Geen toeslag Fyra, NS bood zwijggeld
Re: Geen toeslag Fyra, NS bood zwijggeld
Tijdens de 2-euro introductie was de bezetting 19%, met de 7,5 euro toeslag 15%. Het verschil in toeslag leidt maar tot 4% bezettingsgraadverlies. Het is dus kennelijk het feit dát er toeslag wordt geheven, reizigers afschrikt; niet belangrijk is hóeveel die toeslag is.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Geen toeslag Fyra, NS bood zwijggeld
Maar hoeveel van die 15% betaalt een toeslag, misschien 5%? Zoals ik in mijn vorige post aangaf, lijkt mij dat het merendeel van de reizigers in de Fyra zit als ie toeslag-vrij rijdt tijdens een buitendienststelling of stremming. Is daar al eens onderzoek naar gedaan
Re: Geen toeslag Fyra, NS bood zwijggeld
Al die mensen reizen toeslagloos met het personeelsabonnement van de spoorwegen (A)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Geen toeslag Fyra, NS bood zwijggeld
Dat kan je zo niet stellen, het duurt een tijd voordat mensen iets nieuws "ontdekt" hebben. Dus zonder de eerste nieuwsgierigheid van mensen zoals wij en zonder verschil in toeslag zou je een langzaam opgaande lijn hebben moeten zien, totdat je een bepaald stabiel niveau bereikt.Vinny schreef:Tijdens de 2-euro introductie was de bezetting 19%, met de 7,5 euro toeslag 15%. Het verschil in toeslag leidt maar tot 4% bezettingsgraadverlies.
Helemaal idioot is het feit dat je ook toeslag betaalt voor het stuk Amsterdam - Schiphol, waar-ie met normale snelheid over normaal spoor rijdt.
Maar je hebt wel gelijk dat puur en alleen het ongemak van een toeslagkaartje moeten kopen (zeker als je met de chipkaart reist) ook niet helpt.
Re: Geen toeslag Fyra, NS bood zwijggeld
Best mogelijk, maar ook het aantal forensen dat tussen de zeer beperkte stations reist waar de Fyra meerwaarde voor biedt, is echt overschat. De HSL is ook aangelegd om Amsterdam en Rotterdam beter met elkaar te verbinden; zodat het mogelijk wordt om in de ene stad te wonen en in de andere te werken. Dat kost veel meer tijd dan een half jaartje: Rennes en Lille zijn pas na een aantal jaren tot het "Dagelijks Stedelijk Systeem" van Parijs gaan behoren.het duurt een tijd voordat mensen iets nieuws "ontdekt" hebben.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Geen toeslag Fyra, NS bood zwijggeld
Wanneer leren ze die nonsens nu eens af? Als mensen zonodig in Amsterdam moeten werken, bouw daar dan wat huizen!Vinny schreef:De HSL is ook aangelegd om Amsterdam en Rotterdam beter met elkaar te verbinden; zodat het mogelijk wordt om in de ene stad te wonen en in de andere te werken.
Re: Geen toeslag Fyra, NS bood zwijggeld
LOL ik heb het een jaar lang andersom gedaan. Wat keek ik uit naar de indienststelling van de Fyra: maar ver voordat die reed kreeg ik een baan in Amsterdam zelf. Nu werk ik overigens in Amersfoort...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Geen toeslag Fyra, NS bood zwijggeld
4% op deze kleine getallen is een kwart van de mensen die dus wegloopt door de hogere toeslag. Er even van uit gaand dat het percentage 'een-keertje-proberen' reizigers uit de eerste periode gelijk is aan het 'een-keertje-proberen-want-er-is-een-stremming' percentage van daarna.Vinny schreef:Tijdens de 2-euro introductie was de bezetting 19%, met de 7,5 euro toeslag 15%. Het verschil in toeslag leidt maar tot 4% bezettingsgraadverlies. Het is dus kennelijk het feit dát er toeslag wordt geheven, reizigers afschrikt; niet belangrijk is hóeveel die toeslag is.
-
- Berichten: 3050
- Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13
Re: Geen toeslag Fyra, NS bood zwijggeld
Ik denk dat er een hele grote groep studenten heeeel graag met Fyra zouden willen reizen.
Maar simpelweg keihard buitenspel worden gezet... :neg:
Maar simpelweg keihard buitenspel worden gezet... :neg:
For Your Railroad Adventures
Re: Geen toeslag Fyra, NS bood zwijggeld
Overschat? In de goedkope toeslagperiode moesten er in de spits mensen staan in dat dingVinny schreef:Best mogelijk, maar ook het aantal forensen dat tussen de zeer beperkte stations reist waar de Fyra meerwaarde voor biedt, is echt overschat...het duurt een tijd voordat mensen iets nieuws "ontdekt" hebben.
Re: Geen toeslag Fyra, NS bood zwijggeld
Mooi! Dan moet er gewoon 2x per uur gereden gaan worden tegen 2 euro toeslag. Dat is tenminste een leuk tarief. Zo kunnen mensen ook op een redelijk aantrekkelijke manier profiteren van al die belastingcenten.
Het is toch te belachelijk voor woorden dat er bijna 5 miljard aan zo'n lijn wordt besteed en dat er vervolgens maar een handjevol mensen in de trein zitten terwijl duizenden mensen omrijden terwijl ze die lijn samen hebben betaald! Het is écht een van de grootste fouten om die lijn apart aan te besteden en de NS vrij te laten in wat ze voor belachelijk tarief vragne.
Ik vraag me ook af hoelang ze het kunnen volhouden om een lege trein te rijden. Je kan mij niet wijsmaken dat dat geld oplevert.
Het is toch te belachelijk voor woorden dat er bijna 5 miljard aan zo'n lijn wordt besteed en dat er vervolgens maar een handjevol mensen in de trein zitten terwijl duizenden mensen omrijden terwijl ze die lijn samen hebben betaald! Het is écht een van de grootste fouten om die lijn apart aan te besteden en de NS vrij te laten in wat ze voor belachelijk tarief vragne.
Ik vraag me ook af hoelang ze het kunnen volhouden om een lege trein te rijden. Je kan mij niet wijsmaken dat dat geld oplevert.
immer kwaliteits posts
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Geen toeslag Fyra, NS bood zwijggeld
Het oorspronkelijke idee van de aanbesteding van de HSL was juist dat de concessiewinner de kosten voor de spoorlijn terug zou betalen (uiteraard uitgesmeerd over een lange termijn). Beetje gek alleen dat dat wordt gedaan door een vervoerder die 100% staatseigendom is en de winst van andere bedrijfstakken gebruikt om de verliezen van de HSL-tak te compenseren...
Re: Geen toeslag Fyra, NS bood zwijggeld
Het gaat om ongeveer 1 treinreiziger per trein...Wubbo schreef:4% op deze kleine getallen is een kwart van de mensen die dus wegloopt door de hogere toeslag. Er even van uit gaand dat het percentage 'een-keertje-proberen' reizigers uit de eerste periode gelijk is aan het 'een-keertje-proberen-want-er-is-een-stremming' percentage van daarna.Vinny schreef:Tijdens de 2-euro introductie was de bezetting 19%, met de 7,5 euro toeslag 15%. Het verschil in toeslag leidt maar tot 4% bezettingsgraadverlies. Het is dus kennelijk het feit dát er toeslag wordt geheven, reizigers afschrikt; niet belangrijk is hóeveel die toeslag is.
Nee, maar alle gekheid op een stokje: Met 2 euro toeslag en 19 treinrezigers verdien je als Hispeed 38 euro; met 7,5 euro toeslag en 15 treinreizigers verdien je 112,5 euro. De trein is dus veel rendabeler met de nieuwe tarieven... (tenminste, als ze gecorrigeerd hebben voor het feit dat de trein in bepaalde gevallen toeslagloos is aangeboden aan de reizigers bij werkzaamheden enzo).
Natuurlijk, is de Fyra de meest verspitste verbinding van Nederland: Forensen kunnen hun toeslag meestal optellen bij hun reiskosten, en dat wordt gecompenseerd door de werkgever/belastingdienst (reiskosten OV zijn aftrekbaar). Dagjesmensen en hoby'isten die overdag en s avonds gebruik zouden maken van de verbinding hebben de hoge toeslag er niet voor over.
Verder kan ik me wel aansluiten bij de opmerking dat de overheid nooit de kosten van de aanleg van de HSl in de gebruiksvergoeding had moeten stoppen; maar goed dat is nou eenmaal door de overheid destijds zelf bepaald. Goedkopere kaartjes worden dan ook onhaalbaar!
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Geen toeslag Fyra, NS bood zwijggeld
Of je hangt er 7 extra rijtuigen aan in de spits (kom je 14), en die 7 haal je er na de spits weer af. Met de belachelijk lange keertijden van die trein in zowel Rtd als Asd moet dat prima kunnen.willy84 schreef:Mooi! Dan moet er gewoon 2x per uur gereden gaan worden tegen 2 euro toeslag. Dat is tenminste een leuk tarief. Zo kunnen mensen ook op een redelijk aantrekkelijke manier profiteren van al die belastingcenten.
Re: Geen toeslag Fyra, NS bood zwijggeld
Als Hispeed de dienst met Fyra nu zou staken totdat er beter materieel is om bv een kwartierdienst aan te bieden, zou het verlies dan minder hard oplopen? Ik bedoel als ze nu met bijna lege treinen rijden, kost dat toch ook enorm veel geld aan onderhoud van de treinen en bv het cateringpersoneel?
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Geen toeslag Fyra, NS bood zwijggeld
Er is ook nog iets als prijselasticiteit: bij een lagere toeslag (prijs) neemt de vraag toe en zijn meer mensen te bereid te betalen voor een toeslag. Zo simpel is het sommetje dus niet, misschien is de winst wel hoger als men een lagere toeslag vraagt (door de hogere bezetting).Vinny schreef:Nee, maar alle gekheid op een stokje: Met 2 euro toeslag en 19 treinrezigers verdien je als Hispeed 38 euro; met 7,5 euro toeslag en 15 treinreizigers verdien je 112,5 euro. De trein is dus veel rendabeler met de nieuwe tarieven...
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39208
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Geen toeslag Fyra, NS bood zwijggeld
Dat klopt niet helemaal zoals je het nu stelt... als je gebruik maakt van het OV voor woon-werkverkeer kun je een vast bedrag aftrekken van de belasting, dat hangt dus niet af van je daadwerkelijke reiskosten. Daarnaast moet je de reiskostenvergoeding die je van je werkgever krijgt hier weer van aftrekken.Vinny schreef:Forensen kunnen hun toeslag meestal optellen bij hun reiskosten, en dat wordt gecompenseerd door de werkgever/belastingdienst (reiskosten OV zijn aftrekbaar).
Het is dan dus aantrekkelijker om de langzame trein te nemen van Rotterdam naar Amsterdam: de aftrekpost blijft gelijk maar je werkelijke kosten zijn dan lager
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Geen toeslag Fyra, NS bood zwijggeld
Alleen moet je wel je reiskosten kunnen verantwoorden aan de fiscus, lees treinkaartje (+ toeslagkaartje) kunnen overleggen als ze daar om vragen bij controle. Heb je die niet zal die aftrekpost dus niet doorgaan.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39208
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Geen toeslag Fyra, NS bood zwijggeld
Is het niet zo dat je zelfs een OV-verklaring nodig hebt? Die krijg je automatisch bij een jaarkaart, maar bij maandkaarten moet je 'm zelf aanvragen bij NS.
Er moest volgens mij namelijk een zekere mate van consequentheid in het woon-werkverkeer per OV zijn, je kunt het niet aftrekken als je toevallig 1x de trein naar het werk neemt.
(En het toeslagkaartje overleggen is niet nodig: het gaat erom dat je per trein gereisd hebt dus daar is het treinkaartje zelf voldoende voor. De aftrek is immers niet afhankelijk van je daadwerkelijke reiskosten)
Er moest volgens mij namelijk een zekere mate van consequentheid in het woon-werkverkeer per OV zijn, je kunt het niet aftrekken als je toevallig 1x de trein naar het werk neemt.
(En het toeslagkaartje overleggen is niet nodig: het gaat erom dat je per trein gereisd hebt dus daar is het treinkaartje zelf voldoende voor. De aftrek is immers niet afhankelijk van je daadwerkelijke reiskosten)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Geen toeslag Fyra, NS bood zwijggeld
Ik zou eerder zeggen dat ze in Rotterdam moeten werken. Als je de dagelijkse forensenstroom ziet die van Rtd naar Den Haag en Leiden gaat. Je kan natuurlijk overwegen huizen in die stad te bouwen (A)iljitsch schreef:Wanneer leren ze die nonsens nu eens af? Als mensen zonodig in Amsterdam moeten werken, bouw daar dan wat huizen!Vinny schreef:De HSL is ook aangelegd om Amsterdam en Rotterdam beter met elkaar te verbinden; zodat het mogelijk wordt om in de ene stad te wonen en in de andere te werken.
Re: Geen toeslag Fyra, NS bood zwijggeld
Maar uit de cijfers die hier gepost worden (ik neem aan dat die correct zijn) blijkt die elasticiteit helemaal niet. Het feit dát er een toeslag wordt gevraagd lijkt vooral reizigers tegen te houden; de hoogte ervan minder (in ieder geval niet proportioneel). Dit blijkt overigens ook uit ander onderzoek: OV is niet erg prijselastisch, daarom leveren duurdere treinkaartjes bijna altijd meer op; en in het geval van de Fyra is de prijselasticiteit kennelijk nog veel minder: De kaartjes worden 3,5 keer zo duur, maar het aantal reizigers neemt maar met 25% af...Geert schreef:Er is ook nog iets als prijselasticiteit: bij een lagere toeslag (prijs) neemt de vraag toe en zijn meer mensen te bereid te betalen voor een toeslag. Zo simpel is het sommetje dus niet, misschien is de winst wel hoger als men een lagere toeslag vraagt (door de hogere bezetting).Vinny schreef:Nee, maar alle gekheid op een stokje: Met 2 euro toeslag en 19 treinrezigers verdien je als Hispeed 38 euro; met 7,5 euro toeslag en 15 treinreizigers verdien je 112,5 euro. De trein is dus veel rendabeler met de nieuwe tarieven...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Geen toeslag Fyra, NS bood zwijggeld
Gemiddelden zeggen ook niet alles, vinny.
Als er over de gehele dag een bezettingsgraad van 15% is en op andere momenten de bezetting hoger is, kan dat best betekenen dat sommige ritten (spits) een bezetting van 100% (of hoger) hebben. Nu heb je de situatie dat de Fyra ook in de spits maar voor 15% gevuld is (even aangenomen dat die cijfers kloppen), terwijl dat met lagere tarieven ook 100% had kunnen zijn. Dat zet jouw verhaal over prijselasticiteit wel in een ander daglicht
Als er over de gehele dag een bezettingsgraad van 15% is en op andere momenten de bezetting hoger is, kan dat best betekenen dat sommige ritten (spits) een bezetting van 100% (of hoger) hebben. Nu heb je de situatie dat de Fyra ook in de spits maar voor 15% gevuld is (even aangenomen dat die cijfers kloppen), terwijl dat met lagere tarieven ook 100% had kunnen zijn. Dat zet jouw verhaal over prijselasticiteit wel in een ander daglicht
- Daantje
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 6473
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: Geen toeslag Fyra, NS bood zwijggeld
Gisteren stond er in de metro zo'n interviewtje met iemand van NS over dit onderwerp (toesalg voor abonnementhouders in de Fyra) en daarin stond dat drie groepen mensen tussen 1 april en 1 september geen toeslag hoeven betalen. Het ging om mensen met een OV-jaarabonnement, NS-jaarabonnement en jaartrajectabonnementhouders die het traject Rotterdam-Amsterdam in hun traject hebben zitten. Ik begrijp hieruit dat je het hele traject Rotterdam-Amsterdam er tussen moet hebben zitten en dat Rotterdam-Delft niet voldoende is :? Heb ook nog geen brief gehad dus wacht nog ff af maar verwacht er maar niet teveel van.
Re: Geen toeslag Fyra, NS bood zwijggeld
Er staat letterlijk "het traject Amsterdam-Schiphol-Rotterdam (of een deel hiervan)" (NS), er staat niet expliciet dat het traject via de HSL moet lopen. Ik zou zeggen: vul je gegevens eens in en kijk of je in aanmerking komt: http://www.ns.nl/cs/Satellite/reizigers/gratis-met-fyra.
Re: Geen toeslag Fyra, NS bood zwijggeld
Die heb je sowieso nodig, samen met tenminste 40 reisdagen in het belastingjaar, minstens 1x per week, en minimaal 10km (enkele reis), en de reizen voor het woon-werkverkeer binnen 24 uur gemaakt tellen alleen mee. Daarnaast kan je aangifte controleert worden, en daarvoor moet je dus je vervoersbewijzen, eventuele VDU, etc. bewaren. Staat zelfs expliciet op de site van de fiscus.Reiziger Ddrs schreef:Is het niet zo dat je zelfs een OV-verklaring nodig hebt? Die krijg je automatisch bij een jaarkaart, maar bij maandkaarten moet je 'm zelf aanvragen bij NS.
Er moest volgens mij namelijk een zekere mate van consequentheid in het woon-werkverkeer per OV zijn, je kunt het niet aftrekken als je toevallig 1x de trein naar het werk neemt.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 165 gasten