Denk dat Suus het netwerk van voor Covid-19 al aan de magere kant vond?
Suus schreef: ↑di 02 jan 2024, 23:46
Eindhoven is een belangrijke economische pijler van het land geworden, maar het OV in Noord-Brabant is wel in 1950 blijven steken.
Klopt, Brabant is een van de weinige provincies waar er nog 1x per 2uur diensten zijn
Vinny schreef: ↑wo 03 jan 2024, 14:58
Suus schreef: ↑wo 03 jan 2024, 09:14
Je zou in Eindhoven minstens het dubbele aantal bussen ten opzichte van nu moeten rijden om de huidige reizigersgroei op te kunnen vangen en nog wat restcapaciteit te hebben. Het busstation in Eindhoven is nu al tot laat in de avond overbevolkt.
Maar wat is het probleem dan? Het busstation is te klein? Of zijn gewoon de frequenties (in de avonduren) te laag?
Een combinatie van beide, busstation is te klein.
S avonds wordt er tot klokslag 00:09 gereden, ipv tot 01:00.
Eindhoven Airport is niet continue bereikbaar tijdens zijn openingsuren.
Uursdiensten qua sprinters en sommige stadsbussen in de avonduren en het weekend.
Daarnaast ook HOV lijnen die het precidaat HOV niet zouden moeten dragen omdat ze eigenlijk een te trage route met omwegen hebben zoals lijn 320 voor Someren en Asten.
Lijn 322 vanwege het ommetje via Woensel naar Gemert en eindpunt Uden, Lijn 305/605 zijn de ''echte'' HOV lijnen op het traject Eindhoven-Uden en Lijn 324 vanwege de route via de Burgh.
huibf schreef: ↑wo 03 jan 2024, 08:13
Innovatieve oplossingen...
Als we daar nu eens mee stoppen en al die kosten die daar mee zijn gemoeid nu eens investeren in echt OV: lees bussen rijden.
Maar het wordt hoogtijd dat de Brainport er eens wat meer geld zou bijkrijgen. De verhouding tussen wat de 4 grootste krijgen in Eindhoven is om te huilen.
Mee eens, kan ook het voorzieningenaanbod eens worden opgeschaald naar een netwerk wat past bij deze regio.
Station Helmond is als intercity station nog te weinig visgraat voor de omliggende gemeentes.
teun schreef: ↑di 02 jan 2024, 23:50
Het
kan zeker, maar of je het kunt rijmen met het bestaande autogerichte mobiliteitsbeleid? Dat is lastiger.
Mobiliteitsbeleid in de regio Eindhoven is helemaal niet meer autogericht, zie mobiliteitsvisie gemeente Helmond, zelfs zonder P&R bij Helmond CS en waren de A2/A50/A67 allang verbreed naar een 3e rijstrook en de parkeernormen in de gemeente Eindhoven zijn vrij laag tegenwoordig.
RnBn schreef: ↑wo 03 jan 2024, 09:41
Volgens de concessie eisen zou dat ook zo ongeveer moeten zijn, echter is er geen personeel voor. Dat ligt dus niet zozeer aan het geld maar aan een andere factor (al kun je waarschijnlijk wel meer personeel krijgen met meer geld).
Het ontbreken van personeel is volgens mij geen geld kwestie, wordt een hoop werk van gemaakt om voldoende mensen te werven.