Politiek en mobiliteit

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Politiek en mobiliteit

Bericht door Karl »

Binnenkort zijn er weer (we zijn door Balkende verwend met het aantal) verkiezingen. GroenLinks heeft zojuist het verkiezingsprogramma (concept) bekend gemaakt. Zie groenlinks.nl.

Het gedeelte over OV (vanaf pagina 25) spreekt van:
10. Fietsen wordt krachtig gestimuleerd. Er komen meer stationsstallingen en ov-fietsen. Gemeenten en provincies moeten voldoen aan normen voor goede fietsvoorzieningen.
11. Het vervoer per trein krijgt een forse impuls: extra treincapaciteit, inhaalsporen, betere stations en beter onderhoud van spoor en treinen. De trajecten waar treinen in hoge frequentie gaan rijden, worden verlengd tot buiten de Randstad.
12. Er komt een nieuwe spoorlijn van Almere via Utrecht naar Breda (AUB) en betere intercityverbindingen naar Duitsland en België.
13. Nederland start een tramoffensief. In grootstedelijke regio’s gaan regionale treinen, metro, sneltram en snelbus een samenhangend net van metrokwaliteit vormen. Wacht- en overstaptijden worden korter. Reisinformatie is integraal en actueel.
14. Openbaar vervoer wordt in grotere gebieden aanbesteed, zodat het minder versnippert.
15. Pas als de ov-chipkaart perfect functioneert, wordt de strippenkaart afgeschaft.
16. Nederland neemt het voortouw bij de invoering van een Europese treinplanner met boekingssysteem, ook voor fiets en rolstoel.
24. De groei van Schiphol en regionale vliegvelden wordt gestopt. Vliegveld Twente komt er niet. Er komt een belasting op vliegen.

De overige actiepunten lijken mij direct niet zo relevant voor het OV en het blijft toch een OV-forum.

Wat mij ondermeer opvalt is dat:
- Een spoorlijn Almere - Breda
- Aanbesteden in grotere gebieden, maar wat gebeurt er met G3? Nadeel van grotere gebieden is dat vervoerders wel veel risico lopen met het winnen/verliezen van zo'n gebied.
- Wat zou perfect functioneren van de OV-chipkaart zijn?
- Integratie van OV in stedelijke gebieden lijkt mij wenselijk. In welke gebieden zou men een tramsysteem (:() willen zien? Buiten Groningen en Arnhem-Nijmegen kan ik even niets bedenken. Wellicht Maastricht-Lanaken en Zwolle-Kampen nog?
- Typisch dat GL een internationale treinplanner wèl ziet zitten...

Verder vind ik het verkiezingsprogramma wel erg streven naar een utopie, maar ja, het begint met ambitie...
Het is een spectrum.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Politiek en mobiliteit

Bericht door Wubbo »

Qua tramsysteem denk ik ook aan Utrecht (met Zeist, Maarssen, De Uithof en de huidige lijn naar Nieuwegein en IJsselstein), aan de RijnGouwelijn en wellicht mogelijkheden in Almere en Eindhoven (maar naar die laatste twee heb ik geen onderzoek gedaan of gezien).
|Pim|
Berichten: 430
Lid geworden op: za 09 mei 2009, 16:53
Locatie: Breda

Re: Politiek en mobiliteit

Bericht door |Pim| »

Tram en lightrail vind ik hetzelfde, en er waren toch ook ooit planen daarvan over nijmegen boxtel ofzo?
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Politiek en mobiliteit

Bericht door iljitsch »

Light rail (waar komt dat aan elkaar schrijven van bijwoord en zelfstandig naamwoord toch vandaan? net als fijnstof en zoetwater in plaats van fijn stof en zoet water) moet je meer aan een sneltram denken die gescheiden van ander verkeer rijdt maar nog wel ander verkeer kruist (zo niet dan is het een metro) en "tram" zal dan meer een gewone stadstram die tussen normaal verkeer rijdt zijn.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Politiek en mobiliteit

Bericht door Chauf21 »

iljitsch schreef:Light rail (waar komt dat aan elkaar schrijven van bijwoord en zelfstandig naamwoord toch vandaan? net als fijnstof en zoetwater in plaats van fijn stof en zoet water) moet je meer aan een sneltram denken die gescheiden van ander verkeer rijdt maar nog wel ander verkeer kruist (zo niet dan is het een metro) en "tram" zal dan meer een gewone stadstram die tussen normaal verkeer rijdt zijn.
Fijn stof is iets anders dan fijnstof! :idea:
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Politiek en mobiliteit

Bericht door iljitsch »

Chauf21 schreef:Fijn stof is iets anders dan fijnstof! :idea:
Ja? Leg eens uit.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Politiek en mobiliteit

Bericht door Wubbo »

iljitsch schreef:Light rail moet je meer aan een sneltram denken die gescheiden van ander verkeer rijdt maar nog wel ander verkeer kruist (zo niet dan is het een metro) en "tram" zal dan meer een gewone stadstram die tussen normaal verkeer rijdt zijn.
Die twee mengen zich meer en meer, zie bijvoorbeeld de Haagse Randstadrail die in Den Haag stadstram is maar in Zoetermeer een sneltram, voor een en dezelfde lijn.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Politiek en mobiliteit

Bericht door iljitsch »

Hm, ik kan zo gauw geen stuk van de route van RR3 bedenken dat door het gewone verkeer heenloopt. (RR4 ken ik minder goed.) Het Zoetermeerse deel zou je door de volledige afscherming een metro kunnen noemen (hoewel bovengronds) terwijl juist de Rotterdamse RR-tak wel een paar spoorwegovergangen heeft.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Politiek en mobiliteit

Bericht door Geert »

Karl schreef:Wat mij ondermeer opvalt is dat:
- Een spoorlijn Almere - Breda
- Aanbesteden in grotere gebieden, maar wat gebeurt er met G3? Nadeel van grotere gebieden is dat vervoerders wel veel risico lopen met het winnen/verliezen van zo'n gebied.
- Wat zou perfect functioneren van de OV-chipkaart zijn?
- Integratie van OV in stedelijke gebieden lijkt mij wenselijk. In welke gebieden zou men een tramsysteem (:() willen zien? Buiten Groningen en Arnhem-Nijmegen kan ik even niets bedenken. Wellicht Maastricht-Lanaken en Zwolle-Kampen nog?
- Typisch dat GL een internationale treinplanner wèl ziet zitten...

Verder vind ik het verkiezingsprogramma wel erg streven naar een utopie, maar ja, het begint met ambitie...
Qua OV vind ik het ambitieus om sterk in te zetten op fietsen en vervoer per trein. De spoorlijn tussen Utrecht en Breda kan ik mij goed iets bij voorstellen, de lijn Utrecht-Almere wat minder. Ik neem aan dat men specifiek het stuk tussen Naarden-Bussum en Almere wil aanleggen, om zo de omweg via de Gooiboog te besparen. Hoeveel tijdwinst zou dat opleveren, vijf minuten ofzo? Wellicht dat het geld daarvoor beter besteed kan worden aan de overige punten in het verkiezingsprogramma.

Het is lastig om te definieren wat 'perfect functioneren' van de ov-chipkaart inhoudt. 100% acceptatie zul je waarschijnlijk nooit bereiken. Aan de andere kant: het voort laten bestaan van de strippenkaart zorgt er wel voor dat de vervoersbedrijven gemotiveerder zullen zijn om de resterende problemen op te lossen, aangezien met name zij verlies zullen lijden door het operationeel houden van twee systemen.

Wat betreft de internationale treinplanner: Hafas is denk ik al heel aardig, en het lijkt me sowieso eerder een zaak van de treinvervoerders zelf (of anders de EU) dan voor de Nederlandse overheid. Aan de andere kant: verbetering van de reisinformatie in Nederland (databank OV?) zou dan weer niet verkeerd zijn om op in te zetten.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Politiek en mobiliteit

Bericht door Joshua »

Mij is niet helemaal duidelijk wat lightrail nou precies is.
De randstad rail 3 en 4 is een lightrail tram. De GTW's van Veolia en Arrva zijn lightrail treinen. De GTW's ook. Het is lichter matriaal, maar wat het precies is weet ik niet.

Verder de strippenkaart pas afschaffen als de OV-chipkaart perfect werkt. Ziektes hou je altijd, onzin dus. De strippenkaart is ook niet perfect. Wel zeg ik van pas afschaffen als de OV-chipkaart ook echt in heel Nederland geldig is.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Politiek en mobiliteit

Bericht door Karl »

Maar een Nederlandse databank voor reisinformatie is toch al in de maak... Ik ben het met je eens dat het taak is van de vervoerder zelf, maar blijkbaar gebeurt het niet. Wellicht dat het vrijgeven van internationaal spoorvervoer hier mogelijkheden voor biedt? Met meer vervoerders op diverse relaties zouden vervoerders het verkoop van tickets door derden ook willen stimuleren?
Tussen Almere en Hilversum kan ik mij er wel in vinden wat betreft de hemelsbrede afstand versus de afstand als je de spoorlijn volgt, maar gezien de bebouwing lijkt mij dat er niet zo snel iets gaat gebeuren...
Het is een spectrum.
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Politiek en mobiliteit

Bericht door robert55 »

Op de Laan van Meerdevoort zijn in ieder geval deze stukjes heel klassiek
- van Waldeck Pyrmontkade tot Conradkade geen vrije baan
- van Conradkade tot Valkenbosplein vrije baan door markering

iljitsch schreef:Hm, ik kan zo gauw geen stuk van de route van RR3 bedenken dat door het gewone verkeer heenloopt. (RR4 ken ik minder goed.) Het Zoetermeerse deel zou je door de volledige afscherming een metro kunnen noemen (hoewel bovengronds) terwijl juist de Rotterdamse RR-tak wel een paar spoorwegovergangen heeft.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Politiek en mobiliteit

Bericht door Suus »

En bij het eindpunt in Den Haag:
- Aaltje Noordewierstraat en Beethovenlaan (gedeeltelijk)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wout87
Berichten: 166
Lid geworden op: za 03 jan 2009, 14:00

Re: Politiek en mobiliteit

Bericht door Wout87 »

Ik denk dat zeker de aankomende jaren in totaal minder geld naar verkeer en vervoer gaat. Nederland moet 29 miljard bezuinigen, dat gaat nog een klote klus worden :O
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Politiek en mobiliteit

Bericht door Joshua »

Dus het OV wordt hoe dan ook duurder.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Politiek en mobiliteit

Bericht door playertwo »

Hoe wil GroenLinks al die investeringen in het OV betalen? En nee, met het afschaffen van Senaat + Waterschappen, en halveren van het Parlement en Provincies kom je er niet, want daarvoor moet je de Grondwet wijzigen, en daarover moet 2x gestemd worden (met daartussen verkiezingen), hoewel het op termijn goed zou zijn als je Waterschappen, Provincies, Deelraden en Stadsregio's afschaft als bestuurslagen.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Politiek en mobiliteit

Bericht door iljitsch »

De prijzen voor het openbaar vervoer gaan al sinds jaar en dag harder omhoog dan de inflatie. Terecht, want de overheid legt er nog altijd een hoop geld bij.

Nu we het toch over politiek en mobiliteit hebben: wat zijn de meningen over uitbreiding van het OV tussen Amsterdam en Almere? Zelf heb ik een ongelooflijke hekel aan omrijden (zoals de trein nu doet), ik zou het liefst een sneltram zo over het IJmeer zien rijden. Hoewel dat misschien wat onhandig voor de scheepvaart is. Er onderdoor is weer wat duur... Hoewel met die zandgrond en de minimale diepte het misschien mee kan vallen.

Verder mag van mij de overheid het contract over de HSL openbreken en daar iets zinnigers van maken. En ook gelijk eens de NS wat beter op de huid zitten, bijvoorbeeld eisen dat een kortingskaart ook op een anonieme chipkaart kan en de bewaartermijn van de info zwaar omlaag gaat. Hoewel een overheid die voor betere privacy is nauwelijks voor te stellen is. Zelfs D66 die het daar vaak over heeft blijkt uit een onderzoek juist steeds als die privacyinbreuken te steunen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Politiek en mobiliteit

Bericht door Vinny »

playertwo schreef:Hoe wil GroenLinks al die investeringen in het OV betalen? En nee, met het afschaffen van Senaat + Waterschappen, en halveren van het Parlement en Provincies kom je er niet, want daarvoor moet je de Grondwet wijzigen, en daarover moet 2x gestemd worden (met daartussen verkiezingen), hoewel het op termijn goed zou zijn als je Waterschappen, Provincies, Deelraden en Stadsregio's afschaft als bestuurslagen.
Ik ben echt positief verrast door de bezuinigingsplannen van GroenLinks. De partij is hard op weg om zich te ontwikkelen tot een sociaal-liberale partij van formaat. *O*
Dit idee van GL spreekt me dan ook erg aan, en ik hoop dat de andere partijen hierin meegaan, en niet als puntje bij paaltje komt uiteindelijk toch maar vasthouden aan een geldverslindende banenmachine voor gesjeesde collega's...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Politiek en mobiliteit

Bericht door Cookie »

iljitsch schreef:
Chauf21 schreef:Fijn stof is iets anders dan fijnstof! :idea:
Ja? Leg eens uit.
OT: Zie voor voorbeelden: Engelse ziekte. Wanneer je iets aan elkaar schrijft en wanneer niet, is daar te vinden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten