Geen toeslag Fyra, NS bood zwijggeld

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Geen toeslag Fyra, NS bood zwijggeld

Bericht door iljitsch »

NS-abonnementhouders hoeven vanaf 1 april geen toeslag meer te betalen in de hogesnelheidstrein Fyra tussen Amsterdam en Rotterdam. NS heeft sinds september vorig jaar zijn vaste klanten ten onrechte toeslagen in rekening gebracht voor de Fyra. Een frequente reiziger die achter de onregelmatigheid kwam, kreeg zwijggeld aangeboden.
NRC

Ze hebben het hier over "abonnementhouders" maar later ook over "vaste klanten". Wel vaker worden kortingskaarthouders op één hoop gegooid met abonnementhouders (bijvoorbeeld bij inchecken met de chipkaart) dus ik vraag me af of dit ook gevolgen heeft voor kortingskaarthouders... Iemand enig idee?
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Geen toeslag Fyra, NS bood zwijggeld

Bericht door webguy »

Lekker slim weer van de NS, en heel erg stom dat ze dat in de doofpot willen stoppen, ook voor ROVER kwalijke zaak als ze er in mee zijn gegaan...
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Geen toeslag Fyra, NS bood zwijggeld

Bericht door reisthijs »

iljitsch schreef:Ze hebben het hier over "abonnementhouders" maar later ook over "vaste klanten". Wel vaker worden kortingskaarthouders op één hoop gegooid met abonnementhouders (bijvoorbeeld bij inchecken met de chipkaart) dus ik vraag me af of dit ook gevolgen heeft voor kortingskaarthouders... Iemand enig idee?
Het gaat hier in het bijzonder om de zin „Geldig in alle binnenlandse treinen die zijn vermeld in het spoorboekje, met uitzondering van de Thalys”. Die gaat alleen op voor de traject- en netabonnementen.

Overigens staat op de NS-site over de geldigheid van een jaarabonnement:
Alleen geldig op FYRA met toeslag (let op: vanaf medio 2010 is het mogelijk dat het abonnement in het geheel niet meer in de Fyra gebruikt kan worden).
Wat zouden ze daarmee bedoelen?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Geen toeslag Fyra, NS bood zwijggeld

Bericht door webguy »

Dat je een voltarief kaartje moet kopen dus niet alleen de toeslag maar een normaal Fyra kaartje...
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Geen toeslag Fyra, NS bood zwijggeld

Bericht door Daantje »

Net was anders op radio 538 gewoon in het nieuws te horen dat abonnementhouders geen toeslagkaartje meer hoeven kopen.

Ik heb een jaartrajectabonnement Rotterdam - Delft. Als ik nou nog een kaartje Delft - Amsterdam erbij koop, hoeft er dan geen toeslagkaartje bij?
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Geen toeslag Fyra, NS bood zwijggeld

Bericht door webguy »

Daantje schreef:Net was anders op radio 538 gewoon in het nieuws te horen dat abonnementhouders geen toeslagkaartje meer hoeven kopen.
Maar deze tekst staat dus op de website, en zal nog niet zijn aangepast. Wat je zegt klopt inderdaad: dat is nieuw...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Geen toeslag Fyra, NS bood zwijggeld

Bericht door Daniel »

Ik kreeg vandaag een brief van NS hierover: betreft een eenmalig gratis toeslagkaartje wat je kan aanvragen van 1 april tot 1 september. En in kleine lettertjes eronder nog iets over de voorwaarden van het abonnement waarbij aangegeven wordt dat bij verlenging van het abonnement de tekst over het alleen met toeslag geldig zijn in Fyra achterop de kaart komt.

Edit: deze brief...
Afbeelding
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Geen toeslag Fyra, NS bood zwijggeld

Bericht door Gekko123 »

Let op: met ingang van 1 april... Misschien een stomme 1 april-grap?
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Geen toeslag Fyra, NS bood zwijggeld

Bericht door mb90 »

Wat denk je zelf, dat er echt mensen bij NS zijn die zo'n brief als 1 april-grap sturen? 1 april is gewoon een normale datum voor de meeste mensen, er gaat een nieuw kwartaal in bijvoorbeeld enz...
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Geen toeslag Fyra, NS bood zwijggeld

Bericht door Daantje »

Hmm, ben benieuwd. Zal dan binnenkort misschien ook wel en brief krijgen.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Geen toeslag Fyra, NS bood zwijggeld

Bericht door Caspar »

In het journaal net een item over de Fyra en dat ie zo leeg is. Zal wel mooi aansluiten op het volgende bericht dat er ruimhartig wordt omgegaan met het toeslagbeleid voor vaste klanten.

Hier het bericht:
http://nos.nl/artikel/147403-snelle-tre ... -leeg.html

De NOS stelt ook dit:
Het percentage is extra beroerd wanneer je erbij bedenkt dat de dienstregeling van de Fyra nu heel ruim is opgezet waardoor een vertraagde trein niet snel voor vertragingen van andere treinen zorgt. Dit fenomeen doet zich op het normale net veel voor.
Daar ben ik het dan niet mee eens, Fyra heeft in ieder geval tussen Amsterdam centraal en Schiphol vrij veel moeite om de dienstregelingsnelheid te halen. De 130km/u tussen Sloterdijk en de Asra is bijna niet te halen op dat kleine stukje. Bovendien, als Fyra iets te laat uit Amsterdam centraal gaat vertrekken zit er meteen een hele bende aan andere treinen voor, zoals de t2100 die er 3 minuten later vertrekt, de t3900 die 6 minuten later vertrekt, en bij Sloterdijk haakt ook de t3300 er dan nog wel eens tussen die net achter de t2100 richting Schiphol gaat.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Geen toeslag Fyra, NS bood zwijggeld

Bericht door Daniel »

Overigens vertrok er vanmorgen nog 'n Fyra met +30 uit Rotterdam Centraal als gevolg van vertraagde aankomst van de kerende trein... toch niet zo'n ruime kering dan :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Geen toeslag Fyra, NS bood zwijggeld

Bericht door Vinny »

NS-abonnementhouders hoeven vanaf 1 april geen toeslag meer te betalen in de hogesnelheidstrein Fyra tussen Amsterdam en Rotterdam. NS heeft sinds september vorig jaar zijn vaste klanten ten onrechte toeslagen in rekening gebracht voor de Fyra. Een frequente reiziger die achter de onregelmatigheid kwam, kreeg zwijggeld aangeboden.
Dit is riooljournalistiek van de bovenste plank, wat ik eerder in de Telegraaf verwacht. Voor de Fyra geldt namelijk een speciaal (toeslag)abonnement; hetgeen inmiddels verkrijgbaar is bij de relevante verkooppunten.
Wat denk je zelf, dat er echt mensen bij NS zijn die zo'n brief als 1 april-grap sturen? 1 april is gewoon een normale datum voor de meeste mensen, er gaat een nieuw kwartaal in bijvoorbeeld enz...
Er is een verschil tussen een brief en een persbericht hé. Hier zie je weer het aloude fluisterspelletje in werking.
- NS schrijft brief
- Reiziger is verbolgen en belt journaal.
- NOS doet onderzoek: hé de Fyra is leeg
- Krant leest NOS-onderzoek en maakt er een geheel eigen geheel aan feiten van
:X
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Geen toeslag Fyra, NS bood zwijggeld

Bericht door Daniel »

En jouw volgorde van gebeurtenissen klopt dus niet...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Geen toeslag Fyra, NS bood zwijggeld

Bericht door Vinny »

Ik ben ook geen persbureau he ;)
Ik weet niet hoe het gegaan is. Ik hoorde overigens een vergelijkbaar item gisteren op het SkyRadio nieuws, waarin ook werd aangekondigd dat abbonementhouders gratis mochten reizen in de zomer. Ik liet me echter te veel afleiden door het vrouwelijk schoon tegenover mij om het bericht goed te verstaan. Ik dacht: ik lees het morgen wel op het forum, want dit zal ongetwijfeld niet ongemerkt voorbij gaan :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Geen toeslag Fyra, NS bood zwijggeld

Bericht door iljitsch »

Beluisterde vanochtend een fragment van radio 1 over de fyra en dat was weer journalistiek van de onderste plank. (Geen wonder dat de kranten failliet gaan, maar de publieke omroep hoeft natuurlijk z'n eigen broek niet op te houden dus die kletsen helemaal maar wat raak als het zo uitkomt.)

Ze hadden een "vervoersexpert" die doorzeurde over het "oude" materieel en dat wel 20 !!! procent van de treinen te laat was. Vandaar dat geen hond 'm nam.

Dit slaat natuurlijk als een tang op een varken. Van de normale treinen is ook 15% vertraagd, dus met de gewone trein ipv de fyra reizen scheelt als je dagelijks reist maar 1 keer in de 2 weken een vertraging. Maar ondertussen scheelt het wel die 8 x per week zonder vertraging 20 minuten reistijd. En het mag dan geen superblits nieuw materieel zijn, het is zeker niet slechter dan wat er op de oude route rijdt en natuurlijk gegarandeerd een zitplaats.

De enige redenen om de fyra niet te nemen is die idioot hoge toeslag en de lage frequentie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Geen toeslag Fyra, NS bood zwijggeld

Bericht door Geert »

Vinny schreef:Ik ben ook geen persbureau he ;)
Ik weet niet hoe het gegaan is. Ik hoorde overigens een vergelijkbaar item gisteren op het SkyRadio nieuws, waarin ook werd aangekondigd dat abbonementhouders gratis mochten reizen in de zomer. Ik liet me echter te veel afleiden door het vrouwelijk schoon tegenover mij om het bericht goed te verstaan. Ik dacht: ik lees het morgen wel op het forum, want dit zal ongetwijfeld niet ongemerkt voorbij gaan :lol:
Wel de NOS en Telegraaf beschuldigen van riooljournalistiek, maar ondertussen weet je zelf ook niet hoe het gegaan is en speculeer je er maar op los? :neg:
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Geen toeslag Fyra, NS bood zwijggeld

Bericht door Caspar »

Er is wel een wezenlijk verschil: bij de reguliere treinen is het overgrote deel van de vertragingen tussen de 3 en 5 minuten en bij Fyra ligt dat rond 21 minuten. Zulke vertragingen komen bij reguliere treinen amper 1% voor
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Geen toeslag Fyra, NS bood zwijggeld

Bericht door Vinny »

Geert schreef:
Vinny schreef:Ik ben ook geen persbureau he ;)
Ik weet niet hoe het gegaan is. Ik hoorde overigens een vergelijkbaar item gisteren op het SkyRadio nieuws, waarin ook werd aangekondigd dat abbonementhouders gratis mochten reizen in de zomer. Ik liet me echter te veel afleiden door het vrouwelijk schoon tegenover mij om het bericht goed te verstaan. Ik dacht: ik lees het morgen wel op het forum, want dit zal ongetwijfeld niet ongemerkt voorbij gaan :lol:
Wel de NOS en Telegraaf beschuldigen van riooljournalistiek, maar ondertussen weet je zelf ook niet hoe het gegaan is en speculeer je er maar op los? :neg:
Ik beschuldig niemand van corruptie, het aannemen van steekpenningen of andere maffiose praktijken zoals het betalen van zwijggeld. Ik reconstrueer alleen de feiten zoals ik die aannemelijk acht, waarbij ik niemand onder de gordel probeer te treffen. De klassificatie die ik aan het NRC artikel meegeef betreft dan ook de valse beschuldiging van de NS van dit soort praktijken... :idea:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Geen toeslag Fyra, NS bood zwijggeld

Bericht door Daan »

Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Geen toeslag Fyra, NS bood zwijggeld

Bericht door Ronald »

iljitsch schreef:Maar ondertussen scheelt het wel die 8 x per week zonder vertraging 20 minuten reistijd.
Reistijdwinst die weer grotendeels in rook opgaat als je verder dan Rotterdam naar het zuiden (of omgekeert) reist.
iljitsch schreef:De enige redenen om de fyra niet te nemen is die idioot hoge toeslag en de lage frequentie.
De frequentie zal wel omhoog gaan neem ik aan, maar het hele principe van deze HSL is vrij kansloos. Hij wordt nooit populair als hij niet in het doorgaande binnenlandse net wordt opgenomen (maar daar zijn al veel meer discussies over geweest, het is nou eenmaal een politieke keus geweest om de HSL "los" aan te besteden en daardoor relatief weinig reizigers voor veel geld te vervoeren. Alleen een beetje jammer van die vele miljarden belastinggeld :? ).
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

HSL laat fors te wensen over

Bericht door Daniel »

HSL laat fors te wensen over
Geplaatst op: woensdag 31 maart 2010 21:51
Laatst bijgewerkt: woensdag 31 maart 2010 21:52


De hogesnelheidslijn in Nederland maakt de hooggespannen verwachting niet waar. Allerminst zelfs. Zowel de Fyra (Amsterdam-Rotterdam) als de Thalys (Amsterdam-Parijs) heeft te kampen met veel uitval en vertragingen.
Ruim 20% van beide lijnen arriveert met meer dan een kwartier vertraging en ook de uitval van beide treinen is hoog, 5% van de Thalys en liefst 10% van de Fyra-diensten komt niet eens aan.
Vol zit de Fyra dan ook allerminst. Gemiddeld zitten deze treinen voor 15% vol; het gemiddeld in heel Nederland is ongeveer 30%. De Thalys van en naar Frankrijk haalt een gemiddelde bezetting van 54%.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
--Stefan--
Berichten: 1094
Lid geworden op: ma 12 okt 2009, 09:51
Locatie: Nijmegen

Re: Geen toeslag Fyra, NS bood zwijggeld

Bericht door --Stefan-- »

Verbaasd me eigenlijk helemaal niks. De keren dat ik met de Fyra ging had ik bijna elke keer een coupé voor mezelf. Volgens mij ligt het percentage ook nog wel lager dan 15% :P
3 0 7 9
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Geen toeslag Fyra, NS bood zwijggeld

Bericht door Daniel »

15% is het gemiddelde he, dus je hebt drukkere spitstreinen en rustiger treinen in de daluren :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Geen toeslag Fyra, NS bood zwijggeld

Bericht door Caspar »

Vooral stremmingen en buitendienststellingen zullen het percentage wel opgekrikt hebben, als Leiden plat ligt duiken er ineens wel 500 mensen in een Fyra, en als dat een paar ritten zo gaat, en er is ook nog een weekend geen Benelux over de oude lijn, dan kom je wel op een percentage van 15% denk ik. Als je dat niet meeneemt kom je denk ik op een percentage van 5%?
Ik heb wel eens in een dienst 12 Fyra's zien langsrijden die allen minder dan 10 mensen vervoerden. :roll:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 67 gasten