Haaglanden: Strippenkaart mogelijk eind dit jaar afgeschaft

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Haaglanden: Strippenkaart mogelijk eind dit jaar afgeschaft

Bericht door Wubbo »

Haaglanden: Strippenkaart mogelijk eind dit jaar afgeschaft
Geplaatst op: zondag 28 maart 2010 22:38
Laatst bijgewerkt: zondag 28 maart 2010 22:39


Reizigers met het openbaar vervoer kunnen mogelijk eind dit jaar alleen nog met de OV-chipkaart betalen in tram of bus. Het stadsgewest Haaglanden en de provincie willen de strippenkaart voor 2011 afschaffen. Dat is bekendgemaakt na de proef met persoonlijke OV-chipkaarten die voor 1 euro te bestellen waren.
Lees verder
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Haaglanden: Strippenkaart mogelijk eind dit jaar afgesch

Bericht door Meltrain »

Ik hoop dat HTM en Veolia dan wel verchipte abonnementen gaan accepteren.
Anders wordt het wel erg vaag: in de SRR altijd in- en uitchecken en in Haaglanden altijd in- en uitchecken, behalve als je met een abonnement reist. :?
(Om nog maar te zwijgen over Arriva in DAV (en HWGO), waar je met een abonnement ook niet mag in - en uitchecken. Vooral in DAV lijkt me dat verwarrend, vanwege de overlap met enkele lijnen van Qbuzz. In HWGO geldt dat natuurlijk weer niet.)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Haaglanden: Strippenkaart mogelijk eind dit jaar afgesch

Bericht door Daniel »

In DAV mag je best met een abonnement in- en uitchecken hoor, zolang het maar een OV-Jaarkaart, N-sterabonnement of OV-studentenkaart is. Voor alle andere abonnementen wordt 't afgeraden, maar 't mag best natuurlijk :mrgreen:
Verwarrender is de combinatie met de strippenkaart, want er komen hier dus ook geregeld studenten voor die een SOVC met roze strippenkaart willen combineren. En dat mag dus weer net niet...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Haaglanden: Strippenkaart mogelijk eind dit jaar afgesch

Bericht door webguy »

Waarom mag dat laatste niet? Al paar keer gedaan in Den Haag hoor, niemand die er een probleem van maakt. Overigens vraag ik me af of altijd het kortingstarief inderdaad wordt toegepast als je met SOVC reist in Den Haag, maar das een ander verhaal...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Haaglanden: Strippenkaart mogelijk eind dit jaar afgesch

Bericht door Daniel »

Waarschijnlijk door 't niet kunnen zien wat er op de chipkaart staat :wink: Zag laatst een melding hierover op het Albatros-schermpje bij de chauffeur staan, dat dit absoluut niet is toegestaan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Haaglanden: Strippenkaart mogelijk eind dit jaar afgesch

Bericht door Raymond »

Vreemd dat vervoerders daar onderling verschil in maken. Ik heb paar maanden geleden de vraag naar de Hermes/Connexxion klantenservice gestuurd aangezien ik nog een rode strippenkaart heb met 9 strippen over, maar de combi Chipkaart + roze strippenkaart was gewoon geldig.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Haaglanden: Strippenkaart mogelijk eind dit jaar afgesch

Bericht door Freek »

Maar in Nijmegen (Novio/CXX) wordt de combi SOV+roze strippenkaart juist geweigerd omdat de studenten op saldo zouden moeten reizen in de kortingsperiode.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Haaglanden: Strippenkaart mogelijk eind dit jaar afgesch

Bericht door marvinkok »

Datzelfde is hier ook meegedeeld aan de chauffeurs...
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Haaglanden: Strippenkaart mogelijk eind dit jaar afgesch

Bericht door webguy »

Overigens wordt er ook vaak niet gevraagd om een kortingskaart dus tja, kunnen ze het ook niet weten.
Ik snap inderdaad dat het reisproduct niet op zicht kan worden beoordeeld, maar ze accepteren zelf twee tarieven. Als iedereen met een blauwe strippenkaart mag reizen zou een student ook het recht moeten hebben om op een roze strippenkaart te mogen reizen. Moet de vervoerder zelf maar regelen hoe dat moet met het beoordelen van het reisproduct. Het aantal ex-studenten met OV kaart maar zonder reisrecht zal erg klein zijn op dit moment, dus het is niet alsof er duizenden zijn met een SOVC maar zonder reisrecht...
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Haaglanden: Strippenkaart mogelijk eind dit jaar afgesch

Bericht door Geert »

GVU staat ook een roze strippenkaart nog steeds toe: http://www.ublad.uu.nl/WebObjects/UOL.w ... id=1038673
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Haaglanden: Strippenkaart mogelijk eind dit jaar afgesch

Bericht door Freek »

Dat zal er wel mee te maken hebben dat het nvb officieel nog niet is uitgeschakeld (behalve metro a'dam+regio R'dam) en zodoende niet geweigerd mag worden.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Haaglanden: Strippenkaart mogelijk eind dit jaar afgesch

Bericht door Daantje »

Ik hoop dat die abonnementen gauw herkend worden. Als ik nu met tram 1 van rijswijk naar delft reis is de meest handige optie nog altijd met de strippenkaart omdat ik een sterabonnement heb voor zone delft maar voor zone rijswijk moet betalen. Hoe dat moet met de chipkaart als mijn abonnement niet herkend wordt? Bij de zonegrens uitchecken ofzo?
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1128
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Haaglanden: Strippenkaart mogelijk eind dit jaar afgesch

Bericht door Tochjo »

Op de website StudentenOV-chipkaart.nl, toch (terecht) een bron van informatie voor veel studenten, staat onder Reizen vermeld bij het kopje "In- en uitchecken: waar wel en waar niet":
In de bussen van Connexxion, in de trams en bussen van GVU (Utrecht) en HTM (Den Haag), en bij Qbuzz in Groningen check je ook in en uit met je Studenten OV-chipkaart. In de kortingsuren kun je het beste reizen met saldo op je Studenten OV-chipkaart. Je mag hier eventueel in de kortingsuren ook reizen in combinatie met een roze strippenkaart. Let op: check dan niet in en uit!.
(Voor de volledigheid: uit de tekst eromheen valt op te maken dat hier de vervoerders bedoeld worden die in gebieden rijden waar de strippenkaart nog niet is afgeschaft.)

Neemt overigens niet weg dat de praktijk anders is: enkele studenten die ik ken, zijn meerdere malen geweigerd toen ze met de roze strippenkaart wilden reizen. En dat ik hier lees dat chauffeurs zelfs uitdrukkelijk geïnstrueerd worden dat de roze strippenkaart niet meer gebruikt mag worden door studenten, is dan buitengewoon vervelend en simpelweg in strijd met bovenstaande informatie.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Haaglanden: Strippenkaart mogelijk eind dit jaar afgesch

Bericht door Chauf21 »

Voorheen stond er een andere tekst op http://www.studentenov-chipkaart.nl. De precieze tekst ken ik niet, maar het kwam neer op: "in gebieden waar je al met de OV-chipkaart kan reizen, check je in en uit. Ook in de perioden dat je met korting reist". Tot 16 maart was het reizen met de roze strippenkaart nooit een probleem; je kon immers op de combi kaart 2009+strippenkaart reizen.
Wat hierboven ook is genoemd: een chauffeur kan niet controleren of je wel of geen reisrecht op je OVC hebt staan. In het begin is inderdaad gecommuniceerd dat strippenkaarten niet meer geldig zijn, aan het einde van de vorige week is echter een bericht uitgegaan dat de roze strippenkaart wel weer geaccepteerd mag worden.

Hoezo, onduidelijkheid?!

Het aantal jonge reizigers dat ten onrechte met een roze strippenkaart reist is denk ik niet zo heel groot (de meesten kunnen op verzoek alsnog een studentenkaart tonen), aan de andere kant hebben de meeste studenten in OV-chipgebieden nu zoiets van: mijn strippenkaart is op en dat reizen op saldo werkt ook prima, dus waarom zou ik nog een strippenkaart kopen?
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Haaglanden: Strippenkaart mogelijk eind dit jaar afgesch

Bericht door Daantje »

En dat laatste is toch uiteindelijk ook de bedoeling? Ik koop liever ook geen nieuwe strippenkaart meer omdat je toch een keer de overstap moet maken. Nu blijf ik rekenen met wat goedkoper is: strippenkaart of chipkaart en de ene keer wint het een, de andere keer het ander maar uiteindelijk zal het gemiddeld wel niet zoveel uitmaken. Dan kies ik toch voor het gemak van alleen de chipkaart waar altijd genoeg geld op staat en trein en busabonnement in een is en waar ik ook andere ritjes mee kan maken.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten