Staking schoonmakers treinen breidt zich uit

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Staking schoonmakers treinen breidt zich uit

Bericht door willy84 »

Ja, briljant! Aleen in het centrum overigens.
immer kwaliteits posts
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Staking schoonmakers treinen breidt zich uit

Bericht door STF »

Hmm dat gaat dan echt een drama worden want normaal gesproken ligt het vuilnis 20 centimeter hoog na afloop van koninginnedag. :?
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Staking schoonmakers treinen breidt zich uit

Bericht door Caspar »

Maar vallen die stratenvegers niet onder een gemeente CAO? Ik heb in mijn nabije kring kennissen die bij de gemeente reiniging werken en die zeggen niets te klagen te hebben. Nog lucratiever schijnt het te zijn om op zaterdag of nieuwjaarsdag met een veegploeg erop uit te trekken door de toeslagen.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Staking schoonmakers treinen breidt zich uit

Bericht door willy84 »

Ja, ze vallen in Amsterdam idd onder de gemeente CAO. Ook de stadsreiniging is nog steeds niet aanbesteed in tegenstelling tot vele andere plaatsen.
immer kwaliteits posts
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Staking schoonmakers treinen breidt zich uit

Bericht door Caspar »

Als je de Oosttunnel gebruikt onder het centraal station in Amsterdam door kan je goed zien hoe smerig het station eigenlijk is. Er ligt bv in het gootje tussen de trappen en de muren naar de perrons een aaneengesloten laag stof vlokken van een cm of 10 dik, en ook in de tunnel zelf aan de randen tegen de muren ligt een aaneengesloten laag van een centimeter of 10 dik.
Verder kan ik wel 25 plaatsen aanwijzen waar kots ligt, en liggen er intussen duizenden peuken verspreid rondom de rookpalen. Ik zag trouwens ook nu de zon lekker scheen een zwerm fruitvliegjes rondom een hoopje afval.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Staking schoonmakers treinen breidt zich uit

Bericht door Caspar »

Nog even een foto update van vandaag, let op, het is erg onsmakelijk, maar helaas wel de situatie in Amsterdam...

Afbeelding
Kan wel een dweiltje gebruiken...

Afbeelding
Flats...

Afbeelding

Afbeelding
Nog een keer flats...

Afbeelding

Ik wist niet dat de Nederlander zo vaak misselijk is trouwens. Als je een rondje over het station loopt, zie je dus wel 25 van die flats plekken.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Staking schoonmakers treinen breidt zich uit

Bericht door willy84 »

De Oostttunenel is het dichtsbij de Wallen en als je ziet wat voor vrouwen daar allemaal zitten dan begrijp je wel waarom ze in die hal moeten kotsen :lol:
immer kwaliteits posts
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: Staking schoonmakers treinen breidt zich uit

Bericht door M57 »

In de Oosttunnel ligt ook een drol.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Staking schoonmakers treinen breidt zich uit

Bericht door Ennes »

Caspar schreef:Als je de Oosttunnel gebruikt onder het centraal station in Amsterdam door kan je goed zien hoe smerig het station eigenlijk is. Er ligt bv in het gootje tussen de trappen en de muren naar de perrons een aaneengesloten laag stof vlokken van een cm of 10 dik, en ook in de tunnel zelf aan de randen tegen de muren ligt een aaneengesloten laag van een centimeter of 10 dik.
Verder kan ik wel 25 plaatsen aanwijzen waar kots ligt, en liggen er intussen duizenden peuken verspreid rondom de rookpalen. Ik zag trouwens ook nu de zon lekker scheen een zwerm fruitvliegjes rondom een hoopje afval.
Gelukkig krijgen dit keer de stakende schoonmakers eens niet de schuld dat ze er stiekem van verdacht worden zelf de vinger in de keel te steken.

Gelukkig wordt nu een keer echt zichtbaar wat deze jongens en meiden normaal gesproken dagelijks moeten opruimen (terwijl ze vaak nog met de nek worden aangekeken)

En vergeet niet... de meeste bende maken de reizigers nog altijd zelf!!!
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Staking schoonmakers treinen breidt zich uit

Bericht door willy84 »

True,

Het zal mij benieuwen hoe het nu verder gaat. De NS en Schiphol schijnen zich er nu ook meer mee te bemoeien. Soort van gedwongen bemiddeling oid.

Blijft over dat ik het belachelijk vind dat je in de baas zijn tijd Nederlandse les krijgt. Net alsof mijn werkgever dat gaat doen. Wat hebben mensen die al Nederlands spreken hieraan? Daar moeten mensen toch echt zelf voor zorgen.

Er was iemand op TV die zei dat ze maar 1250 euro netto pm verdiende. Dat is ongeschoold werk.
Ik ken mensen die 1500 netto pm verdienen met een HBO baan en bijpassend HBO diploma..

Zo bezien is het nog niet zoweinig dus.
immer kwaliteits posts
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Staking schoonmakers treinen breidt zich uit

Bericht door MdJ »

Bij gelijk aantal uren?
Bij twijfel: gebruik beton.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Staking schoonmakers treinen breidt zich uit

Bericht door Ennes »

MdJ schreef:Bij gelijk aantal uren?
En de zelfde onregelmatige tijden?
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Staking schoonmakers treinen breidt zich uit

Bericht door willy84 »

Die schoonmaker vertelde niet van hoelaat tot hoelaat ze werkte. Maar daar gaat het ook niet om. Het gaat om het punt dat ik maak: mensen met een HBO diploma zouden ook veel meer mogen verdienen in bijvoorbeeld het onderwijs of de zorg.
immer kwaliteits posts
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Staking schoonmakers treinen breidt zich uit

Bericht door Vinny »

Wij leven in een land waar de inkomens in hoge mate genivelleerd zijn. Je zou dat de verworvenheid van een eeuw sociaal democratie kunnen noemen. 60% van de jaarinkomens bevindt zich tussen de 20.000 en 40.000 bruto per jaar; het gemiddelde inkomen van een Nederlandse werknemer is 28.000 bruto. (bron: NRC) :idea:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Staking schoonmakers treinen breidt zich uit

Bericht door Caspar »

Maar ik heb sterke vermoedens dat de 1500 euro waar Willy84 het hier over heeft, gaan om een relatief jong persoon, die nog niet 10 jaar actief is op de arbeidsmarkt? En toevallig had ik die vrouw ook op de tv gezien die zei dat ze 1250€ krijgt, maar die was toch al ergens in de 40, een leeftijd waarop je meestal al helemaal aan het einde van je salarisschaal wordt ingedeeld. Als een HBO'er start met 1500 euro, dan kan dat 20 jaar later best het dubbele zijn :wink:
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Staking schoonmakers treinen breidt zich uit

Bericht door Vinny »

Het carriere-perspectief van een schoonmaker is natuurlijk ook niet bijster aanlokkelijk natuurlijk. Maar goed; daar kies je naar mijn mening toch echt zelf voor; voor ongeschoold werk wordt het zeker niet slecht betaald (tussen 1200 en 1400 netto per maand). Ik heb jarenlang op de bloemenveiling in Aalsmeer gewerkt, daar lag het loon toch echt lager. :idea:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Staking schoonmakers treinen breidt zich uit

Bericht door Caspar »

Ja maar hou oud was je toen :wink: Dat was namelijk de moraal van mijn bovenstaande post.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Staking schoonmakers treinen breidt zich uit

Bericht door iljitsch »

Mensen meer of minder betalen voor hetzelfde werk vanwege hun leeftijd is onacceptabel.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Staking schoonmakers treinen breidt zich uit

Bericht door Caspar »

Maar zo is nu eenmaal opgebouwd in Nederland. Vandaar natuurlijk ook dat bedrijven als AH mensen eruit knikkert als ze ouder worden.
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Staking schoonmakers treinen breidt zich uit

Bericht door Jurjen »

Caspar schreef:Maar zo is nu eenmaal opgebouwd in Nederland. Vandaar natuurlijk ook dat bedrijven als AH mensen eruit knikkert als ze ouder worden.
Maar dat is nog een heel ander verhaal. Het gaat hier over het verschil in beloning tussen een 23- en 40-jarige. Bij supermarkten gaat het om het verschil in beloning tussen 16 en 23 jaar. Vanaf je 23e krijg je geen loonsverhoging meer bij een jaar ouder worden.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Staking schoonmakers treinen breidt zich uit

Bericht door Vinny »

Dat is natuurlijk ook fout. In principe zou het loon voor een 18 jarige niet mogen afwijken van een 26 jarige, zeker wanneer de productie gelijk is (en dat is in de meeste gevallen ook zo). Dit werkt leeftijdsdiscriminatie in de hand.

In het verlengde hiervan ligt ook mijn grootste bezwaar tegen de vakbond in zijn algemeenheid. Natuurlijk is het goed dat er iets als een vakbond bestaat die de belangen van de werknemers als groep behartigen. In de praktijk zijn het echter de gévestigde belangen die worden behartigd, en gaat dit vaak ten koste van de groep werknemers die nog niet in dienst is, en derhalve ook zijn stem nog niet zal laten gelden. Ik denk bijvoorbeeld aan het pauze-verhaal voor treindienstleiders (Caspar ;)) maar ook in totaal andere sectoren zie je hetzelfde principe.

Ook nu weer met de schoonmaakactie wordt de totale conforontatie gezocht zonder ook maar enige mate van terughoudendheid. Het is crisistijd, er is weinig geld; dus is het logisch dat er bezunigd wordt. En als je dan ook nog eist dat de werkgever maar tijd en geld beschikbaar moet stellen voor het leren van Nederlands dan vind ik dat ook erg. Dit is m.i. de omgekeerde wereld. Je komt vanuit het buitenland hier, en dan mag best van je verwacht worden dat je zelf de taal leert op eigen kosten voordat je gaat aankloppen bij de werkgever of de overheid. :!:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Staking schoonmakers treinen breidt zich uit

Bericht door iljitsch »

Principieel is het natuurlijk iedereen z'n eigen taak om de taal van het land van verblijf te leren.

Maar ik kan me er ook wel wat bij voorstellen. Ik woon nu al een paar jaar in Spanje en spreek nauwelijks genoeg Spaans om lunch te kunnen bestellen. (Nee, ik ben geen schoonmaker, hoewel een onderzoeker in opleiding niet zo heel veel meer verdient.) De universiteit heeft wel een cursus twee keer per jaar maar die is midden op de dag in een stadje iets verderop. Het eerste jaar had ik vaak les tot 8 uur, niet echt te doen om dan van waar ik woon en werk (net buiten Madrid) de stad in te gaan naar een commercieel instituut.

Als m'n werkgever een cursus had aangeboden op een tijd en plaats die logistiek te verhapstukken was had ik nu waarschijnlijk enigszins Spaans gesproken...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Staking schoonmakers treinen breidt zich uit

Bericht door Vinny »

^^ Maar dat ligt dus aan de gebrekkige logistiek. Als je je daar als vakbond druk over zou maken, dan kan ik dat nog enigszins begrijpen. Het lijkt mij toch wel haalbaar om mensen 36 uur per week te laten werken, en dan hebben ze 4 uur per week om een cursus Nederlands te volgen. Maar die vier uur laten betalen door de werkgever, vind ik dus een behoorlijk overdreven eis.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Staking schoonmakers treinen breidt zich uit

Bericht door Karl »

@Vinny, er zit toch al subsidie op inburgeringscurussen? Daar leer je toch ook Nederlands?
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Staking schoonmakers treinen breidt zich uit

Bericht door Vinny »

Kennelijk niet voldoende dus. ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten