NS onderwerpt toiletten aan onderzoek

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

NS onderwerpt toiletten aan onderzoek

Bericht door Daniel »

NS onderwerpt toiletten aan onderzoek
Geplaatst op: dinsdag 23 maart 2010 09:23
Laatst bijgewerkt: dinsdag 23 maart 2010 09:25


UTRECHT - De Nederlandse Spoorwegen (NS) gaan samen met de TU Delft onderzoeken hoe de toiletten in de treinen beter op de behoefte van de treinreizigers kunnen worden afgestemd. Uit onderzoek blijkt dat 92 procent van de reizigers het toilet alleen gebruikt als het echt niet anders kan.
Nog dit jaar moet er een ontwerp voor nieuwe toiletten tot stand komen. Vanaf volgend jaar worden dan de ruim vijfhonderd toiletten in de dubbeldekkers vervangen, die worden vanaf 2011 gemoderniseerd.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: NS onderwerpt toiletten aan onderzoek

Bericht door Caspar »

Volgens mij is het helemaal niet de wens van NS dat er meer mensen in de trein naar het toilet willen gaan. Waarom worden er anders bij ICMm wc's weggehaald? Een wens heb ik: een grotere hoeveelheid water om je handen te wassen, of vaker bijvullen, nu is het water erg vaak op.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: NS onderwerpt toiletten aan onderzoek

Bericht door Fles »

Nee precies. Het is gewoon bewust beleid om de boel te laten vervuilen. Nu spaart het schoonmaakkosten en op termijn heet het "er wordt te weinig gebruik van gemaakt" dus sloop alles er maar uit :pos: Goed bezig NS :N
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: NS onderwerpt toiletten aan onderzoek

Bericht door Gekko123 »

Indien de NS dat daadwerkelijk van plan is, zijn ze in strijd met de wet/concessie. Daarin staat dat er vanaf 2030 verplicht in iedere trein een toilet aanwezig moet zijn.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: NS onderwerpt toiletten aan onderzoek

Bericht door Joshua »

Gekko123 schreef:Indien de NS dat daadwerkelijk van plan is, zijn ze in strijd met de wet/concessie. Daarin staat dat er vanaf 2030 verplicht in iedere trein een toilet aanwezig moet zijn.
Een de sprinters zit er toch echt geen.

Overegens geldt het niet alleen voor toiletten in de treinen, maar ook op stations. In Breda bijvoorbeeld heb je alleen van die toiletten waarme je moet bellen of een muntje van 50 cent in moet stoppen. En dan gaat dat vage automaat-toilet open en krijg je 15 minuten de de tijd je behoeften te doen.
Alleen laatst stond ik daar, en ik moest een grote boodschap doen. Dus ik dat ding open maken met me laatste 50 cent die ik nog contant had. Is in dat ding het toilet papier op :(.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: NS onderwerpt toiletten aan onderzoek

Bericht door playertwo »

Je moet ook gewoon gaan in de s2200 of s13600 die daar keren. Dat is gratis :mrgreen:
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: NS onderwerpt toiletten aan onderzoek

Bericht door Daantje »

Ik heb een hele tijd terug ook ooit een enquete (dacht voor het NS-panel) ingevuld over toiletgebruik in de trein en op het station. Best kans dat dit onderzoek naar aanleiding daarvan is.

Wat mij best een optie lijkt (en aansluit bij de wens van Caspar) is om in plaats van water, zeep en handdoekjes om je handen te wassen van die pompjes met handalcohol in te bouwen. Ik heb nu zo'n flesje in m'n tas en die gebruik ik oa als ik in de trein naar de wc geweest ben want daar m'n handen met water wassen vind ik ook nog niet al te fris.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: NS onderwerpt toiletten aan onderzoek

Bericht door Daniel »

Op zich los je daar het probleem niet mee op natuurlijk... die dingen moet je nogsteeds bijvullen :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: NS onderwerpt toiletten aan onderzoek

Bericht door Daantje »

Ja, maar dan hoef je alleen dat bij te vullen en niet zowel water als handdoekjes. Daarnaast denk ik dat zoiets makkelijker bij te vullen is dan een watertank. Die handalcoholpompjes kan je desnoods op voorraad bij je hebben in de trein.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: NS onderwerpt toiletten aan onderzoek

Bericht door Daniel »

Water bijvullen is toch al nodig, spoelwater en kraanwater komt toch uit dezelfde tank?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: NS onderwerpt toiletten aan onderzoek

Bericht door Caspar »

Het spoelwater in een Thalys is trouwens blauw of paars geloof ik. Zal wel schoonmaakmiddel in zitten, misschien dat het bij een gesloten toiletsysteem meehelpt de boel fris te houden?
Verder zijn het vaak reizigers die de wc vies maken, door er bv een hele stapel van 50 stuks papieren handdoekjes of een hele rol wc papier in te gooien, waardoor alles verstopt raakt. Maar in een ICMm 3tje is het toch echt vaak allemaal op door regulier gebruik zonder verspilling, na een lange rit met maar 1 wc per 3tje.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: NS onderwerpt toiletten aan onderzoek

Bericht door Daantje »

Reiziger Ddrs schreef:Water bijvullen is toch al nodig, spoelwater en kraanwater komt toch uit dezelfde tank?
Owja, daar had ik idd niet bij na gedacht. Dan ben je het voordeel idd alweer grotendeels kwijt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten