Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
hauptbahnhof
Berichten: 3928
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

jesse-cruzu schreef: ma 05 feb 2024, 09:18 Het zou ook wat schelen als de gemiddelde snelheid van de trams sneller worden om zo rijtijden en dus DRU's te besparen.
De RET-trams kennende... Die rijden volgens mij best door wanneer het kan. De dienstregeling is best krap. Dus als de gemiddelde snelheid omhoog moet, moeten er aanpassingen komen aan de infrastructuur.
dylanwild94
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door dylanwild94 »

HSG3 schreef: ma 05 feb 2024, 14:07 Op Hoogvliet staat momenteel een onbekende Citea met de tekst “TikTok Bus” op het bestemmingsbord… Weet iemand wat hiervan de bedoeling is?
Kunnen legio redenen hebben.
Bus wordt gebruikt voor tik tok filmpjes. of een chauffeur heeft zitten spelen met de EBS van de bus.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
Julius
Berichten: 357
Lid geworden op: za 01 okt 2022, 01:33
Locatie: Rotterdam

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Julius »

Ik wist niet dat je een EBS van de bus op iets kan zetten van wat jij wilt?
Track closures (2)(3)
Express tracks on Broadway 7th Av closed. (3) train via the (1) line. The (2) train via the (5) line.

This is a Wakefield-241 St-bound (2) express train via the (5) line. The next stop is: Grand Central-42 St.
hauptbahnhof
Berichten: 3928
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

dylanwild94 schreef: ma 05 feb 2024, 17:53 Bus wordt gebruikt voor tik tok filmpjes. of een chauffeur heeft zitten spelen met de EBS van de bus.
Dit is niet echt EBS maar gewoon de bestemmingsdisplays.
Jonkervoort
Berichten: 323
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
Locatie: Vleuten

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Jonkervoort »

jesse-cruzu schreef: ma 05 feb 2024, 09:18 Details over welke lijnen een verlaagde frequentie krijgen worden later bekend gemaakt, tenzij de MRDH er een stokje voor steekt want die zijn het er niet mee eens en zouden hierover met de RET in gesprek gaan.
De MRDH is hier inderdaad niet akkoord mee gegaan. De RET zet desondanks door, dus alle geschrapte ritten worden in mindering gebracht op de subsidie. Ook heeft de MRDH een extern onderzoek ingesteld naar de aanhoudende tekorten.

(Link met paywall, kon geen andere bron vinden) https://www.ovpro.nl/bus/2024/02/05/con ... sdiensten/
Roeland
Berichten: 2281
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Roeland »

En nog een ander bericht van ovpro.nl:
https://www.ovpro.nl/metro/2024/02/06/r ... vb-en-htm/

"Dat blijkt uit een analyse door de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Die concludeert dat de RET met 11,75 euro de minste kosten per dienstregelingskilometer maakt. HTM maakt met 11,83 euro per dienstregelingskilometer vergelijkbare kosten als RET, maar krijgt meer subsidie. Het GVB maakt met 14,36 euro de meeste kosten per dienstregelingskilometer, maar is in staat om meer opbrengsten te genereren en heeft de minste subsidie nodig (...)"
Dat de RET per rkm de laagste kosten heeft, komt wellicht door de metrolijnen naar Spijkenisse, Hoek van Holland en Den Haag. Die maken veel rkm's tegen relatief lage exploitatiekosten. In Amsterdam wordt de metro veel meer voor kortere ritten genomen.
BusFreakRotterdam
Berichten: 960
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door BusFreakRotterdam »

Lijn 143 lijkt vanaf volgende niet meer te rijden. Staat nog wel in de planners maar als je op de website van RET lijn 143 aan klikt en dan bijv. dinsdag 13 februari zijn alle ritten verdwenen... welke lijnen volgen nog meer? :N
jesse-cruzu
Berichten: 439
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door jesse-cruzu »

hauptbahnhof schreef: ma 05 feb 2024, 15:10
jesse-cruzu schreef: ma 05 feb 2024, 09:18 Het zou ook wat schelen als de gemiddelde snelheid van de trams sneller worden om zo rijtijden en dus DRU's te besparen.
De RET-trams kennende... Die rijden volgens mij best door wanneer het kan. De dienstregeling is best krap. Dus als de gemiddelde snelheid omhoog moet, moeten er aanpassingen komen aan de infrastructuur.
De gemiddelde snelheid is slechts 18 km/h. Dat is vrij traag te noemen. En het ligt niet alleen aan het infrastructuur. Er spelen wel meerdere factoren mee waardoor de tram in Rotterdam langzamer is dan de gemiddelde tramnetwerk in Europa.
hauptbahnhof
Berichten: 3928
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

Jazeker dat de tram traag is. Maar bedoel dat ik wel het idee heb dat ze wel zo snel mogelijk gaan.

Alleen wat zijn dan die factoren waar jij het over hebt?
SLH
Berichten: 73
Lid geworden op: do 11 nov 2021, 16:48

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door SLH »

Wat ook niet helpt is dat de trams maar langzaam de scherpe bochten kunnen nemen. De Citadis heeft zo zijn beperkingen.
Gebruikersavatar
Julius
Berichten: 357
Lid geworden op: za 01 okt 2022, 01:33
Locatie: Rotterdam

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Julius »

^^^^^^^^
Daardoor krijg je ook erg oncomfortabele ritten. En we hebben ook veel bochten.
Roeland schreef: di 06 feb 2024, 12:56 En nog een ander bericht van ovpro.nl:
https://www.ovpro.nl/metro/2024/02/06/r ... vb-en-htm/

"Dat blijkt uit een analyse door de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Die concludeert dat de RET met 11,75 euro de minste kosten per dienstregelingskilometer maakt. HTM maakt met 11,83 euro per dienstregelingskilometer vergelijkbare kosten als RET, maar krijgt meer subsidie. Het GVB maakt met 14,36 euro de meeste kosten per dienstregelingskilometer, maar is in staat om meer opbrengsten te genereren en heeft de minste subsidie nodig (...)"
Dat de RET per rkm de laagste kosten heeft, komt wellicht door de metrolijnen naar Spijkenisse, Hoek van Holland en Den Haag. Die maken veel rkm's tegen relatief lage exploitatiekosten. In Amsterdam wordt de metro veel meer voor kortere ritten genomen.
Dan hebben we wel de grootste netwerk van Nederland. Maar ik snap ook niet waarom Den Haag meer subsidie krijgt, misschien omdat de tramnet groter is?
jesse-cruzu schreef: di 06 feb 2024, 13:20
hauptbahnhof schreef: ma 05 feb 2024, 15:10
jesse-cruzu schreef: ma 05 feb 2024, 09:18 Het zou ook wat schelen als de gemiddelde snelheid van de trams sneller worden om zo rijtijden en dus DRU's te besparen.
De RET-trams kennende... Die rijden volgens mij best door wanneer het kan. De dienstregeling is best krap. Dus als de gemiddelde snelheid omhoog moet, moeten er aanpassingen komen aan de infrastructuur.
De gemiddelde snelheid is slechts 18 km/h. Dat is vrij traag te noemen. En het ligt niet alleen aan het infrastructuur. Er spelen wel meerdere factoren mee waardoor de tram in Rotterdam langzamer is dan de gemiddelde tramnetwerk in Europa.
In de centrum heb je erg weinig plek voor een tramspoor, vooral West (Denk aan Kruiskade of lijn 4 bijvoorbeeld).

Maar Rotterdam is ook gebouwd voor de auto tussen 1950 en 1970-80
Track closures (2)(3)
Express tracks on Broadway 7th Av closed. (3) train via the (1) line. The (2) train via the (5) line.

This is a Wakefield-241 St-bound (2) express train via the (5) line. The next stop is: Grand Central-42 St.
SLH
Berichten: 73
Lid geworden op: do 11 nov 2021, 16:48

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door SLH »

De nieuwe diesellocomotief de 6301 is gearriveerd op remise 's-Gravenweg :trein:
katvis
Berichten: 791
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
Locatie: Roffa

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door katvis »

Zijn er ergens foto's van?
PSA: Links gaan, rechts staan
Gebruikersavatar
Julius
Berichten: 357
Lid geworden op: za 01 okt 2022, 01:33
Locatie: Rotterdam

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Julius »

SLH schreef: di 06 feb 2024, 14:36 Wat ook niet helpt is dat de trams maar langzaam de scherpe bochten kunnen nemen. De Citadis heeft zo zijn beperkingen.
Alleen de Citadis 1. Ik zit in een Citadis 2 dat keihard door bochten gaat.
Track closures (2)(3)
Express tracks on Broadway 7th Av closed. (3) train via the (1) line. The (2) train via the (5) line.

This is a Wakefield-241 St-bound (2) express train via the (5) line. The next stop is: Grand Central-42 St.
SLH
Berichten: 73
Lid geworden op: do 11 nov 2021, 16:48

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door SLH »

katvis schreef: wo 07 feb 2024, 08:46 Zijn er ergens foto's van?
Zie http://www.industriespoor.nl/Nieuw.htm
hauptbahnhof
Berichten: 3928
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

Julius schreef: wo 07 feb 2024, 13:11 Alleen de Citadis 1. Ik zit in een Citadis 2 dat keihard door bochten gaat.
Is er dan enig verschil tussen de twee trams wat rijeigenschappen betreft? Allebei namelijk behoorlijk bagger.
SLH
Berichten: 73
Lid geworden op: do 11 nov 2021, 16:48

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door SLH »

De Citadis 2 is wat korter dan de 1, waardoor hij bochten wat sneller kan nemen en ook op niet-Trampluslijnen kan rijden.
jesse-cruzu
Berichten: 439
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door jesse-cruzu »

Dat van dat de tweede generatie Citadis sneller de bochten kan nemen is niet waar...
Vrijwel bijna dezelfde slechte rijeigenschappen als z'n oudere broertje. Dat ze korter zijn klopt maar dat heeft meer te maken zodat ze niet te veel uitstek hebben en tegemoet komende trams in bogen kunnen passeren. Echter moesten zo hier en daar alsnog bogen verder uitelkaar gezet worden voordat deze trams konden rijden op de klassieke lijnen. :')
Laatst gewijzigd door jesse-cruzu op wo 07 feb 2024, 14:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Bemined
Berichten: 5948
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

En inmiddels kunnen alle trams toch op alle lijnen rijden? Citadis 1 trams zijn nu immers ook actief op de lijnen 4, 7 en 8.
jesse-cruzu
Berichten: 439
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door jesse-cruzu »

^^ Ja daarvoor hadden ze dus een aantal bogen moeten aanpassen waardoor ze tegenwoordig op alle lijnen ingezet kunnen worden.
Gideon
Berichten: 337
Lid geworden op: ma 05 aug 2013, 12:22
Locatie: Rotterdam Oost
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Gideon »

Ik dacht dat er een stoplicht werd geplaats en dat stukje bocht maar 1 tram kon rijden.
Kan niet wachten wanneer we te weten komen welke type tram RET gaat kopen.
Zelf neem ik de gok op weer 1richting tram, maar 2 lijkt me zelf handiger....al best duur.
Met vriendelijke groet,

Gideon.
hauptbahnhof
Berichten: 3928
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door hauptbahnhof »

jesse-cruzu schreef: wo 07 feb 2024, 14:47
SLH schreef: wo 07 feb 2024, 14:30 De Citadis 2 is wat korter dan de 1, waardoor hij bochten wat sneller kan nemen en ook op niet-Trampluslijnen kan rijden.
Dat van dat de tweede generatie Citadis sneller de bochten kan nemen is niet waar...
Vrijwel bijna dezelfde slechte rijeigenschappen als z'n oudere broertje. Dat ze korter zijn klopt maar dat heeft meer te maken zodat ze niet te veel uitstek hebben en tegemoet komende trams in bogen kunnen passeren. Echter moesten zo hier en daar alsnog bogen verder uitelkaar gezet worden voordat deze trams konden rijden op de klassieke lijnen. :')
Dit dus. De uitsteek is overigens nog steeds enorm want er zit een dubbele deur nog tussen de cabine en de wielen. Daardoor zal vooral de bestuurder (of mensen die helemaal achterin staan) het harder voelen. Maar idd, het ligt allemaal aan de starre assen waardoor deze tram niet echt geschikt is voor klassieke tramnetten. Volgens mij bood Alstom deze trams op een gegeven moment ook niet meer aan bij aanbestedingen bij bestaande klassieke tramnetten, maar vooral bij nieuwe tramnetten (i.c.m. met helpen om het tramnet op te zetten, zoals bijvoorbeeld in Barcelona).
Ik heb ook in enkele andere steden Citadis-trams gehad en overal rijden ze net zo slecht. Het is dat het vaak wel mooi ontworpen trams zijn met een superergenomische cabine...
Ik dacht dat er een stoplicht werd geplaats en dat stukje bocht maar 1 tram kon rijden.
Kan niet wachten wanneer we te weten komen welke type tram RET gaat kopen.
Zelf neem ik de gok op weer 1richting tram, maar 2 lijkt me zelf handiger....al best duur.
De infra is totaal niet gericht op tweerichtingstram. Met andere woorden, ze kunnen er rijden maar is geen enkele noodzaak of voordeel. In tegenstelling tot het tramnet van Amsterdam en Den Haag.
katvis
Berichten: 791
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
Locatie: Roffa

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door katvis »

SLH schreef: wo 07 feb 2024, 14:13 Zie http://www.industriespoor.nl/Nieuw.htm
Oef.... Ik snap dat het een werktrein is en functie over vorm, maar die kleuren zijn wel heel lelijk samen :geek:
PSA: Links gaan, rechts staan
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door TffpaA »

Wel een lekker vintage 'vormgegeven' website.
🗣
Gebruikersavatar
Julius
Berichten: 357
Lid geworden op: za 01 okt 2022, 01:33
Locatie: Rotterdam

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Julius »

hauptbahnhof schreef: wo 07 feb 2024, 17:42
Ik dacht dat er een stoplicht werd geplaats en dat stukje bocht maar 1 tram kon rijden.
Kan niet wachten wanneer we te weten komen welke type tram RET gaat kopen.
Zelf neem ik de gok op weer 1richting tram, maar 2 lijkt me zelf handiger....al best duur.
De infra is totaal niet gericht op tweerichtingstram. Met andere woorden, ze kunnen er rijden maar is geen enkele noodzaak of voordeel. In tegenstelling tot het tramnet van Amsterdam en Den Haag.
In Rotterdam kan je wel spookrijden. Maar de enige plek waar je achteruitmoet is Holysingel, dus het wordt vast een eenrichtingstram.
jesse-cruzu schreef: wo 07 feb 2024, 14:47 Dat van dat de tweede generatie Citadis sneller de bochten kan nemen is niet waar...
Vrijwel bijna dezelfde slechte rijeigenschappen als z'n oudere broertje. Dat ze korter zijn klopt maar dat heeft meer te maken zodat ze niet te veel uitstek hebben en tegemoet komende trams in bogen kunnen passeren. Echter moesten zo hier en daar alsnog bogen verder uitelkaar gezet worden voordat deze trams konden rijden op de klassieke lijnen. :')
O. Ik dacht van wel. Komt dan waarschijnlijk van dat sommige trams geen ronde wielen hebben omdat er vaak op de noodrem werd getrokken.

SLH schreef: wo 07 feb 2024, 14:30 De Citadis 2 is wat korter dan de 1, waardoor hij bochten wat sneller kan nemen en ook op niet-Trampluslijnen kan rijden.
Toevallig was die tram op lijn 23. :D


—————
Ik zag bij Kralingse Zoom een enkeltje SG2/1 (of MG2/1) die niet stopte. Was dit een late voertuig of iets anders?
Track closures (2)(3)
Express tracks on Broadway 7th Av closed. (3) train via the (1) line. The (2) train via the (5) line.

This is a Wakefield-241 St-bound (2) express train via the (5) line. The next stop is: Grand Central-42 St.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 169 gasten