mb90, Meltrain en Ardan on Tour: Charleroi

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: mb90, Meltrain en Ardan on Tour: Charleroi

Bericht door Ardan »

--Stefan-- schreef: (...) @ Ardan: Ik ben toch niet hobbyist 1 op Waterloo? :(
Jawel, dat ben jij wel, ontken het maar niet :wink:
En doordat Geert over ABBA begon heb ik hem er nu ook weer inzitten...
Enne, er valt altijd wat te regelen heh, om erheen te gaan...
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21267
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: mb90, Meltrain en Ardan on Tour: Charleroi

Bericht door Meltrain »

rhk_amf schreef: Wat een grauwe bende daar, zeg (of hebben ze ook nog een beetje een gezellig stads-/winkelcentrum daar?)
Misschien, maar wij hebben hem niet kunnen ontdekken. :lol:
(Al zijn wij wel voor een groot deel in de 'binnenstad' ondergronds gebleven. :wink: )
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: mb90, Meltrain en Ardan on Tour: Charleroi

Bericht door Daan »

Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: mb90, Meltrain en Ardan on Tour: Charleroi

Bericht door Ardan »

--Stefan-- schreef:Gaan die plannen voor de andere lijnen in de agglomeratie eigenlijk nog door? Of komt daar niks van?
Jazeker! Via een ander forum kwam ik dit filmpje tegen. Fraai hoor :shock: :shock: :shock:
En dat holografische informatiesysteem vind ik wel heel erg strak XD wil ik ook hebben..

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=eAKpWJtm6Gc[/youtube]

Voor de niet-Franssprekenden onder ons een korte samenvatting van wat er allemaal verteld wordt, hoewel de beelden op zich wel voor zich spreken.

De Centrale Ring (La Boucle Centrale) wordt gesloten. Gesloten als in dat het rondje wordt afgemaakt. Er komt een nieuwe brug naast de bestaande brug over de Sambre, en een nieuwe halte Tirou. De keerlus bij Sud wordt verlegd.
Het eindpunt Soleilmont, aan de tak die nu nog tot Gilly gaat, wordt een soort transferium, met een keerlus. Samen met de opening van deze lijn zijn een aantal stadsvernieuwingsprojecten gemoeid.
Dan komt er nog een tak naar Gosselies die 8 kilometer lang is. Het wordt een soort ringlijn die het centrum van Gosselies en enkele hogescholen aandoet, en ook hier wordt de kans gegrepen om het eens flink te gaan vernieuwen.

La nouveau métro léger de Charleroi vous souhaite un excellent voyage.
En nou maar hopen dat dat ook waargemaakt wordt.
Overigens verschijnt er wel zo mooi in beeld Le centre en moins de 30', maar dat zou dus betekenen dat de gemiddelde snelheid nog steeds niet hoog ligt. 30 minuten over 8 kilometer is 16 kph :lol: ik verwacht voor een sneltram toch wel ietsjes meer...
Laatst gewijzigd door Ardan op za 15 mar 2014, 17:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik doe ook maar wat
--Stefan--
Berichten: 1094
Lid geworden op: ma 12 okt 2009, 09:51
Locatie: Nijmegen

Re: mb90, Meltrain en Ardan on Tour: Charleroi

Bericht door --Stefan-- »

Ziet er in het filmpje allemaal strak uit. Nu nog allemaal hopen dat het zo ver komt :P
Beetje jammer alleen: alles ziet er heel mooi uit in het filmpje, behalve de treinstellen zelf xD
3 0 7 9
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21267
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: mb90, Meltrain en Ardan on Tour: Charleroi

Bericht door Meltrain »

Ja, daar hadden wij het ook al over toen we in Charleroi waren.
Ik kwam zelfs met een voorstel: als TEC nu eens probeert om in de order van GVB te komen, hebben we in 2012 ook Metropolissen in Charleroi.... :lol:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: mb90, Meltrain en Ardan on Tour: Charleroi

Bericht door Ardan »

Whahaha, goeie grap! Zie jij al Metropolissen door de boog van Waterloo of Sud scheuren? Ikke niet XD
Overigens moet het net er rond 2012 er ongeveer zo uit gaan zien:
Afbeelding
Ja, die tak naar Centenaire, he...
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21267
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: mb90, Meltrain en Ardan on Tour: Charleroi

Bericht door Meltrain »

Plaatje werkt niet (meer). ;)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: mb90, Meltrain en Ardan on Tour: Charleroi

Bericht door Ardan »

He verrek, inderdaad. Ja ik heb me net bij een ander uloadprogramma aangemeld omdat photobucket raar aan het doen was en ik moet nog even uitvogelen hoe deze werkt :wink:
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: mb90, Meltrain en Ardan on Tour: Charleroi

Bericht door Suus »

Weet iemand toevallig wanneer tramlijn 90 is opgeheven in die regio? De lijn reed van Charleroi naar Anderlues, en vanaf daar verder naar La Louvière. Daar hebben de BN-trams nog gereden in de eerste jaren na aflevering.

Ik vermoed dat er ergens in de jaren 90 is gebeurt na de boedelscheiding van de NMVB in de jaren 90. In 2004 lagen spoor en bovenleiding er nog, maar was het volledig overwoekerd. In 2007 was alles opgeruimd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21267
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: mb90, Meltrain en Ardan on Tour: Charleroi

Bericht door Meltrain »

De rit gaat verder tot in her station Petria. Van daaruit reed de lichte metro tot voor kort op her traject van de oude boerentram 90 verder tot in La Louvière. Op 29 augustus 1993 werd de verbinding naar La Louvière gesloten. De rit houdt dan op in Petria. Besparingen. Jammer, want enkele jaren geleden werden tussen Petria en La Louvière nog tientallen miljoenen besteed aan de modernisering van sporen en bovenleidingen.
Bron
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: mb90, Meltrain en Ardan on Tour: Charleroi

Bericht door Suus »

Hoewel het topic al bijna een maand oud is, vond ik een interessante passage over de aftakeling van de tram in Henegouwen in Trams 1989 die ik toch even wilde delen:
Henegouwen, ooit de industriële motor van België, is afgezakt tot een economisch zeer zwak gebied, dat door zijn tramnet nog min of meer bij een wordt gehouden. De sinds de jaren twintig nieuw meer gemoderniseerde werkplaats in Jumet heeft de handen vol om het technisch verouderde wagenpark op de baan te houden, maar slaagt daar toch redelijk in en heeft zelfs tijd over voor bescheiden verbouwingen. Dan komt de gulle gever, in de vorm van een grote mogendheid in Brussel, die samen met een grote industrie wel eens een hypermodern sneltramnet rond de belangrijkste kern Charleroi zal gaan aanleggen, geheel volgens hun eigen ideeën, want de bedoeling is er de wereldmarkt mee te gaan veroveren. Slechts één van de bestaande tramlijnen mag meedoen met de sneltramplannen, maar dat is geen ramp, want er komt genoeg nieuw materieel dat ook op de andere lijnen kan worden ingezet.

De sneltramaanleg gaat van start en slokt langzamerhand alle geld, energie en aandacht op. Ook de nieuwe trams komen er, maar die blijken te breed. Als het trajekt Charloroi-Gosselies provisorisch wordt aangepast blijken ze door de baan te zakken. Er zit dus niets anders op dan het hele net, althans de hoofdverbindingen, te verzwaren. Eenmaal in dienst, blijken de nieuwe trams wel eens stuk te gaan, met name ook door enkele spectaculaire aanrijdingen. De verouderde werkplaats heeft de grootste moeite met het rijvaardig houden van de nieuwe wonderen, niet in de laatste plaats omdat de gulle gever heeft verzuimd reserveonderdelen bij te leveren. Dus wordt een niet te rechtvaardigen maar wel begrijpelijke noodgreep toegepast: De ene tram wordt gerepareerd met onderdelen van de andere. In korte tijd, verzamelt zich een lange rij gedeukte en gedeeltelijk ontmantelde trams op de sporen rond de werkplaats. Door deze extra problemen raakt ook het normale onderhoud van het oudere materieel in de knel. De S-motorrijtuigen worden rijvaardig gehouden, maar meer ook niet en al gauw maken ze een ongelooflijk vieze en verwaarloosde indruk.

Na enige jaren op deze wijze te hebben voortgemodderd is een dermate grote achterstand in materieel- en baanonderhoud ontstaan dat een correcte uitvoering van de dienstregeling niet langer mogelijk is. De lokale directie ziet geen andere oplossing dan een aantal tramlijnen te verbussen, eerst de allerzwakste, maar later ook hoofdverbindingen waarop het nieuwe gelede materieel had moeten worden ingezet, ware het niet dat dit gedeeltelijk onttakeld naast de remise in Jumet staat. Deze opheffingen gebeuren op strikt "tijdelijke" basis, want de gulle gever ziet zijn plannen niet graag gedwarsboomd. Hij weigert dan ook credieten voor vervangende autobussen te verlenen, zodat de geplaagde directie bij andere NMVB-groepen moet gaan bedelen of ze nog bussen over hebben. Nu is dat gelukkig geen probleem, want daar is een nieuwe generatie materieel juist in aflevering en al gauw beweegt een stroom verouderde FIAT-bussen zich uit alle hoeken van België in de richting van Henegouwen.

Helaas is dit ook maar een schijnoplossing, want de onderhoudsproblemen met de trams verplaatsen zich nu naar de bussen, zodat het werkplaatsterrein al gauw op een sloperij gaat lijken.

Iedereen wacht nu hoopvol op 1 januari 1990, wanneer de Buurtspoorwegen zullen worden opgesplitst in een Vlaamse en Waalse regio, en de "grote broer" uit Brussel zich niet langer met de gang van zaken kan bemoeien. Dan zullen de opheffingen ongetwijfeld definitief worden verklaard en snel nieuwe bussen worden aangeschaft. Voor de tram is het dan echter te laat.
Dit is nog niet eens de helft van het drama dat zich in 1988 heeft afgespeeld in Henegouwen in het tramvervoer. Gedurende de gehele jaren 80 is er ontzettend veel fout gegaan in Henegouwen, alleen daarover is volgens mij al een heel boek over te vullen... :(
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21267
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: mb90, Meltrain en Ardan on Tour: Charleroi

Bericht door Meltrain »

Mooi stukje.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: mb90, Meltrain en Ardan on Tour: Charleroi

Bericht door htm_tram »

Leuk verslag om te lezen. ik hoop er ook nog een keertje heen te gaan. :pos:
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten