'NS is een geldverslindend staatsbedrijf'

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: 'NS is een geldverslindend staatsbedrijf'

Bericht door deadlock »

Ronzol schreef:De prijs is een zeer belangrijk, zoniet het belangrijkste onderdeel van de aanbesteding. Zoveel mogelijk voor de laagste prijs. Dit is op papier vaak goedkoper dan het 'oude' systeem. Als dat niet zo was, was de politiek niet eens aan dit alles begonnen.
Dit hangt er maar net vanaf wat de voorwaarden voor de aanbesteding en de beoordelingsgraad van dergelijke dingen is. Op papier is een aanbesteding trouwens vaak niet eens goedkoper dan directe gunning.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: 'NS is een geldverslindend staatsbedrijf'

Bericht door deadlock »

Geert schreef:Of de besparing nu linksom of rechtsom is, hij is er wel degelijk: voor een gelijkwaardig budget is de kwaliteit enorm verbeterd. Andersom had ook de kwaliteit hetzelfde kunnen blijven, maar dan met een kleiner budget (bijvoorbeeld door onrendabele lijnen te schrappen of materieel minder snel te vervangen).
Dat weten we niet want we hebben geen exploitatiekostenstaatje van waar de NS het voor deed en waar de regionale vervoerders het nu voor doen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: 'NS is een geldverslindend staatsbedrijf'

Bericht door deadlock »

Reiziger Ddrs schreef:Maarja, wat is NS daar nu anders in als andere bedrijven: dergelijke regelingen komen daar immers ook voor.
Dat is niet zo relevant. Sowieso wordt er bij andere bedrijven en sectoren ook gesneden in dit soort regelingen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 'NS is een geldverslindend staatsbedrijf'

Bericht door Geert »

deadlock schreef:
Geert schreef:Of de besparing nu linksom of rechtsom is, hij is er wel degelijk: voor een gelijkwaardig budget is de kwaliteit enorm verbeterd. Andersom had ook de kwaliteit hetzelfde kunnen blijven, maar dan met een kleiner budget (bijvoorbeeld door onrendabele lijnen te schrappen of materieel minder snel te vervangen).
Dat weten we niet want we hebben geen exploitatiekostenstaatje van waar de NS het voor deed en waar de regionale vervoerders het nu voor doen.
Waren al die contractsectorlijnen niet de basis voor een jaarlijkse subsidie van 80 miljoen euro aan NS? Daar moet vast wel iets meer over te vinden zijn.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: 'NS is een geldverslindend staatsbedrijf'

Bericht door deadlock »

Ik was al even aan het zoeken voordat ik dat postte ;)
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: 'NS is een geldverslindend staatsbedrijf'

Bericht door Dexter »

Chauf21 schreef:Ik vraag echter wel af of dergelijke lengtes zinvol zijn, je houdt dan immers nog steeds enigszins inflexibele inzet wanneer personeel gestrand is. Kortere stukjes Gvc-Amf (en een ander koppel dat Amf-Gn doet) lijken mij dan zinvoller. Het afstappende koppel kan dan terug Amf-Gvc en vanuit daar weer terug naar Amf of naar een andere bestemming vanuit Gvc.
Dat is allang gemeengoed. Op een standplaats als Rtd rijden de mcn'en de Noord-Oost IC's al jaren niet verder dan Amf of Zl, terwijl Rtd nog steeds rechtstreekse treinen naar Lw heeft.
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 'NS is een geldverslindend staatsbedrijf'

Bericht door Suus »

Dus Rotterdam rijdt niet verder dan Amersfoort maar heeft treinen naar Leeuwarden? Bedoel je bij de een niet Den Haag? Ik weet wel van enkele "haagse" conducteurs dat ze soms een slag Den Haag - Groningen hebben.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 'NS is een geldverslindend staatsbedrijf'

Bericht door Daniel »

Hij bedoelt vast dat de mcn tot Amf rijdt, maar de treinen wel nogsteeds verder rijden naar Lw :wink: (En op de NoordOost wordt natuurlijk vaak zat ook al in Utrecht van machinist gewisseld)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: 'NS is een geldverslindend staatsbedrijf'

Bericht door Caspar »

Toen ik op Hoofddorp opstel was vorige week, wemelde het daar van het Gronings rijdend personeel.
Verder kan je ook een prestatie gericht beloningsysteem inrichten, zoals dat bij veel andere bedrijven geldt. Ieder jaar door middel van beoordeling en voortgang gesprekken bepalen wat de loonsverhoging van het volgende jaar zal worden. Zo kan de machinist die structureel bij verstoringen niet meer te bereiken is voor de bijsturing en altijd in de kantine hangt of gewoon spoorloos is, bijvoorbeeld geen loonsverhoging krijgen dan. Daarentegen bv een conducteur die vaak bereid is om zijn passagiers ritje om te zetten in een controle ronde extra te belonen met 4% stijging van zijn salaris in januari.
Zo kan je ook de wat luiere NS'er prikkelen wat beter zijn best te laten doen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 'NS is een geldverslindend staatsbedrijf'

Bericht door Vinny »

Maar dan moet je mystery-guests gaan aannemen, en dan heb je ook meteen oorlog met het personeel neem ik aan. De NS kan volgens mij best effcienter werken, vooral in de bijsturing is nog heel wat mogelijk; maar dan moet de politiek het wel mogelijk maken door bijvoorbeeld toe te staan dat ook op het hoofdrailnet alleenbediening mogelijk wordt.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: 'NS is een geldverslindend staatsbedrijf'

Bericht door Dexter »

Reiziger Ddrs schreef:Hij bedoelt vast dat de mcn tot Amf rijdt, maar de treinen wel nogsteeds verder rijden naar Lw :wink: (En op de NoordOost wordt natuurlijk vaak zat ook al in Utrecht van machinist gewisseld)
Ja dat klopt, de hc's rijden in de regel wel wat verder door.

Ik snap eerlijk gezegd zelf ook niet hoe de diensten gepland worden. Zo kom je bv in Ddr geregeld personeel uit Ekz tegen, terwijl de standplaats Ddr zelf niet boven Asd komt.

@Caspar: Een persoonlijk prestatiegericht bonussysteem is wellicht wat veel van het goede. Het blijft natuurlijk altijd een momentopname en om dan iemand meteen te korten als je die net treft op een mindere dag lijkt me niet eerlijk. De bakker staat ook niet elke dag even vrolijk achter de toonbank. Dat neemt niet weg dat je mensen veel meer individueel zou moeten gaan aanspreken. Ik werk me een slag in de rondte, maar als ik merk dat een ander er de kantjes vanaf loopt, dan motiveert dat niet echt.

Wel bestaat er een jaarlijkse prestatiegerichte bonus te vergeven als er bepaalde targets op het gebied van klanttevredenheid en punctualiteit gehaald worden.

Ben jij overigens al met je gebiedsverkenning bezig dat je op Hfdo was vorige week?
Vallend blad maakt rails glad.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: 'NS is een geldverslindend staatsbedrijf'

Bericht door deadlock »

Dexter schreef:Ik werk me een slag in de rondte, maar als ik merk dat een ander er de kantjes vanaf loopt, dan motiveert dat niet echt.
Ik snap dit nooit zo goed. Dat soort volk is voor mij extra motivatie. Sowieso laat ik de consument (of in mijn geval 5500 eindgebruikers) niet de dupe worden van het gepruts of de demotivatie van mijn collegae.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: 'NS is een geldverslindend staatsbedrijf'

Bericht door Caspar »

Ben jij overigens al met je gebiedsverkenning bezig dat je op Hfdo was vorige week?
Ja maar dat zal niet de werkplek worden, dat wordt de Zuidtak (vanaf Asra tot de Keverdijk, net voor Naarden Bussum).
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: 'NS is een geldverslindend staatsbedrijf'

Bericht door Fles »

deadlock schreef:
Dexter schreef:Ik werk me een slag in de rondte, maar als ik merk dat een ander er de kantjes vanaf loopt, dan motiveert dat niet echt.
Ik snap dit nooit zo goed. Dat soort volk is voor mij extra motivatie. Sowieso laat ik de consument (of in mijn geval 5500 eindgebruikers) niet de dupe worden van het gepruts of de demotivatie van mijn collegae.

:lol: Je bent net zo geloofwaardig als de Paus als je zulke dingen zegt :')
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: 'NS is een geldverslindend staatsbedrijf'

Bericht door Ennes »

Caspar schreef:Toen ik op Hoofddorp opstel was vorige week, wemelde het daar van het Gronings rijdend personeel.
Verder kan je ook een prestatie gericht beloningsysteem inrichten, zoals dat bij veel andere bedrijven geldt. Ieder jaar door middel van beoordeling en voortgang gesprekken bepalen wat de loonsverhoging van het volgende jaar zal worden. Zo kan de machinist die structureel bij verstoringen niet meer te bereiken is voor de bijsturing en altijd in de kantine hangt of gewoon spoorloos is, bijvoorbeeld geen loonsverhoging krijgen dan. Daarentegen bv een conducteur die vaak bereid is om zijn passagiers ritje om te zetten in een controle ronde extra te belonen met 4% stijging van zijn salaris in januari.
Zo kan je ook de wat luiere NS'er prikkelen wat beter zijn best te laten doen.
Dan moeten ze eerst de bijsturings organisatie eens goed op de schop gooien, en zorgen dat daar voldoende capaciteit is voor een verstoring. Want bij een grote verstoring zijn ze daar het spoor helemaal bijster, terwijl het RP heel graag wil!
Een prestatie gericht beloningssysteem zou je best kunnen invoeren, maar daarvoor moeten alle randvoorwaarden wel eerst in orde zijn.

En volgens mij is de grootste winst te halen bij het efficiënter laten werken van het niet direct uitvoerende personeel.

Ik kan mij herinneren van de aanbesteding van de vallei-lijn dat dat ten koste ging van 31 FTE's waarvan 22 direct uitvoerenden waren.... tel uit je winst ;)
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: 'NS is een geldverslindend staatsbedrijf'

Bericht door Caspar »

Maar dat prestatie gericht belonen zou dan gelden voor alle werknemers van de NS, en dat van het rijdend personeel in de kantine nam ik alleen even als voorbeeld, omdat ik verder niet zo op de hoogte ben wat er allemaal op de kantoren gebeurt, om daar ook iets voor te bedenken. Maar je kan natuurlijk voor iedere functie een aantal punten bepalen aan het begin van het jaar waar men aan moet voldoen, en dan aan het eind van het jaar in hoeverre die punten gehaald zijn, en daar de beloning op aanpassen. Probleem kan dan alleen nog zijn dat je toevallig net een manager hebt waarmee het niet klikt, die jou dan toch moet beoordelen. Dat moet wel objectief gebeuren.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: 'NS is een geldverslindend staatsbedrijf'

Bericht door Wubbo »

Ennes schreef:Dan moeten ze eerst de bijsturings organisatie eens goed op de schop gooien, en zorgen dat daar voldoende capaciteit is voor een verstoring. Want bij een grote verstoring zijn ze daar het spoor helemaal bijster, terwijl het RP heel graag wil!
Da's kip-ei, als je een makkelijk bij te sturen rijdende dienst (materieel en personeel) hebt heb je geen grote bijsturingscapaciteit mee nodig.

Overigens is NS voor de tweede keer binnen 10 jaar bezig om 25% van de indirecten eruit te werken (de eerste keer was AIDA, nu heet het KWIK). Dat betekent dat er heel veel indirecten waren die niet echt nodig waren, maar je kan je ook voorstellen dat je op een gegeven moment niet veel verder kan knippen in je indirecten.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: 'NS is een geldverslindend staatsbedrijf'

Bericht door deadlock »

Fles schreef::lol: Je bent net zo geloofwaardig als de Paus als je zulke dingen zegt :')
Misschien ben ik dan wel een afwijking ofzo want voor mij werkt het daadwerkelijk zo en dat durf ik met een schoon geweten te zeggen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: 'NS is een geldverslindend staatsbedrijf'

Bericht door Dexter »

deadlock schreef:
Dexter schreef:Ik werk me een slag in de rondte, maar als ik merk dat een ander er de kantjes vanaf loopt, dan motiveert dat niet echt.
Ik snap dit nooit zo goed. Dat soort volk is voor mij extra motivatie. Sowieso laat ik de consument (of in mijn geval 5500 eindgebruikers) niet de dupe worden van het gepruts of de demotivatie van mijn collegae.
Ik ook niet. Ik bedoelde ook niet dat als mijn collega er maar met de pet naar gooit, dat ik ook niet mijn best hoef te doen. Maar het is natuurlijk niet leuk om er collectief op te worden aangesproken dat het niet goed gaat, terwijl jij je wel een slag in rondte werkt en je collega niet.

Dat voelt een beetje alsof je bij McDonalds aan een tafeltje gaat zitten waar je voorgangers lekker alle rotzooi hebben laten staan en jij dan wordt gezegd dat je het maar moet opruimen. :|
Vallend blad maakt rails glad.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: 'NS is een geldverslindend staatsbedrijf'

Bericht door deadlock »

Dexter schreef:Ik ook niet. Ik bedoelde ook niet dat als mijn collega er maar met de pet naar gooit, dat ik ook niet mijn best hoef te doen. Maar het is natuurlijk niet leuk om er collectief op te worden aangesproken dat het niet goed gaat, terwijl jij je wel een slag in rondte werkt en je collega niet.

Dat voelt een beetje alsof je bij McDonalds aan een tafeltje gaat zitten waar je voorgangers lekker alle rotzooi hebben laten staan en jij dan wordt gezegd dat je het maar moet opruimen. :|
Nee dat klopt, maar dan doe ik gewoon heel Amerikaans en zeg ik 'sorry? ik werk me een slag in de rondte en precies deze mensen *namen* doen geen ruk. Dat is in het verleden bij mij op het werk vaak genoeg gebeurd. Dat wordt je niet in dank afgenomen in eerste instantie maar in mijn ervaring heeft het per saldo een positief effect.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: 'NS is een geldverslindend staatsbedrijf'

Bericht door Ennes »

Wubbo schreef:
Ennes schreef:Dan moeten ze eerst de bijsturings organisatie eens goed op de schop gooien, en zorgen dat daar voldoende capaciteit is voor een verstoring. Want bij een grote verstoring zijn ze daar het spoor helemaal bijster, terwijl het RP heel graag wil!
Da's kip-ei, als je een makkelijk bij te sturen rijdende dienst (materieel en personeel) hebt heb je geen grote bijsturingscapaciteit mee nodig.

Overigens is NS voor de tweede keer binnen 10 jaar bezig om 25% van de indirecten eruit te werken (de eerste keer was AIDA, nu heet het KWIK). Dat betekent dat er heel veel indirecten waren die niet echt nodig waren, maar je kan je ook voorstellen dat je op een gegeven moment niet veel verder kan knippen in je indirecten.

over kip-ei gesproken!
Dit ging over een soort van prestatie beloning van minder/niet bereikbaar personeel. niet over een makkelijker bij te sturen rijdende dienst ;)

En je hebt gelijk, "op een gegeven moment" kan je niet meer knippen in je indirecten, alleen die grens is nog niet bereikt, veel dingen gaan nog over veel te veel schijven om efficiënt(er) te kunnen werken. en om dan maar het idee te opperen om in het uitvoerend personeel te gaan snijden, terwijl men schreeuwt om meer service... :roll:

Soms snap ik sommige denkwijzen niet, maar dat komt waarschijnlijk omdat ik buiten loop, en niet in (een van) de ivoren toren(s) zit.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: 'NS is een geldverslindend staatsbedrijf'

Bericht door willy84 »

Dexter schreef:
Chauf21 schreef:Ik vraag echter wel af of dergelijke lengtes zinvol zijn, je houdt dan immers nog steeds enigszins inflexibele inzet wanneer personeel gestrand is. Kortere stukjes Gvc-Amf (en een ander koppel dat Amf-Gn doet) lijken mij dan zinvoller. Het afstappende koppel kan dan terug Amf-Gvc en vanuit daar weer terug naar Amf of naar een andere bestemming vanuit Gvc.
Dat is allang gemeengoed. Op een standplaats als Rtd rijden de mcn'en de Noord-Oost IC's al jaren niet verder dan Amf of Zl, terwijl Rtd nog steeds rechtstreekse treinen naar Lw heeft.
Kan dat niet iets te maken hebben met dat er in Groningen en Leeuwarden makkelijker personeel is te vinden en dat er daarom naar verhoudingsgewijs een overschat aan personeel is dat in de rest van het land wordt ingezet. Als je begrijpt wat ik bedoel.
immer kwaliteits posts
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: 'NS is een geldverslindend staatsbedrijf'

Bericht door Ennes »

voor het gemak vergeten we ook maar even de negatieve effecten van meer lijnsgebonden rijden. agressie, negatieve effecten door verwachtingspatronen, gezondheidsklachten door beperkingen van materieelsoorten, en zo zijn er wel meer punten te noemen waar we bij de "theoretische" verbeteringen/besparingen aan voorbij gaan.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: 'NS is een geldverslindend staatsbedrijf'

Bericht door Dexter »

Ennes heeft gelijk. Er zijn nu al diensten waar je de hele dag op bv de Hoekse Lijn zit, nou na 9 uur op zo'n lijn zie je zowat sterretjes. En als dan een sein dat je 4x hoog groen tonend voorbij bent gereden, op de 5e slag een keer rood toont is de kans op ongelukken meteen stukken groter.
deadlock schreef:Nee dat klopt, maar dan doe ik gewoon heel Amerikaans en zeg ik 'sorry? ik werk me een slag in de rondte en precies deze mensen *namen* doen geen ruk. Dat is in het verleden bij mij op het werk vaak genoeg gebeurd. Dat wordt je niet in dank afgenomen in eerste instantie maar in mijn ervaring heeft het per saldo een positief effect.
Tja, maar als ik dienst doe met mensen van bv standplaats Asd of Ehv dan ken ik ze echt niet allemaal bij naam. Hooguit misschien van gezicht. Daarnaast wat je zelf al schrijft, wordt het je niet bepaald in dank afgenomen en het komt de sfeer in het bedrijf niet ten goede. Er zijn ook genoeg collega's die ter goeder trouw zijn, maar net een off-day hebben. Dan is het niet rechtvaardig om die maar meteen bij de enkels af te zagen.
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: 'NS is een geldverslindend staatsbedrijf'

Bericht door Daantje »

Berichten over de ombouw van de Hoekse Lijn naar metrolijn en de overige metro/randstadrail lijnen rondom Rotterdam zijn afgesplitst naar hier
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten