Files? Die zijn niet het echte probleem

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Files? Die zijn niet het echte probleem

Bericht door Wubbo »

Files? Die zijn niet het echte probleem
Geplaatst op: woensdag 31 maart 2010 17:54
Laatst bijgewerkt: woensdag 31 maart 2010 17:58


Nu het CDA zijn steun voor de kilometerheffing heeft ingetrokken, wordt naarstig naar alternatieven gezocht. Het zou beter zijn om de impasse te benutten door eens verder te kijken dan de file lang is. Engeland en Vlaanderen zijn inspirerende voorbeelden. Daar zijn niet de files het hoofdonderwerp van mobiliteitsbeleid, men kijkt er veel breder.
Lees verder
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Files? Die zijn niet het echte probleem

Bericht door willy84 »

Als ze nou gewoon de kilometerbeprijzing invoeren middels de accijns dan is het helemaal simpel en zijn de benzinepompen een belastingkantoor. (wat ze nu ook al zijn).

Hoe meer je rijdt, hoe meer benzine, hoe meer belasting je daarop betaald.
Zuinige auto''s gebruiken minder en betalen dus ook minder belasting.
Je hoeft niet een heel systeem opbouwen.

Geef het kwartje van Kok terug. Schaf de wegenbelasting en BPM af en vereken dat in de accijns. Dan blijft de prijs per soldo gelijk.
immer kwaliteits posts
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Files? Die zijn niet het echte probleem

Bericht door Karl »

Maar dan betalen gebruikers in de grensstreek (die groter wordt naarmate het prijsverschil stijgt) dus geen belasting? Voor de infra-gelden ben je dan afhankelijk van de 'vervuilers' (meer geld), terwijl je die juist wil 'uitroeien'...
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Files? Die zijn niet het echte probleem

Bericht door Suus »

Het is een leugen dat het Kwartje van Kok nooit is teruggegeven, de jaren erna is de accijns op brandstoffen niet gestegen waardoor de stijging die normaal in een paar jaar plaatsvind in een klap is gebeurd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Files? Die zijn niet het echte probleem

Bericht door willy84 »

Is dat zo? Dat heb ik nog nooit gehoord. Heb je daarvan een bron? Sowieso vind ik het een vreemde beredenatie. Omdat de belastingen niet zijn verhoogd heb je iets teruggekregen. Als je wel meer bent gaan verdienen maar niet meer bent gaan betalen aan belasting op benzine dan klopt dat in zovere dat andere belastingen niet méér moeten zijn verhoogd dan ze anders zouden zijn verhoogd. Sowieso is het verhogen van belastingen geen wetmatigheid. Alhoewel het daar vaak wel op lijkt..
immer kwaliteits posts
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Files? Die zijn niet het echte probleem

Bericht door iljitsch »

Als je de BTW verhoogt (19% op de prijs) dan is dat wat anders dan wanneer je de benzineaccijns verhoogt (x cent bovenop de prijs).

Ik vind overigens het afschaffen van de aankoop- en wegenbeslasting een zeer slecht idee, dat betekent alleen maar nog meer blik op straat, als mensen eenmaal een auto hebben gaan ze er natuurlijk ook in rijden. Bovendien geeft parkeren op veel plaatsen net zo veel overlast als rijden.

De overheid heeft zelf al deze ellende over zich afgeroepen door slaapsteden te bouwen, waardoor je nu dus files, milieuvervuiling, schadelijke stoffen in de lucht, geluidsoverlast, ruimtebeslag hebt als direct gevolg van al die auto's, er veel geld bij onrendabel OV moet en de steden en randgemeenten zeer eenzijdige samenstellingen hebben (hoge + lage inkomens in de steden, midden in de randgemeenten) met alle sociale ellende van dien.

Als straks de benzine 10 euro per liter kost komt het vanzelf wel weer goed. Natuurlijk wordt dit ook een enorme crisis voor het openbaar vervoer, tenzij we in elke provincie een kerncentrale neerzetten en met levensgevaarlijke kweekreactoren gaan werken want er is ook maar een beperkte hoeveelheid uranium.

Hoeveel trekt een trein eigenlijk? 600 ampere bij 1500 volt, bijna een megawatt? Dan kan je op een mooie zonnige dag een trein laten rijden op 100 bij 100 meter aan zonnepanelen...
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Files? Die zijn niet het echte probleem

Bericht door playertwo »

Bee schreef:Het is een leugen dat het Kwartje van Kok nooit is teruggegeven, de jaren erna is de accijns op brandstoffen niet gestegen waardoor de stijging die normaal in een paar jaar plaatsvind in een klap is gebeurd.
En waarom tank je in België en Duitsland dan ± 25 cent (in guldens) per liter goedkoper dan in Nederland?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Files? Die zijn niet het echte probleem

Bericht door Suus »

Omdat die een ander stelsel van accijnzen hebben?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 51 gasten