Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
NS-abonnementhouders hoeven vanaf 1 april geen toeslag meer te betalen in de hogesnelheidstrein Fyra tussen Amsterdam en Rotterdam. NS heeft sinds september vorig jaar zijn vaste klanten ten onrechte toeslagen in rekening gebracht voor de Fyra. Een frequente reiziger die achter de onregelmatigheid kwam, kreeg zwijggeld aangeboden.
Ze hebben het hier over "abonnementhouders" maar later ook over "vaste klanten". Wel vaker worden kortingskaarthouders op één hoop gegooid met abonnementhouders (bijvoorbeeld bij inchecken met de chipkaart) dus ik vraag me af of dit ook gevolgen heeft voor kortingskaarthouders... Iemand enig idee?
iljitsch schreef:Ze hebben het hier over "abonnementhouders" maar later ook over "vaste klanten". Wel vaker worden kortingskaarthouders op één hoop gegooid met abonnementhouders (bijvoorbeeld bij inchecken met de chipkaart) dus ik vraag me af of dit ook gevolgen heeft voor kortingskaarthouders... Iemand enig idee?
Het gaat hier in het bijzonder om de zin „Geldig in alle binnenlandse treinen die zijn vermeld in het spoorboekje, met uitzondering van de Thalys”. Die gaat alleen op voor de traject- en netabonnementen.
Overigens staat op de NS-site over de geldigheid van een jaarabonnement:
Alleen geldig op FYRA met toeslag (let op: vanaf medio 2010 is het mogelijk dat het abonnement in het geheel niet meer in de Fyra gebruikt kan worden).
Ik kreeg vandaag een brief van NS hierover: betreft een eenmalig gratis toeslagkaartje wat je kan aanvragen van 1 april tot 1 september. En in kleine lettertjes eronder nog iets over de voorwaarden van het abonnement waarbij aangegeven wordt dat bij verlenging van het abonnement de tekst over het alleen met toeslag geldig zijn in Fyra achterop de kaart komt.
Edit: deze brief...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Wat denk je zelf, dat er echt mensen bij NS zijn die zo'n brief als 1 april-grap sturen? 1 april is gewoon een normale datum voor de meeste mensen, er gaat een nieuw kwartaal in bijvoorbeeld enz...
In het journaal net een item over de Fyra en dat ie zo leeg is. Zal wel mooi aansluiten op het volgende bericht dat er ruimhartig wordt omgegaan met het toeslagbeleid voor vaste klanten.
Het percentage is extra beroerd wanneer je erbij bedenkt dat de dienstregeling van de Fyra nu heel ruim is opgezet waardoor een vertraagde trein niet snel voor vertragingen van andere treinen zorgt. Dit fenomeen doet zich op het normale net veel voor.
Daar ben ik het dan niet mee eens, Fyra heeft in ieder geval tussen Amsterdam centraal en Schiphol vrij veel moeite om de dienstregelingsnelheid te halen. De 130km/u tussen Sloterdijk en de Asra is bijna niet te halen op dat kleine stukje. Bovendien, als Fyra iets te laat uit Amsterdam centraal gaat vertrekken zit er meteen een hele bende aan andere treinen voor, zoals de t2100 die er 3 minuten later vertrekt, de t3900 die 6 minuten later vertrekt, en bij Sloterdijk haakt ook de t3300 er dan nog wel eens tussen die net achter de t2100 richting Schiphol gaat.
Overigens vertrok er vanmorgen nog 'n Fyra met +30 uit Rotterdam Centraal als gevolg van vertraagde aankomst van de kerende trein... toch niet zo'n ruime kering dan
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
NS-abonnementhouders hoeven vanaf 1 april geen toeslag meer te betalen in de hogesnelheidstrein Fyra tussen Amsterdam en Rotterdam. NS heeft sinds september vorig jaar zijn vaste klanten ten onrechte toeslagen in rekening gebracht voor de Fyra. Een frequente reiziger die achter de onregelmatigheid kwam, kreeg zwijggeld aangeboden.
Dit is riooljournalistiek van de bovenste plank, wat ik eerder in de Telegraaf verwacht. Voor de Fyra geldt namelijk een speciaal (toeslag)abonnement; hetgeen inmiddels verkrijgbaar is bij de relevante verkooppunten.
Wat denk je zelf, dat er echt mensen bij NS zijn die zo'n brief als 1 april-grap sturen? 1 april is gewoon een normale datum voor de meeste mensen, er gaat een nieuw kwartaal in bijvoorbeeld enz...
Er is een verschil tussen een brief en een persbericht hé. Hier zie je weer het aloude fluisterspelletje in werking.
- NS schrijft brief
- Reiziger is verbolgen en belt journaal.
- NOS doet onderzoek: hé de Fyra is leeg
- Krant leest NOS-onderzoek en maakt er een geheel eigen geheel aan feiten van
:X
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Ik ben ook geen persbureau he ;)
Ik weet niet hoe het gegaan is. Ik hoorde overigens een vergelijkbaar item gisteren op het SkyRadio nieuws, waarin ook werd aangekondigd dat abbonementhouders gratis mochten reizen in de zomer. Ik liet me echter te veel afleiden door het vrouwelijk schoon tegenover mij om het bericht goed te verstaan. Ik dacht: ik lees het morgen wel op het forum, want dit zal ongetwijfeld niet ongemerkt voorbij gaan
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Beluisterde vanochtend een fragment van radio 1 over de fyra en dat was weer journalistiek van de onderste plank. (Geen wonder dat de kranten failliet gaan, maar de publieke omroep hoeft natuurlijk z'n eigen broek niet op te houden dus die kletsen helemaal maar wat raak als het zo uitkomt.)
Ze hadden een "vervoersexpert" die doorzeurde over het "oude" materieel en dat wel 20 !!! procent van de treinen te laat was. Vandaar dat geen hond 'm nam.
Dit slaat natuurlijk als een tang op een varken. Van de normale treinen is ook 15% vertraagd, dus met de gewone trein ipv de fyra reizen scheelt als je dagelijks reist maar 1 keer in de 2 weken een vertraging. Maar ondertussen scheelt het wel die 8 x per week zonder vertraging 20 minuten reistijd. En het mag dan geen superblits nieuw materieel zijn, het is zeker niet slechter dan wat er op de oude route rijdt en natuurlijk gegarandeerd een zitplaats.
De enige redenen om de fyra niet te nemen is die idioot hoge toeslag en de lage frequentie.
Vinny schreef:Ik ben ook geen persbureau he ;)
Ik weet niet hoe het gegaan is. Ik hoorde overigens een vergelijkbaar item gisteren op het SkyRadio nieuws, waarin ook werd aangekondigd dat abbonementhouders gratis mochten reizen in de zomer. Ik liet me echter te veel afleiden door het vrouwelijk schoon tegenover mij om het bericht goed te verstaan. Ik dacht: ik lees het morgen wel op het forum, want dit zal ongetwijfeld niet ongemerkt voorbij gaan
Wel de NOS en Telegraaf beschuldigen van riooljournalistiek, maar ondertussen weet je zelf ook niet hoe het gegaan is en speculeer je er maar op los? :neg:
Er is wel een wezenlijk verschil: bij de reguliere treinen is het overgrote deel van de vertragingen tussen de 3 en 5 minuten en bij Fyra ligt dat rond 21 minuten. Zulke vertragingen komen bij reguliere treinen amper 1% voor
Vinny schreef:Ik ben ook geen persbureau he ;)
Ik weet niet hoe het gegaan is. Ik hoorde overigens een vergelijkbaar item gisteren op het SkyRadio nieuws, waarin ook werd aangekondigd dat abbonementhouders gratis mochten reizen in de zomer. Ik liet me echter te veel afleiden door het vrouwelijk schoon tegenover mij om het bericht goed te verstaan. Ik dacht: ik lees het morgen wel op het forum, want dit zal ongetwijfeld niet ongemerkt voorbij gaan
Wel de NOS en Telegraaf beschuldigen van riooljournalistiek, maar ondertussen weet je zelf ook niet hoe het gegaan is en speculeer je er maar op los? :neg:
Ik beschuldig niemand van corruptie, het aannemen van steekpenningen of andere maffiose praktijken zoals het betalen van zwijggeld. Ik reconstrueer alleen de feiten zoals ik die aannemelijk acht, waarbij ik niemand onder de gordel probeer te treffen. De klassificatie die ik aan het NRC artikel meegeef betreft dan ook de valse beschuldiging van de NS van dit soort praktijken...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
iljitsch schreef:Maar ondertussen scheelt het wel die 8 x per week zonder vertraging 20 minuten reistijd.
Reistijdwinst die weer grotendeels in rook opgaat als je verder dan Rotterdam naar het zuiden (of omgekeert) reist.
iljitsch schreef:De enige redenen om de fyra niet te nemen is die idioot hoge toeslag en de lage frequentie.
De frequentie zal wel omhoog gaan neem ik aan, maar het hele principe van deze HSL is vrij kansloos. Hij wordt nooit populair als hij niet in het doorgaande binnenlandse net wordt opgenomen (maar daar zijn al veel meer discussies over geweest, het is nou eenmaal een politieke keus geweest om de HSL "los" aan te besteden en daardoor relatief weinig reizigers voor veel geld te vervoeren. Alleen een beetje jammer van die vele miljarden belastinggeld :? ).
HSL laat fors te wensen over Geplaatst op: woensdag 31 maart 2010 21:51
Laatst bijgewerkt: woensdag 31 maart 2010 21:52
De hogesnelheidslijn in Nederland maakt de hooggespannen verwachting niet waar. Allerminst zelfs. Zowel de Fyra (Amsterdam-Rotterdam) als de Thalys (Amsterdam-Parijs) heeft te kampen met veel uitval en vertragingen.
Ruim 20% van beide lijnen arriveert met meer dan een kwartier vertraging en ook de uitval van beide treinen is hoog, 5% van de Thalys en liefst 10% van de Fyra-diensten komt niet eens aan.
Vol zit de Fyra dan ook allerminst. Gemiddeld zitten deze treinen voor 15% vol; het gemiddeld in heel Nederland is ongeveer 30%. De Thalys van en naar Frankrijk haalt een gemiddelde bezetting van 54%. Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Verbaasd me eigenlijk helemaal niks. De keren dat ik met de Fyra ging had ik bijna elke keer een coupé voor mezelf. Volgens mij ligt het percentage ook nog wel lager dan 15%
Vooral stremmingen en buitendienststellingen zullen het percentage wel opgekrikt hebben, als Leiden plat ligt duiken er ineens wel 500 mensen in een Fyra, en als dat een paar ritten zo gaat, en er is ook nog een weekend geen Benelux over de oude lijn, dan kom je wel op een percentage van 15% denk ik. Als je dat niet meeneemt kom je denk ik op een percentage van 5%?
Ik heb wel eens in een dienst 12 Fyra's zien langsrijden die allen minder dan 10 mensen vervoerden.