Staking schoonmakers treinen breidt zich uit

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Staking schoonmakers treinen breidt zich uit

Bericht door Suus »

Schoonmakers sluiten zitactie Utrecht CS af
UTRECHT - Stakende schoonmakers zijn gestopt met hun protestactie op het Centraal Station in Utrecht. Werkgevers in de schoonmaakbranche en vakbonden hervatten maandag het overleg over een nieuwe cao.

Dat lieten woordvoerders van beide partijen weten.

''Wij hebben er vertrouwen in om voor werknemers en werkgevers tot een bevredigend resultaat te komen'', zei cao-onderhandelaar Anton Witte, die namens de ondernemers aanschuift.

Artikel + Foto's op Nu.nl
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Staking schoonmakers treinen breidt zich uit

Bericht door Wubbo »

Utrecht C was vanochtend inderdaad opvallend schoner. Vanmiddag werd er nog een petitie oid overhandigd aan Bert Meerstadt en was het dus nog even tromgeroffel etc, daarna zouden ze voorlopig weg moeten zijn.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Staking schoonmakers treinen breidt zich uit

Bericht door Caspar »

In Amsterdam is nog niet schoongemaakt, heel veel echt ranzige (braak) plekken bijgekomen dit weekend.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Staking schoonmakers treinen breidt zich uit

Bericht door Geert »

Ik zag ze vanochtend vroeg (7.40 uur) al niet meer, en toen was het station inderdaad al opvallend schoner. :)
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Staking schoonmakers treinen breidt zich uit

Bericht door playertwo »

Overuren maken :mrgreen: :twisted:
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Staking schoonmakers treinen breidt zich uit

Bericht door Ardan »

Ik vond het inderdaad opvallend schoon, lege prullenbakken enzo... het was kaal ineens :shock:
Amsterdam is nog steeds rommelig, maar een enorme puinzooi vond ik niet echt. Wel een hoop vlekken her en der, waarvan ik niet per se hoef te weten wát het is.
Ik doe ook maar wat
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: Staking schoonmakers treinen breidt zich uit

Bericht door M57 »

Caspar schreef:Met een 36 urige werkweek hou je ook nog wel wat tijd over om her en der een cursus te volgen.
Ware het niet dat je van 36 uur schoonmaken heel wat vermoeider bent dan van 36 uur op een stoel zitten.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Staking schoonmakers treinen breidt zich uit

Bericht door Caspar »

Dat zal wel per persoon verschillen, ik vind 36u concentreren zwaarder dan fysiek bezig zijn.
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Staking schoonmakers treinen breidt zich uit

Bericht door Jurjen »

En anders: op dag 1 eerst een halve dag (niet vermoeiende) cursus (want geen fysieke arbeid) en daarna nog 4,5 dag werken.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Staking schoonmakers treinen breidt zich uit

Bericht door Ennes »

Caspar schreef:Dat zal wel per persoon verschillen, ik vind 36u concentreren zwaarder dan fysiek bezig zijn.
Als je het afzet tegen het gemiddelde verschil in beloning van die 2 soorten arbeid, krijgen we denk ik een heel ander plaatje ;)
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Staking schoonmakers treinen breidt zich uit

Bericht door Wubbo »

Dat hangt er van af. Mijn salaris is niet gestegen toen ik stopte met werken in de buitendienst (sterker nog: die is gedaald vanwege het wegvallen van allerlei toeslagen) en toch was het ook voor mij vermoeiender.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Staking schoonmakers treinen breidt zich uit

Bericht door Caspar »

Ik vergelijk het met 2 baantjes die ik heb gehad. 32 uur per week ontbijtkok in een hotel, waar je dan 's ochtends vroeg als een gek vleeswaren en kaas stond te snijden, broodjes afbakken, werkbanken schoonhouden, bestellingen van de leveranciers die tegen 10uur binnenkwam naar de kelder brengen, ontbijtbuffet opruimen, frituurvet verschonen etc etc. En een baantje voor 32 uur per week in een callcenter zittend achter een computer.
Nou na 32 uur in dat callcenter snak je echt naar je weekend, en in dat hotel waar je fysiek wel moe bent, blijf je nog even lekker hangen, en was het niet eens erg om een uurtje langer over te werken. Qua beloning was het zittende werk nog slechter.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Staking schoonmakers treinen breidt zich uit

Bericht door Daniel »

Klinkt erg bekend, deze verhalen... bij mij varieert 't van dag tot dag waar ik m'n 40-urige werkweek aan besteed, maar merk duidelijk dat ik een stuk vermoeider in de trein naar huis stap na een dagje met vooral administratieve werkzaamheden. Na 'n dag met vooral labwerk (en dus het nodige heen en weer geloop en het daadwerkelijk met de handen bezig zijn) heb ik dat stukken minder. Daarbij zal het ook ongetwijfeld meespelen dat de tijd dan voor 't gevoel veel sneller gaat.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Staking schoonmakers treinen breidt zich uit

Bericht door Joshua »

Het enige baantje wat ik heb gehad ik 2,5 jaar lang bij de mac werken.
Maar wat ik merkte was dat die 2 jaar in een drive zaak super gezellig was, en als ik thuis kwam, dan was ik wel moe, maar ik kon nog prima door.
En dan heb ik een half jaar in een stadzaak gestaan, daar waren me diensten korter, en toch was ik daar echt moe als ik klaar was en dan wou ik ook slapen. Alleen al omdat daar alle gasten je als oud vuil behandelen. En dat maakt je ook moe.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Staking schoonmakers treinen breidt zich uit

Bericht door Suus »

Bij de McDo hangt het er ook af waar hij staat, een drive in een grote plaats is al minder leuk dan een drive in een klein dorp. En ja, ik heb vergelijkingsmaterieel: McDonald's Rotterdam Charlois of Barendrecht was veel minder gezellig dan Alphen of Bodegraven. Dat werd ook beweerd door de manager toendertijd, die was afkomstig van het filiaal Barendrecht. Hoe het er aan toe ging bij franchises weet ik niet, wij waren van McOpCo (lees: hoofdkantoor)

'Bemiddeling in schoonmaakruzie'
De Nederlandse Spoorwegen en Schiphol willen dat er bemiddeling komt in het conflict tussen schoonmakers en hun werkgevers over een nieuwe cao.

Beide ondernemingen, grote opdrachtgevers in de schoonmaakbranche, zeggen het te betreuren dat deze week onderhandelingen opnieuw zijn vastgelopen. Dat lieten ze woensdag weten.

Schiphol en de NS willen zelf wel een rol spelen om bemiddeling tot stand te brengen. Zij gaan daarover een brief sturen naar de vakbonden en werkgeversorganisatie OSB.

Verhoudingen

De bedrijven willen ook dat de partijen met de overheid en opdrachtgevers gaan praten over betere verhoudingen in de sector. Zo zouden betere afspraken moeten worden gemaakt over de arbeidsomstandigheden en de werkzaamheden die schoonmakers verrichten.

Vakbond FNV Bondgenoten liet in een reactie weten in te willen gaan op de uitnodiging om het gesprek aan te gaan. ''Tegelijkertijd zijn we na zes maanden actievoeren enigszins cynisch geworden. "
Nog vééél meer op Nu.nl
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Staking schoonmakers treinen breidt zich uit

Bericht door Suus »

Ik hoop eigenlijk dat er een beetje voortgang geboekt gaat worden in dit langslepende arbeidsconflict, wat Amsterdam Centraal is nu gewoon echt heel heel heel heel heel heel heel erg smerig.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Staking schoonmakers treinen breidt zich uit

Bericht door Joshua »

Bee schreef:Ik hoop eigenlijk dat er een beetje voortgang geboekt gaat worden in dit langslepende arbeidsconflict, wat Amsterdam Centraal is nu gewoon echt heel heel heel heel heel heel heel erg smerig.
Ow best vreemd ik heb gister een stukje door de stationshal gewandeld maar daar viel het opzich wel mee.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Staking schoonmakers treinen breidt zich uit

Bericht door willy84 »

Ach het wordt tijd dat er machines worden ingezet die een hele gang of perron in 1x kunnen vegen en scrobben. Als die staking voorbij is worden al die gasten vervangen door nieuwe Polen etc.
immer kwaliteits posts
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Staking schoonmakers treinen breidt zich uit

Bericht door Suus »

Besef je wel wat voor rare uitspraak je zo doet. Je klaagt over buitenlands personeel bij het GVB maar vind dat Nederlandse schoonmakers vervangen moeten worden voor buitenlands personeel.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Staking schoonmakers treinen breidt zich uit

Bericht door willy84 »

Dag vind ik helemaal niet! Dat voorspel ik. Dat zijn twee heel verschillende dingen.

Ik vind het triest en te sneu voor woorden dat er duizenden mensen in de WW en bijstand zitten en dat er duizenden mensen uit Oost-Europa worden gehaald om op het land te werken omdat dát werk voor de eerst genoemde groep te min is.

Als mensen een uitkering krijgen aangeboden dan is het wat mij betreft normaal dat je dat accepteert of anders niet op andermans zak gaat lopen teren.
immer kwaliteits posts
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Staking schoonmakers treinen breidt zich uit

Bericht door Ruben »

Joshua schreef:
Bee schreef:Ik hoop eigenlijk dat er een beetje voortgang geboekt gaat worden in dit langslepende arbeidsconflict, wat Amsterdam Centraal is nu gewoon echt heel heel heel heel heel heel heel erg smerig.
Ow best vreemd ik heb gister een stukje door de stationshal gewandeld maar daar viel het opzich wel mee.
Ik vind die stofwolken die aan de zijkanten van de tunnels en op bepaalde trappen liggen te ranzig. Als je er aan denkt dat dit bijv. haren van jan en alleman bevat, dan vind ik het ook heel heel smerig.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Staking schoonmakers treinen breidt zich uit

Bericht door Ennes »

Bee schreef:Ik hoop eigenlijk dat er een beetje voortgang geboekt gaat worden in dit langslepende arbeidsconflict, wat Amsterdam Centraal is nu gewoon echt heel heel heel heel heel heel heel erg smerig.
En wie maken het nou zo smerig....
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Staking schoonmakers treinen breidt zich uit

Bericht door Suus »

Ik niet in ieder geval, ik ruim mijn rommel op. Deden de mensen die het onderkotsen dat ook maar.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Staking schoonmakers treinen breidt zich uit

Bericht door willy84 »

Ach zelfs als iedereen zijn eigen rotzooi mee neemt dan wordt het vies. De vloer wordt vanzelf wel zwart en stoffig etc.

Wat vinden jullie van een schoonmaak-toeslag? Op ieder kaartje 20 cent extra voor de schoonmakers :mrgreen: . In de nachtelijke uren maar een euro'tje van maken. :lol:
immer kwaliteits posts
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Staking schoonmakers treinen breidt zich uit

Bericht door Chauf21 »

Bee schreef:Ik hoop eigenlijk dat er een beetje voortgang geboekt gaat worden in dit langslepende arbeidsconflict, wat Amsterdam Centraal is nu gewoon echt heel heel heel heel heel heel heel erg smerig.
Vanaf Koninginnedag schijnen de stratenvegers in Amsterdam het werk neer te leggen. Dat wordt pas lachen *O*
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten