OVer Missers in de Reisinformatie

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
MdJ
Berichten: 4533
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door MdJ »

Komt waarschijnlijk doordat spoor (50)7b tussen de seinen 1190/1184 ligt. Dan wordt het perronspoor 7a, voor de duidelijkheid tussen de machinist en de treindienstleider.
Bij twijfel: gebruik beton.
Marc
Berichten: 1008
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 18:46
Locatie: Maastricht

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Marc »

Na Eindhoven, Weert, Roermond, Sittard en Heerlen zijn ze vandaag in Maastricht gestart om digitale schermen op te hangen. Nog één keer kon ik de CTA op 5a betrappen op een foutje:

Afbeelding

Er was nog geen verbinding met het nieuwe scherm op 5a, dus kon ik nog wat gegevens bekijken:

Afbeelding

Zullen ze zoiets missen (hij stond zelfs op wieltjes) :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen::

Afbeelding
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door webguy »

Interessant dat zo'n scherm volgens die informatie op GSM-R werkt. Lijkt me persoonlijk beetje raar, er hangen al hotspots voor WiFi, plus dat GSM-R toch een veiligheidsfunctie heeft, lijkt me dat je dan zo weinig mogelijk nodes wil hebben. Ben ook benieuwd hoe dat zit met GSM-R en data...
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Gekko123 »

Goh, je kan exact zien hoe laat ze die CTA van spoor 6A hebben ontkoppeld: om 8 minuten over 9...
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Mark »

De site van Connexxion schittert weer eens in het geven van geen informatie. Vanaf zaterdag is de Enschedesestraat in Hengelo gestremd vanwege het vervangen van een spoorviaduct. De lijnen 9, 12, 15 en 16 worden hierdoor voor een groot deel van de route omgeleid. Wat staat er op de Connexxion-site te lezen hierover? Helemaal niks. Stelletje amateurs. :neg:
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Geert »

webguy schreef:Interessant dat zo'n scherm volgens die informatie op GSM-R werkt. Lijkt me persoonlijk beetje raar, er hangen al hotspots voor WiFi, plus dat GSM-R toch een veiligheidsfunctie heeft, lijkt me dat je dan zo weinig mogelijk nodes wil hebben. Ben ook benieuwd hoe dat zit met GSM-R en data...
Precies. Of gewoon via een bekabeld netwerk, GSM-R overbelasten lijkt me niet al te verstandig...
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door webguy »

Overigens heb ik geen antwoord gekregen op m'n GSM-R Data verhaal, maar ETCS Level 2 en 3 gebruiken het wel geloof ik. Maar, GSM-R heeft wel prioriteiten ingebouwd: 5 verschillende niveaus. Een SOS Oproep krijgt dus sowieso meer prioriteit...
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Geert »

Noodoproepen krijgen altijd een hogere prioriteit, dat is in de GSM-standaard al opgenomen (en dus overgenomen voor GSM-R). Feitelijk is GSM-R een wat uitgebreidere variant van GSM, met een eigen netwerk (eigen frequenties dus) en extra mogelijkheden om niet alleen telefoonnummers op te roepen, maar bijvoorbeeld ook op treinnummer.

Noodoproepen zijn meen ik ook te horen voor andere gebruikers van het netwerk, maar dat weet ik niet zeker.
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door M57 »

Zouden er niet meerdere GSM-R-netwerken naast elkaar bestaan?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Geert »

Per land is volgens mij één netwerk, in Nederland is ProRail er verantwoordelijk voor.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door webguy »

Geert schreef:Noodoproepen zijn meen ik ook te horen voor andere gebruikers van het netwerk, maar dat weet ik niet zeker.
Er zit inderdaad iets van een "Push to Talk" en een "Groepsgesprek" optie op volgens Wikipedia. Dat laatste zorgt dus dat je met een frequentie een gezamenlijk gesprek hebt. Een REC of "Railway Emergency Call" is automatisch zo'n groepsgesprek, en die wordt ook nog eens automatisch opgenomen als die wordt ontvangen.
Maar, GSM-R zal dus ook "gewoon" met GPRS werken dan, met een eigen frequentie.
Etienne
Donateur
Berichten: 7893
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Etienne »

En weer uitgevallen DRIS'jes vanochtend in Den Haag. Sommigen waren zelfs blijven steken op de eerste trein van de dag :roll: :mrgreen:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Daniel »

Vandaag was ik getuige van de snelcursus "hoe breng ik reizigers in de war"...
Wat was er aan de hand: de t2165 had +20 en als vervanging daarvan was een voortrein ingezet die in het reguliere pad reed. Op de CTA's van spoor 6 te Rotterdam Centraal stond echter gewoon de trein met +20 aangekondigd, pas vlak voor vertrek werd de vertraging weggedraaid (enkele reizigers merkten nog op: "dat heeft 'ie snel gedaan").

Maar nu komt de mooiste: in Dordrecht kwamen we binnen op spoor 5, naast CTA's die de Internationale trein naar Brussel aankondigden. De onvertraagde voortrein van de t2165 stond op spoor 4 aangekondigd :roll:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Ronald »

Bij de halte Stadhuis in Amersfoort hangt (staat) tegenwoordig ook zo'n digitaal infobord met actuele vertrektijden. Alleen werkt het volgens mij niet helemaal zoals de bedoeling is. De bus staat netjes aangekondigd (vertrekt over xx minuten), maar als de officiële vertrektijd verstreken is en de bus is te laat, dan verdwijnt hij van het scherm en staat de volgende er alweer op (over 15 minuten). Ik dacht juist dat de actuele tijden werden doorgegeven en dat de bus dus niet van het scherm mag verdwijnen voordat hij daadwerkelijk geweest is :!: . Op deze manier heb je er dus niet zoveel aan ...

(edit: waarom krijg ik bij het woordje "Op" de mouse-over van "Opheusden" :?: )
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Daniel »

Omdat Op de verkorting van Opheusden is :wink:

Wat die DRIP's betreft... kennelijk werkt 'ie nog niet met de actuele gegevens dan. En zelfs als 'ie dat doet dan kan 't nog gebeuren dat door een storing de gegevens van de bus het bord niet bereiken of dat de bus meer vertraging heeft als 't bord denkt dat 'ie heeft.
Vooral bij Connexxion is die kans groot door de verwerking van de buffertijden in de informatie op de schermen (en dan sta je bv. bij halte Bleekstraat in Utrecht, zegt 'ie daar nogsteeds dat het 9 minuten rijden is naar het centraal station)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Ronald »

Reiziger Ddrs schreef:Omdat Op de verkorting van Opheusden is :wink:
Ja, dat weet ik, maar ik dacht dat je om de link te krijgen er iets voor moest typen, net zoals bij een treinnummer. Het was me namelijk nog niet eerder opgevallen, vandaar.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Daniel »

Nee verkortingen worden altijd omgezet, daar hoef je niks voor te typen. De mouse-over is er al zolang OVNL bestaat, maar sinds kort wordt er ook een link naar de stationspagina gemaakt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Geert »

rhk_amf schreef:Bij de halte Stadhuis in Amersfoort hangt (staat) tegenwoordig ook zo'n digitaal infobord met actuele vertrektijden. Alleen werkt het volgens mij niet helemaal zoals de bedoeling is. De bus staat netjes aangekondigd (vertrekt over xx minuten), maar als de officiële vertrektijd verstreken is en de bus is te laat, dan verdwijnt hij van het scherm en staat de volgende er alweer op (over 15 minuten). Ik dacht juist dat de actuele tijden werden doorgegeven en dat de bus dus niet van het scherm mag verdwijnen voordat hij daadwerkelijk geweest is :!: . Op deze manier heb je er dus niet zoveel aan ...
Wordt er dan wel gebruik gemaakt van actuele informatie? In Utrecht hangen sinds een jaar ook die nieuwe schermen, en daar staan bussen soms aangekondigd met 'Tijd bij benadering'. Dan wordt dus de dienstregelingstijd gebruikt.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Ronald »

Dat vraag ik me dus inderdaad af. Soms wordt een rit met "tijd bij benadering" aangegeven, maar bij de meeste staat gewoon een tijd in minuten.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Geert »

Tijd bij benadering wordt pas 1 of 2 minuten voor de geplande vertrektijd weergegeven (alternerend met de bestemming). Als het er niet staat zou in principe de actuele (aangepaste) tijd gebruikt moeten worden.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Joshua »

Vandaag waren ze op station Nijmegen bij de bussen aan het werk. Een infra bedrijf was er bezig en de schermen gaven de volgende melding:
Reisinformatiesysteem is vandaag deels uitgeshakeld wegens werkzaamheden. We werken aan het verbeteren van het verbeteren van het systeem.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Wubbo »

In Eindhoven was een van de schermen met de komende 7 treinen gecrasht en was er een foutmelding van Firefox te zien :lol:
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door webguy »

Lol :) Goed dat ze iig Firefox gebruiken. Aan de taakbalk in de eerdere screenshot was al te zien dat het Linux is geloof ik... Er is wel te zien in de opmaak dat het inderdaad HTML-achtig is, erg simpel en vierkant enzo met vlakken. Ben wel benieuwd hoe het verder daar aan toe gaat achter de schermen :)
Prorail hangt deze schermen toch op voor het InfoPlus project ofzo?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Wubbo »

Hmmm, mijn t5779 was volgens de nieuwe schermen van Naarden-Bussum de Sprinter naar Amersfoort Vathorst van 14.29 (achterste deel) of de stoptrein naar Utrecht van 14.20 (voorste deel) :?
Oud forumgebruiker

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Oud forumgebruiker »

Mark schreef:De site van Connexxion schittert weer eens in het geven van geen informatie. Vanaf zaterdag is de Enschedesestraat in Hengelo gestremd vanwege het vervangen van een spoorviaduct. De lijnen 9, 12, 15 en 16 worden hierdoor voor een groot deel van de route omgeleid. Wat staat er op de Connexxion-site te lezen hierover? Helemaal niks. Stelletje amateurs. :neg:
http://www.twents.nl/ --> Omleidingen. Staat wel dat ze worden omgeleid, maar niet welke haltes er vervallen :lol:
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten