Sterabonnementen nu ook op OV-chipkaart in regio Waterland

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Sterabonnementen nu ook op OV-chipkaart in regio Waterland

Bericht door Daniel »

Sterabonnementen nu ook op OV-chipkaart in regio Waterland
Geplaatst op: woensdag 31 maart 2010 14:04
Laatst bijgewerkt: woensdag 31 maart 2010 14:04


Persbericht
Met ingang van juni 2009 kunnen reizigers van Arriva in de regio Waterland reizen op saldo met de OV-chipkaart. Onlangs zijn daar de producten OV-jaarabonnement, N-sterabonnement en het reizen met de Studenten OV-chipkaart aan toegevoegd. Met ingang van 1 april biedt Arriva haar reizigers nu ook de mogelijkheid om sterabonnementen te gebruiken op de OV-chipkaart.
Vrijwel alle sterabonnementen, zoals week- en maandabonnementen, zijn dus voortaan te gebruiken op de OV-chipkaart. Uitzondering vormt het abonnement dat NS uitgeeft in combinatie met haar trajectkaarten. Dit product kan bij Arriva nog niet met een OV-chipkaart gebruikt worden. Met de uitbreiding van het productassortiment met abonnementen, wordt de OV-chipkaart nog toegankelijker en gemakkelijker in het gebruik.

Aanschaf en opladen
Deze abonnementen zijn met ingang van 1 april ook te koop via 31 oplaad- en ophaalautomaten in Waterland en via de Arriva Store in Purmerend. Ze zijn verkrijgbaar als week- of maandvariant, en voor alle sterwaarden (1-6 en N-ster), voor zowel voltarief als reductietarief. Naast het opladen van een abonnement adviseert Arriva haar reizigers om ook saldo te laden op de persoonlijke OV-chipkaart, of te kiezen voor automatisch opladen. Dit in verband met het reizen buiten het abonnementsgebied, waarbij
automatisch op saldo gereisd wordt. Het reizen met een “papieren abonnement”, dat getoond wordt aan de chauffeur, blijft voorlopig ook nog geldig bij Arriva.

In-en uitchecken
Reizigers met een abonnement geladen op de OV-chipkaart moeten altijd in- en uitchecken, ook als zij overstappen. Net zoals reizigers die op saldo reizen dit al doen. Arriva gaat voorlopig nog wel coulant om met reizigers die vergeten uit te checken. Zij kunnen de teveel betaalde reiskosten via een claimformulier terugkrijgen.
Meer informatie over sterabonnementen op de OV-chipkaart en de verkrijgbaarheid hiervan is te vinden op arriva.nl.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Sterabonnementen nu ook op OV-chipkaart in regio Waterla

Bericht door Joshua »

Mooi om te lezen.
Maar toch vraag ik me dan wel af hoe het in zijn werk gaat als je bijvoorbeeld een 3 sterren abonement hebt staan op je OV-chipkaart maar 1 ster (zone) in een andere concessie ligt. Kun je daar dan nog gewoon een papieren kaartje voor krijgen?
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Sterabonnementen nu ook op OV-chipkaart in regio Waterla

Bericht door iljitsch »

En hoe zit het met reizen die gedeeltelijk op abonnement zijn en gedeeltelijk op saldo. En overstappen. Betaal je dan het basistarief alsnog of geldt het saldodeel als overstap dus geen basistarief?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Sterabonnementen nu ook op OV-chipkaart in regio Waterla

Bericht door Daniel »

Joshua schreef:Maar toch vraag ik me dan wel af hoe het in zijn werk gaat als je bijvoorbeeld een 3 sterren abonement hebt staan op je OV-chipkaart maar 1 ster (zone) in een andere concessie ligt. Kun je daar dan nog gewoon een papieren kaartje voor krijgen?
Als 't goed is wordt nog een zichtcoupon bij het abonnement verstrekt. Maar op zich maken concessiegrenzen niet uit: de kaartlezers herkennen gewoon dat je abonnement in de bewuste zone geldig is en in alle concessies rondom Waterland werden verchipte sterabonnementen al herkend.

Probleem bij Arriva (en Veolia) was dat er geen zonenummers in de software van de boordcomputer waren opgeslagen, wat nu dus in Waterland wel ingevoerd is. Daardoor kon de kaartlezer geen sterabonnementen controleren (maar werkten abonnementen die in alle zones geldig zijn wel herkend).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Oud forumgebruiker

Re: Sterabonnementen nu ook op OV-chipkaart in regio Waterla

Bericht door Oud forumgebruiker »

Die zichtcoupon moet ook wel, want als de betreffende persoon een sterabonnement heeft van een plaats in Waterland tot zone 5700 (Centrum) of 5711 (Noord) in Amsterdam, maar de persoon wilt naar 5714 (Zuid), moet men bij het GVB danwel Connexxion wel weten hoeveel strippen er bij gestempeld moeten worden ;).
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Sterabonnementen nu ook op OV-chipkaart in regio Waterla

Bericht door Suus »

Dat kan toch ook gewoon op de OV-Chipkaart.

Overigens is er ook een redelijk aandeel reizigers in Waterland die sterabonnementen hebben die geldig zijn tot zone 5725 Zuid-Oost.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Sterabonnementen nu ook op OV-chipkaart in regio Waterla

Bericht door Daantje »

iljitsch schreef:En hoe zit het met reizen die gedeeltelijk op abonnement zijn en gedeeltelijk op saldo. En overstappen. Betaal je dan het basistarief alsnog of geldt het saldodeel als overstap dus geen basistarief?
Je betaalt ook nog basistarief dan.

Ik vraag me wel af waarom de NS-supplementen dan weer niet herkend worden. Wat is daar anders aan?
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Sterabonnementen nu ook op OV-chipkaart in regio Waterla

Bericht door Chauf21 »

iljitsch schreef:En hoe zit het met reizen die gedeeltelijk op abonnement zijn en gedeeltelijk op saldo. En overstappen. Betaal je dan het basistarief alsnog of geldt het saldodeel als overstap dus geen basistarief?
Net zoals nu (basisstrip+zones): je betaalt dan eerst het basistarief en daarbovenop het kilometertarief.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Sterabonnementen nu ook op OV-chipkaart in regio Waterla

Bericht door iljitsch »

Daantje schreef:
iljitsch schreef:En hoe zit het met reizen die gedeeltelijk op abonnement zijn en gedeeltelijk op saldo. En overstappen. Betaal je dan het basistarief alsnog of geldt het saldodeel als overstap dus geen basistarief?
Je betaalt ook nog basistarief dan.
Dat is aardig waardeloos.

Ik snap sowieso de lol van die sterabonnementen niet. Ze zijn nauwelijks goedkoper dan gewoon per rit betalen.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Sterabonnementen nu ook op OV-chipkaart in regio Waterla

Bericht door Daantje »

Mwah, als je vier dagen per weer of meer reist wordt het toch al gauw aardig goedkoper hoor. Daarnaast speelt gemak natuurlijk een hele grote rol. Ik ben toch blij dat ik niet elke dag een kaartje hoef te kopen of in de gaten hoef te houden of mijn strippenkaart nog niet vol is.

En waardeloos, tsja, nu betaal je ook basisstrip + de zones waar je doorheen reist dus je gaat er niet op vooruit maar ook niet op achteruit.
Oud forumgebruiker

Re: Sterabonnementen nu ook op OV-chipkaart in regio Waterla

Bericht door Oud forumgebruiker »

En in sommige gebieden kan het nog goedkoper. Een GVB-abonnement is bijvoorbeeld goedkoper dan een 3-sterrenabonnement (vanuit 5700) en je kunt in al deze zones komen met het GVB-vervoer. Dit is goedkoper dan een 3-sterrenabonnement. Tsja, je neemt wel op de koop toe dat je geen gebruik kunt maken van Connexxion en Arriva, maar dat is relatief een klein deel van het vervoer in de 13 zones.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Sterabonnementen nu ook op OV-chipkaart in regio Waterla

Bericht door Wubbo »

iljitsch schreef:Ik snap sowieso de lol van die sterabonnementen niet. Ze zijn nauwelijks goedkoper dan gewoon per rit betalen.
Mwoah. Als ik van hier naar Zeist ga is dat 3 zones = 4 strippen per enkele reis. De 45-strippenkaart is 22,50, dus ik betaal 50 cent per strip. Per enkele reis betaal ik dus 2 Euro.
Die 3 zones kan ik ook bereizen met een 2-sterabonnement. Dat kost 45 Euro voor een maand. Dat betekent dus dat ik na 45/2=22,5 rit de kaart er al uit heb. Er van uitgaande dat je op een dag normaal een retourtje doet hoef je maar 11 dagen per maand te reizen om het er al uit te hebben. Dat vind ik toch niet 'nauwelijks goedkoper'.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Sterabonnementen nu ook op OV-chipkaart in regio Waterla

Bericht door Suus »

En neem je een jaarabonnement, dan krijg je een maand "gratis" (jaar is 11x prijs maand). Kan aardig oplopen!
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Sterabonnementen nu ook op OV-chipkaart in regio Waterla

Bericht door Daniel »

Is dat veranderd dan? Je betaalde toch altijd 10x een maandkaart voor een jaarkaart?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Sterabonnementen nu ook op OV-chipkaart in regio Waterla

Bericht door Suus »

Kan ook, 10 of 11, het ligt naast elkaar.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Sterabonnementen nu ook op OV-chipkaart in regio Waterla

Bericht door Meltrain »

Jaarabonnement is inderdaad 10x een maandabonnement, waarbij bij tussentijds opeggen de 'gratis' maanden dus uiteraard vervallen. Een jaarabonnement na meer dan 10 maanden opzeggen is dus complete onzin, omdat je dan je gratis maanden weggooit.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Sterabonnementen nu ook op OV-chipkaart in regio Waterla

Bericht door Joshua »

Hoe zit het eigenlijk met mensen die een maand abonement bij de NS hebben en er een ster abonement bij nemen. Want die krijg je nog enkel op papier. Maar stel je hebt een ster van de zone van Amsterdam centrum en je wilt met de metro. Kun je dan bij de GVB daar dan als nog gratis op je OV-chip je maand abo laten zetten?

En ik heb ook gehoort dat jaar abonement met sterren nog niet herkent kunnen worden door andere vervoerders.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Sterabonnementen nu ook op OV-chipkaart in regio Waterla

Bericht door Daniel »

Software die Arriva en Veolia gebruiken zijn geen zonenummers in ingevoerd, vandaar dat ze geen sterabonnementen kunnen herkennen. Arriva heeft ze nu dus in Waterland wel ingevoerd.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Sterabonnementen nu ook op OV-chipkaart in regio Waterla

Bericht door Chauf21 »

Joshua schreef:Hoe zit het eigenlijk met mensen die een maand abonement bij de NS hebben en er een ster abonement bij nemen. Want die krijg je nog enkel op papier. Maar stel je hebt een ster van de zone van Amsterdam centrum en je wilt met de metro. Kun je dan bij de GVB daar dan als nog gratis op je OV-chip je maand abo laten zetten?
Vanaf 15 maart geeft het GVB alleen nog maar sterabonnementen op de OV-chipkaart uit (eventueel met zichtcoupon). Bij andere verkooppunten kan je nog wel een papieren sterabonnement kopen. In dat geval kan je een 'metrosleutel' bij het GVB krijgen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Sterabonnementen nu ook op OV-chipkaart in regio Waterla

Bericht door Meltrain »

Reiziger Ddrs schreef:Software die Arriva en Veolia gebruiken zijn geen zonenummers in ingevoerd, vandaar dat ze geen sterabonnementen kunnen herkennen. Arriva heeft ze nu dus in Waterland wel ingevoerd.
Het zou dus handig zijn als Arriva die software ook gelijk in alle andere regio's invoert.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Sterabonnementen nu ook op OV-chipkaart in regio Waterla

Bericht door Daniel »

Ehm, wat moeten ze in die andere regio's met Waterlandse zonenummers :P 'tis niet simpelweg één update naar een nieuwe softwareversie, wellicht hebben ze in de andere regio's zelfs al de juiste versie maar zijn de zones nog niet ingevoerd.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Oud forumgebruiker

Re: Sterabonnementen nu ook op OV-chipkaart in regio Waterla

Bericht door Oud forumgebruiker »

Chauf21 schreef:
Joshua schreef:Hoe zit het eigenlijk met mensen die een maand abonement bij de NS hebben en er een ster abonement bij nemen. Want die krijg je nog enkel op papier. Maar stel je hebt een ster van de zone van Amsterdam centrum en je wilt met de metro. Kun je dan bij de GVB daar dan als nog gratis op je OV-chip je maand abo laten zetten?
Vanaf 15 maart geeft het GVB alleen nog maar sterabonnementen op de OV-chipkaart uit (eventueel met zichtcoupon). Bij andere verkooppunten kan je nog wel een papieren sterabonnement kopen. In dat geval kan je een 'metrosleutel' bij het GVB krijgen.
Klopt, dat is dus een papieren wegwerpkaartje, waarmee je enkel de poortjes kunt openen bij de metro. Dit is géén geldig vervoersbewijs, want dat is enkel je abonnement ;).
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Sterabonnementen nu ook op OV-chipkaart in regio Waterla

Bericht door webguy »

Reiziger Ddrs schreef:Ehm, wat moeten ze in die andere regio's met Waterlandse zonenummers :P 'tis niet simpelweg één update naar een nieuwe softwareversie, wellicht hebben ze in de andere regio's zelfs al de juiste versie maar zijn de zones nog niet ingevoerd.
Wil niet vervelend doen maar dat is een kwestie dus van een data typiste een weekje aan het werk zetten om voor alle haltes info aan te passen in een database. Een lijst met haltes en welke zonenummer ze in staan hebben ze vast ergens. Dat het dan nog veel werk is om de Albatros aan te passen is een tweede probleem, maar dat is een verhaal apart. Hoe moeilijk kan het zijn om de Albatros te updaten in de garage op basis van Wifi, op onderweg over de GPRS. Downloaden en download toepassen zijn twee dingen. Het is allemaal windows software dus onmogelijk kan het niet zijn...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Sterabonnementen nu ook op OV-chipkaart in regio Waterla

Bericht door Daniel »

Downloaden via wifi in de garage is voor Arriva nog erg moeilijk hoor... het heeft ze in 2007 enkele maanden gekost voor ze erachter waren waarom de Albatros in de Irisbusjes in Dordrecht niet goed werkte. Die bleken tientallen updates gemist te hebben omdat ze buiten op het garageterrein geparkeerd werden en hun vaste plekje was dus buiten het bereik van de hotspot :mrgreen:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Sterabonnementen nu ook op OV-chipkaart in regio Waterla

Bericht door Geert »

Tja, maar zo'n grote moeite zou het toch niet moeten zijn. Die nummers zullen toch een keer ingevoerd moeten worden, Arriva schuift het probleem zo alleen maar voor zich uit...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 93 gasten