Brabant wil behoud IC-stop in Best

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Brabant wil behoud IC-stop in Best

Bericht door Ruben »

Brabant wil behoud IC-stop in Best
Geplaatst op: donderdag 11 maart 2010 16:15
Laatst bijgewerkt: donderdag 11 maart 2010 17:40


Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant vinden dat ook de komende jaren intercity-treinen station Best moeten aandoen. Vanaf 2015, als een nieuw treinstation in Acht geopend wordt, zou Best de intercity-status moeten behouden, aldus GS. De NS wil medio april stoppen met de intercity-stop in Best.
Lees verder
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Brabant wil behoud IC-stop in Best

Bericht door Joshua »

De enkele keren dat ik langs Best af kwam vond ik het aantal in en uit stappers best mee vallen. Dus ik betwijfel of het nodig is.
En sowieso ben ik voor een minimale stop van intercity's. Het is niet voor niks een Intercity. Dus laat ze Best maar op z'n best voorbij rijden.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Brabant wil behoud IC-stop in Best

Bericht door Wubbo »

Misschien moet je met dit soort dingen eerder komen dan een maand voordat de wijziging in zou moeten gaan. Dan heb je wellicht nog kans dat iemand er wat mee doet. Of er moet een Kamerlid in Best wonen natuurlijk ;-)
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Brabant wil behoud IC-stop in Best

Bericht door playertwo »

Een zak geld vanuit Brabant, en de s3500 stopt er ook in het weekend.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Brabant wil behoud IC-stop in Best

Bericht door huibf »

De functie van Best NS kan heel anders worden totdat station Eindhoven-Airport klaar is.
Voor degene die er wat bekend zijn. Neckerspoel (de naam van Busstation Eindhoven) is nu eigenlijk te druk. Vanaf daar vertrekken om de 10 minuten HOV naar Airport (een ritje van 20 minuten). Men wel dit zelfs opvoeren naar 7,5 minuut en dat is gewoon onmogelijk door de keapte van dit station.

Best zou goed kunnen functioneren als kooppuntstation voor HOV naar Airport (ritje van 15 minuten). Hiermee ontlast je Neckerspoel en is er weer wat ruimte van andere bussen en buslijnen.

en voordat Neckerspoel, dubbellaags is duurt nog wel even..... Daarbij ALS men hieraan gaat beginnen dan is Best ook een goed alternatief als voorstattion om reizigers op te vangen !
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Brabant wil behoud IC-stop in Best

Bericht door Jurjen »

Ik denk dat je plan gaat mislukken op een aantal essentiele punten:
  • Er rijdt nu een bus die er 20 minuten over doet. In jouw voorstel doet de bus er 15 minuten over, de trein 10 en de overstap minstens 5 minuten. Een ritje van 30 minuten dus.
  • De bus heeft een frequentie van elke 10 minuten, en dat is te weinig. In jouw voorstel gaat de frequentie terug naar een kwartiersdienst.
  • Eindhoven zal een rechtstreekse busverbinding eisen met 'hun' luchthaven. Dat is marketingtechnisch essentieel voor de stad Eindhoven, want je kan het niet verkopen dat mensen met de bus naar "Eisenbahndrehpunkt" Best moeten met de bus voor ze naar Eindhoven kunnen.
  • De bus blijft dus rijden, de reizigers blijven dus gebruik maken van de rechtstreekse bus, en je poging het busstation van Eindhoven NS te ontlasten wordt tot een verkwisting van belastinggeld door volle Intercity's voor een handvol Bestenaren een stop op Best Hauptbahnhof te laten maken, vanwaar lege bussen heen en weer pendelen naar Eindhoven Airport.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Brabant wil behoud IC-stop in Best

Bericht door huibf »

Ik heb niet gezegd dat de HOB Airport-Eindhoven NS moet verdwijnen.
Deze blijft elk 10 of 15 minuten rijden. daarnaast komt er een busverbinding airport-best.
Immers Meerhoven zit ook op deze lijn.

vanuit het noorden reis je bij voorkeur via Best. dit scheelt een minuut of 10 in reistijd dan, en wat euro's in kaartjes.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Brabant wil behoud IC-stop in Best

Bericht door waldo79 »

En reizigers vanuit de richting Tilburg zadel je op met een lange rit met een stoptrein. Je kunt niet verlangen dat elke IC die Best passeert daar ook gaat stoppen :roll:
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Brabant wil behoud IC-stop in Best

Bericht door Vinny »

Da's ook niet Best... :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Brabant wil behoud IC-stop in Best

Bericht door fogeltje »

Tegen, ik heb die stop als doorgaande reiziger altijd vervelend gevonden. Bovendien was die stop er om autoreizigers een alternatief te bieden tijdens de A2 werkzaamheden, ik denk niet dat daar veel extra reizigers door getrokken zijn, laat staan dat ze blijven.

Inwoners van Best reageren overigens verbaast en dat terwijl toch van begin af aan duidelijk was dat dit alleen maar gedurende de A2 werkzaamheden zou zijn en het dit jaar nog eens extra werd aangekondigd bij het ingaan van de nieuwe dienstregeling.

Best is gewoon geen IC station, dus ook geen IC laten stoppen. Ik snap wel dat de mensen het leuk vinden dat ze rechtstreeks naar Utrecht kunnen met een IC, maar dat zouden ze in Beukenlaan, Boxtel en Vught ook wel willen. Zullen we de IC dan niet gewoon overal laten stoppen?
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Brabant wil behoud IC-stop in Best

Bericht door Vinny »

Gezien het mediacircus dat gevoerd is rondom de IC status van station Best, met zelfs leuke woordspelingen in gelukskoekjes ('De BESTe manier van filevrij reizen') vind ik de gang van zaken hoogst teleurstellend. Je gaat feestvieren om iets waarvan je weet dat je het binnen een aantal jaar weer gaat afschaffen. Zo maak je je niet geliefd als betrouwbare partner als spoorsector; zeker voor mensen die de overstap naar het openbaar vervoer gemaakt hebben sinds de invoering van deze IC stop. Dit is niet goed voor het imago van de spoorwegen, zeker niet om de wijziging in een lopend dienstregelingsjaar door te voeren.

Dit blijkt ook uit de reizigersreacties van het inkorten van de sprinter Utrecht - A'dam Zuid WTC tot Utrecht - Breukelen. Waren reizigers net gewend aan deze verbinding; wordt die weer afgeschaft. Vooral pijnlijk is dat reizigers uit Maarssen nu twee keer moeten overstappen, of tegen extra kosten terug moeten steken via Utrecht Centraal...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Brabant wil behoud IC-stop in Best

Bericht door fogeltje »

Maar hoeveel reizigers heeft dit nu EXTRA getrokken? Want volgens mij is dat echt nihil. In de tijden dat ik nog veel met de trein ging, was het aantal instappers/uitstappers daar minimaal, ook in de spitsuren. Dat waren meer mensen die normaal eerst met de stoptrein gingen en dan overstapten. Natuurlijk willen die een rechtstreekse trein houden. Maar dat zou iedereen wel willen. Best rechtvaardigt geen IC in mijn ogen.

En is dat mediacircus niet door de gemeente en provincie opgestart?

Feit blijft, het was bij invoering al bekend dat dit een tijdelijke maatregel ging zijn. Reizigers die zich een beetje verdiepten wisten dat, de provincie en gemeente wisten dit al helemaal.
"Een touringcar is geen bus"
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Brabant wil behoud IC-stop in Best

Bericht door Gekko123 »

Tijdens de enkele keer dat ik in de IC zat die stopt in Best viel me op dat er de laatste tijd regelmatig een grote groep mensen in/uitstapt.
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Brabant wil behoud IC-stop in Best

Bericht door Raymond »

Paar weken terug schat ik dat er uit één van de treinen waar het vandaan moet komen (t3559) een ruime 200 reizigers uitstapten. Dat zijn niet enkel de mensen die anders de stoptrein hadden gepakt, dan zou zonder IC-stop in Best alle zitplaatsen van een Plan V leeggelopen zijn en dat lijkt me sterk.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Brabant wil behoud IC-stop in Best

Bericht door Vinny »

Of Best nou wel of niet een gedeeltelijke IC stop nodig heeft zal altijd onderwerp van discussie blijven. Feit is dat de 800 als snelle verbinding tussen Amsterdam en Limburg gewoon Best is blijven passeren. Voor doorgaande reizigers dus geen extra reistijd. Mijn punt is meer: Je gaat mensen een beetje lekker lopen verleiden met beter openbaar vervoer (en daar ook actief voor reclame maken!), en op het moment dat iedereen er een beetje aan gewend is wordt het afgeschaft. Dat is een uiterst discutabele gang van zaken.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Brabant wil behoud IC-stop in Best

Bericht door Geert »

En het punt dat anderen (terecht) maken is dat al die tijd is gecommuniceerd dat het een tijdelijke actie betroft, in verband met de wegwerkzaamheden aan de A2. Dat de reizigers naar Best zich dat spontaan niet meer willen herinneren is natuurlijk hun goed recht, maar het is niet alsof het vervallen van de IC-stop als donderslag bij heldere hemel komt...
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Burgemeesters willen station Best houden

Bericht door Wubbo »

Burgemeesters willen station Best houden
Geplaatst op: maandag 29 maart 2010 21:54
Laatst bijgewerkt: maandag 29 maart 2010 21:54


Best en Eindhoven gaan een ultieme poging wagen om Best open te houden als intercitystation. De burgemeesters Yvo Kortmann van Best en Rob van Gijzel van Eindhoven gaan hierover binnenkort praten met de Nederlandse Spoorwegen.
Lees verder
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Burgemeesters willen station Best houden

Bericht door Raymond »

Mediapolitiek. Eerst niks doen en als dan blijkt dat er opeens heel veel berichten verschijnen actief worden. Hadden ze eerder moeten doen. Nu is het te laat en krijgen de mensen die in Eindhoven willen overstappen richting Helmond/Deurne weer een betrouwbare overstap.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Burgemeesters willen station Best houden

Bericht door fogeltje »

Dat boeit mensen uit Best niet, die hoeven niet overstappen. Helaas is de politiek weer kortzichtig. Eindhoven kan zich beter gaan richten op het behouden van een goede busdienst in de regio Maarheeze die op last van de NS niet meer mag.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Burgemeesters willen station Best houden

Bericht door Vinny »

Dat gaat een Best gesprek opleveren. :twisted:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
--Stefan--
Berichten: 1094
Lid geworden op: ma 12 okt 2009, 09:51
Locatie: Nijmegen

Re: Burgemeesters willen station Best houden

Bericht door --Stefan-- »

Hou toch op met al die slechte woordgrappen :lol:

Maar het is eigenlijk heel simpel. Te weinig instappers, geen stop.
En eerst naar Den Bosch en dan overstappen op de 800/3500 scheelt ook maar 10 minuten denk ik.
3 0 7 9
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Burgemeesters willen station Best houden

Bericht door Reiziger Delft »

Precies goed gegokt. :)
Best --> Utrecht Centraal per rechtstreekse IC: 45 minuten
Best --> Utrecht Centraal met overstap in 's Hertogenbosch: 55 minuten
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Burgemeesters willen station Best houden

Bericht door Caspar »

Raymond schreef:Mediapolitiek. Eerst niks doen en als dan blijkt dat er opeens heel veel berichten verschijnen actief worden. Hadden ze eerder moeten doen. Nu is het te laat en krijgen de mensen die in Eindhoven willen overstappen richting Helmond/Deurne weer een betrouwbare overstap.
Hoe weet je dat er eerst niet gebeurde? Volgens mij is de lobbybranche in Nederland spring levend.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Burgemeesters willen station Best houden

Bericht door Vinny »

Hou toch op met al die slechte woordgrappen
Sorry, ik wordt Best melig van al die opperBeste leuzes... :oops:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Burgemeesters willen station Best houden

Bericht door Caspar »

Maar in het kader van spoorboekloosrijden, gaan er dan niet 4 stoptreinen per uur tussen Eindhoven en Den Bosch rijden? Of op dit traject alleen IC's. Als er 4x per uur een stoptrein komt naar Den Bosch die ook nog eens met moderner materieel wordt gereden denk ik dat het een prima alternatief is voor een IC stop.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten