zal in Twente vast ook wel goed komen, en dan zij de rijtijden ook weer beter te halen en zitten de chauffeurs relaxter achter het stuur. Korte pauzes van 2x15 min. zijn erg vervelend maar zo staat dat in de CAO dus daarin doet Arriva niks verkeerd.

Die overige ellende speelt al 3 jaar in YV, met ook nog eens enorme @#*)$% bussen (de BYD's), dus je kan je wel voorstellen wat dat met de chauffeurs daar gedaan heeft. Wat ik lees zijn de Volvo's in Twente wel fijne bussen dus tel je zegeningen, het kan altijd nog erger.
Dre
Berichten: 131
Lid geworden op: za 28 jun 2008, 21:33
Locatie: Oldenzaal

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door Dre »

RTBS schreef: za 23 dec 2023, 18:22 Er hangen zelfs bij veel bushaltes nog altijd de oude Keolis-dienstregelingen, het lijkt erop dat het ze geen bal kan interesseren bij Arriva. Mag toch hopen dat Overijssel nooit meer in zee gaat met die club.
Volgens mij hangen echt nog nergens nieuwe dienstregelingen. Hier en daar zijn halteborden vervangen, maar degene die dat heeft gemonteerd voelde zich blijkbaar niet verantwoordelijk voor het verwijderen van de oude dienstregeling die in een kastje aan dezelfde paal zit nota bene.
Bij lijn 60 in Oldenzaal zou het daardoor kunnen zijn dat je aan de verkeerde kant van de straat staat te wachten.

En Twente is een multimodale concessie. Dat maakt het aantal inschrijvers sowieso minder. Ik zou graag zien dat ZHO uit de concessie gaat en vanaf 2028 meeloopt in de concessie Vechtdallijnen. Die concessie wordt dan in 2032 uitgebreid met ZwEnZwoKa. Zo heb je dedicated busconcessies en dedicated treinconcessies. Maakt het aantal inschrijvers op de busconcessie ook meer waarschijnlijk, want op Twente 2024 hebben ook alleen Keolis en Arriva ingeschreven.

En tsja, voor het overige moet Overijssel de ‘samenwerking’ met Gelderland en Flevoland eens heroverwegen. Dat was in het licht van concessies waar ooit één het licht heeft gezien, namelijk IJssel-Vecht. Rijn-Waal is een Gelders feestje en Berkel-Dinkel komt niet. Dus stop lekker met Rrreis, want bij de eerste de beste mogelijkheid om een bestaand merk te laten voortbestaan (Twents), heeft PS Overijssel die mogelijkheid met beide handen aangegrepen. Dat laat eigenlijk al het failliet van de ‘Rrreis-formule’ zien, want als Overijssel het voor het zeggen had, dan was Twents er dus nog geweest en was de uitrol van Rrreis gestopt (wat dat betreft is de inzet van ex-Twents Citea’s nog inclusief Ros door EBS in IJssel-Vecht natuurlijk wel een stukje karma voor Gelderland en Flevoland).
Gebruikersavatar
ovVeluwe
Berichten: 1408
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door ovVeluwe »

Sorry_geen_dienst schreef: zo 24 dec 2023, 10:43 Van Keolis YV naar EBS YV werkte de KAR in het begin ook niet bij EBS, ook dat hebben ze weten te fixen.
Kleine correctie, na een jaar werkt dit in Zwolle op de busbaan nog steeds niet bij EBS, en ik zie dit jammer genoeg ook niet snel verbeterd worden. Tussen station en voorbij Katwolderplein krijg je al snel 5 minuten vertraging erbij.
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 812
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door The Greyhound »

Daniel schreef: zo 24 dec 2023, 09:51 Echt een implementatie op z'n Arriva's dus, ik krijg een beetje een déja-vu van Dordrecht in 2007 als ik jouw bericht zo lees. En toen was personeelstekort nog geen probleem, dat komt er nu mogelijk ook nog bovenop in de uitval.
Gelukkig lost Arriva z'n problemen altijd snel op. In Twente zal het dus ook wel goed komen.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12830
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door Hainje »

Sorry_geen_dienst schreef: zo 24 dec 2023, 10:43 Korte pauzes van 2x15 min. zijn erg vervelend maar zo staat dat in de CAO dus daarin doet Arriva niks verkeerd.
Ze doen qua regels inderdaad niets verkeerd door het zo aan te pakken, maar het is wel heel erg tot het gaatje gaan.
🍉
Edwin82
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 08 nov 2023, 13:22
Locatie: Enter

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door Edwin82 »

Als het een standaard CAO is mag je er zelfs niet van afwijken, ook niet ten gunste van het personeel.
dennistd
Berichten: 5546
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door dennistd »

Hainje schreef: zo 24 dec 2023, 12:23
Sorry_geen_dienst schreef: zo 24 dec 2023, 10:43 Korte pauzes van 2x15 min. zijn erg vervelend maar zo staat dat in de CAO dus daarin doet Arriva niks verkeerd.
Ze doen qua regels inderdaad niets verkeerd door het zo aan te pakken, maar het is wel heel erg tot het gaatje gaan.
Nou ja, het is zo dat in de bedrijfsregels zoals die in Twente bij Keolis golden die 30min pauze staat. En de bedrijfsregels zijn ze verplicht om over te nemen bij de concessiewisseling, dus ook het artikel over de pauze.

Overigens snap ik niet dat de vakbonden wel 10 minuten extra pauze hebben geregeld in de nieuwe CAO (totaal 40 minuten), maar dat er niet voor gezorgd hebben dat het half uur aaneengesloten ook vastgelegd wordt in de CAO. Kwestie van verkeerde prioriteiten denk ik.... Al ligt er mogelijk ook nog een bal bij de overheid hiervoor, aangezien de rij- en rusttijden voor het OV dit soort dingen (2x 15min op maximaal 10 uur) wel heel erg karig zijn.
gkw1969
Berichten: 1770
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door gkw1969 »

Edwin82 schreef: zo 24 dec 2023, 12:28 Als het een standaard CAO is mag je er zelfs niet van afwijken, ook niet ten gunste van het personeel.
Een CAO mag je altijd in het positieve van afwijken.
In de CAO zijn basis afspraken gemaakt en in de loop van de tijd worden door zeggenschap en medezeggenschap bedrijfsregels ingesteld. Deze bedrijfsregels mogen niet slechter zijn dan de CAO, net als dat een CAO niet slechter mag zijn dan de wet. Een pauze van 30 minuten aaneengesloten gaat boven de CAO van 2x15. Zolang de regel maar is afgesproken in een overlegvergadering van de OR met de bestuurder. Zodra beiden getekend hebben is deze rechtsgeldig en kan dat alleen in overeenstemming tussen beide partijen afgeschaft worden.
Het is helaas geen keiharde afspraak dat alles 30 minuten moet hebben, maar dat moet wel het uitgangspunt zijn (die harde regel in Twente is in 2006 helaas komen te vervallen na harmonisatie van de bedrijfsregels). Ik dacht dat de officiële tekst was: “er wordt naar gestreefd om in zoveel diensten een pauze te hebben van 30 minuten aaneengesloten, exclusief looptijd”. Dat houdt wel in dat Arriva moet aantonen dat het ze het onder geen enkele omstandigheid gelukt is dit soort diensten te maken. Geld is geen reden om je niet aan de regels te houden, tenzij het voortbestaan van het bedrijf in gevaar komt en dat is in het OV niet aan de orde omdat bedrijven minimaal 1 miljard aan bankgaranties moeten geven (vandaar al die grote buitenlandse bedrijven)
ik hoop dat mijn opvolgers bij de vakbond en medezeggenschap de bedrijfsregels aan Arriva hebben overhandigd.
Zelf ben ik persoonlijk betrokken geweest bij het inventariseren, beoordelen en overhandiging van de CXX naar Syntus in 2012 en 2013. En daar zijn regels over het diensten en roosterproces gewoon mee gegaan.
When you're tired of London, you're tired of life
RTBS
Berichten: 173
Lid geworden op: di 21 nov 2017, 17:38

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door RTBS »

dennistd schreef: zo 24 dec 2023, 01:01 Een van de grootste problemen is nog steeds de KAR in Enschede. Het is al een stuk beter dan twee weken terug maar nog steeds verlies je heel erg veel tijd met wachten bij verkeerslichten die voorheen altijd direct groen of wit werden voor de bus. En aangezien daar de rijtijden op gebaseerd zijn levert dit veel vertraging op. En die vertraging geef je door aan de volgende rit omdat alle tijd op de eindpunten eruit gehaald is. Uiteindelijk wordt het tijd voor de wettelijk verplichte pauze en dan valt er weer een rit uit. En dat tot 2x toe aangezien Arriva de in Twente gebruikelijke 30 minuten pauze vervangen heeft door 2x 15 minuten. Door de rituitval staan er vervolgens op een andere plek weer een chauffeur en reizigers, maar geen bus, waardoor er nog weer meer uitvalt en uiteindelijk door het domino-effect de halve dienstregeling in elkaar stort.
Dat klopt, dat hoorde ik ook van chauffeurs. Lijn 9 komt wel degelijk veel te laat aan in Hengelo, ondanks dat een enkeling dat hier tegenspreekt (gkw1969). Lijn 11 en 13 loskoppelen van 9 en dan eventueel 11 en 13 aan lijn 10 en 12 koppelen en veel problemen zijn opgelost.

En daarnaast lijn 8 weer in ere herstellen, zeker in de ochtend.

Wat ook opvalt is dat de busjes op lijn 810 en 812 niet netjes op de vertraagde bussen van 9/11/13 wachten maar gelijk om .17 en .47 van het perron wegrijden naar het koffiepunt of de wijk in. Veel mensen kunnen daardoor een half uur wachten. En bij het koffiepunt parkeren ze ook nog eens zo idioot zodat de grote bussen er met moeite langs kunnen.

Gisteravond kwam 812 zo'n 6 minuten te laat terug bij het station, moesten nog 8 mensen naar Groot Driene maar voordat alle reizigers vertelt hadden waar ze heen willen en een tijdrovende flexibele route uitgestippeld was had het busje al ruim een kwartier vertraging. Dat Flexrrreis werkt gewoon niet op zo'n drukke lijn, rij gewoon de normale route als lijn 12 en iedereen is veel sneller thuis en je trekt veel meer reizigers vanuit de wijken.
gkw1969
Berichten: 1770
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door gkw1969 »

Even een reactie: ik zeg niet dat lijn 9 op tijd rijdt. Ik heb alleen gezegd dat lijn 9 dezelfde rijtijd heeft als bij Syntus. En die rijtijd is voldoende als alles goed werkt. En dat was een reactie op het feit dat ze met de rijtijd hebben zitten klooien.
When you're tired of London, you're tired of life
Herjanuitoverijssel
Berichten: 178
Lid geworden op: wo 29 nov 2023, 22:52
Locatie: Omgeving Hardenberg

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door Herjanuitoverijssel »

Word de doordeweekse rit op lijn 53 van 11.19 uit hengelo gereden door Achterhoek? Lijkt wel zo als ik busposities bekijk.
Bus 30 naar Hoogeveen vertrekt over 2 minuten. Ohnee toch niet die is van ebs dus de rit valt uit! :)
dennistd
Berichten: 5546
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door dennistd »

Zou goed kunnen, lijn 53 wordt al sinds het doortrekken naar Eibergen doordeweeks overdag 1x per anderhalf uur gereden door Arriva Achterhoek.
RTBS
Berichten: 173
Lid geworden op: di 21 nov 2017, 17:38

Re: Concessie Twente (2024-2028)

Bericht door RTBS »

Het is om te janken met Arriva, nu blijkt dat lijn 810 en 812 vandaag tot nu toe helemaal niet gereden te hebben, alle ritten zijn vervallen. Iets met een feestdag-dienstregeling? Iets met vergeten in te regelen? Ze gaan zeker vanaf 20.00 uur pas rijden.... :N
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 119 gasten