Nijmegen voorlopig geen nachtnet NS

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
--Stefan--
Berichten: 1094
Lid geworden op: ma 12 okt 2009, 09:51
Locatie: Nijmegen

Nijmegen voorlopig geen nachtnet NS

Bericht door --Stefan-- »

NIJMEGEN - Nijmegen wordt niet aangesloten op het nachtnet van de Nederlandse Spoorwegen. De provincie Gelderland en de Stadsregio hebben er op dit moment geen geld voor over. De NS voelt er bovendien weinig voor om het bestaande nachtnet – nu operationeel in de Randstad en bij wijze van proef ook in Brabant – uit te breiden naar Nijmegen en Arnhem.


Voornaamste redenen: het is kostbaar om de stations 's nachts open te houden, de veiligheid van personeel en reizigers is een punt van zorg en het onderhoud aan het spoor (nu vaak 's nachts uitgevoerd) komt in het geding.
Lees verder

-O-
3 0 7 9
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Nijmegen voorlopig geen nachtnet NS

Bericht door Wubbo »

Tsja, die zat er wel een beetje aan te komen. Je ziet overal dat er nachttreinen geschrapt worden door bezuinigingen (met name in de donderdagnacht, maar ook de proef met de nachttrein naar Groningen gaat voor zover ik weet niet door), dus dat dit er dan niet komt verbaast me niet. Qua onderhoud zou je je nachttreinen volgens mij wel moeten kunnen laten rijden (voor maximaal 6 nachten in de week, de 7e is nodig om dubbelsporig onderhoud te kunnen doen). Aan de andere kant zit ik nog wel eens in de t3091, en die is nog best druk. Het vaker rijden van de t3095 is dus wel een optie - al moet je daar ook stations langer voor open houden. Zeker als je ook nog een vroege trein terug gaat rijden komt dat toch neer op het 24 uur per dag open zijn van stations.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Nijmegen voorlopig geen nachtnet NS

Bericht door Frank »

Een latere trein van Nijmegen naar Arnhem zou ook al heel wat zijn; die trein gaat nu al om 0:14. Voor 2007 was dat nog een half uurtje later. Maar goed, ik spreek hier ook wel een beetje uit eigen belang :P .
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Nijmegen voorlopig geen nachtnet NS

Bericht door Ardan »

Ik zou een nachtnet in een rondje door het oosten ideaal vinden! :mrgreen: Asd - Amf - Apd - Dv - Zp - Ah - Nm - Ht en Asd - Ut - Ah - Nm... Amf - Ut zou ook makkelijk zijn. Is natuurlijk ook allemaal een beetje eigenbelang :wink:

Oh ja, laten we Zutphen-Winterswijk niet vergeten! XD dan zou ik de enige gebruiker zijn denk ik..
Ik doe ook maar wat
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Nijmegen voorlopig geen nachtnet NS

Bericht door Fles »

Wubbo schreef:Tsja, die zat er wel een beetje aan te komen. Je ziet overal dat er nachttreinen geschrapt worden
Enschede - Schiphol gaat komende zomer opnieuw rijden anders hoor :P :Y
Maik
Berichten: 552
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:50
Locatie: Aalten

Re: Nijmegen voorlopig geen nachtnet NS

Bericht door Maik »

Ardan schreef:Oh ja, laten we Zutphen-Winterswijk niet vergeten! XD dan zou ik de enige gebruiker zijn denk ik..
Meld zich :lol:
Pommes.
--Stefan--
Berichten: 1094
Lid geworden op: ma 12 okt 2009, 09:51
Locatie: Nijmegen

Re: Nijmegen voorlopig geen nachtnet NS

Bericht door --Stefan-- »

Frank schreef:Een latere trein van Nijmegen naar Arnhem zou ook al heel wat zijn; die trein gaat nu al om 0:14. Voor 2007 was dat nog een half uurtje later. Maar goed, ik spreek hier ook wel een beetje uit eigen belang :P .
Ik zou het ook wel prettig vinden ja.
Heb het altijd best vreemd gevonden... van Arnhem naar Nijmegen kan altijd nog wel tot minimaal 2:00 terwijl de dienstregeling andersom zeer beperkt is.
3 0 7 9
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Nijmegen voorlopig geen nachtnet NS

Bericht door fogeltje »

Ergens wel jammer. In Eindhoven komen wel nachttreinen maar geen nachtbussen, in Nijmegen komen wel nachtbussen maar geen nachttreinen.

Ik heb een tijdje terug toevallig met de 3091 gereisd. Deze sluit dan in Nijmegen wel weer netjes aan op de eerste nachtbus van Breng. En die trein was inderdaad goed vol, op het gehele traject.
"Een touringcar is geen bus"
--Stefan--
Berichten: 1094
Lid geworden op: ma 12 okt 2009, 09:51
Locatie: Nijmegen

Re: Nijmegen voorlopig geen nachtnet NS

Bericht door --Stefan-- »

Is inderdaad altijd vrij druk.
Had vorige week de t3095 en die was ook redelijk vol. Alleen beetje jammer: je komt aan om 2.50 en de nachtbus gaat pas om 3.20. Zit toch wel een redelijk lange tijd tussen...
3 0 7 9
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nijmegen voorlopig geen nachtnet NS

Bericht door Suus »

Half uurtje, valt op zich nog wel mee.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
--Stefan--
Berichten: 1094
Lid geworden op: ma 12 okt 2009, 09:51
Locatie: Nijmegen

Re: Nijmegen voorlopig geen nachtnet NS

Bericht door --Stefan-- »

Voor een overstap van een trein naar een bus is het wel erg ruim hoor.
En 's nachts duurt wachten zo lang :P
3 0 7 9
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Nijmegen voorlopig geen nachtnet NS

Bericht door Ardan »

Heb je in ieder geval een flinke buffer om vertragingen op te vangen en toch je nachtbus te kunnen halen ;)

En speciaal voor Maik gaan we de gedroomde nachttrein maar doortrekken naar Aalten XD
Ik doe ook maar wat
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: Nijmegen voorlopig geen nachtnet NS

Bericht door Thijs »

--Stefan-- schreef:Is inderdaad altijd vrij druk.
Had vorige week de t3095 en die was ook redelijk vol. Alleen beetje jammer: je komt aan om 2.50 en de nachtbus gaat pas om 3.20. Zit toch wel een redelijk lange tijd tussen...
Vroeger reed de 3095 toch Amsterdam Centraal - Nijmegen? Of in ieder geval was er een aansluitende trein Amsterdam-Utrecht. Nu rijdt de 3095 nog "maar" Utrecht - Nijmegen. Vind ik toch jammer.
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Nijmegen voorlopig geen nachtnet NS

Bericht door Reiziger Delft »

Er rijdt wel een aansluitende trein vanuit Amsterdam Centraal; vreemd genoeg staat die niet in de reisplanner. Hier staat hij wel, vertrek om 2.17 uit Amsterdam Centraal.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Nijmegen voorlopig geen nachtnet NS

Bericht door Frank »

Thijs schreef:Vroeger reed de 3095 toch Amsterdam Centraal - Nijmegen? Of in ieder geval was er een aansluitende trein Amsterdam-Utrecht. Nu rijdt de 3095 nog "maar" Utrecht - Nijmegen. Vind ik toch jammer.
Vroeger was het volgens mij de eerste nachtnettrein die na aankomst in Utrecht door ging naar Nijmegen; trein werd toen ook met ICM gereden. Op zondagochtend ging het ICM dan (leeg) naar Zutphen toe. Ik gok dat men met de komst van het nachtnet Brabant besloten heeft die ene trein richting het zuiden door te laten rijden (heb je meerdere dagen wat aan) en de trein naar Nijmegen alleen nog maar vanuit Utrecht te laten rijden. De aansluiting in Utrecht heeft een tijdje in de reisplanner gestaan; waarom het nu niet zo is weet ik niet.
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: Nijmegen voorlopig geen nachtnet NS

Bericht door Thijs »

Aha. Die 2:17 Amsterdam>Utrecht trein staat inderdaad helemaal niet in de planner en daardoor krijg je geen overstap te zien naar Nijmegen. Wel raar en opvallend dan, ik neem aan dat het een foutje betreft. Maar wel een vervelend foutje. ;)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Nijmegen voorlopig geen nachtnet NS

Bericht door Meltrain »

--Stefan-- schreef:Voor een overstap van een trein naar een bus is het wel erg ruim hoor.
En 's nachts duurt wachten zo lang :P
De RET maakt het nog bonter: s1400 komt aan om 2:59, B16 vertrekt om 2:50. Kun je beter de s1400 van een uur later nemen, want B16 rijdt slechts eens in de 1,5 uur. :roll:
(Bovenstaande situatie geeldt niet op zaterdagnacht: dan rijdt B16 eens in het half uur).
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nijmegen voorlopig geen nachtnet NS

Bericht door reisthijs »

Thijs schreef:Aha. Die 2:17 Amsterdam>Utrecht trein staat inderdaad helemaal niet in de planner en daardoor krijg je geen overstap te zien naar Nijmegen. Wel raar en opvallend dan, ik neem aan dat het een foutje betreft. Maar wel een vervelend foutje. ;)
Het opvallende is vooral ook dat de 3095 komend weekend blijkbaar pas om 3:00 uit Utrecht vertrekt. Normaal is dat 1:53.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: Nijmegen voorlopig geen nachtnet NS

Bericht door Thijs »

Dat heeft vast met de zomertijd te maken. De trein vertrekt dus 7 minuten later dan normaal. ;)
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nijmegen voorlopig geen nachtnet NS

Bericht door reisthijs »

Ah, natuurlijk dat verklaart een hoop :wink:
De trein van 1:17 uit Amsterdam is om 1:55 in Utrecht een geeft dus een overstap van 5 minuten op de trein van 3:00 naar Nijmegen. :lol:
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nijmegen voorlopig geen nachtnet NS

Bericht door Daniel »

fogeltje schreef:Ergens wel jammer. In Eindhoven komen wel nachttreinen maar geen nachtbussen, in Nijmegen komen wel nachtbussen maar geen nachttreinen.
Mwoh, da's altijd nog handiger dan de situatie hier... de t1401 (en alle volgende treinen uit Asd) geven in Rotterdam net geen aansluiting op lijn 892 ri. Dordrecht. Twee minuten is immers wel erg krap.
Blijf je vervolgens zitten om met de t21409 verder naar Dordrecht te gaan dan heb je een keurige 5 minuten-overstap op de 892 naar Rotterdam, maar dan rijdt 'ie juist non-stop en heb je er dus niks aan als je naar H.I. Ambacht of Zwijndrecht wilde. En naar Sterrenburg heb je ook een overstap van liefst 35 minuten.

Vanuit het nachtnet Brabant is er dan wel weer 'n mooie aansluiting voor wie naar Dordrecht-Sterrenburg wil en in Rotterdam sluit 'ie dan ook mooi aan op de nachttrein. Blijft echter wat onpraktisch dat je dan dus eerst Zwijndrecht voorbij reist met de trein en vervolgens getrakteerd wordt op een busrit van 40 i.p.v. 10 minuten. Zo krijg je ook echt je nachtbus gevuld...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Nijmegen voorlopig geen nachtnet NS

Bericht door Caspar »

reisthijs schreef:Ah, natuurlijk dat verklaart een hoop :wink:
De trein van 1:17 uit Amsterdam is om 1:55 in Utrecht een geeft dus een overstap van 5 minuten op de trein van 3:00 naar Nijmegen. :lol:
Dat die trein niet in de planner staat heeft dat er misschien mee te maken dat de 3095 niet blijft wachten bij een vertraging vanuit Amsterdam? In de TAD staat ook een kolom met wachttijden voor het overnemen van de laatste aansluitingen, en misschien komt deze aansluiting daar niet in voor? Ik weet niet of het zo is, maar het zou natuurlijk vervelend zijn als je er vanuit gaat dat de t3095 20 minuten blijft wachten op de aansluiting, zoals met veel andere laatste treinen het geval is. Maar ie dat niet doet.
peter s
Berichten: 138
Lid geworden op: do 17 dec 2009, 19:33

Re: Nijmegen voorlopig geen nachtnet NS

Bericht door peter s »

--Stefan-- schreef:
Frank schreef:Een latere trein van Nijmegen naar Arnhem zou ook al heel wat zijn; die trein gaat nu al om 0:14. Voor 2007 was dat nog een half uurtje later. Maar goed, ik spreek hier ook wel een beetje uit eigen belang :P .
Ik zou het ook wel prettig vinden ja.
Heb het altijd best vreemd gevonden... van Arnhem naar Nijmegen kan altijd nog wel tot minimaal 2:00 terwijl de dienstregeling andersom zeer beperkt is.

Tsja, Nijmegenaren weten waar ze thuishoren :P
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Nijmegen voorlopig geen nachtnet NS

Bericht door Ardan »

Arnhemmers dus ook :wink: want er zijn blijkbaar niet genoeg Arnhemmers die in Nijmegen gaan stappen om die terug te rijden..
Ik doe ook maar wat
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Nijmegen voorlopig geen nachtnet NS

Bericht door Reiziger Delft »

Caspar schreef:Dat die trein niet in de planner staat heeft dat er misschien mee te maken dat de 3095 niet blijft wachten bij een vertraging vanuit Amsterdam?
Die hele trein Amsterdam - Utrecht staat niet in het systeem. :wink:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten