Rover wil ov-groepskaart voor schoolklassen

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Rover wil ov-groepskaart voor schoolklassen

Bericht door Daniel »

Rover wil ov-groepskaart voor schoolklassen
Geplaatst op: dinsdag 23 maart 2010 09:22
Laatst bijgewerkt: dinsdag 23 maart 2010 09:23


ROTTERDAM - Reizigersorganisatie Rover vindt dat de ov-chipkaart hoge kosten en moeilijkheden bij het inchecken veroorzaakt voor groepsreizen. De vereniging pleit dinsdag voor een kaart die voor groepen zoals schoolklassen gebruikt kan worden. Een nieuwe kaart die het mogelijk maakt om in een keer een hele groep in te checken, moet de problemen wegnemen.

Volgens de RET is de regel dat iedere passagier een eigen kaart moet hebben opgelegd door de wetgever. Rover zegt dat deze eis juist van de vervoerders komt.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Rover wil ov-groepskaart voor schoolklassen

Bericht door Ardan »

Okee, dus bij zo'n kaart kan Juf of Meester inchecken en dan mogen er 30 kinderen door het poortje zonder dat het ding gaat piepen? Nice.
Ik doe ook maar wat
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Rover wil ov-groepskaart voor schoolklassen

Bericht door find_your_spot »

Ik begrijp het probleem niet.... Als het echt een grote groep is huur je maar een Afbeelding

en anders kun je bij GVB voor 100 euro namelijk 50 Schoolkaartjes krijgen om met 50 mensen te reizen in het vervoer van GVB.
Die School kaartjes worden ook nog eens met handige groene keycords geleverd zodat je de kinderen kunt aanlijnen.
Verder weten 9/10 jonge kinderen inmiddels heel goed hoe ze moeten inchecken en uitchecken. *O*

Iemand nog een probleem? -O-
For Your Railroad Adventures
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Rover wil ov-groepskaart voor schoolklassen

Bericht door Karl »

Want een bus huren kost ook net zoveel als een retourtje naar de stad voor dertig kinderen. Een aantal (inmiddels wellicht al wat meer) jaar geleden gingen we voor Aardrijkskunde naar Rotterdam om het havengebied te bekijken, een retourtje kost (prijspeil nu) ongeveer €5,00. Met dertig kinderen kost dat zo'n €150. Daar heb je echt geen bus voor, voor een dag. Daarbij, het is goed als een kind-van-ouders-die-alleen-maar-de-auto-gebruiken ook eens een bus van binnen zien.
Het is een spectrum.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Rover wil ov-groepskaart voor schoolklassen

Bericht door Michael »

ik las vanmorgen op http://www.rijnmond.nl dat de RET vanaf volgende maand een Groeps OV-Chipkaart gaat invoeren
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Rover wil ov-groepskaart voor schoolklassen

Bericht door Suus »

find_your_spot schreef:Ik begrijp het probleem niet.... Als het echt een grote groep is huur je maar een Afbeelding

en anders kun je bij GVB voor 100 euro namelijk 50 Schoolkaartjes krijgen om met 50 mensen te reizen in het vervoer van GVB.
Die School kaartjes worden ook nog eens met handige groene keycords geleverd zodat je de kinderen kunt aanlijnen.
Verder weten 9/10 jonge kinderen inmiddels heel goed hoe ze moeten inchecken en uitchecken. *O*

Iemand nog een probleem? -O-
Ja. GVB is niet Nederland.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Rover wil ov-groepskaart voor schoolklassen

Bericht door find_your_spot »

Bee schreef: Ja. GVB is niet Nederland.
Godzijdank niet.... Dat zou de rest van Nederland voor geen uur trekken... :@
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Rover wil ov-groepskaart voor schoolklassen

Bericht door Daniel »

Karl schreef:Want een bus huren kost ook net zoveel als een retourtje naar de stad voor dertig kinderen. Een aantal (inmiddels wellicht al wat meer) jaar geleden gingen we voor Aardrijkskunde naar Rotterdam om het havengebied te bekijken, een retourtje kost (prijspeil nu) ongeveer €5,00. Met dertig kinderen kost dat zo'n €150. Daar heb je echt geen bus voor, voor een dag.
De tarieven voor het huren van 'n bus vallen nog best wel mee hoor... Nu heb ik alleen zicht op wat er in Dordrecht e.o. berekend wordt (aangezien ik 't boekingssysteem beheer van 't bedrijf wat hier dat vervoer doet) en daar heb je voor ca. 2 euro per kind (binnen de stad) of 3 euro (binnen de regio) al 'n bus. Enige wat het OV goedkoper kan maken is de omvang van de groep: je zit namelijk met een vast bedrag per bus onafhankelijk of je er nu 30 of 50 kinderen in vervoert.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Rover wil ov-groepskaart voor schoolklassen

Bericht door Joshua »

Wij zijn een keer met school met de trein naar Nijmegen geweest (vanaf Boxmeer).
We werden toen als wel in 3 groepen opgedeeld en iedere groep had een andere trein om te voorkmen dat het anders te vol zat.
En ja Veolia reedt toen al, dus het zat te vol want in Cuijk moest zo beetje iedereen blijven staan.
Maar iedereen had toch echt een eigen kaartje gekregen op het station van de docent. Dus ik zie niet in waarom dit bij de OV-chipkaart opeens anders moet.
Je kunt zover ik weet ook niet een treinkaartje kopen voor 50 man. En een strippenkaart is ook maar max 45 strippen lang. Dus zelfs reis je in dezelfde zone kun je daar ook maar max 22 mensen op mee nemen.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Rover wil ov-groepskaart voor schoolklassen

Bericht door webguy »

Je kan wel 10x een setje van 5 kaartjes kopen ;) En als je er handig in wordt gaat kaartjes kopen wel snel ja...
Ik heb wel eens in de trein gezeten tussen Utrecht en Driebergen met een basisschool ergens in Doorn ofzo :P Dat was me een pretje (dus niet...)
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Rover wil ov-groepskaart voor schoolklassen

Bericht door Geert »

Het voordeel van trein- en strippenkaartjes is vooral dat alleen de docent ze hoeft te kopen. Als kinderen op eigen chipkaart reizen moet de docent maar goed opletten of elk kind in- en uitcheckt, anders is respectievelijk de kaartcontroleur of de papa/mama van het kind boos.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Rover wil ov-groepskaart voor schoolklassen

Bericht door Joshua »

Maar naar mijn idee ga je met kleine kindjes als hele klas ook niet met het OV maar kies je voor een bus te huren. Ik zou er bijvoorbeeld echt niet aan moeten als ik docent ben met 30 (en ook niet met 10) van die koters de metro te nemen, veel te bang dat ik er 1 kwijt raak tussen al die drukte.
En bij wat oudere kinderen waarbij dat wel kan neem je aan dat ze ook verstandig genoeg zijn zelf in en uit te checken.
--Stefan--
Berichten: 1094
Lid geworden op: ma 12 okt 2009, 09:51
Locatie: Nijmegen

Re: Rover wil ov-groepskaart voor schoolklassen

Bericht door --Stefan-- »

Als wij met een groep weggingen dan namen we wel eens het openbaar vervoer hoor. Het is goedkoper dan een bus huren, en het ligt ook heel erg aan de plek waar je naartoe moet. En de kinderen vinden het allemaal geweldig :mrgreen:
3 0 7 9
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Rover wil ov-groepskaart voor schoolklassen

Bericht door Geert »

Precies, wij ook. Zowel op basis- als middelbare school.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Rover wil ov-groepskaart voor schoolklassen

Bericht door Karl »

Maar met een chipkaart kost ook veel meer. Er moet sowieso €4 borg op staan, moet je een stukje met de trein, dan nog meer en je moet die kaarten ook nog aanschaffen.
Het is een spectrum.
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Rover wil ov-groepskaart voor schoolklassen

Bericht door robert55 »

Geert schreef:.. Als kinderen op eigen chipkaart reizen moet de docent maar goed opletten of elk kind in- en uitcheckt, anders is respectievelijk de kaartcontroleur of de papa/mama van het kind boos.
Lijkt me een mooie manier om ze te leren hoe het werkt. De leraar moet ze toch voortdurend tellen dus dat kan heel goed bij de in en uit check.
Bovendien: een piep veroorzaken of een poortje opendoen, doen het altijd goed. Kinderen willen ook altijd op het stop knopje drukken
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Rover wil ov-groepskaart voor schoolklassen

Bericht door Joshua »

Ik neem aan dat als je met een hele klas toch in de metro moet je niet ieder kind zijn eigen OV-chipkaart laat mee nemen maar gewoon wegwerp kaartjes bestelt vantevoren. Als een school die in grote afname bestelt voor een klas zullen ze daar echt wel minder voor betalen. Teminste, voor schooluitjes krijgen ze bij pretparken ook korting omdat ze zo groot aantal leerlingen mee naar binnen nemen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Rover wil ov-groepskaart voor schoolklassen

Bericht door Suus »

Wil Rover dit: [wiki]Groepskaartje OV (scholen) Zuid-Holland[/wiki]?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
--Stefan--
Berichten: 1094
Lid geworden op: ma 12 okt 2009, 09:51
Locatie: Nijmegen

Re: Rover wil ov-groepskaart voor schoolklassen

Bericht door --Stefan-- »

Dan zou je een 10 ritten kan kunnen nemen. Dat is zo ie zo voordeliger. Is alleen lastig met doorgeven door de poortjes :P
3 0 7 9
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Rover wil ov-groepskaart voor schoolklassen

Bericht door find_your_spot »

Karl schreef:Maar met een chipkaart kost ook veel meer. Er moet sowieso €4 borg op staan, moet je een stukje met de trein, dan nog meer en je moet die kaarten ook nog aanschaffen.
Dat verhaal klopt niet.
Voor inchecken in het OV moet je saldo minimaal 0 euro zijn.
Voor de NS gelden als de enige uitzonderingen 6 euro voor een persoonlijke kaart en 16 euro voor een anonieme chipkaart.
For Your Railroad Adventures
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten