Inchecken studenten ov-chipkaart in lijn 11 en 12 Utrecht

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Inchecken studenten ov-chipkaart in lijn 11 en 12 Utrech

Bericht door BR628 »

Volgens mij ging de discussie zo ondertussen meer in het algemeen over het wel of niet moeten in/uitchecken bij open instapregime en/of de vrij reizen ovstudentenkaart.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Inchecken studenten ov-chipkaart in lijn 11 en 12 Utrech

Bericht door willy84 »

Ik meen hier wat maanden terug op Nu.nl een berichtje over te hebben gelezen. Het schijnt dus verplicht te zijn maar hoe ze dat juridisch onderbouwen is mij een vraag.

Bij NS hoef je nu niet in te checken maar als straks de poortjes dichtgaan dan kan dat op die trajecten niet overeind blijven.

Ik ben wel benieuwd wie die gegevens bekijkt. Zien ze ineens iemand van dit forum die per bus met 20 overstappen van Groningen naar Maastricht gaat :mrgreen: . Lolz
immer kwaliteits posts
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13544
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Inchecken studenten ov-chipkaart in lijn 11 en 12 Utrech

Bericht door Wubbo »

BR628 schreef:Volgens mij ging de discussie zo ondertussen meer in het algemeen over het wel of niet moeten in/uitchecken bij open instapregime en/of de vrij reizen ovstudentenkaart.
Klopt. Maar open instapregime is in het algemeen bij erg drukke buslijnen (anders heeft open instap vooral een toenemend aantal zwartrijders tot gevolg, leert ons Almere), en juist daar weten we nu al dat het erg druk is en dat er dus eigenlijk meer capaciteit aangeboden zou moeten worden. Daar hebben we geen in- en uitchecken voor nodig (die het in- en uitstapproces ook nog eens vertragen).
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Inchecken studenten ov-chipkaart in lijn 11 en 12 Utrech

Bericht door Geert »

BR628 schreef:Een vervoerder wil heel graag weten wat de bezetting per rit is. Moet er bijvoorbeeld versterkt worden, kan de rit met kleiner materieel gereden worden of zelfs geschrapt worden omdat er niemand in zit.

Daarnaast is het in een vervolg stadium ook wel handig om te weten wat voor reizen men maakt om hierop je vervoerplan te baseren. Stel bijvoorbeeld dat veel reizigers een vaste reis maken, waarbij er altijd overgestapt moet worden. Met de reisgegevens van de chipkaart kan een vervoerder hiermee bijvoorbeeld een nieuwe rechtstreekse lijn introduceren of de bestaande lijnvoering veranderen.
Dit alles is nog geen juridische onderbouwing van het verplichte in- en uitchecken. Je bent bijvoorbeeld ook niet verplicht om mee te werken aan de reizigerstellingen van NS, die worden uitgevoerd voor dezelfde doeleinden als hierboven.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Inchecken studenten ov-chipkaart in lijn 11 en 12 Utrech

Bericht door Vinny »

Wubbo schreef:Net alsof je juist op lijn 11 en 12 in Utrecht reizigers wil tellen :?
Juist die lijnen, want die moesten fors worden uitgebreid toen de OV-studentenkaart werd ingevoerd. Hier zitten de verborgen exploitatiekosten van dit ding dus in; en de rekening kan nu bij het ministerie van onderwijs gelegd worden :!:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13544
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Inchecken studenten ov-chipkaart in lijn 11 en 12 Utrech

Bericht door Wubbo »

Dat kan ik ook wel zonder tellen.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Inchecken studenten ov-chipkaart in lijn 11 en 12 Utrech

Bericht door Chauf21 »

Geert schreef:Dit alles is nog geen juridische onderbouwing van het verplichte in- en uitchecken. Je bent bijvoorbeeld ook niet verplicht om mee te werken aan de reizigerstellingen van NS, die worden uitgevoerd voor dezelfde doeleinden als hierboven.
De juridische onderbouwing is te vinden in het Besluit Personenvervoer, artikel 47 (2b).
Wubbo schreef:Blijft over waarom je ook uit moet checken, en waarom de gegevens (gekoppeld aan je kaart) bewaard moeten worden.
Het hierboven gelinkte besluit is iets officieels, mijn eigen redenering volgend op jouw vraag: puur op basis van de wet ben je niet verplicht uit te checken, maar zonder uit te checken kan niet worden bepaald welke prijs jij voor die rit hebt moeten betalen. Zodoende moet je toch uitchecken.
Wubbo schreef:Als reiziger ben je verantwoordelijk voor het hebben van een geldig vervoerbewijs. Normaalgesproken doe je dat door te kijken op je abonnement (in theorie, in de praktijk weet je het). Met een electronisch vervoerbewijs vervalt die mogelijkheid omdat het niet meer aan de buitenkant van de kaart te zien is, dus heb je daar een hulpmiddel voor nodig: een incheckpaal.
Geert schreef:^^ Bovenstaande redenering klopt niet, volgens mij. SOV-reizigers hebben al aan de voorwaarde voldaan van een geldig moment.
Ik dacht dat alleen OV-jaarkaarthouders alle dagen van het jaar onbeperkt gebruik van al het OV mochten maken. Alle andere abonnementen hebben beperkingen. Trajectabonnementhouders (of Sterabonnementhouders) moeten bijvoorbeeld altijd in- en uitchecken omdat je ten alle tijden buiten je traject zou kunnen gaan reizen. Studenten hebben doordeweeks vaak recht op vrij reizen, maar niet altijd (zie de feestdagen). Om discussies te vermijden en duidelijkheid en eenduidigheid na te leven, zou je er dus voor kunnen kiezen om iedereen altijd verplicht te laten in en uitchecken. Dan heb je nooit problemen over de geldigheid van je kaart: dat wordt immers elektronisch afgehandeld.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Inchecken studenten ov-chipkaart in lijn 11 en 12 Utrech

Bericht door willy84 »

Las een voorstel om de OV studentenkaart maar helemaal af te schaffen. Schijnt een hoop miljoenen te schelen.

Nog niet zo lang geleden werd gelobbyd om een OV voor mbo scholieren maar daar hoor je helemaal niks meer over.
immer kwaliteits posts
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Inchecken studenten ov-chipkaart in lijn 11 en 12 Utrech

Bericht door iljitsch »

willy84 schreef:Las een voorstel om de OV studentenkaart maar helemaal af te schaffen. Schijnt een hoop miljoenen te schelen.
Vraag het me af. Studenten "betalen" wel degelijk voor die kaart doordat er een flink bedrag van de studiefinanciering ingehouden wordt. Ik weet wel dat ik in mijn tijd als student hier niet beter van werd, tenminste, tot ik een bijbaan kreeg in Leiden...
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Inchecken studenten ov-chipkaart in lijn 11 en 12 Utrech

Bericht door webguy »

Hmm, deze clausule vormt dus de wettelijke onderbouwing:
de reismogelijkheden van het elektronisch vervoerbewijs toereikend zijn voor de te maken reis en het vertrekpunt elektronisch is geregistreerd,
Maar, de vervoerder mag uitzonderingen bepalen een stukje hoger, kennelijk is dat de situatie dus voor de NS.
Ik vind die clausule sowieso niet bepaald slim, er is kennelijk niet nagedacht over abonnementen toen dat werd geschreven. Of werd er alleen gedacht aan poortjes of paaltjes overal op stations/opstapplaatsen?

Overigens vind ik het ook onnodig dat trajecthouders altijd in/uit checken als ze gewoon op hun "normale" traject reizen. Ze hebben dan een geldig vervoersbewijs voor dat traject. Op het moment dat ze door controle daar buiten worden gevonden...
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Inchecken studenten ov-chipkaart in lijn 11 en 12 Utrech

Bericht door Geert »

Chauf21 schreef:
Geert schreef:Dit alles is nog geen juridische onderbouwing van het verplichte in- en uitchecken. Je bent bijvoorbeeld ook niet verplicht om mee te werken aan de reizigerstellingen van NS, die worden uitgevoerd voor dezelfde doeleinden als hierboven.
De juridische onderbouwing is te vinden in het Besluit Personenvervoer, artikel 47 (2b).
Dit is uitgevaard als algemene maatregel van bestuur, oftewel, als een uitvoeringsbesluit. Zo'n maatregel kan voor de rechter getoetst worden aan de grondwet, en eventueel dus nietig verklaard worden.
Wubbo schreef:Blijft over waarom je ook uit moet checken, en waarom de gegevens (gekoppeld aan je kaart) bewaard moeten worden.
Het hierboven gelinkte besluit is iets officieels, mijn eigen redenering volgend op jouw vraag: puur op basis van de wet ben je niet verplicht uit te checken, maar zonder uit te checken kan niet worden bepaald welke prijs jij voor die rit hebt moeten betalen. Zodoende moet je toch uitchecken.
Als je incheckt met een abonnement dat landelijk geldig is (zoals toevallig een OV-studentenkaart) is er ook helemaal geen noodzaak om een prijs te berekenen, immers, de rit kost niets.
Wubbo schreef:Als reiziger ben je verantwoordelijk voor het hebben van een geldig vervoerbewijs. Normaalgesproken doe je dat door te kijken op je abonnement (in theorie, in de praktijk weet je het). Met een electronisch vervoerbewijs vervalt die mogelijkheid omdat het niet meer aan de buitenkant van de kaart te zien is, dus heb je daar een hulpmiddel voor nodig: een incheckpaal.
Geert schreef:^^ Bovenstaande redenering klopt niet, volgens mij. SOV-reizigers hebben al aan de voorwaarde voldaan van een geldig moment.
Ik dacht dat alleen OV-jaarkaarthouders alle dagen van het jaar onbeperkt gebruik van al het OV mochten maken. Alle andere abonnementen hebben beperkingen. Trajectabonnementhouders (of Sterabonnementhouders) moeten bijvoorbeeld altijd in- en uitchecken omdat je ten alle tijden buiten je traject zou kunnen gaan reizen. Studenten hebben doordeweeks vaak recht op vrij reizen, maar niet altijd (zie de feestdagen). Om discussies te vermijden en duidelijkheid en eenduidigheid na te leven, zou je er dus voor kunnen kiezen om iedereen altijd verplicht te laten in en uitchecken. Dan heb je nooit problemen over de geldigheid van je kaart: dat wordt immers elektronisch afgehandeld.
En dan maar hopen dat de kaartlezers juist zijn afgesteld morgen, immers: het systeem heeft altijd gelijk. :X

Ik snap niet zo goed waarom je altijd in- en uit zou moeten checken omdat abonnementen niet altijd geldig zijn. Als reiziger blijf je nog steeds verantwoordelijk voor een geldig abonnement, net als in het tijdperk van de 'papieren' abonnementen - ongeacht eventuele beperkingen. Bij controle kan altijd nog blijken of de reiziger een geldig abonnement heeft, maar daar is het niet voor nodig om in te checken. Let wel: het gaat om deze discussie dus om OV met open instap, dus de dubbelgelede bussen in Utrecht bijvoorbeeld.
Oud forumgebruiker

Re: Inchecken studenten ov-chipkaart in lijn 11 en 12 Utrech

Bericht door Oud forumgebruiker »

Geert schreef:In dit licht is het trouwens ook interessant dat je niet verplicht bent in te checken in het weekend, als je op een roze strippenkaart reist. De chauffeur kan dan immers ook niet controleren of er wel een geldig studentenreisrecht op de chipkaart staat.
Als je met een roze strippenkaart reist ben je überhaupt al fout bezig, dat mag namelijk niet meer sinds 16 maart j.l. Je moet saldo hebben op je OV-chipkaart en als het goed is wordt een gereduceerd tarief gerekend.
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: Inchecken studenten ov-chipkaart in lijn 11 en 12 Utrech

Bericht door M57 »

Helaas.
Je mag hier eventueel in de kortingsuren ook reizen in combinatie met een roze strippenkaart. Let op: check dan niet in en uit!.
Zie http://www.studentenov-chipkaart.nl/reizen
Oud forumgebruiker

Re: Inchecken studenten ov-chipkaart in lijn 11 en 12 Utrech

Bericht door Oud forumgebruiker »

Helaas?

• Check altijd in- én uit bij vervoerders waar dit al kan (ook in je vrij reizen periode). Anders is jouw vervoersbewijs niet geldig en riskeer je een boete!
• In gebieden waar je nog niet in en uit hoeft te checken (zie alinea In- en uitchecken: waar wel en waar niet), reis je in de kortingsuren met je Studenten OV-chipkaart, in combinatie met een roze
strippenkaart of een papieren (trein-)kaartje.

Dus alleen in gebieden waar het niet kan! Syntus en Veolia dacht ik? Bij GVB kom je er i.i.g. officieel gezien niet in met een roze strippenkaart.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39181
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Inchecken studenten ov-chipkaart in lijn 11 en 12 Utrech

Bericht door Daniel »

Bij Arriva ook niet zoals eerder hier gemeld. Gebieden waar 't niet kan zullen uitsluitend de gebieden zonder kaartlezers zijn...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Inchecken studenten ov-chipkaart in lijn 11 en 12 Utrech

Bericht door Raymond »

ziggy schreef:
Geert schreef:In dit licht is het trouwens ook interessant dat je niet verplicht bent in te checken in het weekend, als je op een roze strippenkaart reist. De chauffeur kan dan immers ook niet controleren of er wel een geldig studentenreisrecht op de chipkaart staat.
Als je met een roze strippenkaart reist ben je überhaupt al fout bezig, dat mag namelijk niet meer sinds 16 maart j.l. Je moet saldo hebben op je OV-chipkaart en als het goed is wordt een gereduceerd tarief gerekend.
Waarom is die datum van 16 maart eigenlijk nergens gecommuniceerd? Neem immers aan dat dat voor heel Nederland geldt (waar je al kan in en uitchecken) en niet alleen voor Rotterdam waar de chipkaart het enige geldige vervoersbewijs is.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1130
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Inchecken studenten ov-chipkaart in lijn 11 en 12 Utrech

Bericht door Tochjo »

ziggy schreef:Dus alleen in gebieden waar het niet kan!
Dat lijkt me niet te kloppen. Op de website staat geschreven:
In de bussen van Connexxion, in de trams en bussen van GVU (Utrecht) en HTM (Den Haag), en bij Qbuzz in Groningen check je ook in en uit met je Studenten OV-chipkaart. In de kortingsuren kun je het beste reizen met saldo op je Studenten OV-chipkaart. Je mag hier eventueel in de kortingsuren ook reizen in combinatie met een roze strippenkaart. Let op: check dan niet in en uit!.
Bij het GVU kan worden in- en uitgecheckt. Volgens jou zou daar dus niet met een roze strippenkaart gereisd mogen worden. Maar het GVU heeft studenten inmiddels excuses aangeboden voor chauffeurs die het niet toestonden dat de studenten met een roze strippenkaart reisden. Daar mag het dus wel.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Inchecken studenten ov-chipkaart in lijn 11 en 12 Utrech

Bericht door Geert »

ziggy schreef:Helaas?

• Check altijd in- én uit bij vervoerders waar dit al kan (ook in je vrij reizen periode). Anders is jouw vervoersbewijs niet geldig en riskeer je een boete!
• In gebieden waar je nog niet in en uit hoeft te checken (zie alinea In- en uitchecken: waar wel en waar niet), reis je in de kortingsuren met je Studenten OV-chipkaart, in combinatie met een roze
strippenkaart of een papieren (trein-)kaartje.

Dus alleen in gebieden waar het niet kan! Syntus en Veolia dacht ik? Bij GVB kom je er i.i.g. officieel gezien niet in met een roze strippenkaart.
Fout; zoals Tochjo al zei kun je bij GVU zowel met chip als strippenkaart reizen. Bij GVB mag je alleen in de metro dus niet met strippenkaart reizen, andere reizigers mogen immers ook nog gewoon met strippenkaart in bus en tram (dus dat zou niet anders mogen zijn voor studenten).
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Inchecken studenten ov-chipkaart in lijn 11 en 12 Utrech

Bericht door Chauf21 »

Geert schreef:Dit is uitgevaard als algemene maatregel van bestuur, oftewel, als een uitvoeringsbesluit. Zo'n maatregel kan voor de rechter getoetst worden aan de grondwet, en eventueel dus nietig verklaard worden.
Als de rechtszaak is aangespannen over het wel of niet verplicht moeten in- en uitchecken (wat dus gestaafd wordt door dat artikel), mag een rechter dan ook uitspraken doen over de geldigheid van het artikel an sich? Volgens mij zijn dat namelijk twee verschillende processen.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Inchecken studenten ov-chipkaart in lijn 11 en 12 Utrech

Bericht door Geert »

Dat weet ik niet, ik ben geen jurist. Maar het lijkt me in ieder geval nog geen uitgemaakte zaak...
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21346
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Inchecken studenten ov-chipkaart in lijn 11 en 12 Utrech

Bericht door Meltrain »

Tochjo schreef:
ziggy schreef:Dus alleen in gebieden waar het niet kan!
Dat lijkt me niet te kloppen. Op de website staat geschreven:
In de bussen van Connexxion, in de trams en bussen van GVU (Utrecht) en HTM (Den Haag), en bij Qbuzz in Groningen check je ook in en uit met je Studenten OV-chipkaart. In de kortingsuren kun je het beste reizen met saldo op je Studenten OV-chipkaart. Je mag hier eventueel in de kortingsuren ook reizen in combinatie met een roze strippenkaart. Let op: check dan niet in en uit!.
Ik vind de voorbeelden nogal vreemd. :?
Bij Qbuzz in Groningen (en ook in Drenthe ;)) kun je namelijk de OV-Chipkaart in het geehl nog niet gebruiken, volgens Qbuzz. Bij Qbuzz in Fryslân is het dan weer wel mogelijk, maar daar wordt met geen woord over gepraat.
Maar bij GVB, Arriva, Syntus en Veolia (alleen Haaglanden en Veluwe) mag je dus niet meer met een roze strippenkaart reizen?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1130
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Inchecken studenten ov-chipkaart in lijn 11 en 12 Utrech

Bericht door Tochjo »

Ik vermoed dat men bedoelde te zeggen: in alle gevallen waar de strippenkaart nog niet is afgeschaft (dus buiten Rotterdam en de Amsterdamse metro) kan nog met een roze strippenkaart gereisd worden als de student recht heeft op korting, ook als de OV-chipkaartapparatuur al functioneert bij de betreffende vervoerder. De informatie zal wel dateren van enkele maanden geleden, toen de overige vervoerders nog geen werkende apparatuur hadden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39181
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Inchecken studenten ov-chipkaart in lijn 11 en 12 Utrech

Bericht door Daniel »

Dat wat je nu stelt is in strijd met de melding van Arriva aan z'n chauffeurs dat de combi chipkaart + roze strippenkaart niet geldig is...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1130
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Inchecken studenten ov-chipkaart in lijn 11 en 12 Utrech

Bericht door Tochjo »

Niet alleen Arriva heeft dit zo naar de chauffeurs gecommuniceerd, ook in Nijmegen en Enschede is dat blijkbaar gebeurd. Daar rijdt Connexxion, en we hadden al vastgesteld dat het daar duidelijk mag.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Inchecken studenten ov-chipkaart in lijn 11 en 12 Utrech

Bericht door willy84 »

Je moet toch gewoon je roze strippenkaarten kunnen opmaken?
immer kwaliteits posts
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten