Connexxion wil eind dit jaar chipkaart op Valleilijn

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Plaats reactie
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Connexxion wil eind dit jaar chipkaart op Valleilijn

Bericht door Wubbo »

Connexxion wil eind dit jaar chipkaart op Valleilijn
Geplaatst op: zondag 28 maart 2010 22:51
Laatst bijgewerkt: zondag 28 maart 2010 22:53


Vervoerder Connexxion, die het treinverkeer op de Valleilijn tussen Amersfoort en Ede-Wageningen verzorgt, wil nog eind dit jaar de chipkaart invoeren. ,,Dat geeft ons de mogelijkheid het vervoerstarief te verlagen", zegt manager Coen Storm.
Lees verder
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Connexxion wil eind dit jaar chipkaart op Valleilijn

Bericht door webguy »

Van alle treinconcessies in Nederland is dit geloof ik een van de simpelste waar je de OVC kan invoeren. Arriva zit met NS traject tussen Dordrecht en Geldermalsen, Syntus zit met Arnhem -> Arnhem Velperpoort waar je 2 vervoerders hebt, en Veolia valt misschien ook nog wel mee, maar heeft een langer traject en meer stations (oh, en Blerick -> Venlo ook 2 vervoerders) .
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Connexxion wil eind dit jaar chipkaart op Valleilijn

Bericht door Daniel »

Connexxion zit anders ook met een NS-traject hoor: Amersfoort - Arnhem mag zowel via Utrecht als via Ede-Wageningen, waarbij de laatste ongeveer even snel is als gevolg van de lange overstap op Ede-Wageningen.
Overigens is het bij Arriva op Dordrecht - Geldermalsen de bedoeling de OV-chipkaart al medio 2010 in te voeren, dus da's zelfs nog sneller als bij Connexxion. Mogen ze wel opschieten want er staat nog geenenkele kaartlezer langs de MLL (wel minstens één nieuwe touchscreen-automaat per station, dus opladen is het probleem niet).

Edit: behalve in Arkel bedenk ik me net :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Connexxion wil eind dit jaar chipkaart op Valleilijn

Bericht door reisthijs »

Of er nu wel of niet samenloop is met een NS-traject maakt niet zoveel uit, je zit nog steeds met het probleem van overstappen tussen een regionale vervoerder en NS-treinen. Dit bericht zegt niet of daar al overeenstemming over is of dat je met de OV-chipkaart inderdaad duurder uit zal zijn dan met een papieren kaartje. Wat je dus krijgt als je treinritje met Connexxion onafhakelijk van je aansluitend rit met NS wordt afgerekend. En ook niet onbelangrijk, de overstap tussen de Valleilijn-trein van Connexxion en de Valleilijn-bus van Veolia? Het zou logisch zijn als er één integraal tarief zou komen voor de hele Valleilijn.

Een andere vraag (wat hier wel een beetje mee te maken heeft), is al bekend of Connexxion het tarief voor de trein gaat berekenen zoals bij de NS-treinen (met vaste tariefeenheden) of zoals bij de bus (basistarief + kilometertarief)?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Connexxion wil eind dit jaar chipkaart op Valleilijn

Bericht door webguy »

Reiziger Ddrs schreef:Connexxion zit anders ook met een NS-traject hoor: Amersfoort - Arnhem mag zowel via Utrecht als via Ede-Wageningen, waarbij de laatste ongeveer even snel is als gevolg van de lange overstap op Ede-Wageningen.
Je hebt gelijk, maar in Amersfoort en Ede-Wageningen vertrekt Connexxion gelukkig altijd van hetzelfde spoor en dus is het redelijk te handhaven. Stap je in de blauwe trein, dan gebruik je het (hopelijk blauwe voor de branding) chippaaltje. Ik bedenk me wel net dat als je het perron op komt vanuit de stationshal er ook een paaltje staat, omdat je daar dus ook naar spoor 1b kan, waar er verder geen paaltje staat (dus je moet een rot eind lopen ja)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Connexxion wil eind dit jaar chipkaart op Valleilijn

Bericht door Daniel »

Dat argument gaat niet op: Arriva vertrekt in Dordrecht (mits er niet weer een trein gaat stootjuk-springen) ook altijd van hetzelfde perron en in Geldermalsen ook.
Al kom je in Dordrecht wel een compleet oerwoud aan NS-paaltjes tegen voordat je daar bent (die staan over de hele lengte van perron 15/1c verspreid, ongetwijfeld t.b.v. de cross-platform-overstappers)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Connexxion wil eind dit jaar chipkaart op Valleilijn

Bericht door Wubbo »

Wordt wel lachen met het avondlijke onderhoud in Amersfoort dan, dan vertrekt die trein van zo'n beetje elk spoor dat er is. En dan?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Connexxion wil eind dit jaar chipkaart op Valleilijn

Bericht door Geert »

Chippoortjes in de trein of op elk perron plaatsen :?:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Connexxion wil eind dit jaar chipkaart op Valleilijn

Bericht door Daniel »

Dat was toch de bedoeling bij Veolia? Houders voor de kaartlezers zitten al bij de deuren van hun treinen, maar dacht ergens gelezen te hebben dat ze het toch niet op die manier wilden gaan invoeren.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Connexxion wil eind dit jaar chipkaart op Valleilijn

Bericht door Joshua »

Ik heb uit de mond van een Veolia Steward begrepen dat hun de OV-chipkaart in Limburg per 1 juli gaan invoeren. Dus die zijn ook eerder.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Connexxion wil eind dit jaar chipkaart op Valleilijn

Bericht door Daniel »

Maar is dat in de bus of in de trein? Immers, connexxion heeft 'm rond de Valleilijn ook allang in de bussen ingevoerd.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Connexxion wil eind dit jaar chipkaart op Valleilijn

Bericht door Joshua »

Bus en trein tegelijk wat ik weet van de Steward aan wie ik het in de trein vroeg. Al vind ik dat er gewoon gewacht had moeten worden op het spoor tot alle vervoerders over konden.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Connexxion wil eind dit jaar chipkaart op Valleilijn

Bericht door Meltrain »

Eigenlijk ben ik gewoon van mening dat er voor alle treinvervoerders één tarief komt voor de OV-Chipkaart en dat standaard altijd de kortste verbinding wordt gekozen (waarbij er overigens wel extra controles moeten zijn om te kijken of je ook wel écht volgens die route reist). Indien mensen zelf anders willen reizien moeten ze gewoon zelf onderweg uit- en weer inchecken en betalen ze automatisch meer.
Ik dacht namelijk dat de OV-Chipkaart "één kaart voor al het openbaar vervoer" was en het reizien makkelijker zou maken? Bij bus, tram en metro ben ik het daarmee eens, maar zo te zien wordt het bij reizien met de trein alleen maar nodeloos ingewikkelder gemaakt. :roll:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Connexxion wil eind dit jaar chipkaart op Valleilijn

Bericht door Joshua »

meltrain schreef:Eigenlijk ben ik gewoon van mening dat er voor alle treinvervoerders één tarief komt voor de OV-Chipkaart en dat standaard altijd de kortste verbinding wordt gekozen (waarbij er overigens wel extra controles moeten zijn om te kijken of je ook wel écht volgens die route reist). Indien mensen zelf anders willen reizien moeten ze gewoon zelf onderweg uit- en weer inchecken en betalen ze automatisch meer.
Ik dacht namelijk dat de OV-Chipkaart "één kaart voor al het openbaar vervoer" was en het reizien makkelijker zou maken? Bij bus, tram en metro ben ik het daarmee eens, maar zo te zien wordt het bij reizien met de trein alleen maar nodeloos ingewikkelder gemaakt. :roll:
Dat ben ik niet helemaal met je eens.
De papieren kaartjs hebben ook hun nadeel. Zo moet je bijvoorbeeld op bepaalde trajecten als je met een andere vervoerder reist ook een via station aangeven en toont het naar mijn idee sowieso al verwarring dat je wel overal NS kaartjes hebt maar niet overal NS rijdt. (Alternatief misschien een aparte instantie die over de kaartverkoop gaat). En speciale kaartjes zijn ook niet altijd geldig bij andere vervoerders.
Daarin tegen moet je met de OV-chipkaart gewoon per vervoerder in en uit checken. Ook niet bepaald handig. Maar het wordt er niet moeilijker op naar mijn idee.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Connexxion wil eind dit jaar chipkaart op Valleilijn

Bericht door Meltrain »

Joshua schreef: De papieren kaartjs hebben ook hun nadeel. Zo moet je bijvoorbeeld op bepaalde trajecten als je met een andere vervoerder reist ook een via station aangeven
Dat is alleen bij de trajecten Zutphen - Hengelo en Tiel - Arnhem zo. De reden was iets met het ontbreken van eerste klas, maar exact snap ik het nog steeds niet. :?
Joshua schreef: en toont het naar mijn idee sowieso al verwarring dat je wel overal NS kaartjes hebt maar niet overal NS rijdt.
Daar heb je inderdaad een punt.
De vraag is alleen wat je dan op de kaartjes moet zetten. De logo's van alle vervoerders dan maar? Of alleen heel simpel 'treinkaartje'?
Feit blijft nou eenmaal dat voor veel reizigers 'de NS' de treinen rijdt, ondanks dat ze het in een aantal gevallen niet doen. Persoonlijk vind ik een model à la De Lijn niet verkeerd: vele vervoerders rijden allemaal een eigen buslijn, maar allemaal wel in de huisstijl van De Lijn, zodat het lijkt of De Lijn alle lijnen rijdt. Op die manier heb je ook geen last meer van verschillende tarieven en kaartjes enzo.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Connexxion wil eind dit jaar chipkaart op Valleilijn

Bericht door Geert »

meltrain schreef:Eigenlijk ben ik gewoon van mening dat er voor alle treinvervoerders één tarief komt voor de OV-Chipkaart en dat standaard altijd de kortste verbinding wordt gekozen (waarbij er overigens wel extra controles moeten zijn om te kijken of je ook wel écht volgens die route reist). Indien mensen zelf anders willen reizien moeten ze gewoon zelf onderweg uit- en weer inchecken en betalen ze automatisch meer.
Dus:
Dordrecht - Utrecht, altijd via Geldermalsen tenzij je uitcheckt en incheckt in Rotterdam?
Rotterdam - Amsterdam, altijd via Woerden tenzij je uitcheckt en incheckt in Schiphol of Haarlem?
Zwolle - Den Bosch, altijd via Utrecht tenzij je uitcheckt en incheckt in Arnhem?
Amersfoort - Arnhem, altijd via Barneveld tenzij je uitcheckt en incheckt in Utrecht?
enzovoorts... Lijkt me geen handige maatregel ;)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Connexxion wil eind dit jaar chipkaart op Valleilijn

Bericht door Meltrain »

Ongeveer zo bedoel ik het wel, ja. :idea:
Alleen mag je altijd alle routes nemen die de reisplanner voorschrijft en berekent de OV-Chipkaart automatisch het goedkoopste tarief.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten