NVBS-excursie Garzweiler
NVBS-excursie Garzweiler
Gisteren dan eindelijk, EINDELIJK weer eens een fatsoenlijke hobbyronde kunnen maken. Het betrof een excursie met de NVBS naar de bruinkoolmijnen ten noordwesten van Köln. In alle vroegte verzamelde zich het gezelschap in Venlo, alwaar één of andere hersenloze Prorail-randdebiel bedacht heeft dat je eerst via een hoge voetgangersbrug het station uit moet en helemaal door het, overigens half dichtgespijkerde, gebouw moet lopen, om vervolgens natuurlijk je trein te missen. Gelukkig was ik een uur eerder van huis gegaan. Ik zag de dag prijzen dat dat neukfoutenbedrijf opgeheven wordt. Enfin, genoeg geklaagd. Er werd met de klassieke n-Wagen gependeld tussen Venlo en Kaldenkirchen, waar we gauw vlug snel moesten overstappen op een FLIRT van de Eurobahn. Aangekomen in Mönchengladbach konden we plaats nemen in de Uerdinger Schienenbusse van de Köln-Bonner Eisenbahn Freunde (KBEF).
Daarmee werd via Rheydt en Grevenbroich koers gezet naar de dagbouwmijn in Garzweiler, alwaar een fotostop gepland was. Aangekomen bij de aansluiting vlak voordat we de mijn binnen zouden rijden, bleek dat er geen rails meer lagen Geen fotostop in Garzweiler dus. Wel een aantal acht-assige kolenwagens en de ENIGE RWE-loc die we de hele dag te zien kregen. Ook hier had ik wel wat meer van gehoopt.
Over de Nord-Süd-Bahn reden we vervolgens helemaal naar het eindpunt, waarbij we hoog over de lijn Aachen - Köln reden. Hier passeert net een RegionalExpress richting Köln, zojuist vertrokken uit Horrem.
Bij Berrenrath verlieten we de Nord-Süd-Bahn om via Brühl naar Wesseling te rijden. In Wesseling is een werkplaats en een klein museumpje van de KBEF. Aldaar was gezorgd voor een eenvoudige doch voedzame maaltijd.
Tevens bestond de gelegenheid de excursietrein samen met een armsein te fotograferen, en het museum te bezoeken. In het museum viel me één prent op, over Formule 1-race-stoomlocomotieven (WTF? )
Vanuit Wesseling werd weer koers gezet naar het noorden, naar de haven van Niehl. Hier draait iemand even een shaggie terwijl een aantal belangrijke functionarissen bezig zijn om toegang te krijgen tot het RWE-net.
In het Kölner Stadtwald vond dan eindelijk de eerste fotostop van de dag plaats. Allereerst het gebruikelijke gestruin en geschreeuw
En vervolgens mijn enige foto met (bijna) niemand erop. Het traject door het Kölner Stadtwald is sinds enkele jaren één van de weinige spoortrajecten die onder monumentenzorg staan, naar ik begreep.
In de haven van Niehl, ten noorden van Köln, werd vervolgens nog een fotostop gehouden. Nou ja, voor de poorten van de haven van Niehl, want de boel blijkt zaterdagsmiddags om 14:15 op slot te gaan... Ik vond het wel een mooi moment om binnen te blijven en een foto van de stuurtafel van zo'n Schienenbus te maken.
De rit terug naar Mönchengladbach geschiedde onder toeziend oog van deze typische Duitser (overigens een hele aardige kerel die voor € 1,50 per flesje koud bier aan boord had bijvoorbeeld)
In Mönchengladbach namen we afscheid van de Schienenbusse van de KBEF, hier geflankeerd door een Rurtalbahnsprintertje naar Dalheim.
Gelukkig hadden we bijna een uur overstaptijd, die prima gebruikt kon worden voor het diner en wat spotwerk.
Resteert nog de oogst:
Ik heb me ondanks alles toch wel prima vermaakt :)
Daarmee werd via Rheydt en Grevenbroich koers gezet naar de dagbouwmijn in Garzweiler, alwaar een fotostop gepland was. Aangekomen bij de aansluiting vlak voordat we de mijn binnen zouden rijden, bleek dat er geen rails meer lagen Geen fotostop in Garzweiler dus. Wel een aantal acht-assige kolenwagens en de ENIGE RWE-loc die we de hele dag te zien kregen. Ook hier had ik wel wat meer van gehoopt.
Over de Nord-Süd-Bahn reden we vervolgens helemaal naar het eindpunt, waarbij we hoog over de lijn Aachen - Köln reden. Hier passeert net een RegionalExpress richting Köln, zojuist vertrokken uit Horrem.
Bij Berrenrath verlieten we de Nord-Süd-Bahn om via Brühl naar Wesseling te rijden. In Wesseling is een werkplaats en een klein museumpje van de KBEF. Aldaar was gezorgd voor een eenvoudige doch voedzame maaltijd.
Tevens bestond de gelegenheid de excursietrein samen met een armsein te fotograferen, en het museum te bezoeken. In het museum viel me één prent op, over Formule 1-race-stoomlocomotieven (WTF? )
Vanuit Wesseling werd weer koers gezet naar het noorden, naar de haven van Niehl. Hier draait iemand even een shaggie terwijl een aantal belangrijke functionarissen bezig zijn om toegang te krijgen tot het RWE-net.
In het Kölner Stadtwald vond dan eindelijk de eerste fotostop van de dag plaats. Allereerst het gebruikelijke gestruin en geschreeuw
En vervolgens mijn enige foto met (bijna) niemand erop. Het traject door het Kölner Stadtwald is sinds enkele jaren één van de weinige spoortrajecten die onder monumentenzorg staan, naar ik begreep.
In de haven van Niehl, ten noorden van Köln, werd vervolgens nog een fotostop gehouden. Nou ja, voor de poorten van de haven van Niehl, want de boel blijkt zaterdagsmiddags om 14:15 op slot te gaan... Ik vond het wel een mooi moment om binnen te blijven en een foto van de stuurtafel van zo'n Schienenbus te maken.
De rit terug naar Mönchengladbach geschiedde onder toeziend oog van deze typische Duitser (overigens een hele aardige kerel die voor € 1,50 per flesje koud bier aan boord had bijvoorbeeld)
In Mönchengladbach namen we afscheid van de Schienenbusse van de KBEF, hier geflankeerd door een Rurtalbahnsprintertje naar Dalheim.
Gelukkig hadden we bijna een uur overstaptijd, die prima gebruikt kon worden voor het diner en wat spotwerk.
Resteert nog de oogst:
Ik heb me ondanks alles toch wel prima vermaakt :)
Re: NVBS-excursie Garzweiler
Er gaat ook gigantisch veel mayo op de friet daar
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Re: NVBS-excursie Garzweiler
Geinig verslag, je hebt je niet hoeven te vervelen :D
Maareh... Hoe kom je aan die foto van het bordje Viersen-Dülken? Dat zijn toch twee aparte stations.
*pakt voor de zekerheid het spoorboekje van NRW erbij*
Ja, echt twee stations.
Maareh... Hoe kom je aan die foto van het bordje Viersen-Dülken? Dat zijn toch twee aparte stations.
*pakt voor de zekerheid het spoorboekje van NRW erbij*
Ja, echt twee stations.
Ik doe ook maar wat
Re: NVBS-excursie Garzweiler
Mag je zelf doen :YPijnackerbus schreef:Er gaat ook gigantisch veel mayo op de friet daar
Re: NVBS-excursie Garzweiler
De perronbordjes zeggen Dülken, maar er is zoeen dom rood prieeltje als het ware, en daar zitten bordjes in met Viersen-Dülken eropArdan schreef:Geinig verslag, je hebt je niet hoeven te vervelen :D
Maareh... Hoe kom je aan die foto van het bordje Viersen-Dülken? Dat zijn toch twee aparte stations.
*pakt voor de zekerheid het spoorboekje van NRW erbij*
Ja, echt twee stations.
Maar Viersen is ook een station ja. Een ander station dus :)
Re: NVBS-excursie Garzweiler
Leuk verslag.
Jammer dat jullie niet dichter bij de mijn konden komen.
Jammer dat jullie niet dichter bij de mijn konden komen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: NVBS-excursie Garzweiler
Dus weer helemaal in zover beter dat je weer je grote hobby kan uitoefenen :)
Leuk verslag en ook leuke foto's.
Leuk verslag en ook leuke foto's.
Re: NVBS-excursie Garzweiler
Nog niet helemaal, maar wel zo goed als ja :) Volgende week maar weer eens wat uurtjes werkenJoshua schreef:Dus weer helemaal in zover beter dat je weer je grote hobby kan uitoefenen :)
Re: NVBS-excursie Garzweiler
Leuk verslagje inderdaad :-)
Re: NVBS-excursie Garzweiler
Leuk verslagje inderdaad :) .
Viel me afgelopen week trouwens op dat de omroep in de FLIRT's het ook heeft over Viersen-Dülken. Dülken is het eennagrootste Stadtteil van Viersen, met ca. 27.000 inwoners (bron). Ook Boisheim is een Stadtteil van Viersen trouwens, waarom dat station dan niet Viersen-Boisheim heet snap ik dan weer niet...
Vraag me trouwens ook af of de FLIRT-stellen überhaupt ooit Nederland in zouden mogen, aangezien ze immers niet voldoen aan de Nederlandse crashnormen... Volgens eurobahn zou het eind april zo ver moeten zijn, maar ze hebben wel vaker data geroepen daar .
Viel me afgelopen week trouwens op dat de omroep in de FLIRT's het ook heeft over Viersen-Dülken. Dülken is het eennagrootste Stadtteil van Viersen, met ca. 27.000 inwoners (bron). Ook Boisheim is een Stadtteil van Viersen trouwens, waarom dat station dan niet Viersen-Boisheim heet snap ik dan weer niet...
Vraag me trouwens ook af of de FLIRT-stellen überhaupt ooit Nederland in zouden mogen, aangezien ze immers niet voldoen aan de Nederlandse crashnormen... Volgens eurobahn zou het eind april zo ver moeten zijn, maar ze hebben wel vaker data geroepen daar .
Re: NVBS-excursie Garzweiler
Maar de FLIRT's rijden nu dus tot Kaldenkirchen, met vandaar een aansluitende pendel Venlo-Kaldenkirchen? Is dat nu echt handig, of is het alleen goedkoper voor Eurobahn omdat ze nog maar 1 trein met personeel van DB huren? Mönchengladbach was met de kering van 10 minuten altijd wel een aardig station om daar dan maar over te stappen van vervangend mat op de 'gewone' trein...
Re: NVBS-excursie Garzweiler
Mij is altijd voorgehouden dat er voor NL helemaal geen toelating nodig is, omdat ze niet voorbij de omschakelbare bovenleiding, en dus niet effectief op het Nderlandse net komenCookie-O-Fiel schreef:Vraag me trouwens ook af of de FLIRT-stellen überhaupt ooit Nederland in zouden mogen, aangezien ze immers niet voldoen aan de Nederlandse crashnormen... Volgens eurobahn zou het eind april zo ver moeten zijn, maar ze hebben wel vaker data geroepen daar .
Re: NVBS-excursie Garzweiler
Inderdaad, voor zover ik weet mag al het Duitse materieel gewoon in Vl komen, omdat het een grensstation is...
Re: NVBS-excursie Garzweiler
Ik geloof dat er geen enkele spoorbranche zover is doorgeslagen als in Nederland. Laatst hoorde ik ook al dat tegenwoordig museummaterieel over een ATB-installatie moet beschikken voordat het de baan op mag.
Vallend blad maakt rails glad.
Re: NVBS-excursie Garzweiler
Klopt. De DE2 186 van HSA heeft onlangs het betreffende toelaitingscertificaat in ontvangst mogen nemen *O* Maar dat terzijde :)Dexter schreef:Ik geloof dat er geen enkele spoorbranche zover is doorgeslagen als in Nederland. Laatst hoorde ik ook al dat tegenwoordig museummaterieel over een ATB-installatie moet beschikken voordat het de baan op mag.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten