Geen toeslag Fyra, NS bood zwijggeld

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Geen toeslag Fyra, NS bood zwijggeld

Bericht door Vinny »

Tijdens de 2-euro introductie was de bezetting 19%, met de 7,5 euro toeslag 15%. Het verschil in toeslag leidt maar tot 4% bezettingsgraadverlies. Het is dus kennelijk het feit dát er toeslag wordt geheven, reizigers afschrikt; niet belangrijk is hóeveel die toeslag is.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Geen toeslag Fyra, NS bood zwijggeld

Bericht door Caspar »

Maar hoeveel van die 15% betaalt een toeslag, misschien 5%? Zoals ik in mijn vorige post aangaf, lijkt mij dat het merendeel van de reizigers in de Fyra zit als ie toeslag-vrij rijdt tijdens een buitendienststelling of stremming. Is daar al eens onderzoek naar gedaan 8-)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Geen toeslag Fyra, NS bood zwijggeld

Bericht door Vinny »

Al die mensen reizen toeslagloos met het personeelsabonnement van de spoorwegen :twisted: :mrgreen: (A)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Geen toeslag Fyra, NS bood zwijggeld

Bericht door iljitsch »

Vinny schreef:Tijdens de 2-euro introductie was de bezetting 19%, met de 7,5 euro toeslag 15%. Het verschil in toeslag leidt maar tot 4% bezettingsgraadverlies.
Dat kan je zo niet stellen, het duurt een tijd voordat mensen iets nieuws "ontdekt" hebben. Dus zonder de eerste nieuwsgierigheid van mensen zoals wij en zonder verschil in toeslag zou je een langzaam opgaande lijn hebben moeten zien, totdat je een bepaald stabiel niveau bereikt.

Helemaal idioot is het feit dat je ook toeslag betaalt voor het stuk Amsterdam - Schiphol, waar-ie met normale snelheid over normaal spoor rijdt.

Maar je hebt wel gelijk dat puur en alleen het ongemak van een toeslagkaartje moeten kopen (zeker als je met de chipkaart reist) ook niet helpt.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Geen toeslag Fyra, NS bood zwijggeld

Bericht door Vinny »

het duurt een tijd voordat mensen iets nieuws "ontdekt" hebben.
Best mogelijk, maar ook het aantal forensen dat tussen de zeer beperkte stations reist waar de Fyra meerwaarde voor biedt, is echt overschat. De HSL is ook aangelegd om Amsterdam en Rotterdam beter met elkaar te verbinden; zodat het mogelijk wordt om in de ene stad te wonen en in de andere te werken. Dat kost veel meer tijd dan een half jaartje: Rennes en Lille zijn pas na een aantal jaren tot het "Dagelijks Stedelijk Systeem" van Parijs gaan behoren.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Geen toeslag Fyra, NS bood zwijggeld

Bericht door iljitsch »

Vinny schreef:De HSL is ook aangelegd om Amsterdam en Rotterdam beter met elkaar te verbinden; zodat het mogelijk wordt om in de ene stad te wonen en in de andere te werken.
Wanneer leren ze die nonsens nu eens af? Als mensen zonodig in Amsterdam moeten werken, bouw daar dan wat huizen!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Geen toeslag Fyra, NS bood zwijggeld

Bericht door Vinny »

LOL ik heb het een jaar lang andersom gedaan. Wat keek ik uit naar de indienststelling van de Fyra: maar ver voordat die reed kreeg ik een baan in Amsterdam zelf. Nu werk ik overigens in Amersfoort... :|
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Geen toeslag Fyra, NS bood zwijggeld

Bericht door Wubbo »

Vinny schreef:Tijdens de 2-euro introductie was de bezetting 19%, met de 7,5 euro toeslag 15%. Het verschil in toeslag leidt maar tot 4% bezettingsgraadverlies. Het is dus kennelijk het feit dát er toeslag wordt geheven, reizigers afschrikt; niet belangrijk is hóeveel die toeslag is.
4% op deze kleine getallen is een kwart van de mensen die dus wegloopt door de hogere toeslag. Er even van uit gaand dat het percentage 'een-keertje-proberen' reizigers uit de eerste periode gelijk is aan het 'een-keertje-proberen-want-er-is-een-stremming' percentage van daarna.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Geen toeslag Fyra, NS bood zwijggeld

Bericht door find_your_spot »

Ik denk dat er een hele grote groep studenten heeeel graag met Fyra zouden willen reizen.
Maar simpelweg keihard buitenspel worden gezet... :neg:
For Your Railroad Adventures
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Geen toeslag Fyra, NS bood zwijggeld

Bericht door Chauf21 »

Vinny schreef:
het duurt een tijd voordat mensen iets nieuws "ontdekt" hebben.
Best mogelijk, maar ook het aantal forensen dat tussen de zeer beperkte stations reist waar de Fyra meerwaarde voor biedt, is echt overschat...
Overschat? In de goedkope toeslagperiode moesten er in de spits mensen staan in dat ding :idea:
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Geen toeslag Fyra, NS bood zwijggeld

Bericht door willy84 »

Mooi! Dan moet er gewoon 2x per uur gereden gaan worden tegen 2 euro toeslag. Dat is tenminste een leuk tarief. Zo kunnen mensen ook op een redelijk aantrekkelijke manier profiteren van al die belastingcenten.

Het is toch te belachelijk voor woorden dat er bijna 5 miljard aan zo'n lijn wordt besteed en dat er vervolgens maar een handjevol mensen in de trein zitten terwijl duizenden mensen omrijden terwijl ze die lijn samen hebben betaald! Het is écht een van de grootste fouten om die lijn apart aan te besteden en de NS vrij te laten in wat ze voor belachelijk tarief vragne.

Ik vraag me ook af hoelang ze het kunnen volhouden om een lege trein te rijden. Je kan mij niet wijsmaken dat dat geld oplevert.
immer kwaliteits posts
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Geen toeslag Fyra, NS bood zwijggeld

Bericht door Geert »

Het oorspronkelijke idee van de aanbesteding van de HSL was juist dat de concessiewinner de kosten voor de spoorlijn terug zou betalen (uiteraard uitgesmeerd over een lange termijn). Beetje gek alleen dat dat wordt gedaan door een vervoerder die 100% staatseigendom is en de winst van andere bedrijfstakken gebruikt om de verliezen van de HSL-tak te compenseren...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Geen toeslag Fyra, NS bood zwijggeld

Bericht door Vinny »

Wubbo schreef:
Vinny schreef:Tijdens de 2-euro introductie was de bezetting 19%, met de 7,5 euro toeslag 15%. Het verschil in toeslag leidt maar tot 4% bezettingsgraadverlies. Het is dus kennelijk het feit dát er toeslag wordt geheven, reizigers afschrikt; niet belangrijk is hóeveel die toeslag is.
4% op deze kleine getallen is een kwart van de mensen die dus wegloopt door de hogere toeslag. Er even van uit gaand dat het percentage 'een-keertje-proberen' reizigers uit de eerste periode gelijk is aan het 'een-keertje-proberen-want-er-is-een-stremming' percentage van daarna.
Het gaat om ongeveer 1 treinreiziger per trein... :lol:

Nee, maar alle gekheid op een stokje: Met 2 euro toeslag en 19 treinrezigers verdien je als Hispeed 38 euro; met 7,5 euro toeslag en 15 treinreizigers verdien je 112,5 euro. De trein is dus veel rendabeler met de nieuwe tarieven... (tenminste, als ze gecorrigeerd hebben voor het feit dat de trein in bepaalde gevallen toeslagloos is aangeboden aan de reizigers bij werkzaamheden enzo).

Natuurlijk, is de Fyra de meest verspitste verbinding van Nederland: Forensen kunnen hun toeslag meestal optellen bij hun reiskosten, en dat wordt gecompenseerd door de werkgever/belastingdienst (reiskosten OV zijn aftrekbaar). Dagjesmensen en hoby'isten die overdag en s avonds gebruik zouden maken van de verbinding hebben de hoge toeslag er niet voor over.

Verder kan ik me wel aansluiten bij de opmerking dat de overheid nooit de kosten van de aanleg van de HSl in de gebruiksvergoeding had moeten stoppen; maar goed dat is nou eenmaal door de overheid destijds zelf bepaald. Goedkopere kaartjes worden dan ook onhaalbaar!
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Geen toeslag Fyra, NS bood zwijggeld

Bericht door playertwo »

willy84 schreef:Mooi! Dan moet er gewoon 2x per uur gereden gaan worden tegen 2 euro toeslag. Dat is tenminste een leuk tarief. Zo kunnen mensen ook op een redelijk aantrekkelijke manier profiteren van al die belastingcenten.
Of je hangt er 7 extra rijtuigen aan in de spits (kom je 14), en die 7 haal je er na de spits weer af. Met de belachelijk lange keertijden van die trein in zowel Rtd als Asd moet dat prima kunnen.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Geen toeslag Fyra, NS bood zwijggeld

Bericht door Caspar »

Als Hispeed de dienst met Fyra nu zou staken totdat er beter materieel is om bv een kwartierdienst aan te bieden, zou het verlies dan minder hard oplopen? Ik bedoel als ze nu met bijna lege treinen rijden, kost dat toch ook enorm veel geld aan onderhoud van de treinen en bv het cateringpersoneel?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Geen toeslag Fyra, NS bood zwijggeld

Bericht door Geert »

Vinny schreef:Nee, maar alle gekheid op een stokje: Met 2 euro toeslag en 19 treinrezigers verdien je als Hispeed 38 euro; met 7,5 euro toeslag en 15 treinreizigers verdien je 112,5 euro. De trein is dus veel rendabeler met de nieuwe tarieven...
Er is ook nog iets als prijselasticiteit: bij een lagere toeslag (prijs) neemt de vraag toe en zijn meer mensen te bereid te betalen voor een toeslag. Zo simpel is het sommetje dus niet, misschien is de winst wel hoger als men een lagere toeslag vraagt (door de hogere bezetting).
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Geen toeslag Fyra, NS bood zwijggeld

Bericht door Daniel »

Vinny schreef:Forensen kunnen hun toeslag meestal optellen bij hun reiskosten, en dat wordt gecompenseerd door de werkgever/belastingdienst (reiskosten OV zijn aftrekbaar).
Dat klopt niet helemaal zoals je het nu stelt... als je gebruik maakt van het OV voor woon-werkverkeer kun je een vast bedrag aftrekken van de belasting, dat hangt dus niet af van je daadwerkelijke reiskosten. Daarnaast moet je de reiskostenvergoeding die je van je werkgever krijgt hier weer van aftrekken.
Het is dan dus aantrekkelijker om de langzame trein te nemen van Rotterdam naar Amsterdam: de aftrekpost blijft gelijk maar je werkelijke kosten zijn dan lager :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Geen toeslag Fyra, NS bood zwijggeld

Bericht door playertwo »

Alleen moet je wel je reiskosten kunnen verantwoorden aan de fiscus, lees treinkaartje (+ toeslagkaartje) kunnen overleggen als ze daar om vragen bij controle. Heb je die niet zal die aftrekpost dus niet doorgaan.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Geen toeslag Fyra, NS bood zwijggeld

Bericht door Daniel »

Is het niet zo dat je zelfs een OV-verklaring nodig hebt? Die krijg je automatisch bij een jaarkaart, maar bij maandkaarten moet je 'm zelf aanvragen bij NS.
Er moest volgens mij namelijk een zekere mate van consequentheid in het woon-werkverkeer per OV zijn, je kunt het niet aftrekken als je toevallig 1x de trein naar het werk neemt.

(En het toeslagkaartje overleggen is niet nodig: het gaat erom dat je per trein gereisd hebt dus daar is het treinkaartje zelf voldoende voor. De aftrek is immers niet afhankelijk van je daadwerkelijke reiskosten)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Geen toeslag Fyra, NS bood zwijggeld

Bericht door robert55 »

iljitsch schreef:
Vinny schreef:De HSL is ook aangelegd om Amsterdam en Rotterdam beter met elkaar te verbinden; zodat het mogelijk wordt om in de ene stad te wonen en in de andere te werken.
Wanneer leren ze die nonsens nu eens af? Als mensen zonodig in Amsterdam moeten werken, bouw daar dan wat huizen!
Ik zou eerder zeggen dat ze in Rotterdam moeten werken. Als je de dagelijkse forensenstroom ziet die van Rtd naar Den Haag en Leiden gaat. Je kan natuurlijk overwegen huizen in die stad te bouwen (A)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Geen toeslag Fyra, NS bood zwijggeld

Bericht door Vinny »

Geert schreef:
Vinny schreef:Nee, maar alle gekheid op een stokje: Met 2 euro toeslag en 19 treinrezigers verdien je als Hispeed 38 euro; met 7,5 euro toeslag en 15 treinreizigers verdien je 112,5 euro. De trein is dus veel rendabeler met de nieuwe tarieven...
Er is ook nog iets als prijselasticiteit: bij een lagere toeslag (prijs) neemt de vraag toe en zijn meer mensen te bereid te betalen voor een toeslag. Zo simpel is het sommetje dus niet, misschien is de winst wel hoger als men een lagere toeslag vraagt (door de hogere bezetting).
Maar uit de cijfers die hier gepost worden (ik neem aan dat die correct zijn) blijkt die elasticiteit helemaal niet. Het feit dát er een toeslag wordt gevraagd lijkt vooral reizigers tegen te houden; de hoogte ervan minder (in ieder geval niet proportioneel). Dit blijkt overigens ook uit ander onderzoek: OV is niet erg prijselastisch, daarom leveren duurdere treinkaartjes bijna altijd meer op; en in het geval van de Fyra is de prijselasticiteit kennelijk nog veel minder: De kaartjes worden 3,5 keer zo duur, maar het aantal reizigers neemt maar met 25% af...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Geen toeslag Fyra, NS bood zwijggeld

Bericht door Chauf21 »

Gemiddelden zeggen ook niet alles, vinny.
Als er over de gehele dag een bezettingsgraad van 15% is en op andere momenten de bezetting hoger is, kan dat best betekenen dat sommige ritten (spits) een bezetting van 100% (of hoger) hebben. Nu heb je de situatie dat de Fyra ook in de spits maar voor 15% gevuld is (even aangenomen dat die cijfers kloppen), terwijl dat met lagere tarieven ook 100% had kunnen zijn. Dat zet jouw verhaal over prijselasticiteit wel in een ander daglicht :idea:
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Geen toeslag Fyra, NS bood zwijggeld

Bericht door Daantje »

Gisteren stond er in de metro zo'n interviewtje met iemand van NS over dit onderwerp (toesalg voor abonnementhouders in de Fyra) en daarin stond dat drie groepen mensen tussen 1 april en 1 september geen toeslag hoeven betalen. Het ging om mensen met een OV-jaarabonnement, NS-jaarabonnement en jaartrajectabonnementhouders die het traject Rotterdam-Amsterdam in hun traject hebben zitten. Ik begrijp hieruit dat je het hele traject Rotterdam-Amsterdam er tussen moet hebben zitten en dat Rotterdam-Delft niet voldoende is :? Heb ook nog geen brief gehad dus wacht nog ff af maar verwacht er maar niet teveel van.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Geen toeslag Fyra, NS bood zwijggeld

Bericht door Chauf21 »

Er staat letterlijk "het traject Amsterdam-Schiphol-Rotterdam (of een deel hiervan)" (NS), er staat niet expliciet dat het traject via de HSL moet lopen. Ik zou zeggen: vul je gegevens eens in en kijk of je in aanmerking komt: http://www.ns.nl/cs/Satellite/reizigers/gratis-met-fyra.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Geen toeslag Fyra, NS bood zwijggeld

Bericht door playertwo »

Reiziger Ddrs schreef:Is het niet zo dat je zelfs een OV-verklaring nodig hebt? Die krijg je automatisch bij een jaarkaart, maar bij maandkaarten moet je 'm zelf aanvragen bij NS.
Er moest volgens mij namelijk een zekere mate van consequentheid in het woon-werkverkeer per OV zijn, je kunt het niet aftrekken als je toevallig 1x de trein naar het werk neemt.
Die heb je sowieso nodig, samen met tenminste 40 reisdagen in het belastingjaar, minstens 1x per week, en minimaal 10km (enkele reis), en de reizen voor het woon-werkverkeer binnen 24 uur gemaakt tellen alleen mee. Daarnaast kan je aangifte controleert worden, en daarvoor moet je dus je vervoersbewijzen, eventuele VDU, etc. bewaren. Staat zelfs expliciet op de site van de fiscus.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 gasten