Inchecken studenten ov-chipkaart in lijn 11 en 12 Utrecht

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Oud forumgebruiker

Re: Inchecken studenten ov-chipkaart in lijn 11 en 12 Utrech

Bericht door Oud forumgebruiker »

Geert schreef:Bij GVB mag je alleen in de metro dus niet met strippenkaart reizen, andere reizigers mogen immers ook nog gewoon met strippenkaart in bus en tram (dus dat zou niet anders mogen zijn voor studenten).
Nee, wij kunnen immers niet zien of het een week of weekendabonnement betreft. Roze strippenkaarten mogen niet meer ;). Ik zie het GVB overigens ook nergens staan in dat lijstje van Tochjo. Het GVU accepteert ze kennelijk nog wel..
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Inchecken studenten ov-chipkaart in lijn 11 en 12 Utrech

Bericht door Chauf21 »

willy84 schreef:Je moet toch gewoon je roze strippenkaarten kunnen opmaken?
Sinds november weten studenten al dat je (toen nog) per 1 januari met de OV-chipkaart moest reizen. Daarmee verviel ook de mogelijkheid om met een strippenkaart te reizen. Dan heb je nu bijna vijf maanden de tijd gehad om je strippenkaart op te maken...

Plus natuurlijk dat 'mijn kaart opmaken' nooit een geldige reden zal zijn.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Inchecken studenten ov-chipkaart in lijn 11 en 12 Utrech

Bericht door Wubbo »

ziggy schreef:Nee, wij kunnen immers niet zien of het een week of weekendabonnement betreft. Roze strippenkaarten mogen niet meer ;).
Da's nou net niet boeiend. Je hebt twee smaken: of de kaart is op dat moment geldig voor vrij reizen of niet, waarbij het dan van het tijdstip afhankelijk is of je met een roze of een blauwe strippenkaart moet reizen. Als een student met een roze strippenkaart komt terwijl ie vrij reizen heeft is het zijn eigen probleem en zie ik niet in waarom je die niet zou stempelen.

Het probleem is dat je niet kan zien of een kaart geldig is (maar dat probleem noemde je niet ;-)).
Oud forumgebruiker

Re: Inchecken studenten ov-chipkaart in lijn 11 en 12 Utrech

Bericht door Oud forumgebruiker »

Ja, dat bedoel ik, pietje precies ;). Alleen niet zo gelukkig verwoord inderdaad.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Inchecken studenten ov-chipkaart in lijn 11 en 12 Utrech

Bericht door Tochjo »

Chauf21 schreef:Sinds november weten studenten al dat je (toen nog) per 1 januari met de OV-chipkaart moest reizen. Daarmee verviel ook de mogelijkheid om met een strippenkaart te reizen. Dan heb je nu bijna vijf maanden de tijd gehad om je strippenkaart op te maken...
Reizen met een roze strippenkaart zijn voor mij altijd goedkoper gebleken. Dat heeft onder meer te maken met een reis per trein van Syntus, waar ik wel met de strippenkaart mag reizen, maar nog niet met de OV-chipkaart. Je snapt wel: na overstappen wordt het basistarief opnieuw berekend. Bovendien zijn ook enkele reizen simpelweg duurder per chipkaart. Zo lang het nog mogelijk is, reis ik dus per roze strippenkaart.
Plus natuurlijk dat 'mijn kaart opmaken' nooit een geldige reden zal zijn.
Syntus heeft een folder uitgebracht met daarin de tekst: "Heb je nog een roze strippenkaart in je bezit? Deze kun je voorlopig nog opmaken."

Kijk, ik snap ook wel dat de chauffeur aan de buitenkant van de OV-chipkaart niet kan zien wat voor (en of ik een) studentenreisrecht op mijn kaart heb staan, maar ik vind dat niet mijn probleem. De strippenkaart is simpelweg nog niet afgeschaft buiten Rotterdam en de Amsterdamse metro, dus die moet ik toch kunnen gebruiken?
--Stefan--
Berichten: 1094
Lid geworden op: ma 12 okt 2009, 09:51
Locatie: Nijmegen

Re: Inchecken studenten ov-chipkaart in lijn 11 en 12 Utrech

Bericht door --Stefan-- »

Beetje vroeg om bij Syntus ook al geen strippenkaart meer te gebruiken. Je kan nog niet eens overal de OVC gebruiken. Dus het liefste verlangen ze eigenlijk dat je in de bus een OVC gebruikt en in de trein een strippenkaart... logisch, laat de reiziger maar betalen ;)
3 0 7 9
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Inchecken studenten ov-chipkaart in lijn 11 en 12 Utrech

Bericht door Tochjo »

Je kunt voor reizen per trein bij Syntus natuurlijk nog altijd een papieren kaartje met korting uit de kaartautomaat halen. Stap je over van of op een bus, dan kun je beter per strippenkaart reizen, want je betaalt dan direct voor de hele reis en dus maar één keer het basistarief.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Inchecken studenten ov-chipkaart in lijn 11 en 12 Utrech

Bericht door Chauf21 »

Tochjo schreef:Reizen met een roze strippenkaart zijn voor mij altijd goedkoper gebleken.[...] Bovendien zijn ook enkele reizen simpelweg duurder per chipkaart. Zo lang het nog mogelijk is, reis ik dus per roze strippenkaart.
Ook voor mij zijn sommige reizen met de strippenkaart goedkoper, maar dat zijn geen passende argumenten bij het bericht van mij en willy84 waarin hij stelt dat je de mogelijkheid moet hebben om de strippenkaart 'op' te maken.
Tochjo schreef:Dat heeft onder meer te maken met een reis per trein van Syntus, waar ik wel met de strippenkaart mag reizen, maar nog niet met de OV-chipkaart. Je snapt wel: na overstappen wordt het basistarief opnieuw berekend.
Dat is een lastige situatie inderdaad. Syntus heeft dan de keuze om of dat basistarief terug te storten of de strippenkaart te accepteren. Andere vervoerders hebben die dubbele situatie niet altijd, dus ik zie niet in waarom de roze strippenkaart in de kortingsperiode daar dan nog wordt geaccepteerd.
Tochjo schreef:
Plus natuurlijk dat 'mijn kaart opmaken' nooit een geldige reden zal zijn.
Syntus heeft een folder uitgebracht met daarin de tekst: "Heb je nog een roze strippenkaart in je bezit? Deze kun je voorlopig nog opmaken."
Die folder is ergens in of voor januari uitgegeven, toen kon je inderdaad nog gewoon met je roze strippenkaart reizen (en dus opmaken).
Tochjo schreef:Kijk, ik snap ook wel dat de chauffeur aan de buitenkant van de OV-chipkaart niet kan zien wat voor (en of ik een) studentenreisrecht op mijn kaart heb staan, maar ik vind dat niet mijn probleem. De strippenkaart is simpelweg nog niet afgeschaft buiten Rotterdam en de Amsterdamse metro, dus die moet ik toch kunnen gebruiken?
Het studentenreisproduct staat op een OV-chipkaart en dat is een elektronisch vervoerbewijs. Puur gekeken naar de reis- en productvoorwaarden zou je dan altijd moeten in- en uitchecken. Waarom zou je daarnaast dan nog de strippenkaart moeten kunnen gebruiken?
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Inchecken studenten ov-chipkaart in lijn 11 en 12 Utrech

Bericht door Tochjo »

Chauf21 schreef:Ook voor mij zijn sommige reizen met de strippenkaart goedkoper, maar dat zijn geen passende argumenten bij het bericht van mij en willy84 waarin hij stelt dat je de mogelijkheid moet hebben om de strippenkaart 'op' te maken.
Daar heb je gelijk in.
Chauf21 schreef:Andere vervoerders hebben die dubbele situatie niet altijd, dus ik zie niet in waarom de roze strippenkaart in de kortingsperiode daar dan nog wordt geaccepteerd.
Hetzelfde probleem doet zich bijvoorbeeld voor bij een overstap in Arnhem van Syntus op een bus van Connexxion. En in andere gevallen waar vervoerders die de chipkaart al wel hebben ingevoerd aansluiten op vervoerders die dat nog niet hebben.
Chauf21 schreef:Die folder is ergens in of voor januari uitgegeven, toen kon je inderdaad nog gewoon met je roze strippenkaart reizen (en dus opmaken).
Dat het opmaken van de strippenkaart nog kan, staat in een stukje onder het kopje "na januari 2010". Er wordt nergens een datum genoemd waarna het gebruik van een roze strippenkaart niet meer is toegestaan. Meer in het algemeen snap ik niet waarom het gebruik van de strippenkaart op 16 maart opeens niet langer toegestaan zou zijn. Op die datum moest je het reisproduct op je kaart geladen hebben, maar verder is niets gezegd over het niet meer met de strippenkaart mogen reizen. Of heb ik ergens een nieuwsbericht gemist?
Chauf21 schreef:Het studentenreisproduct staat op een OV-chipkaart en dat is een elektronisch vervoerbewijs. Puur gekeken naar de reis- en productvoorwaarden zou je dan altijd moeten in- en uitchecken. Waarom zou je daarnaast dan nog de strippenkaart moeten kunnen gebruiken?
Dat is voor mij enerzijds een principekwestie (de strippenkaart is nog niet afgeschaft buiten Rotterdam en de Amsterdamse metro, dus ook niet voor studenten) en anderzijds een praktische zaak: zolang er nog reizen zijn die ik niet volledig met de OV-chipkaart kan maken, word ik gedwongen meer te betalen dan nodig is. Dat vind ik een slechte zaak. Mijns inziens had men in 2010 nog gewoon een papieren kaart uit moeten geven. Dat had allerlei problemen voorkomen, zoals vervoerders die nog geen apparatuur hebben. De studenten worden daar nu de dupe van.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Inchecken studenten ov-chipkaart in lijn 11 en 12 Utrech

Bericht door Daantje »

Op dit moment zijn sommige reizen goedkoper met de chipkaart en sommige goedkoper met de strippenkaart. Ik heb er nu voor gekozen om waar mogelijk met de chipkaart te reizen. Gemiddeld gezien zal ik dan wel ongeveer even duur uit zijn maar het is wel een stuk makkelijker. Je hoeft niet meer uit te rekenen wat goedkoper is, allebei op zak te hebben, etc.

Het argument strippenkaart opmaken kan je natuurlijk geen half jaar blijven gebruiken want het valt niet te controleren of je die strippenkaart niet pas nog nieuw gekocht hebt.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Inchecken studenten ov-chipkaart in lijn 11 en 12 Utrech

Bericht door Chauf21 »

Tochjo schreef:Dat het opmaken van de strippenkaart nog kan, staat in een stukje onder het kopje "na januari 2010". Er wordt nergens een datum genoemd waarna het gebruik van een roze strippenkaart niet meer is toegestaan. Meer in het algemeen snap ik niet waarom het gebruik van de strippenkaart op 16 maart opeens niet langer toegestaan zou zijn. Op die datum moest je het reisproduct op je kaart geladen hebben, maar verder is niets gezegd over het niet meer met de strippenkaart mogen reizen. Of heb ik ergens een nieuwsbericht gemist?
In de eerste berichtgeving stond vermeld dat studenten vanaf 1 januari 2010 alleen nog met een OV-chipkaart konden reizen. Het reizen met de roze strippenkaart was tot 16 maart mogelijk door de combi kaart2009+strippenkaart, niet door de combi chipkaart+strippenkaart.
Tochjo schreef:Dat is voor mij enerzijds een principekwestie (de strippenkaart is nog niet afgeschaft buiten Rotterdam en de Amsterdamse metro, dus ook niet voor studenten) en anderzijds een praktische zaak: zolang er nog reizen zijn die ik niet volledig met de OV-chipkaart kan maken, word ik gedwongen meer te betalen dan nodig is. Dat vind ik een slechte zaak. Mijns inziens had men in 2010 nog gewoon een papieren kaart uit moeten geven. Dat had allerlei problemen voorkomen, zoals vervoerders die nog geen apparatuur hebben. De studenten worden daar nu de dupe van.
Dat het nu uiterst onpraktisch is, ben ik met je eens. Het feit dat je nu gedwongen wordt meer te betalen, wil ik ook niet goedpraten. Mijns inziens had een nieuwe papieren kaart niet gehoeven, maar hadden de vervoerders de apparatuur op tijd klaar moeten hebben (daar hebben ze meer dan jaren de tijd voor gehad). Dat onhandige en onpraktische gedoe met overgangen kan veel sneller opgelost worden door de OV-chipkaart dan alleen maar als zichtkaart te accepteren (ook in de vrij reizen periode). Kijk bijvoorbeeld maar eens hoe snel Veolia of de HTM in staat waren de OV-studentenchipkaart in Haaglanden te accepteren.
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Inchecken studenten ov-chipkaart in lijn 11 en 12 Utrech

Bericht door Raymond »

Daantje schreef: Het argument strippenkaart opmaken kan je natuurlijk geen half jaar blijven gebruiken want het valt niet te controleren of je die strippenkaart niet pas nog nieuw gekocht hebt.
Jawel, in 2010 is de prijs van de strippenkaart immers wederom omhoog gegaan. Alle strippenkaarten met €4,80 (prijs 2009) zijn volgens de informatie op de strippenkaart tot een jaar na de tariefwijziging te gebruiken. In 2010 zijn de reductiekaarten €5,- gaan kosten. Die kaarten van €4,80 zouden dus nog tot 31/12/2010 gebruikt moeten kunnen worden. Zeker in gebieden waar enkel studenten worden verplicht om in/uit te checken. Los van het feit of chipkaart of strippenkaart duurder is, is het het allerduurst om 9 strippen te moeten weggooien, omdat iemand heeft besloten dat we een ander vervoersbewijs moeten gebruiken. Ik reis amper met de bus in het weekend, maar heb vorig jaar zomer wel een strippenkaart gekocht, toen nog niet bekend was dat we op 1/1/2010 toch echt met de chipkaart moesten gaan reizen. Dat strippenkaarten die nu nog gekocht worden niet geaccepteerd worden is te begrijpen, maar mijn inziens zouden de strippenkaarten van €4,80 nog tot 31/12/2010 geaccepteerd moeten worden.
Tenzij er een mogelijkheid is je niet volledig opgemaakte strippenkaart ergens naar op te sturen en dat het resterende bedrag als saldo op je chipkaart wordt bijgeschreven.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Inchecken studenten ov-chipkaart in lijn 11 en 12 Utrech

Bericht door Daantje »

Maar wie zegt er dat jij niet bewust eind 2009 nog een voorraadje strippenkaarten oud tarief hebt gekocht toen al wel bekend was dat je in 2010 met je studenten OV chipkaart moest gaan reizen? Ik kan me vinden in je verhaal maar het valt niet te controleren.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Inchecken studenten ov-chipkaart in lijn 11 en 12 Utrech

Bericht door Geert »

Waarom zou dat te controleren moeten zijn? Er is nooit een datum genoemd waarop de strippenkaart in het geheel niet meer geldig is (los van Rotterdam en de metro van Amsterdam, maar dat is niet specifiek voor alleen studenten).
Chauf21 schreef:In de eerste berichtgeving stond vermeld dat studenten vanaf 1 januari 2010 alleen nog met een OV-chipkaart konden reizen. Het reizen met de roze strippenkaart was tot 16 maart mogelijk door de combi kaart2009+strippenkaart, niet door de combi chipkaart+strippenkaart.
Maar waarom zouden studenten dan niet meer met een strippenkaart mogen reizen, terwijl dat nog een geldig vervoerbewijs is? Ik citeer van de VBN-site:
Vol-tarief of reductie-tarief
De strippenkaarten die u in de voorverkoop koopt zijn er in vol-tarief en reductie-tarief.
De reductie strippenkaarten zijn alleen als 15-strippenkaart te koop en zijn bestemd voor:

* Nederlanders van 65 jaar en ouder met een Pas-65 of een ander geldig legitimatiebewijs.
* Buitenlanders van 65 jaar of ouder met een geldig paspoort.
* Houders van een OV-studentenkaart (op sommige tijden).
* Kinderen van 4 tot en met 11 jaar.
Dat die OV-studentenkaart tegenwoordig op een plastic pasje staat is niet het probleem van de studenten, dunkt me. Het feit dat overigens GVU (als dochter van Connexxion) excuses heeft aangeboden voor studenten die geweigerd werden met roze strippenkaart lijkt me ook wel duidelijk: GVU/Connexxion zou dat vast niet doen als studenten écht verplicht waren om tijdens de kortingperiode in te checken.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Inchecken studenten ov-chipkaart in lijn 11 en 12 Utrech

Bericht door Joshua »

Ik reis zelf veel in Brabant en Limburg waar mijn OVC nog niet geldig is en ik dus dit doe in combinatie met roze strip. Maar zover ik weet is het op plekken waar de OVC is ingevoerd niet meer de bedoeling dat je je SOVC gebruikt in combinatie met je roze strip. Tot slot is het al je digitale vervoersbewijs waar je ook digitaal mee moet reizen.

Kort gezegt, roze strip is niet geldig in combinatie met studenten OVC. Met uitzondering van de nog niet ingevoerde regio's.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Inchecken studenten ov-chipkaart in lijn 11 en 12 Utrech

Bericht door Geert »

Joshua schreef:Ik reis zelf veel in Brabant en Limburg waar mijn OVC nog niet geldig is en ik dus dit doe in combinatie met roze strip. Maar zover ik weet is het op plekken waar de OVC is ingevoerd niet meer de bedoeling dat je je SOVC gebruikt in combinatie met je roze strip. Tot slot is het al je digitale vervoersbewijs waar je ook digitaal mee moet reizen.

Kort gezegt, roze strip is niet geldig in combinatie met studenten OVC. Met uitzondering van de nog niet ingevoerde regio's.
En dat is gebaseerd op..? In de discussie hiervoor zijn al een aantal argumenten gegeven die het tegenovergestelde bepleiten...
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Inchecken studenten ov-chipkaart in lijn 11 en 12 Utrech

Bericht door Chauf21 »

Geert schreef:Maar waarom zouden studenten dan niet meer met een strippenkaart mogen reizen, terwijl dat nog een geldig vervoerbewijs is?
Omdat de studentenov-chipkaart een elektronisch vervoerbewijs is. Daarmee dien je in ieder geval in te checken. Doordat in de kortingsperiode op saldo wordt gereisd vervalt de noodzaak om nog met een roze strippenkaart te reizen.
Geert schreef:Ik citeer van de VBN-site:
Vol-tarief of reductie-tarief
De strippenkaarten die u in de voorverkoop koopt zijn er in vol-tarief en reductie-tarief.
De reductie strippenkaarten zijn alleen als 15-strippenkaart te koop en zijn bestemd voor:

* Nederlanders van 65 jaar en ouder met een Pas-65 of een ander geldig legitimatiebewijs.
* Buitenlanders van 65 jaar of ouder met een geldig paspoort.
* Houders van een OV-studentenkaart (op sommige tijden).
* Kinderen van 4 tot en met 11 jaar.
Tja, goed, hoe betrouwbaar (of liever gezegd: actueel) is die site en in hoeverre kan je aan informatie op die site rechten ontlenen? Van diezelfde site haal ik dit:
Het OV-studentenreisrecht geeft voor een deel van de week recht op vrij reizen en voor het andere deel van de week recht op reizen met korting. In OV-chipkaartgebieden wordt in kortingsuren gereisd met saldo op de Studenten OV-chipkaart, in gebieden waar de OV-chipkaart nog niet is ingevoerd reist de student met een 15-strippenkaart reductie.
(http://www.ov-info.nl/content.php?pagina_id=178)

Dat doet overigens niks af aan het stukje dat door jou geselecteerd is: studentenkaarthouders kunnen nog steeds met een roze strippenkaart reizen, maar alleen in gebieden waar de OV-chipkaart nog niet is geactiveerd.

Het vervelende in heel deze discussie is dat er geen duidelijk en unaniem standpunt van de verschillende partijen komt. Vervoerders zeggen verschillende dingen, DUO is ook onduidelijk en de verschillende 'coulance'-regelingen maken het er ook niet duidelijker op. Het lijkt er ook op dat deze discussie in een patstelling terecht komt zolang er tegenstrijdige dingen worden gezegd (en gedaan). Of op z'n Hollands: het mag eigenlijk niet, maar we gedogen het toch. Ofzo.
Geert schreef:Dat die OV-studentenkaart tegenwoordig op een plastic pasje staat is niet het probleem van de studenten, dunkt me.
De OV-studentenkaart is een elektronisch vervoerbewijs (met de daarbij behorende voorwaarden), dus m.i. is dat wel het 'probleem' van de studenten. Je bent immers zelf akkoord gegaan met de voorwaarden.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Inchecken studenten ov-chipkaart in lijn 11 en 12 Utrech

Bericht door Daantje »

Geert schreef:Maar waarom zouden studenten dan niet meer met een strippenkaart mogen reizen, terwijl dat nog een geldig vervoerbewijs is? Ik citeer van de VBN-site:
Vol-tarief of reductie-tarief
De strippenkaarten die u in de voorverkoop koopt zijn er in vol-tarief en reductie-tarief.
De reductie strippenkaarten zijn alleen als 15-strippenkaart te koop en zijn bestemd voor:

* Nederlanders van 65 jaar en ouder met een Pas-65 of een ander geldig legitimatiebewijs.
* Buitenlanders van 65 jaar of ouder met een geldig paspoort.
* Houders van een OV-studentenkaart (op sommige tijden).
* Kinderen van 4 tot en met 11 jaar.
Maar iets verder daaronder staat ook:
Deze strippenkaart is, na invoering van de OV-chipkaart, op bepaalde lijnen niet meer geldig. Zie daarover de berichtgeving van de vervoerder
En daar beroepen ze zich dan nu op denk ik.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Inchecken studenten ov-chipkaart in lijn 11 en 12 Utrech

Bericht door Tochjo »

Chauf21 schreef:Het vervelende in heel deze discussie is dat er geen duidelijk en unaniem standpunt van de verschillende partijen komt. Vervoerders zeggen verschillende dingen, DUO is ook onduidelijk en de verschillende 'coulance'-regelingen maken het er ook niet duidelijker op.
Daar ben ik het volkomen mee eens.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Inchecken studenten ov-chipkaart in lijn 11 en 12 Utrech

Bericht door find_your_spot »

Joshua schreef:Ik reis zelf veel in Brabant en Limburg waar mijn OVC nog niet geldig is en ik dus dit doe in combinatie met roze strip. Maar zover ik weet is het op plekken waar de OVC is ingevoerd niet meer de bedoeling dat je je SOVC gebruikt in combinatie met je roze strip. Tot slot is het al je digitale vervoersbewijs waar je ook digitaal mee moet reizen.

Kort gezegt, roze strip is niet geldig in combinatie met studenten OVC. Met uitzondering van de nog niet ingevoerde regio's.
Wat je hierboven schrijft is volledig niet waar.

Het enige dat geldt is:
Studenten mogen ten alle tijden in de regio's waar de strippenkaart nog niet is afgeschaft, gewoon reizen met een roze strippenkaart in de kortingsperiode!
For Your Railroad Adventures
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Inchecken studenten ov-chipkaart in lijn 11 en 12 Utrech

Bericht door find_your_spot »

Van de website http://www.studentenov-chipkaart.nl maar even dit screenshotje gemaakt.....

Lees en oordeel zelf.

Afbeelding

Er mag dan wel Amsterdam en Rotterdam staan, maar weiger of verbieden is in de officiële wet geen sprake van te vinden.
Uiteraard op de Stadsregio en omgeving in Rotterdam na dan.

Waarschijnlijk loopt de website al voorop op de geplande datum van 15 april.

Jammer genoeg is die datum allang vooruit geschoven.
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Inchecken studenten ov-chipkaart in lijn 11 en 12 Utrech

Bericht door Meltrain »

Chauf21 schreef:
Geert schreef:Maar waarom zouden studenten dan niet meer met een strippenkaart mogen reizen, terwijl dat nog een geldig vervoerbewijs is?
Omdat de studentenov-chipkaart een elektronisch vervoerbewijs is. Daarmee dien je in ieder geval in te checken. Doordat in de kortingsperiode op saldo wordt gereisd vervalt de noodzaak om nog met een roze strippenkaart te reizen.
Maar is het wel verplicht om in te checken?
Als de controleurs kunnen controleren dat je gewoon een geldige SOV-C hebt én je hebt er een roze strippenkaart naast, moiet dat toch ook goed zijn?
Beter nog zou het zijn als er een CICO speciaal voor studenten komt. Als je daarbij incheckt wordt er nooit geld afgeschreven, maar komt er een speciale melding op het scherm, bijvoorbeeld A, B of C, waarbij:
A = student reist in vrij-reizen periode, dus alles is goed.
B = student reist in kortingsperiode, dus student dienst een roze strippenkaart erbij te houden of alsnog bij de 'echte' CICO in te checken.
C = student heeft geen geldige SOV-C, dus dient een blauwe strippenkaart te tonen of alsnog in te checken.

Probleem opgelost. :D
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Inchecken studenten ov-chipkaart in lijn 11 en 12 Utrech

Bericht door Wubbo »

find_your_spot schreef:Het enige dat geldt is:
Studenten mogen ten alle tijden in de regio's waar de strippenkaart nog niet is afgeschaft, gewoon reizen met een roze strippenkaart in de kortingsperiode!
Dus ook in bus en tram in Amsterdam? Dat staat dan haaks op wat Ziggy zegt.
Oud forumgebruiker

Re: Inchecken studenten ov-chipkaart in lijn 11 en 12 Utrech

Bericht door Oud forumgebruiker »

En haaks op hoe ik het geleerd krijg én haak sop het screenshotje dat zojuist neergezet is :roll: . Maar afijn, in de praktijk zal er wel niemand en punt van maken.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Inchecken studenten ov-chipkaart in lijn 11 en 12 Utrech

Bericht door find_your_spot »

ziggy schreef:En haaks op hoe ik het geleerd krijg én haak sop het screenshotje dat zojuist neergezet is :roll: . Maar afijn, in de praktijk zal er wel niemand en punt van maken.
Heb vandaag in de bus en tram van GVB ook weer de roze strippenkaart voor de 43e keer gebruikt en niemand die mij hierop aansprak....
For Your Railroad Adventures
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 48 gasten