Trein van 38 miljoen euro staat al jaren weg te rotten

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39190
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Trein van 38 miljoen euro staat al jaren weg te rotten

Bericht door Daniel »

Trein van 38 miljoen euro staat al jaren weg te rotten

Een Eurostar-treinstel van de NMBS staat al ruim vijf jaar buiten dienst in de tractiewerkplaats van Vorst. De trein ter waarde van 38 miljoen euro bleek overbodig omdat de trafiek van de Eurostar tegenviel, zo schrijven Het Nieuwsblad, Het Volk en De Standaard donderdag.

De buitenkant van de trein is volgeklad met graffiti en het interieur is toegetakeld door vandalen en zwervers. Voorts zijn allerlei onderdelen gedemonteerd om andere treinen te depanneren.

De NMBS had de trein nodig voor de massa reizigers die de Eurostar te verwerken zou krijgen. Maar door het kwakkelende reizigersverkeer richting Londen heeft het extra treinstel de voorbije vijf jaar niet meer gereden, terwijl het huurcontract gewoon doorliep. "De huur voor al die jaren, 23.750.000 euro, was dus puur verlies", zegt Peter Reekmans (Lijst Dedecker), die het probleem aanklaagt.

NMBS-woordvoerder Hugo Stevens geeft toe dat de trein stilstaat. Maar hij ziet ook een positieve kant. "Doordat we de trein de voorbije jaren konden gebruiken voor zijn wisselstukken, hebben de andere stellen nauwelijks problemen gekend."

Bron: TIP via htmfoto.net
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Trein van 38 miljoen euro staat al jaren weg te rotten

Bericht door webguy »

Aj, en ik dacht dat die 186'ers van de HSA/NS Hispeed onderhand wel ingezet mochten worden :P
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Trein van 38 miljoen euro staat al jaren weg te rotten

Bericht door Fles »

webguy schreef:Aj, en ik dacht dat die 186'ers van de HSA/NS Hispeed onderhand wel ingezet mochten worden :P
:shock: :shock:

Afbeelding

Ik moest echt een keer of 4 lezen voor ik het begreep :lol: :oops:
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Trein van 38 miljoen euro staat al jaren weg te rotten

Bericht door webguy »

Ha ha grapjas, ik bedoelde de BR186'ers :) Het was overigens meervoud he: er is maar een HSA 186... HSA betekende dus deze keer High Speed Alliance: NS/KLM
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Trein van 38 miljoen euro staat al jaren weg te rotten

Bericht door Caspar »

Waarom hebben ze er des tijds niet voor gekozen om hem als reguliere TGV in te zetten zoals SNCF ook doet? Of heeft de NMBS geen eigen TGV's of aandeel daarin?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13549
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Trein van 38 miljoen euro staat al jaren weg te rotten

Bericht door Wubbo »

Sowieso: zo'n ding laat je toch gewoon meedraaien in de reguliere omloop? Net als met de ICEs die NS aangeschaft heeft?
dvdhoven
Berichten: 134
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 07:09
Contacteer:

Re: Trein van 38 miljoen euro staat al jaren weg te rotten

Bericht door dvdhoven »

Reiziger Ddrs schreef:NMBS-woordvoerder Hugo Stevens geeft toe dat de trein stilstaat. Maar hij ziet ook een positieve kant. "Doordat we de trein de voorbije jaren konden gebruiken voor zijn wisselstukken, hebben de andere stellen nauwelijks problemen gekend."
Oftewel, elk nadeel heb z'n voordeel :P
Dick van den Hoven
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21354
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Trein van 38 miljoen euro staat al jaren weg te rotten

Bericht door Meltrain »

Caspar schreef:Waarom hebben ze er des tijds niet voor gekozen om hem als reguliere TGV in te zetten zoals SNCF ook doet? Of heeft de NMBS geen eigen TGV's of aandeel daarin?
Ja, desnoods rijdt je er een binnenlandse itercity richting Luik mee. Kan hij nog gelijk over de LGV ook.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten