NS overweegt spitsheffing

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39169
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

NS overweegt spitsheffing

Bericht door Daniel »

NS overweegt spitsheffing
Geplaatst op: zaterdag 3 april 2010 13:56
Laatst bijgewerkt: zaterdag 3 april 2010 13:57


UTRECHT - De Nederlandse Spoorwegen overwegen het reizen tijdens de spits duurder te maken. Op deze manier zou het spoorwegbedrijf treinreizigers meer over de dag kunnen verspreiden. Dat heeft een woordvoerster van de NS zaterdag gezegd.
SP en VVD keren zich tegen het idee om treinkaartjes in de spits duurder te maken. VVD-Kamerlid Charlie Aptroot noemt deze lastenverhoging onbespreekbaar.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: NS overweegt spitsheffing

Bericht door Caspar »

Ik denk eerder dat het aantal reizigers afneemt over de hele lijn gezien dan dat het aantal reizigers wordt gespreid door zulke acties.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39169
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: NS overweegt spitsheffing

Bericht door Daniel »

Lijkt me inderdaad een heel logische conclusie ja: het aantal forensen zal vast niet minder worden (alleen de verdeling tussen auto, snelbus en trein verschuift) hierdoor.
Velen kunnen immers nu eenmaal niet anders, onafhankelijk van of je nu vaste of flexibele werktijden hebt. De flexibele werktijden zijn immers niet dusdanig flexibel dat je buiten de spits kunt gaan reizen. (Tenzij je heel dicht bij 't werk woont, maargoed, dat zal geen al te groot aandeel van de treinreizigers zijn)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: NS overweegt spitsheffing

Bericht door Caspar »

En dan krijg je natuurlijk ook nog de discussie waarom iemand die in Amsterdam woont en in Almere, Alkmaar of Hoorn werkt een heffing moet betalen om in een bijna lege trein te zitten in de spits.
een_treinreiziger
Berichten: 1
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 11:31
Contacteer:

Re: NS overweegt spitsheffing

Bericht door een_treinreiziger »

Zal voor mij moeilijk worden buiten de spits te reizen. Kan niet gebruik maken van flexibele werktijden. En met mij zullen er velen zijn.
Ik denk dat dit plan van de NS niet zal doorgaan, ook gezien de tegenstand die er nu vanuit de politiek komt.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39169
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: NS overweegt spitsheffing

Bericht door Daniel »

Zoals ik al schreef: flexibele werktijden maken ook niet veel uit voor het in of buiten de spits reizen. Heb zelf bv. wel flexibele werktijden, maar moet toch echt voor 9.00 beginnen. Reis daarmee met m'n huidige reisafstand wel deels voor de echte spitspiek uit (begin zelf om 7.45 uur), maar kom alsnog deels in de spits terecht.
Vroegst mogelijke eindtijd is 16.00 uur, dus daar zie je het probleem al ontstaan: wil ik met een normale 8-urige werkdag de spits mijden dan kan dat of 's ochtends of 's avonds, maar allebei gaat niet lukken...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: NS overweegt spitsheffing

Bericht door Fles »

Men gaat een beetje voorbij aan het feit dat de voorgestelde constructie al tientallen jaren in gebruik is, in de vorm van de voordeelurenkaarten. Daarmee reis je in de spits 67 % duurder dan buiten de spits. En dat nog alleen maar als je zo'n kaart gekocht hebt. Anders betaal je ALTIJD 67 % meer.

En reken er maar niet op dat de altijd geldige traject- en netkaarten gebaseerd zijn op het "daluren" tarief.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: NS overweegt spitsheffing

Bericht door Joshua »

Dit is de grootste onzin die ik ooit gehoort heb. Je kunt moeilijk zeggen van ik kom morgen een uur te laat op me werk, want dan is me treinkaartje goedkoper. Ik vind het in brabant dan ook nog steeds onlogies dat je met de speciale kortings strippenkaart 90 cent kwijt bent in de spits en 60 cent er buiten. Maar meestal kies je er niet voor in de spits te rijden maar moet je er gedwongen doorheen.
waldo79
Berichten: 7627
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: NS overweegt spitsheffing

Bericht door waldo79 »

90 cent kwijt bent in de spits
Die 90 cent is toch een nette prijs. Dat Brabant de bus zoveel subsidieert dat is hun keuze :roll:
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS overweegt spitsheffing

Bericht door Vinny »

Fles schreef:Men gaat een beetje voorbij aan het feit dat de voorgestelde constructie al tientallen jaren in gebruik is, in de vorm van de voordeelurenkaarten. Daarmee reis je in de spits 67 % duurder dan buiten de spits. En dat nog alleen maar als je zo'n kaart gekocht hebt. Anders betaal je ALTIJD 67 % meer.

En reken er maar niet op dat de altijd geldige traject- en netkaarten gebaseerd zijn op het "daluren" tarief.
Nee, als je een netkaart hebt, reis je virtueel altijd gratis op zater-, zon- en feestdagen én met een jaarnetkaart heb je zelfs twee maanden extra gratis en onbeperkt treinvervoer.

Maar helaas zie je natuurlijk ook weer alleen de negatieve kant van het verhaal :evil:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: NS overweegt spitsheffing

Bericht door willy84 »

Beetje trieste optie inderdaad hier. Er zouden zoveel rijtuigen alleen in de spits ingezet worden. Voorlopig zie ik her en der hele rijen materieel staan dat niet ingezet wordt.

Ik stel voor om iedereen die werkt een boete te geven en de rest van Nederland een uitkering. Is beter voor het milieu ook.
immer kwaliteits posts
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS overweegt spitsheffing

Bericht door Vinny »

Dat is niet inzetbaar materieel en dat weet je ook zelf wel. Officieel is dit het 'strategisch reserverpark' dat moet voorkomen dat er ineens sprake is van materieeltekort; zoals afgelopen winter toen veel ICMm en VIRM treinen defect raakten. Helaas moeten de ICK en ICL rijtuigen (daar gaat het om) ook gereviseerd worden, dus je hebt ze niet in een keer de baan op...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: NS overweegt spitsheffing

Bericht door playertwo »

ICK moet een complete draaistelrevisie krijgen. Gezien het relatieve overschot aan materieel, zal NS dat niet doen en staat alles te koop / te lease. ICL is huurmaterieel van DB, en als dat een tijdje langs de kant staat zal het gereed gemaakt moeten worden voor inzet in de reizigersdienst. Dat gereedmaken gebeurt in Duitsland en dan ben je al snel een week verder voor een stam rijtuigen.

Een spitsheffing zou overigens uitermate dom zijn, omdat je daarmee de reizigers die nu met het OV gaan, in plaats van met de auto allemaal de weg op jaagt. Een kortingskaart haal je er zeker wel uit als dagelijkse reiziger, alleen al voor je terugreis.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS overweegt spitsheffing

Bericht door Geert »

Zolang het autovervoer niet duurder is in de spits, lijkt het me ook geen goed idee dat NS spitsreizen wel duurder maakt. Op dit manier wordt de concurrentiepositie voor de trein t.o.v. de auto alleen maar verslechterd.
Overigens maakt het nogal uit hoe je het noemt; zoals al terecht werd geconstateerd betaal je nu ook minder voor reizen buiten de spits met een voordeelurenkaart.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: NS overweegt spitsheffing

Bericht door Karl »

Goed idee van de NS, voor de NS; voor de (spits)reiziger is het idee wat minder ideaal.

Extreem voorbeeld: stel er reizen nu tien mensen met de trein; acht daarvan reizen in de spits; er passen er twee in een trein. Dan heb je in de spits vier treinen nodig en buiten de spits maar één. Staan er dus het grootste gedeelte van de dag drie niets te doen.
Stel er reizen straks acht mensen met de trein; zes daarvan reizen in de spits; er passen er twee in een trein. Dan heb je in de spits drie treinen nodig en buiten de spits maar één. Is je verhouding beter en maak je minder verlies op de stilstaande treinen.
De omzet wordt dan wel minder, maar de winst/omzet-ratio een stuk beter.

Overigens gebeurt het in Londen ook, maar daar hoor je niemand over, vooral omdat de spitstoeslag voor de gehele mobiliteitsbranche (fietsen uitgesloten) geldt.
Het is een spectrum.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: NS overweegt spitsheffing

Bericht door playertwo »

Voor je zo'n toeslag in zullen er van die 10, nog 5 met de trein gaan in de spits, 4 haken er af, en gaan met de auto en 1 buiten de spits. Resultaat is dus een stuk lagere omzet voor NS dan voor de toeslag.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS overweegt spitsheffing

Bericht door Suus »

Het gaat eigenlijk al mis bij de eerste stap: Ze noemen het spitsheffing. Noem het dalkorting en dan is het opeens een stuk aantrekkelijker.

Maar: géén spitsheffing bij de NS als er geen spitsheffing op de wegen is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: NS overweegt spitsheffing

Bericht door Daantje »

Fles schreef:Men gaat een beetje voorbij aan het feit dat de voorgestelde constructie al tientallen jaren in gebruik is, in de vorm van de voordeelurenkaarten. Daarmee reis je in de spits 67 % duurder dan buiten de spits. En dat nog alleen maar als je zo'n kaart gekocht hebt. Anders betaal je ALTIJD 67 % meer.

En reken er maar niet op dat de altijd geldige traject- en netkaarten gebaseerd zijn op het "daluren" tarief.
Dat geldt alleen voor de ochtendspits. In de avondspits mag je gewoon met voordeelurenkorting reizen.

Toen ik in de zomermaanden de hele dag met voordeelurenkorting mocht reizen was ik bijna goedkoper uit met losse kaartjes dan met mijn maand of jaartrajectabonnement dus die prijzen zijn idd gebaseerd op spits-tarief (zonder voordeelurenkorting).
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: NS overweegt spitsheffing

Bericht door Caspar »

Je ziet wat er met heffingen bij de NS gebeurt; Fyra. Het ideale droombeeld van de NS, lege treinen laten rijden?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21340
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: NS overweegt spitsheffing

Bericht door Meltrain »

NS vervoert geen reizigers, NS laat treintjes rijden. :mrgreen:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten