Inchecken studenten ov-chipkaart in lijn 11 en 12 Utrecht

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Inchecken studenten ov-chipkaart in lijn 11 en 12 Utrecht

Bericht door Geert »

Ik kreeg vanmiddag controle in lijn 12s tussen De Uithof en Utrecht Centraal, en een meisje vroeg of inchecken nou verplicht was in lijn 11 en 12 in Utrecht (die hebben namelijk een open instapregime). Het antwoord was kort en helder: ja, inchecken is verplicht. Wat wel goed om te weten is: vanaf volgende week wordt er ook bekeurd als je niet bent ingecheckt! Ook als je een geldig studentenreisrecht hebt moet je dus ingecheckt zijn. 'Vergeten in te checken' wordt niet getolereerd.

Niet vergeten dus voor de Utrechters onder ons ;)
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Inchecken studenten ov-chipkaart in lijn 11 en 12 Utrech

Bericht door Joshua »

Dat is toch ook gewoon de slagon van de OV-chipkaart: Altijd in- en uitchecken.
Daarom moet NS eigenlijk ook niet de uitzondering op de regel zijn en ook haast maken met extra CICO's zodat iedereen er gebruik van kan maken.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Inchecken studenten ov-chipkaart in lijn 11 en 12 Utrech

Bericht door Daniel »

Snap de relatie tussen open instapregime en niet hoeven in te checken trouwens ook niet helemaal... zou dat niet hoeven dan kan je stellen dat 't ook niet verplicht is je strippenkaart af te stempelen bij zo'n open instapregime :P
En ik neem aan dat in die DGB's ook gewoon kaartlezers bij alle deuren zitten, net als er in het verleden al stempelautomaten aanwezig waren.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Inchecken studenten ov-chipkaart in lijn 11 en 12 Utrech

Bericht door Geert »

Kaartlezers zitten bij iedere deur (twee stuks bij alle brede deuren en één kaartlezer bij de chauffeur). Maar veel studenten zullen aannemen dat je in de bus alleen in hoeft te checken zodat de chauffeur kan zien dat je een geldig OV hebt (piep) en dat gaat natuurlijk niet op in lijn 11/12. Heel veel mensen checken ook niet in in die bussen.
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: Inchecken studenten ov-chipkaart in lijn 11 en 12 Utrech

Bericht door Thijs »

Ben ik nou de enige die het raar vind dat je een boete kunt krijgen omdat je niet bent ingecheckt, terwijl je een geldig vervoersbewijs hebt?
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Inchecken studenten ov-chipkaart in lijn 11 en 12 Utrech

Bericht door iljitsch »

Het is niet helemaal onlogisch, want zo kan de vervoerder zien hoeveel mensen er meerijden en hoeveel daarvan student zijn, belangrijk voor de afspraken omtrent de concessie.

Overigens geloof ik dat ze in Den Haag de omgekeerde aanpak hanteren en je dus alleen de kaartlezers gebruikt als je op saldo reist. Ik benijd degenen die met een abonnement of studentenkaart reizen niet, je moet per vervoerder weten wat je nu wel en niet moet doen...
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: Inchecken studenten ov-chipkaart in lijn 11 en 12 Utrech

Bericht door Thijs »

iljitsch schreef:Het is niet helemaal onlogisch, want zo kan de vervoerder zien hoeveel mensen er meerijden en hoeveel daarvan student zijn, belangrijk voor de afspraken omtrent de concessie.
Dat snap ik uiteraard. De reden begrijp ik wel, want zo zit het systeem in elkaar. Ik vind het echter voor de reiziger niet uit te leggen dat je bekeurd wordt terwijl je een geldig vervoersbewijs bij je hebt. Ik ben benieuwd naar de eerste rechtszaak of jurisprudentie hierover (als dat er al niet is).
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Inchecken studenten ov-chipkaart in lijn 11 en 12 Utrech

Bericht door Daantje »

Thijs schreef:Ben ik nou de enige die het raar vind dat je een boete kunt krijgen omdat je niet bent ingecheckt, terwijl je een geldig vervoersbewijs hebt?
Dan heb je volgens de regels dus geen geldig vervoersbewijs. Dat heb je alleen als je incheckt bent. Je hebt toch ook geen geldig vervoersbewijs als je een kaartje zonder datum koopt en het niet stempelt?

Ik snap de link open instapregime en wel/niet inchecken ook niet zo. In Rotterdam in de tram heb je dat immers ook.
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: Inchecken studenten ov-chipkaart in lijn 11 en 12 Utrech

Bericht door Thijs »

Daantje schreef:Dan heb je volgens de regels dus geen geldig vervoersbewijs. Dat heb je alleen als je incheckt bent. Je hebt toch ook geen geldig vervoersbewijs als je een kaartje zonder datum koopt en het niet stempelt?
Slechte vergelijking. Een kaartje zonder datum is iets heel anders dan een abonnement in de vorm van een jaarkaart of iets dergelijks, waarbij je sowieso voor dat traject recht hebt om te reizen.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Inchecken studenten ov-chipkaart in lijn 11 en 12 Utrech

Bericht door Geert »

Ik vind het ook gek. Loopt er inmiddels al niet een proefzaak over? Sowieso loopt er nu een zaak bij het CBP, aangespannen door Utrechtste rechtenstudenten, die hebben gesteld dat het niet nodig is reisgegevens 7 jaar lang te bewaren tot op individueel niveau herleidbaar wanneer met een abonnement wordt gereisd.
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: Inchecken studenten ov-chipkaart in lijn 11 en 12 Utrech

Bericht door M57 »

Geert schreef: Loopt er inmiddels al niet een proefzaak over?
Op mailinglijst OVL las ik laatst ook iemand die zei individueel een proefproces te beginnen n.a.v. een bekeuring.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Inchecken studenten ov-chipkaart in lijn 11 en 12 Utrech

Bericht door Joshua »

Thijs schreef:Ben ik nou de enige die het raar vind dat je een boete kunt krijgen omdat je niet bent ingecheckt, terwijl je een geldig vervoersbewijs hebt?
Het is ook niet logische. Je mag gratis reizen maar je moet daarvoor wel in checken. Om vervolgens als je klaar bent met de rit weer uit te checken. En het enige wat er gebeurde was dat de CICO controleerde of je wel of niet mag reizen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Inchecken studenten ov-chipkaart in lijn 11 en 12 Utrech

Bericht door Wubbo »

Laat ik eens een poging doen om het om te draaien:

Als reiziger ben je verantwoordelijk voor het hebben van een geldig vervoerbewijs. Normaalgesproken doe je dat door te kijken op je abonnement (in theorie, in de praktijk weet je het). Met een electronisch vervoerbewijs vervalt die mogelijkheid omdat het niet meer aan de buitenkant van de kaart te zien is, dus heb je daar een hulpmiddel voor nodig: een incheckpaal.

Blijft over waarom je ook uit moet checken, en waarom de gegevens (gekoppeld aan je kaart) bewaard moeten worden.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Inchecken studenten ov-chipkaart in lijn 11 en 12 Utrech

Bericht door Geert »

^^ Bovenstaande redenering klopt niet, volgens mij. SOV-reizigers hebben al aan de voorwaarde voldaan van een geldig moment. Dat je verplicht moet inchecken in een gewone bus (zonder open instapregime) is nog te verklaren, aangezien _de chauffeur_ het hulpmiddel (cico) nodig heeft om te bepalen of je abonnement valide is. Bij open instapregime is er echter geen controle, pas op het moment dat er een controle is (door controleurs) is het nodig om een abonnement te controleren op geldigheid. Het is niet nodig om in te checken, aangezien de controleurs met hun apparaat ook uit kunnen lezen dat er een geldig ov-studenten reisproduct op de kaart staat --> zie ook de werkwijze die NS hanteert.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Inchecken studenten ov-chipkaart in lijn 11 en 12 Utrech

Bericht door BR628 »

Fout. Je moet gewoon altijd inchecken waar dat kan, of het nu wel of geen open instapregime is, of je nu vrij reizen of korting hebt. Maakt niks uit, altijd inchecken daar waar dat (al) kan. Zie o.a. hier.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Inchecken studenten ov-chipkaart in lijn 11 en 12 Utrech

Bericht door Geert »

Ja, dat zeggen de vervoerders (behalve NS). Maar de vraag is of dat juridisch stand houdt, of dat de redenering van de vervoerders onjuist is en ze mensen die reizen met een verchipt abonnement kunnen bekeuren als ze niet zijn ingecheckt.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Inchecken studenten ov-chipkaart in lijn 11 en 12 Utrech

Bericht door Geert »

In dit licht is het trouwens ook interessant dat je niet verplicht bent in te checken in het weekend, als je op een roze strippenkaart reist. De chauffeur kan dan immers ook niet controleren of er wel een geldig studentenreisrecht op de chipkaart staat.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Inchecken studenten ov-chipkaart in lijn 11 en 12 Utrech

Bericht door Wubbo »

De vraag is inderdaad niet of het moet (de vervoerders zullen altijd roepen van wel) maar waarom het moet.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Inchecken studenten ov-chipkaart in lijn 11 en 12 Utrech

Bericht door BR628 »

Een vervoerder wil heel graag weten wat de bezetting per rit is. Moet er bijvoorbeeld versterkt worden, kan de rit met kleiner materieel gereden worden of zelfs geschrapt worden omdat er niemand in zit.

Daarnaast is het in een vervolg stadium ook wel handig om te weten wat voor reizen men maakt om hierop je vervoerplan te baseren. Stel bijvoorbeeld dat veel reizigers een vaste reis maken, waarbij er altijd overgestapt moet worden. Met de reisgegevens van de chipkaart kan een vervoerder hiermee bijvoorbeeld een nieuwe rechtstreekse lijn introduceren of de bestaande lijnvoering veranderen.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Inchecken studenten ov-chipkaart in lijn 11 en 12 Utrech

Bericht door Gekko123 »

Bestaande lijnvoering veranderen: zeker telkens kleine omleidingen erin plaatsen voor één nieuwe halte? Levert immers meer geld op -O-
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Inchecken studenten ov-chipkaart in lijn 11 en 12 Utrech

Bericht door Daniel »

BR628 schreef:Een vervoerder wil heel graag weten wat de bezetting per rit is. Moet er bijvoorbeeld versterkt worden, kan de rit met kleiner materieel gereden worden of zelfs geschrapt worden omdat er niemand in zit.
Daarvoor had men zelfs al voor de strippenkaart bestond de teltrede uitgevonden die later nog is opgevolgd door modernere telapparatuur.
Da's op zich nog betrouwbaarder apparatuur ook... 'tis een stuk makkelijker om niet in te checken bij het instappen dan het is om de tel-sensor te omzeilen.
Daarnaast is het in een vervolg stadium ook wel handig om te weten wat voor reizen men maakt om hierop je vervoerplan te baseren. Stel bijvoorbeeld dat veel reizigers een vaste reis maken, waarbij er altijd overgestapt moet worden. Met de reisgegevens van de chipkaart kan een vervoerder hiermee bijvoorbeeld een nieuwe rechtstreekse lijn introduceren of de bestaande lijnvoering veranderen.
Vroeger was men daar ook al toe in staat, dus waarom zou men daar nu ineens een chipkaart voor nodig hebben. Als veel reizigers een bepaalde verbinding missen gaan ze er vanzelf over klagen :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Inchecken studenten ov-chipkaart in lijn 11 en 12 Utrech

Bericht door BR628 »

Reiziger Ddrs schreef:
BR628 schreef:Een vervoerder wil heel graag weten wat de bezetting per rit is. Moet er bijvoorbeeld versterkt worden, kan de rit met kleiner materieel gereden worden of zelfs geschrapt worden omdat er niemand in zit.
Daarvoor had men zelfs al voor de strippenkaart bestond de teltrede uitgevonden die later nog is opgevolgd door modernere telapparatuur.
Da's op zich nog betrouwbaarder apparatuur ook... 'tis een stuk makkelijker om niet in te checken bij het instappen dan het is om de tel-sensor te omzeilen.
Daarnaast is het in een vervolg stadium ook wel handig om te weten wat voor reizen men maakt om hierop je vervoerplan te baseren. Stel bijvoorbeeld dat veel reizigers een vaste reis maken, waarbij er altijd overgestapt moet worden. Met de reisgegevens van de chipkaart kan een vervoerder hiermee bijvoorbeeld een nieuwe rechtstreekse lijn introduceren of de bestaande lijnvoering veranderen.
Vroeger was men daar ook al toe in staat, dus waarom zou men daar nu ineens een chipkaart voor nodig hebben. Als veel reizigers een bepaalde verbinding missen gaan ze er vanzelf over klagen :wink:
Puur omdat er slechts twee weken in November aaneengesloten geteld wordt, verder alleen losse dagen. Met de chipkaart heb je alle gegevens voor alle dagen in het jaar beschikbaar.
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Inchecken studenten ov-chipkaart in lijn 11 en 12 Utrech

Bericht door robert55 »

Wat is er onlogisch aan dat dat automatisch gecontroleerd wordt?
Joshua schreef:
Thijs schreef:Ben ik nou de enige die het raar vind dat je een boete kunt krijgen omdat je niet bent ingecheckt, terwijl je een geldig vervoersbewijs hebt?
Het is ook niet logische. Je mag gratis reizen maar je moet daarvoor wel in checken. Om vervolgens als je klaar bent met de rit weer uit te checken. En het enige wat er gebeurde was dat de CICO controleerde of je wel of niet mag reizen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Inchecken studenten ov-chipkaart in lijn 11 en 12 Utrech

Bericht door Daniel »

@BR628: Da's maatschappij-afhankelijk natuurlijk (SVD telde bv. standaard in de periode maart - mei)...

En wat wil je met dergelijke gedetailleerde gegevens beginnen? In week A 4x/uur rijden, in week B 6x/uur, in week C 3x/uur met een gelede bus enzovoort... dat lijkt me een niet fatsoenlijk uitvoerbaar idee. Als je een dienstregeling maakt doe je dat voor een bepaalde langere periode en moet je 'm dus afstemmen op een gemiddelde waarbij je accepteert dat het misschien een korte tijd wat drukker of rustiger is in de bus. Dan heb je meer aan een steekproef in een bepaalde kortere periode, of gaan de vervoerders extra personeel aannemen om al die data die de OVC genereert uit te pluizen ofzo...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Inchecken studenten ov-chipkaart in lijn 11 en 12 Utrech

Bericht door Wubbo »

Net alsof je juist op lijn 11 en 12 in Utrecht reizigers wil tellen :?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 87 gasten