Spoorbus kan regiolijn redden

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Spoorbus kan regiolijn redden

Bericht door Cookie »

Spoorbus kan regiolijn redden

Op enkelsporig traject kan aantal toestellen fors omhoog
Ingenieursbureau Movares wil met de bus het spoor op. Verliesgevende lijnen worden zo rendabel, verwacht het bedrijf.


Afbeelding
Artist’s impression van de RegioRailer. Als de RegioRailer met 40 kilometer per uur het spoor kiest, schakelt de bus over op railwielen. De luchtbanden van de bus kunnen dan al rijdend worden opgetrokken.

Een bus die ook op het spoor rijdt. Zou dat misschien onrendabele spoorlijnen uit het slop halen, dacht Jelte Bos van ingenieurs- en adviesbureau Movares.

Het idee van een bus op rails is niet nieuw, geeft Bos toe. „Het is al eens in 1928 op de tramlijn Rotterdam –Rockanje geprobeerd”, zegt hij. De spoorbus werd door het Rotterdamse vervoersbedrijf RET geboycot. Na de Tweede Wereldoorlog is er nog even mee geëxperimenteerd in Duitsland, voordat het idee onder een dikke laag stof verdween.

Tot Bos, senior consultant bij Movares, naar een oplossing zocht voor onrendabele spoorlijnen. „In Nederland ligt veel regiospoor. De exploitatie is bijna altijd verliesgevend doordat de treinfrequentie laag is. Met een paar duizend reizigers bedruip je geen spoorlijn.” Dat moet anders, bedacht hij, zonder dat de bestaande infrastructuur wordt gewijzigd.

De RegioRailer, zoals het busproject heet, is verbazingwekkend eenvoudig. De luchtbanden kunnen al rijdend worden opgetrokken terwijl de RegioRailer met 40 kilometer per uur het spoor kiest. De bus rijdt dan inmiddels op zijn railwielen. „Daarna kan de RegioRailer weer met 80 per uur optrekken. Maar nu op het spoor”, legt Bos uit.

Er zijn weinig aanpassingen nodig om de bus op de rails te krijgen. De bestaande naven in de wielassen moet vervangen worden door een naaf waarop ook railwielen zijn bevestigd. Een investering die volgens Bos te dragen is. „Een bus zou anderhalf maal zo duur worden als een gewoon exemplaar. Maar dat zijn dan ook de enige kosten”, bezweert hij.

De treinbus kan op elk gewenste plek van de rails af. Zolang het spoor maar verdiept ligt in asfalt. Jelte Bos noemt de RegioRailer tevens een flexibel alternatief voor toekomstige treinstations bij nieuwbouwwijken. Planning, procedures en bouwen zijn tijdrovend en vooral dure oplossingen. Straks rijdt de bus gewoon het spoor af een woonkern in.

Als regiolijnen worden ontkoppeld van het hoofdspoornet, worden ze juridisch gezien een trambaan. Daarvoor gelden andere, minder strenge, veiligheidseisen. Voor de veiligheid is dan net als de bus nu, hoofdzakelijk de chauffeur verantwoordelijk. „Mochten de RegioRailers elkaar snel opvolgen, dan is om botsingen te voorkomen een sensorsysteem denkbaar dat de afstand tussen voertuigen meet’’, voegt Bos eraan toe.

De grote winst is dat op een enkelsporig traject de frequentie wordt verbeterd. Movares zegt dat tussen bijvoorbeeld Kampen en Zwolle het aantal ’treinen’ van twee naar acht per uur omhoog kan. Bos: „Daarmee gaat de kwaliteit van het vervoer omhoog.” Wat weer meer reizigers trekt. De geringe kosten vanwege het lichter en goedkoper materieel, zorgen tezamen voor een positieve exploitatie. Movares rekent op de voorgenoemde lijn op een batig saldo van drie tot zes ton.

Een subsidieaanvraag bij agentschap voor duurzaamheid en innovatie SenterNovem voor een haalbaarheidsstudie is onderweg. Samen met TU Eindhoven en vervoerder Veolia wil het ingenieursbureau verder onderzoek doen naar de ’technische en economische consequenties’ van de RegioRailer. Want mogelijkheden zijn er zeker, verzekert Bos. „Busbouwers reageren enthousiast. Nu alleen nog de beleidsmakers.”

Adviesbureau Movares ook actief in Polen
Movares is het voormalige Holland Railconsult. Het ingenieurs- en adviesbureau van de NS werd in 2001 zelfstandig na een management buy out. De omzet van Movares bedroeg in 2006 ruim 140 miljoen euro. Het bedrijf heeft 1400 mensen in dienst in Nederland en Polen. „Het Poolse spoornet is enorm groot, maar wel verouderd. Voor de opbouw ervan zijn veel EU-fondsen beschikbaar. Met een eigen vestiging kunnen we onze expertise meteen aandragen”, verduidelijkt woordvoerster Marleen Peeters de keuze voor het voormalige Oostblokland. Andere landen in de regio staan niet op het vestigingslijstje, laat Movares weten.


Bron: http://www.trouw.nl/hetnieuws/economie/ ... jn__redden" onclick="window.open(this.href);return false;
Linkerspoor
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 19:46

Re: Spoorbus kan regiolijn redden

Bericht door Linkerspoor »

Ik zie er wel wat in. Ben alleen bang dat dit plan 2465656aj is en op de grote stapel belandt, terwijl het voor mij het proberen zeker waard is.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Spoorbus kan regiolijn redden

Bericht door waldo79 »

Ik zou je toch willen aanraden om deze discussie te lezen. Niet alleen om vervoerskundige als wel om technische redenen zijn er bedenkingen tegen aan te voeren.

Het comfort is niet beter dan een bus en je hebt er toch iets van ATB voor nodig om de boel te beveiligen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Spoorbus kan regiolijn redden

Bericht door Wubbo »

Zomaar twee vragen: voldoet een bus aan de botsveiligheidseisen die voor tram en railvoertuigen gelden, en leg mij eens uit hoe je op een enkelsporige lijn 8x per uur kan gaan rijden zonder dat je elke 5 minuten brokken maakt door tegen de tegenligger aan te rijden?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Spoorbus kan regiolijn redden

Bericht door Vinny »

In de Leidsestraat in Amsterdam lukt dat heel aardig; de trams rijden er in het spitsuur zelfs gemiddeld eens per twee minuten... ;)(enkelspoor)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Spoorbus kan regiolijn redden

Bericht door Wubbo »

... met passeermogelijkheden op de bruggen (zeg ik uit mn hoofd). Geloof niet dat ze dat tussen Zwolle en Kampen ook hebben... ;-)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Spoorbus kan regiolijn redden

Bericht door Vinny »

Dat moeten ze dan gaan aanleggen, hé? ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Spoorbus kan regiolijn redden

Bericht door Dubbele P »

Ik vind dit idee een beetje maf klinken eigenlijk. Net zoiets van we geven de bus ook een propeller en vleugels, dan kan die even gaan vliegen als er file staat of het stoplicht rood is.

Daarnaast wordt er gesproken over de duurdere bussen die de enige kosten zouden zijn. Op het laatst wordt dan nog even vermeld dat alle spoorlijnen waar die bus gaat rijden, verdiept moeten worden. Dat is zeker gratis?

Ik zie ook niet het nut van 8 verbindingen per uur voor een vrij onrendabele lijn. Onrendabele lijnen zijn niet voor niets onrendabel (geworden). Het kan zijn dat de mensen afhaken als de verbindingen slecht zijn, maar dat lijkt me niet altijd het geval. Volgens mij is het daarnaast op enkelsporige baanvakken veel handiger om meer omloopsporen te creëren. Op die manier kan de frequentie ook verder omhoog, met gewoon materieel, zonder veel extra kosten.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Spoorbus kan regiolijn redden

Bericht door Wubbo »

Vinny schreef:Dat moeten ze dan gaan aanleggen, hé? ;)
Mja, maar over de kosten daarvan hoor ik nu nog even niemand... ;-)
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Spoorbus kan regiolijn redden

Bericht door Ruben »

Vinny schreef:In de Leidsestraat in Amsterdam lukt dat heel aardig; de trams rijden er in het spitsuur zelfs gemiddeld eens per twee minuten... ;)(enkelspoor)
Mierenneukmodus aan: dubbelspoor (strengelspoor) :P
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Spoorbus kan regiolijn redden

Bericht door Geert »

Wat is nou het voordeel van dit ding boven een conventionele bus of trein? Als je graag een snelle bus wilt kun je het spoor ook asfalteren naar een vrije busbaan, dan kan die bus ook 80 km/h uur rijden en doorrijden. :idea:
Het lijkt wel alsof het ding op rails rijdt omdat het hip klinkt... :roll:
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Spoorbus kan regiolijn redden

Bericht door waldo79 »

Anders had dit bericht de media niet gehaald :lol:
Linkerspoor
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 19:46

Re: Spoorbus kan regiolijn redden

Bericht door Linkerspoor »

Geert schreef:Wat is nou het voordeel van dit ding boven een conventionele bus of trein?
Het voordeel is dat je waar de spoorlijn op houdt verder kan blijven rijden. Zo kun je een spoor- en buslijn samen voegen, waardoor een overstap niet nodig is.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Spoorbus kan regiolijn redden

Bericht door WSM »

En wat is daar het voordeel van, boven het gewoon asfalteren van de railbusbaan?
Wat is kosteneffectiever? Bus op rails of de rails vervangen door asfalt?
Ik ga ervan uit dat er op zo'n railbusbaan geen conventionele treinen meer mogen rijden ivm de veiligheid.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Linkerspoor
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 19:46

Re: Spoorbus kan regiolijn redden

Bericht door Linkerspoor »

Dat laatste lijkt me ook niet erg van belang gezien het soort lijnen waar het dan om zou gaan.

Persoonlijk denk ik dat de bus op rails goedkoper is dan asfalteren. Daarnaast heb je dan bij grote reizigersgroei de mogelijkheid om weer over te gaan op treinen.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Spoorbus kan regiolijn redden

Bericht door WSM »

Linkerspoor schreef:Persoonlijk denk ik dat de bus op rails goedkoper is dan asfalteren.
De kosten van de ontwikkeling van die railwegbus zijn wel fors lijkt me. Ik vraag me af hoeveel geasfalteerde busbanen je daarvan kunt aanleggen.
Daarnaast heb je dan bij grote reizigersgroei de mogelijkheid om weer over te gaan op treinen.
Dat is waar. Als het spoor eenmaal weg is komt het denk ik ook niet meer terug.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Linkerspoor
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 19:46

Re: Spoorbus kan regiolijn redden

Bericht door Linkerspoor »

WSM schreef:De kosten van de ontwikkeling van die railwegbus zijn wel fors lijkt me. Ik vraag me af hoeveel geasfalteerde busbanen je daarvan kunt aanleggen.
Zou het? Er rijden al bouwvertuigen (ook best zwaar) op zowel de weg als de rails, dus veel technieken hoeven alleen maar te worden aangepast denk ik, en niet compleet vanaf het begin ontwikkeld te worden. Daarnaast is het weghalen van spoor + het aanleggen van asfalt ook niet goedkoop.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Spoorbus kan regiolijn redden

Bericht door WSM »

Linkerspoor schreef:Zou het? Er rijden al bouwvertuigen (ook best zwaar) op zowel de weg als de rails, dus veel technieken
hoeven alleen maar te worden aangepast denk ik, en niet compleet vanaf het begin ontwikkeld te worden.
Movares wil natuurlijk wel wat te engineeren (=werk) hebben: de bus moet al rijdend in de rails geplaatst worden. Dat maakt het natuurlijk ingewikkeld (en dus duur om te ontwikkelen).
Uit stilstand de rails kiezen is peanuts, dat gebeurt inderdaad al dagelijks met werkmaterieel.
Daarnaast is het weghalen van spoor + het aanleggen van asfalt ook niet goedkoop.
Dat klopt. Je zou dan ook een grondige analyse moeten maken van benodigde investeringen, exploitatiekosten en inkomsten op lange termijn.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 70 gasten