Veel overlast bij landelijke controle in nachttreinen

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Veel overlast bij landelijke controle in nachttreinen

Bericht door Geert »

Veel overlast bij landelijke controle in nachttreinen
Geplaatst op: zondag 28 maart 2010 18:07
Laatst bijgewerkt: zondag 28 maart 2010 18:08


UTRECHT - Tijdens een grote landelijke controle in nachttreinen dit weekeinde hebben 131 personen een boete gekregen wegens overlastgevend gedrag. Het ging om zaken als roken in de trein of op stations waar het niet mag, voeten op de bank en lopen over het spoor. Dat meldden de NS en het Korps landelijke politiediensten(KLPD) zondag, die de controles uitvoerden.
Lees verder
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Veel overlast bij landelijke controle in nachttreinen

Bericht door Etienne »

Mooi zo, een zero-tolerance beleid mag ook wel op die treinen. :)
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Veel overlast bij landelijke controle in nachttreinen

Bericht door willy84 »

Iedere keer als er zo'n actie is wortden er meer dan 100 boetes uitgedeeld. Wordt het geen tijd om dit gewoon ieder weekend te doen en de boetes bij recidive te verdubbelen. Gewone passagiers hebben er toch recht op om veilig vervoerd te worden en niet met allerlei tuig in de trein te zitten.
immer kwaliteits posts
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Veel overlast bij landelijke controle in nachttreinen

Bericht door Caspar »

Als je het uitbreidt naar een zero tolerance beleid ook overdag kom je ook 's middags wel tot een honderdtal boetes. Als je eens gaat kijken hoeveel mensen, en dan voornamelijk (mbo)scholieren in mijn waarneming, er lege verpakkingen en blikjes energydrink op de grond gooien, met voeten op de bank zitten in een reguliere trein tussen Alkmaar en Hoorn, dan tikt dat al snel aan. Pak je de eerste t4000 vanuit Alkmaar naar Amsterdam of andersom in het weekend, dan kan je ook zo 25 boetes uitdelen voor zwartrijden, roken op de wc, voeten op de bank en rommel maken. Laatst ook weer gaat er zo'n stomdronken ballo gehuld in een trui van een of andere studentenvereniging bestuur, vol over zijn nek op een balkon, en dat wordt blijkbaar normaal gevonden. Kortom, daar hoef je niet eens voor in een nachttrein te zitten.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Veel overlast bij landelijke controle in nachttreinen

Bericht door willy84 »

Ik ben het eens met je voorstel: altijd en overal zero tolerance. Het wordt eens tijd! Regels zijn er niet voor niets. En een ander de kost maar opruimen...
immer kwaliteits posts
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Veel overlast bij landelijke controle in nachttreinen

Bericht door Dexter »

En wie weet kunnen dan voor het eerst sinds jaren de tarieven eens omlaag omdat de kosten voor het vandalisme en het zwartrijden verminderen. :idea:
Vallend blad maakt rails glad.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Veel overlast bij landelijke controle in nachttreinen

Bericht door iljitsch »

Ik ben het hier in principe mee eens, maar je moet wel uitkijken met hoe je zoiets aanpakt. Bijvoorbeeld de conducteur in dat hokje in de Amsterdamse tram zou moeten zorgen dat er niet meer zwartgereden wordt (weet niet hoe effectief dit is...) maar het kost wel een vermogen: tram wordt zwaarder door het hokje, er passen minder reizigers in / instappen duurt langer dus minder nuttig gebruik van het materieel, dubbele personeelskosten. En in de metro werkt dit natuurlijk niet.

Wat creativiteit zou ook een hoop helpen. Bijvoorbeeld, in Den Haag zouden ze poortjes op het tramplatform van Den Haag CS en in de tramtunnel kunnen zetten. (En natuurlijk overal waar poortjes ontdoken worden hier gelijk bovenop springen, anders heeft het geen zin.) Natuurlijk kan de geharde zwartrijder eerder of later uitstappen, en het helpt niet tegen ritten die sowieso niet van/naar het centrum gaan, maar het maakt het leven voor de zwartrijder wel aanzienlijk lastiger zonder grote extra inzet van personeel.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Veel overlast bij landelijke controle in nachttreinen

Bericht door Joshua »

Roken in de trein? bah.
Een vriend van mij klaagd er nog steeds over dat hij gene peuk mag op steken in de trein, terwijl ik het juist een goede zaak vind.

Maar ik snap sowieso al niet waarom als je dronken bent je zo moet gaan klote, je over het spoor gaat lopen en ga zo maar door. Ik ben ook wel eens goed dronken geweest dat ik de volgende ochtend met veel koppijn wakker werd, maar ik wist nog altijd precies wat ik deed, al had ik het soms liever niet geweten.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Veel overlast bij landelijke controle in nachttreinen

Bericht door willy84 »

Ach het zijn het soort mensen dat alleen luistert naar boetes en de gummy knuppel. Heel vervelende mensen!
immer kwaliteits posts
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Veel overlast bij landelijke controle in nachttreinen

Bericht door deadlock »

willy84 schreef:Iedere keer als er zo'n actie is wortden er meer dan 100 boetes uitgedeeld. Wordt het geen tijd om dit gewoon ieder weekend te doen en de boetes bij recidive te verdubbelen. Gewone passagiers hebben er toch recht op om veilig vervoerd te worden en niet met allerlei tuig in de trein te zitten.
Precies. Dan haal je de kosten er misschien nog uit ook :p

Sowieso zou het wel gaaf zijn om de kosten van de actie te verhalen op het aantal delinquenten na afloop.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Veel overlast bij landelijke controle in nachttreinen

Bericht door Caspar »

Maarja was is overlast; iemand die in de 1e klas zit met een 2e klas kaartje, en die na een waarschuwing naar de 2e klas verhuist, is niet meteen een delinquent vind ik. Ik neem aan dat die wel onder de 'overlastgevers' tellen?
Zo zag ik gisterochtend een groepje Deense jongeren in de eersteklas zitten braaf met schoenen op de grond, rustig pratend, die werden ook weggestuurd, maar aan hun reacties te zien wisten ze echt niet dat ze in de 1e klas zaten.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Veel overlast bij landelijke controle in nachttreinen

Bericht door deadlock »

Dat snap ik best. Onze 1e klas is net aan hun tweede klas :p
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Veel overlast bij landelijke controle in nachttreinen

Bericht door willy84 »

Mwah deze acties gaan echt niet om mensen die per abuis in de 1e klas zitten. Die worden gewoon vriendelijk verzocht door de HC om te verkossen óf ze geven een boete. Als dat allemaal redelijk normale mensen zijn hoeft de politie daarvoor niet te worden opgeroepen laat staan acties houden.

Het gaat om tokkies die de baas spelen in de trein. Zitten te schreeuwen, vernielen, roken, zwart reizen, agressief doen naar medepassagiers en personeel als ze erop worden aangesproken. Dát is het het probleem en daarom moet tegen worden opgetreden.

Het gaat echt niet om die onverlaat die per ongeluk in de 1e zit of vergeten is af te stempelen. Als die mensne normaal aanspreekbaar zijn is dat geen enkel punt.

Overigens vraag ik me echt af of die boetes eruit worden gehaald. Reken maar uit: 100 x gemiddeld 60 euro ofzo. Is 6000 euro. Maar hoeveel komt daar van binnen? Zijn vaak van die figuren waar het adagium opgaat: van een kale kip... afijn u kent hem wel. Hoeveel kost 1 agent voor een nachtje? Misschien wel 400 of 500 euro. Dan moet je aardig wat bonnen schrijven om het eruit te halen hoor.
immer kwaliteits posts
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Veel overlast bij landelijke controle in nachttreinen

Bericht door playertwo »

1e klas reizen met een 2e klas kaartje is ook zwart reizen, want je hebt dan ook geen geldig vervoersbewijs. Dat je dat niet ziet, kwestie van kijken. Er staat niet voor niets een 1 langs dat deel van de trein, en in de coupé.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten