Apeldoorn: OV-chipkaart wekt vooral ergernis

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Plaats reactie
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Apeldoorn: OV-chipkaart wekt vooral ergernis

Bericht door Wubbo »

Apeldoorn: OV-chipkaart wekt vooral ergernis
Geplaatst op: maandag 29 maart 2010 21:42
Laatst bijgewerkt: maandag 29 maart 2010 21:45


Eveline Stomps reist geregeld vanaf haar woning aan de Asselsestraat met de bus naar het centrum. Waar ze met de roze strippenkaart voor 65-plussers 1,35 euro kwijt is, kost het retourtje met de OV-chipkaart 2,50 euro. ,,Als er is nieuws komt wordt het altijd duurder'', zegt de Apeldoornse. ,,Maar op deze manier wordt met de bus reizen voor veel mensen een luxe.''
Lees verder
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Apeldoorn: OV-chipkaart wekt vooral ergernis

Bericht door Raymond »

Volgens 9292 ov zou een enkele reis reductie €0,81 kosten en vol tarief €1,23. Het lijkt er op dat ze dus wel op vol tarief reist, ondanks de bewering van Veolia dat dit niet het geval zou zijn. Ben dan wel benieuwd op welke wijze is duidelijk gemaakt dat alles in orde zou zijn. Is het in Apeldoorn uberhaupt mogelijk om een reductietarief op de chipkaart te laten zetten?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Apeldoorn: OV-chipkaart wekt vooral ergernis

Bericht door Geert »

Reductietarief wordt automatisch berekend aan de hand van de geboortedatum die staat geregistreerd op de kaart.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Apeldoorn: OV-chipkaart wekt vooral ergernis

Bericht door Vinny »

Ze heeft dus waarschijnlijk een anonieme chipkaart, waar geen korting op wordt berekend. Nu dit probleem uit de wereld geholpen is, wil ik iets anders benadrukken: In Apeldoorn kun je heel goedkoop stadskaartjes kopen. Voor 1,50 euro heb je een retourtje van het station naar een buitenwijk. Dat is het goedkoopste stadstarief dat ik ken. Deze kaartjes kun je natuurlijk niet op de chipkaart zetten. Ik vind dat dus jammer. Ik zou het toejuichen als de actietarieven altijd worden geactiveerd bij het gebruiken van een chipkaart.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Apeldoorn: OV-chipkaart wekt vooral ergernis

Bericht door iljitsch »

Vinny schreef:Voor 1,50 euro heb je een retourtje van het station naar een buitenwijk. Dat is het goedkoopste stadstarief dat ik ken. Deze kaartjes kun je natuurlijk niet op de chipkaart zetten.
Wat is daar natuurlijk aan? Bij het GVB en de RET kan je dit soort dingen wel op je chipkaart laden.

Waarom zou het zijn dat dit in Apeldoorn niet kan? Stiekeme prijsverhoging? Te ingewikkeld om iets aparts voor Apeldoorn te maken? Nog niet aan toe gekomen? Iedereen zitten slapen?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Apeldoorn: OV-chipkaart wekt vooral ergernis

Bericht door Vinny »

De laatste keer dat ik in Apeldoorn was kon dat nog niet, iig. Ik ga niet om de twee weken kijken of het nu wel kan ;) (de term 'natuurlijk' was dan ook cynisch bedoeld...)

En het kan zo eenvoudig. De tarieven worden bepaald door een database waarin ongeveer dit staat:
Instaptarief: 75 eurocent
Halte A - Halte B = 32 eurocent.
= Tarief: 107 eurocent / € 1,07

Dat moet dus worden aangepast in:
Halte A - Halte B = 0 eurocent
= Tarief: 75 cent (voor een enkele reis)
[Voorwaarde: Halte A en Halte B bevinden zich beiden in het gebied waar het stadstarief Apeldoorn voor van toepassing is]
:idea:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Apeldoorn: OV-chipkaart wekt vooral ergernis

Bericht door iljitsch »

Vinny schreef:En het kan zo eenvoudig.
Dat ben ik niet met je eens. Voorbeeld: bij het GVB heb je het produkt 1 uur voor 2,60 euro. Als je na afloop van dat uur dan weer een andere rit maakt geldt dit echter niet als overstap. Omdat 2,60 vrij dicht ligt bij wat je per kilometer zou betalen als je een uur reist (maar in welk geval je wel het overstapvoordeel hebt) is dit produkt niet in alle gevallen voordeliger.

In Apeldoorn lijkt het me erg lastig om reizen die buiten de stad beginnen of eindigen goed in dit systeem in te passen. (Overigens geldt hetzelfde voor sterabonnementen. Voor abonnementen is voor zover mij bekend ook nog geen goede oplossing.)

Het lijkt mij handiger zo'n stadskaartje als apart produkt te implementeren dat mensen dan apart aan kunnen schaffen als ze het willen gebruiken. Het kan dan ook alleen in de vervoerder van de betreffende concessie geimplementeerd worden, wat alles een stuk simpeler maakt.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Apeldoorn: OV-chipkaart wekt vooral ergernis

Bericht door Klaasje »

Je kan ook de Lelystadse-flatfee oplossing gebruiken. Namelijk 1,09 euro (voltarief 2010) voor een rit met de stadsbus. Hierbij wordt het standaard instaptarief gerekend en daarbovenop een vast tarief. Wanneer je overstapt vanuit een streekbus betaal je voor je stadsbusritje daar 31 cent. Werkt geweldig. Is daar ook maar héél weinig duurder dan 1 zone (2 strippen) met een strippenkaart.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Apeldoorn: OV-chipkaart wekt vooral ergernis

Bericht door reisthijs »

iljitsch schreef:
Vinny schreef:En het kan zo eenvoudig.
Dat ben ik niet met je eens. Voorbeeld: bij het GVB heb je het produkt 1 uur voor 2,60 euro. Als je na afloop van dat uur dan weer een andere rit maakt geldt dit echter niet als overstap. Omdat 2,60 vrij dicht ligt bij wat je per kilometer zou betalen als je een uur reist (maar in welk geval je wel het overstapvoordeel hebt) is dit produkt niet in alle gevallen voordeliger.
Vinny zegt dat het eenvoudig kán, niet dat het in de praktijk ook zo eenvoudig werkt. Helaas. Ontwerpfoutje van de OV-chipkaart.

Het systeem zou automatisch voor iedere rit (of combinatie van meerdere ritten op één dag) het voordeligste tarief moeten kunnen berekenen. Dus zolang de ritprijs van alle ritten die je binnen een uur maakt onder de prijs van het product "één uur reizen" blijft, de ritprijs berekenen, anders het uurtarief berekenen. (O, en alle producten zouden natuurlijk overstaprecht moeten hebben.) Zodra je het tarief van een dagkaart bereik --> dagkaart berekenen, rest van de dag gratis reizen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Apeldoorn: OV-chipkaart wekt vooral ergernis

Bericht door Vinny »

Er had natuurlijk ook een simplificatie van de tarieven moeten komen. Het oorspronkelijke idee: het kopen van kilometerbundels als abonnement (plus een 'onbeperkt' optie) had denk ik wat technische problemen kunnen besparen. Nu raakt de database in de war als je daar ontzettend veel tariefstructuren in probeert te zetten. In de basis is het model erg simpel. Het GVB bedient 1900 haltes of stations. Dat betekent dat de basisdatabase gewoon op één excellsheelt past. (19 duizend rijen en 250 kolommen)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Apeldoorn: OV-chipkaart wekt vooral ergernis

Bericht door Joshua »

Wat mij opvalt is dat als ik hier in Nijmegen mensen spreek die klagen over de OV-chipkaart ze er eigenlijk niks vanaf weten.
Ze hebben zich nog niet eens laten informeren over hoe zo OV-chipkaart werkt en ga zo maar door. Zo sprak ik een vrouw die het een irritante rot kaart noemde. Ik was zo vriendelijk om haar een cursus "Hoe gebruik ik een OV-chipkaart" te geven waarna haar mening toch al voor een groot gedeelte werd bijgestelt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 12 gasten