Arriva weer op nummer één in OV-klantenbarometer

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Arriva weer op nummer één in OV-klantenbarometer

Bericht door Daniel »

Arriva weer op nummer één in OV-klantenbarometer
Geplaatst op: dinsdag 23 maart 2010 19:16
Laatst bijgewerkt: dinsdag 23 maart 2010 19:16

Persbericht

Arriva staat met haar busvervoer op de Waddeneilanden weer op nummer één in de
landelijke OV-klantenbarometer. In totaal staat Arriva met drie vervoerdiensten in de top
vier. Het Kennisplatform Verkeer en Vervoer (KpVV), voert ieder jaar in opdracht van de
gezamenlijke overheden en het ministerie van Verkeer en Waterstaat een grootschalig
OV-klantenbarometeronderzoek uit.

Ook dit jaar is de uitslag van de onafhankelijke landelijke OV-klantenbarometer een feest voor Arriva. De serviceverlening in zowel de treinen als de bussen van Arriva, wordt door de reizigers gemiddeld gewaardeerd met een 7,4, terwijl dit cijfer landelijk op een 7,2 ligt. Uitschieter hierbij zijn de Waddeneilanden die met een topscore: 8,5 de nummer één positie in Nederland weer hebben ingenomen. Ook het treintraject Harlingen – Leeuwarden staat samen het treintraject Dordrecht – Geldermalsen (de MerwedeLingelijn) met een 7,8 op een zeer verdiende derde en vierde plaats. Het onderzoek van KpVV bevestigt de laatste uitslag van de consumentenbond, waarbij Arriva als beste
treinvervoerder uit de bus kwam.
Bijzonder is het cijfer dat Arriva krijgt in het laatste contractjaar Groningen Drenthe. De klantwaardering stijgt daar van een 7,0 naar een 7,4. Arriva bewijst hiermee dat zij zich, tot en met het laatste jaar van een concessieperiode, volledig inzet voor haar reizigers.
Anne Hettinga, directeur van Arriva: “Arriva heeft klantgerichtheid hoog in het vaandel staan. Daar staan we voor en daar investeren we in met alle mogelijke middelen. We zijn uitermate trots dat onze reizigers dit waarderen. De uitslag van dit landelijke onderzoek geeft des te meer aan hoe belangrijk het is dat de drie grote steden en het NS-netwerk zo snel mogelijk worden aanbesteed.”

Opvallende stijger
Opvallende stijger in de barometer is het treintraject tussen Leeuwarden en Harlingen dat met het cijfer 7,8 van de elfde naar de derde plaats in de ranglijst stijgt. Goed voorbeeld doet goed volgen, ook de overige gebieden van Arriva scoren uitmuntend bij de reizigers. In twaalf van de zeventien gebieden waar Arriva het openbaar vervoer verzorgt, scoort zij hoger dan het landelijke gemiddelde.

Sterren
Op een aantal aspecten is de reiziger in het bijzonder te spreken; een groot aantal sterren is gescoord voor informatie, veiligheid en rijcomfort. Voor een ster komt een vervoerder in aanmerking als de kwaliteitsaspecten hoger uitvallen dan het landelijk gemiddelde.
KpVV heeft afgelopen najaar een landelijk reizigersonderzoek uitgevoerd in 95 onderzoeksgebieden in Nederland. Er zijn tijdens 8.052 ritten, 93.947 enquêtes afgenomen. Reizigers kregen vragen voorgelegd over verschillende aspecten van de rit: algemene waardering, zitplaats, netheid, informatie, tarief, frequentie en sociale veiligheid die het algemene cijfer voor het openbaar vervoer moesten bepalen.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Arriva weer op nummer één in OV-klantenbarometer

Bericht door Chauf21 »

:lol: Echt ieder vervoerbedrijf interpreteert de resultaten van die barometer in haar voordeel en laat dat in een persbericht weten :mrgreen:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Arriva weer op nummer één in OV-klantenbarometer

Bericht door Daniel »

Haha inderdaad, Arriva vindt 't al een prestatie dat ze met Leeuwarden - Harlingen van 11 naar 3 gaan maar eerlijk gezegd denk ik dat Connexxion op de Valleilijn een stuk meer reden heeft om trots op zichzelf te zijn: die zijn van de 70e plaats naar een twaalfde plaats gegaan.
Maar Arriva zegt er niet bij dat ze in Dordrecht van 20 naar 75 gekelderd zijn...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Arriva weer op nummer één in OV-klantenbarometer

Bericht door Suus »

Nee, want slechte dingen zet je niet in een persbericht, daarmee kan je jezelf niet verkopen :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Arriva weer op nummer één in OV-klantenbarometer

Bericht door Daniel »

Als ik trouwens de cijfers zelf eens bekijk scoren ze hier nog nieteens zo gek slecht (heel vergelijkbaar met vorig jaar en het landelijk gemiddelde). Opvallendste puntje is wel dat ze t.o.v. 2008 met 1,5 punt gekelderd zijn op de prijs: de prijsverhoging van 50% per 1-1-2009 breekt ze dus duidelijk op. (En tja, met een chipkaarttarief dat nog hoger ligt zullen ze in 2010 vast niet beter scoren)

In 2007 en 2008 hadden ze door de eurokaartjes nog 'n ster voor de prijs bemachtigd, maar die zijn ze nu dus weer kwijt...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13546
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Arriva weer op nummer één in OV-klantenbarometer

Bericht door Wubbo »

Voor de liefhebber: de rapporten staan hier. Ik ga er eens in duiken :)
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13546
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Arriva weer op nummer één in OV-klantenbarometer

Bericht door Wubbo »

Even de vergelijking rondom Amsterdam, gezien de discussie rondom aanbesteden/inbesteden:

Zuidtangent staat op 18 (was 12)
Schiphol Sternet staat op 21 (was 42)
Waterland staat op 27 (was 8)
Amstelland-Meerlanden staat op 31 (was 46)
Amsterdam Bus staat op 74 (was 76)
Zaanstreek staat op 81 (was 35)
Amsterdam Tram staat op 86 (was 79)
Amsterdam Metro staat op 92 (was 83)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Arriva weer op nummer één in OV-klantenbarometer

Bericht door Suus »

Wat gebeurt daar boven het IJ joh :shock: Zaanstreek en Waterland zijn echt enorm afgegleden :shock:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Arriva weer op nummer één in OV-klantenbarometer

Bericht door tsov »

In Waterland heeft Arriva ook aardig lopen snoeien in die actietarieven, dat zal een hoop hebben gescheeld. Verder zou de verhuizing van het busstation naar achter het CS kunnen hebben geholpen, maar verder weet ik het niet echt.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13546
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Arriva weer op nummer één in OV-klantenbarometer

Bericht door Wubbo »

Dit lijstje doet het ook leuk. Cijfers per vervoerder:

Code: Selecteer alles

   1. Waterbus      8,2
   2. Qbuzz	      7,5
   3. Hermes        7,4
   4. Arriva        7,4
   5. Connexxion    7,4
   6. Novio	      7,3
   7. HTM	        7,3
   8. Veolia	     7,2
   9. GVU	        7,2
  10. NS	         7,2
  11. RET	        7,1
  12. GVB	        7,1
  13. Syntus   	  7,0
Waarbij het hoge cijfer voor Qbuzz en het lage cijfer voor Syntus (dat blijkens de reacties uit de Achterhoek toch erg gewaardeerd wordt) opvallen.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3265
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Arriva weer op nummer één in OV-klantenbarometer

Bericht door marvinkok »

Het lage cijfer van syntus komt naar mijn idee vooral door de vele storingen op het spoor. Niet dat ze daar wat aan kunnen doen, maar dat weet het merendeel van de reizigers niet...
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Arriva weer op nummer één in OV-klantenbarometer

Bericht door Geert »

Arriva weer op nummer één in OV-klantenbarometer...
...op de Waddeneilanden dan :mrgreen:
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Arriva weer op nummer één in OV-klantenbarometer

Bericht door Raymond »

In het SRE is voor de Eindhovense stadsdienst het algehele oordeel sinds de nieuwe concessie gestegen van een 7,1 naar een 7,5 en daarmee gestegen van plaats 71 naar 16. En hoewel Veolia in Haaglanden wat opstartproblemen heeft gehad is dat gebied in de lijst wel gestegen. De Limburgse concessies komen er zeker qua bus toch wat beroerd van af met een flinke daling, al valt het qua cijfers wel mee.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Arriva weer op nummer één in OV-klantenbarometer

Bericht door Freek »

Ik heb even snel een paar treindiensten vergeleken op drukte. Ook daar komen beide Limburgse treindiensten er niet al te best vanaf. Als ik het snel zag waren ze op dat punt de slechtste van het land.
--Stefan--
Berichten: 1094
Lid geworden op: ma 12 okt 2009, 09:51
Locatie: Nijmegen

Re: Arriva weer op nummer één in OV-klantenbarometer

Bericht door --Stefan-- »

Dat vind ik ook niet heel verbazend als je ziet hoe belachelijk vol de Maaslijn richting Nijmegen altijd zit...
En in de middag andersom...
3 0 7 9
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: Arriva weer op nummer één in OV-klantenbarometer

Bericht door Mark »

Twente doet het netjes met een 7,4 :) Zoiets zou ik de busdiensten hier zelf ook geven, heb er over het algemeen weinig problemen mee (op een incidentele vertraging na dan) :pos: Wel vind ik de frequentie in het weekend van een aantal lijnen ondermaats.
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Arriva weer op nummer één in OV-klantenbarometer

Bericht door Stefan »

Arriva doet het schijnbaar best goed in HWGO, ze zijn van plaats 78 in 2008 naar 15 in 2009 gegaan!
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Arriva weer op nummer één in OV-klantenbarometer

Bericht door Vinny »

tsov schreef:In Waterland heeft Arriva ook aardig lopen snoeien in die actietarieven, dat zal een hoop hebben gescheeld. Verder zou de verhuizing van het busstation naar achter het CS kunnen hebben geholpen, maar verder weet ik het niet echt.
In de laatste drie weken van het jaar? Dat lijkt me nou toch van niet...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Arriva weer op nummer één in OV-klantenbarometer

Bericht door Daniel »

Dat zal dan zeker niet meespelen, want die enquetes worden zover ik weet in oktober gehouden :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Arriva weer op nummer één in OV-klantenbarometer

Bericht door Klaasje »

Bee schreef:Wat gebeurt daar boven het IJ joh :shock: Zaanstreek en Waterland zijn echt enorm afgegleden :shock:
Misschien is het ook handig om de cijfers te bekijken. Almere-stad en -streek (waar ik natuurlijk het eerste op let :wink: ) Zijn ook enorm gedaald in de ranglijst. Dat terwijl het cijfer voor Almere-streek gelijk gebleven is, en Almere-stad zelfs gestegen is. Zoiets zal er ook zijn met de groot-Amsterdamse concessies. Het ov daar is dus niet slechter geworden. :pos: Het ov in de rest van Nederland is beter geworden. *O*
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13546
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Arriva weer op nummer één in OV-klantenbarometer

Bericht door Wubbo »

Dan nog kun je in ieder geval concluderen dat ze het ten opzichte van andere concessies niet goed doen. En dat heeft weinig met zojuist aanbesteed te maken als ik de lijst zo zie. Kennelijk gaat er toch iets niet goed daar.

@Reiziger Ddrs:
KPVV schreef:Van 20 oktober tot en met 12 december 2009 is het landelijke onderzoek naar de mening van reizigers over het openbaar (stads- en streek)vervoer uitgevoerd.
Niet alleen in oktober dus (dat is het onderzoek naar het gebruik van de strippenkaart etc), maar wel voor het ingaan van de nieuwe dienstregelingen.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Arriva weer op nummer één in OV-klantenbarometer

Bericht door willy84 »

De conclussie is duidelijk: GVB en de andere niet aanbestede vervoerders doen het ondermaats.
Aanbesteden dus!
immer kwaliteits posts
Oud forumgebruiker

Re: Arriva weer op nummer één in OV-klantenbarometer

Bericht door Oud forumgebruiker »

Wubbo schreef:Dan nog kun je in ieder geval concluderen dat ze het ten opzichte van andere concessies niet goed doen. En dat heeft weinig met zojuist aanbesteed te maken als ik de lijst zo zie. Kennelijk gaat er toch iets niet goed daar.
Ik snap er ook niets van. In Zaanstreek is er werkelijk geen bal veranderd met voorgaande jaren, dus wat is er nu ineens zo slecht? Misschien wel dat er juist niets veranderd is... Wie weet.

@willy: kletskoek natuurlijk. Zaanstreek is maarliefst (bijna) 50 plaatsen gekelderd, terwijl de GVB-bussen met 2 punten omhoog zijn gegaan, de tram slechts enkele plaatsen omlaag en de metro is een bekend verhaal. Hiermee staan de bussen van GVB hóger dan de bussen van Connexxion in de Zaanstreek.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13546
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Arriva weer op nummer één in OV-klantenbarometer

Bericht door Wubbo »

Dat GVB het beter doet dan Zaanstreek is kennelijk waar, maar is geen reden om te roepen dat het maar niet aanbesteed moet worden. Bijna alle niet aanbestede concessies (zijn er eigenlijk nog meer naast de grote steden? Ik dacht het niet?) scoren laag. Bij de bovenste 65 plaatsen (van de totaal 95) zit maar 1 niet aanbesteed gebied: Den Haag bus op een verdienstelijke 13e plaats. Dat zegt toch wel veel.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Arriva weer op nummer één in OV-klantenbarometer

Bericht door Daniel »

Wubbo schreef:Bijna alle niet aanbestede concessies (zijn er eigenlijk nog meer naast de grote steden? Ik dacht het niet?) scoren laag. Bij de bovenste 65 plaatsen (van de totaal 95) zit maar 1 niet aanbesteed gebied: Den Haag bus op een verdienstelijke 13e plaats. Dat zegt toch wel veel.
De grote steden zijn de enigen die nog over zijn, enkele kleinere steden zijn hun eigen stadsvervoerder juist recent kwijtgeraakt. Daarbij valt het wel heel erg op dat juist de slechtst presterende concessies nog niet aanbesteed zijn.

Dordrecht scoorde bijvoorbeeld in 2004, 2005 en 2006 steeds weer een 7,5 en had daarmee een gedeelde eerste plaats samen met het destijds al wel aanbestede stadsvervoer in Alkmaar (en later ook Apeldoorn) en scoorde beter als de aanbestede stadsdiensten van Leeuwarden, Lelystad en Almere.
Na de aanbesteding met ingang van 2007 hadden we hier ineens de slechtst presterende stadsdienst van Nederland. In 2008 scoorde men iets beter en in 2009 staat 'ie weer vrijwel onderaan.

Of aanbesteden dus altijd een kwaliteitsverbetering oplevert waag ik te betwijfelen...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 72 gasten