NVBS-excursie Garzweiler

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

NVBS-excursie Garzweiler

Bericht door Fles »

Gisteren dan eindelijk, EINDELIJK weer eens een fatsoenlijke hobbyronde kunnen maken. Het betrof een excursie met de NVBS naar de bruinkoolmijnen ten noordwesten van Köln. In alle vroegte verzamelde zich het gezelschap in Venlo, alwaar één of andere hersenloze Prorail-randdebiel bedacht heeft dat je eerst via een hoge voetgangersbrug het station uit moet en helemaal door het, overigens half dichtgespijkerde, gebouw moet lopen, om vervolgens natuurlijk je trein te missen. Gelukkig was ik een uur eerder van huis gegaan. Ik zag de dag prijzen dat dat neukfoutenbedrijf opgeheven wordt. Enfin, genoeg geklaagd. Er werd met de klassieke n-Wagen gependeld tussen Venlo en Kaldenkirchen, waar we gauw vlug snel moesten overstappen op een FLIRT van de Eurobahn. Aangekomen in Mönchengladbach konden we plaats nemen in de Uerdinger Schienenbusse van de Köln-Bonner Eisenbahn Freunde (KBEF).

Afbeelding

Daarmee werd via Rheydt en Grevenbroich koers gezet naar de dagbouwmijn in Garzweiler, alwaar een fotostop gepland was. Aangekomen bij de aansluiting vlak voordat we de mijn binnen zouden rijden, bleek dat er geen rails meer lagen :shock: Geen fotostop in Garzweiler dus. Wel een aantal acht-assige kolenwagens en de ENIGE RWE-loc die we de hele dag te zien kregen. Ook hier had ik wel wat meer van gehoopt.

Afbeelding

Afbeelding

Over de Nord-Süd-Bahn reden we vervolgens helemaal naar het eindpunt, waarbij we hoog over de lijn Aachen - Köln reden. Hier passeert net een RegionalExpress richting Köln, zojuist vertrokken uit Horrem.

Afbeelding

Bij Berrenrath verlieten we de Nord-Süd-Bahn om via Brühl naar Wesseling te rijden. In Wesseling is een werkplaats en een klein museumpje van de KBEF. Aldaar was gezorgd voor een eenvoudige doch voedzame maaltijd.

Afbeelding

Tevens bestond de gelegenheid de excursietrein samen met een armsein te fotograferen, en het museum te bezoeken. In het museum viel me één prent op, over Formule 1-race-stoomlocomotieven (WTF? :shock: )

Afbeelding

Afbeelding

Vanuit Wesseling werd weer koers gezet naar het noorden, naar de haven van Niehl. Hier draait iemand even een shaggie terwijl een aantal belangrijke functionarissen bezig zijn om toegang te krijgen tot het RWE-net.

Afbeelding

In het Kölner Stadtwald vond dan eindelijk de eerste fotostop van de dag plaats. Allereerst het gebruikelijke gestruin en geschreeuw :mrgreen:

Afbeelding

En vervolgens mijn enige foto met (bijna) niemand erop. Het traject door het Kölner Stadtwald is sinds enkele jaren één van de weinige spoortrajecten die onder monumentenzorg staan, naar ik begreep.

Afbeelding

In de haven van Niehl, ten noorden van Köln, werd vervolgens nog een fotostop gehouden. Nou ja, voor de poorten van de haven van Niehl, want de boel blijkt zaterdagsmiddags om 14:15 op slot te gaan... Ik vond het wel een mooi moment om binnen te blijven en een foto van de stuurtafel van zo'n Schienenbus te maken.

Afbeelding

Afbeelding

De rit terug naar Mönchengladbach geschiedde onder toeziend oog van deze typische Duitser (overigens een hele aardige kerel die voor € 1,50 per flesje koud bier aan boord had bijvoorbeeld)

Afbeelding

In Mönchengladbach namen we afscheid van de Schienenbusse van de KBEF, hier geflankeerd door een Rurtalbahnsprintertje naar Dalheim.

Afbeelding

Gelukkig hadden we bijna een uur overstaptijd, die prima gebruikt kon worden voor het diner en wat spotwerk.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Resteert nog de oogst:

Afbeelding

Ik heb me ondanks alles toch wel prima vermaakt :)
Etienne
Donateur
Berichten: 7911
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: NVBS-excursie Garzweiler

Bericht door Etienne »

Er gaat ook gigantisch veel mayo op de friet daar :shock:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: NVBS-excursie Garzweiler

Bericht door Ardan »

Geinig verslag, je hebt je niet hoeven te vervelen :D
Maareh... Hoe kom je aan die foto van het bordje Viersen-Dülken? Dat zijn toch twee aparte stations.
*pakt voor de zekerheid het spoorboekje van NRW erbij*
Ja, echt twee stations.
Ik doe ook maar wat
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: NVBS-excursie Garzweiler

Bericht door Fles »

Pijnackerbus schreef:Er gaat ook gigantisch veel mayo op de friet daar :shock:
Mag je zelf doen :Y 8-)
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: NVBS-excursie Garzweiler

Bericht door Fles »

Ardan schreef:Geinig verslag, je hebt je niet hoeven te vervelen :D
Maareh... Hoe kom je aan die foto van het bordje Viersen-Dülken? Dat zijn toch twee aparte stations.
*pakt voor de zekerheid het spoorboekje van NRW erbij*
Ja, echt twee stations.
De perronbordjes zeggen Dülken, maar er is zoeen dom rood prieeltje als het ware, en daar zitten bordjes in met Viersen-Dülken erop :P

Afbeelding

Maar Viersen is ook een station ja. Een ander station dus :)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: NVBS-excursie Garzweiler

Bericht door Meltrain »

Leuk verslag.
Jammer dat jullie niet dichter bij de mijn konden komen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: NVBS-excursie Garzweiler

Bericht door Joshua »

Dus weer helemaal in zover beter dat je weer je grote hobby kan uitoefenen :)

Leuk verslag en ook leuke foto's.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: NVBS-excursie Garzweiler

Bericht door Fles »

Joshua schreef:Dus weer helemaal in zover beter dat je weer je grote hobby kan uitoefenen :)
Nog niet helemaal, maar wel zo goed als ja :) Volgende week maar weer eens wat uurtjes werken :P
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: NVBS-excursie Garzweiler

Bericht door Daan »

Leuk verslagje inderdaad :-)
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: NVBS-excursie Garzweiler

Bericht door Cookie »

Leuk verslagje inderdaad :) .

Viel me afgelopen week trouwens op dat de omroep in de FLIRT's het ook heeft over Viersen-Dülken. Dülken is het eennagrootste Stadtteil van Viersen, met ca. 27.000 inwoners (bron). Ook Boisheim is een Stadtteil van Viersen trouwens, waarom dat station dan niet Viersen-Boisheim heet snap ik dan weer niet...

Vraag me trouwens ook af of de FLIRT-stellen überhaupt ooit Nederland in zouden mogen, aangezien ze immers niet voldoen aan de Nederlandse crashnormen... Volgens eurobahn zou het eind april zo ver moeten zijn, maar ze hebben wel vaker data geroepen daar :P .
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: NVBS-excursie Garzweiler

Bericht door Jurjen »

Maar de FLIRT's rijden nu dus tot Kaldenkirchen, met vandaar een aansluitende pendel Venlo-Kaldenkirchen? Is dat nu echt handig, of is het alleen goedkoper voor Eurobahn omdat ze nog maar 1 trein met personeel van DB huren? Mönchengladbach was met de kering van 10 minuten altijd wel een aardig station om daar dan maar over te stappen van vervangend mat op de 'gewone' trein...
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: NVBS-excursie Garzweiler

Bericht door Fles »

Cookie-O-Fiel schreef:Vraag me trouwens ook af of de FLIRT-stellen überhaupt ooit Nederland in zouden mogen, aangezien ze immers niet voldoen aan de Nederlandse crashnormen... Volgens eurobahn zou het eind april zo ver moeten zijn, maar ze hebben wel vaker data geroepen daar :P .
Mij is altijd voorgehouden dat er voor NL helemaal geen toelating nodig is, omdat ze niet voorbij de omschakelbare bovenleiding, en dus niet effectief op het Nderlandse net komen :?:
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: NVBS-excursie Garzweiler

Bericht door Daan »

Inderdaad, voor zover ik weet mag al het Duitse materieel gewoon in Vl komen, omdat het een grensstation is...
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: NVBS-excursie Garzweiler

Bericht door Dexter »

Ik geloof dat er geen enkele spoorbranche zover is doorgeslagen als in Nederland. Laatst hoorde ik ook al dat tegenwoordig museummaterieel over een ATB-installatie moet beschikken voordat het de baan op mag.
Vallend blad maakt rails glad.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: NVBS-excursie Garzweiler

Bericht door Fles »

Dexter schreef:Ik geloof dat er geen enkele spoorbranche zover is doorgeslagen als in Nederland. Laatst hoorde ik ook al dat tegenwoordig museummaterieel over een ATB-installatie moet beschikken voordat het de baan op mag.
Klopt. De DE2 186 van HSA heeft onlangs het betreffende toelaitingscertificaat in ontvangst mogen nemen *O* Maar dat terzijde :)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten