OV-chipkaart is opnieuw gekraakt

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

OV-chipkaart is opnieuw gekraakt

Bericht door Wubbo »

OV-chipkaart is opnieuw gekraakt
Geplaatst op: dinsdag 30 maart 2010 22:49
Laatst bijgewerkt: dinsdag 30 maart 2010 22:50


De ov-chipkaart is opnieuw gekraakt. Dat zegt Chris Vonk van Reizigersvereniging Rover. Een medewerker van Rover kwam erachter toen hij de ov-chipkaart insmeerde met cementlijm uit de bouwmarkt. Met deze film op de kaart kon hij bij meerdere metrostations de poortjes openen zonder dat geld werd afgeschreven.
Lees verder
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OV-chipkaart is opnieuw gekraakt

Bericht door webguy »

Hmm, als ik heb gezien wat de Veolia paaltjes doen, dan zou het theoretisch mogelijk zijn dat de chipkaart wel wordt gelezen maar dat het terugschrijven niet lukt. Paaltje controleert op een geldige kaart, haalt tegoed er af, maar kan het nieuwe bedrag dus niet terugschrijven.
Overigens vind ik in de praktijk dat de lezers veel te gevoelig zijn voor andere RFID-kaarten. Ze beginnen al snel met piepen, en de use-case rondom meerdere kaarten in je portomenee is buitegewoon slecht omdat het volstrekt onduidelijk is wat er nou is gebeurd met je OVC.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: OV-chipkaart is opnieuw gekraakt

Bericht door iljitsch »

Hm, met naast de OVC een RFID-kaart van een hotel in m'n portemonnee geen problemen gehad bij de HTM. Zal het de volgende keer dat ik in NL ben nog eens met de drie andere RFID-kaarten die ik heb proberen. (4 van die dingen, best veel!)
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OV-chipkaart is opnieuw gekraakt

Bericht door webguy »

Oh, er stoort genoeg op. Voor mij vooral een bibliotheekpasje uit Arnhem, maar de chip in de Europeese ID kan ook storen. Overigens is dat laatste bedenk ik me nu nogal fraudegevoelig. Sowieso is de chip in je paspoort af te lezen, iig een uniek ID, maar als iemand een lezer achter op een OVC paal stopt kan je nogal wat van iemand te weten komen door informatie te linken...
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: OV-chipkaart is opnieuw gekraakt

Bericht door Joshua »

Als ik mijn portomenee voor de lezer van de NS hou slaat de lezer meteen op hol. Ik moet bij hun dan ook echt met chipkaart er uit halen. Bij andere vervoerders nog geen problemen gehad.

Verder weet ik niet hoe de techniek precies is, maar als je zo gemakkelijk de kaart kan kraken vind ik wel erg slecht
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: OV-chipkaart is opnieuw gekraakt

Bericht door Stefan »

Gelukkig is het ook niet al te moeilijk om de strippenkaart te 'kraken'..
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

1 april grap ??

Bericht door robert55 »

Als je op de site van rover kijkt, zie je nogal wat reacties van mensen die denken dat dit een [slechte] 1 april grap is.
http://www.rover.nl/nieuws/berichten/be ... ber100330a

Ik zag het bericht waarnaar gelinkt wordt eerder ook op de sites van een paar kranten en daar is het weg.
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: OV-chipkaart is opnieuw gekraakt

Bericht door robert55 »

Stefan schreef:Gelukkig is het ook niet al te moeilijk om de strippenkaart te 'kraken'..
Een klassieke was om wat lijm over een strip te smeren, kon je het stempel wegvegen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OV-chipkaart is opnieuw gekraakt

Bericht door Suus »

Het klinkt nogal ongeloofwaardig eigenlijk.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: OV-chipkaart is opnieuw gekraakt

Bericht door iljitsch »

Als het een 1-aprilgrap is dan is wat mij betreft ROVER als serieuze partij afgeschreven. 1 april is 1 april en geen 29 maart. Bovendien is er niks grappigs aan.

Overigens vind ik het verhaal van die cementlijm moeilijk te geloven, dit zou berusten op het idee dat het lezen wel lukt maar het schrijven niet. Zou kunnen als er een stuk meer energie nodig is om te schrijven dan te lezen, wat ik betwijfel, maar je zou toch denken dat zo'n kaart hiertegen beveiligd is.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OV-chipkaart is opnieuw gekraakt

Bericht door Vinny »

Dit is volgens mij ook geen kraken van de kaart. Het lijkt me wel een fraude-gevalletje, vergelijkbaar met het met kaarsvet insmeren van strippenkaarten. Of het technisch mogelijk is, laat ik over aan de techneuten hier op het forum. Ik voel me zelf niet zo geroepen om mijn OV-chipkaart te gaan insmeren met cementlijm. :wink:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: OV-chipkaart is opnieuw gekraakt

Bericht door marvinkok »

Volgens http://www.ov-chipkaart.nl/nieuws/laats ... eaprilgrap is het een slechte 1 april grap van Rover...
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: OV-chipkaart is opnieuw gekraakt

Bericht door M57 »

Of de grap goed of slecht was, is niet objectief vast te stellen. Ik kan er bijvoorbeeld wel om lachen.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OV-chipkaart is opnieuw gekraakt

Bericht door webguy »

Trans Link Systems schreef: Probeer dit zelf niet uit. Als u cementlijm op de OV-chipkaart smeert, dan gaat uw kaart kapot. Dit betekent dat u een nieuwe kaart moet kopen.
Daar kan ik wel om lachen :) Maar idd, ik vermoede ook dat t een april grap was, maar ja, moet je ook beetje op inspelen ;)
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: OV-chipkaart is opnieuw gekraakt

Bericht door Joshua »

Naar mijn idee moeten organisaties als Rover de 1 april grappen achter wegen laten en gewoon bezig zijn met hun werk. Grapje naar je collega of vrienden is leuk, maar ga niet overdrijven met 1 april.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: OV-chipkaart is opnieuw gekraakt

Bericht door find_your_spot »

Toen ik het gistermiddag op Nu.nl voorbij zag komen vond ik het ook moeilijk te geloven.
Het deed mij een beetje denken aan het verhaal dat de hema geld van de kaart zou afschrijven.

Na ongeveer 20 min verdween het bericht van nu.nl en AT5, dus het was voor mij al direct duidelijk.


Overigens gebruiken verschillende OV bedrijven verschillende kaartlezers.

Bij GVB kun je bij alle CiCo's zonder probleem inchecken op alle metropoortjes als uitzondering. Dit geldt tevens als voor de RET.
Ook nog HTM, Connexxion en Qbuzz gebruiken dit grijze model CiCo van Thales.

Vervoerbedrijven met problemen met hun CiCo's zijn Arriva, Veolia, Syntus en NS. Vooral de gehate gele kaartlezers zijn zeer gevoelig voor andere chipkaarten en weigeren ook dienst.
For Your Railroad Adventures
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: OV-chipkaart is opnieuw gekraakt

Bericht door Joshua »

find_your_spot schreef: Vervoerbedrijven met problemen met hun CiCo's zijn Arriva, Veolia, Syntus en NS. Vooral de gehate gele kaartlezers zijn zeer gevoelig voor andere chipkaarten en weigeren ook dienst.
Die gele CICO's hebben zeker zo hun problemen. Ik snap ook niet zo goed waarom Arriva, Veolia en Syntus nou juist voor die gele modellen kiezen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OV-chipkaart is opnieuw gekraakt

Bericht door Daniel »

Waarschijnlijk omdat juist die modellen met hun boordcomputers overweg kunnen (Arriva en Veolia hebben daarvan in ieder geval hetzelfde type :wink: )
En problemen? Ze hebben eerder een gebruiksaanwijzing voor wat betreft het stil houden van de kaart voor de lezer. Zolang je dat doet kennen ze weinig problemen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: OV-chipkaart is opnieuw gekraakt

Bericht door find_your_spot »

Reiziger Ddrs schreef:Ze hebben eerder een gebruiksaanwijzing voor wat betreft het stil houden van de kaart voor de lezer. Zolang je dat doet kennen ze weinig problemen.
Mijn portemonnee kent wel 9 RFID chipkaarten en dat stoort gigantisch bij die gele CiCo's.
Zelfs bij die standaard THALES dingen is dat geen enkel probleem. Simpelweg door alle andere frequenties uit te schakelen.
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OV-chipkaart is opnieuw gekraakt

Bericht door Geert »

M57 schreef:Of de grap goed of slecht was, is niet objectief vast te stellen. Ik kan er bijvoorbeeld wel om lachen.
Het had wel leuker geweest als Rover zulke grappen op 1 april maakt, en niet twee dagen eerder.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OV-chipkaart is opnieuw gekraakt

Bericht door Wubbo »

AT5 benoemt het nu inderdaad ook als 1-aprilgrap.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten