Dordtse plaatjes

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Dordtse plaatjes

Bericht door Daniel »

De combinatie van het toch vrij donkere weer vandaag met dat ik zin had weereens wat plaatjes te maken, gaf me een mooie aanleiding eens te experimenteren. En ja, hoewel het resultaat toch altijd wat minder is als met een zonnetje erbij heeft 't toch best leuke plaatjes opgeleverd :) .

Om te beginnen de uit het niets verschijnende 723 op lijn 1...
Afbeelding

De achtergrond doet vermoeden dat het toch echt lente is, maar vooralsnog heeft de 728 een nuttige reclame voor de zonliefhebbers...
Afbeelding

Na een lange tijd van omleidingen rijdt lijn 1 nu weer de normale route door Sterrenburg...
Afbeelding

Net als lijn 5...
Afbeelding

Afbeelding
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dordtse plaatjes

Bericht door Meltrain »

Leuke foto's, vooral die eerste waar je de bus 'van onder' ziet. :D
Maar hoe komt het dat de 6261 en de 5985 een verschillende letterkleur hebben? Had dat niet iets ermee te maken dat één van de twee uit Friesland komt of zoiets?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Dordtse plaatjes

Bericht door tsov »

Die 5900 komt uit een eerdere serie (uit 2002), die 6200'en zijn uit 2003 :) De 5985 is overigens de enige uit die serie die op de stadsdienst Dordrecht rijdt, de andere Wrights zijn allemaal 6200'en :wink:
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dordtse plaatjes

Bericht door Daniel »

Sterker nog, het is zelfs de enige 5900 in heel DAV :wink: Er komt vaker een 6200 op een Rivierenlandse lijn terecht dan andersom (5900 op DAV-lijn).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Dordtse plaatjes

Bericht door waldo79 »

De 6277 ben ik in Rivierenland meer dan eens tegengekomen 8-)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dordtse plaatjes

Bericht door Daniel »

Wat sneeuwplaatjes van vanmiddag (niet dat er nog gigantisch veel lag na de bui, maargoed)...

De 867 komt Dordrecht binnen als trein 32542 uit Geldermalsen:
Afbeelding

De 730/3 op de Oranjelaan...
Afbeelding

In 'n witte omgeving valt de 724/4 wel lekker op...
Afbeelding

En als laatste busje de 722 als omgeleide lijn 5...
Afbeelding

Met nog 'n klein beetje wit tussen de sporen komt de 8645 binnen als extra IC 692146 uit Bergen op Zoom om z'n weg als 2146 naar Amsterdam te vervolgen...
Afbeelding

Tot slot, nu 't nog kan, IC 9229 met Bs 28.106 voorop onderweg naar Amsterdam in Dordrecht...
Afbeelding
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Sebastiaan
Berichten: 109
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:25
Locatie: Utrecht

Re: Dordtse plaatjes

Bericht door Sebastiaan »

Mooie plaatjes :pos:
mvg,
Sebastiaan
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dordtse plaatjes

Bericht door Daniel »

Aan 't eind van de middag nog maar eens even op pad geweest, was niet de enige met dat idee aan de drukte in het centrum en de bussen te zien. Eenmaal in het centrum kwam eerst 'n flink vertraagde lijn 10 naar het centraal station langs...
Afbeelding

Gevolgd door een busje van de Taxicentrale Zwijndrecht op lijn 9...
Afbeelding

En deze bestemming had ik nog niet op 'n Citaro, maar nu wel :) De 724 als versterking op lijn 2...
Afbeelding

De 726/5 in de file op de Spuiboulevard...
Afbeelding

De 6291 onderweg als lijn 1...
Afbeelding

En bij de eerste echte lente-achtige dag van de lente van 2008 hoort natuurlijk ook een frisgroen busje met bloemetjes :P Het koste wat moeite, maar op z'n allerlaatste dienstrit van de dag kon ik het rijdend grasveld 723 nog vastleggen op lijn 1...
Afbeelding

Tot slot nog de Wright met streekindeling, altijd handig op lijn 3 maar niet huis, die me weer thuis bracht...
Afbeelding
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dordtse plaatjes

Bericht door Daniel »

De 6295/4 op de hoek Wielingenstraat / Hunzeweg...
Afbeelding

De snelwaterbus die in de spits tussen Dordrecht en Rotterdam vaart bij de stalling in het Wantij...
Afbeelding

Geplakt groen tussen het eerste echte frisse lentegroen...
Afbeelding

Onder streng toezicht van meneer de Gans legde ik de 722/7 vast...
Afbeelding

En tot slot de 6218/15 op het busstation...
Afbeelding
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dordtse plaatjes

Bericht door Daniel »

Zo rond 13.00 uur vanmiddag brak de zon in het Dordtse ineens goed door, wat me na een snelle wandeling in het stoptreintje van Stadspolders naar 'centraal' deed belanden. Een razendsnelle rustige rit met lijn 7 deed me net op tijd bij de bekende overweg in de Zuidendijk belanden om extra IC 692151 naar Bergen op Zoom vast te leggen...

Afbeelding

Vrij kort daarna passeerde de IC naar Venlo...
Afbeelding

Maar helemaal mooi werd het toen de Belgen 7868 en 7866 met een nogal lege containertrein passeerden, die had ik nog niet eerder op de foto :) ...
Afbeelding

En tja, was toch wel even humor: 5 minuten daarna kwam er nog een 7868 langs, zoek de verschillen :mrgreen: ...
Afbeelding

Inmiddels begon de zon langzaam maar zeker aan de verkeerde kant te staan, dus verhuisde ik naar een overweg zuidelijker. Een ICRm-compositie passeert als IC naar Venlo...
Afbeelding

Kort daarna kwam de 9244 naar Brussel Zuid langs, met net als een week geleden Bs 28.112 direct achter de loc. Alleen was het vandaag een andere loc voorop...
Afbeelding

Na een containertreintje...
Afbeelding

...kwam eerst wat leeg materieel langs, gevolgd door een ICK-IC naar Venlo...
Afbeelding

Daarna 'n ander plekje opgezocht net ten noorden van Dordrecht Zuid, de 1188 hangt er nog lekker in 't laatste stukje van de Dordtse bocht...
Afbeelding

Helaas net de andere kant op passeerde niet veel later een kolen- danwel ertstrein met liefst 5 locs voorop...
Afbeelding

Waarna het aftellen begon, we beginnen bij 8668...
Afbeelding

En gaan verder met de 8667...
Afbeelding

En nee, het was geen 8666 die daarna kwam... maar een stukje lopen naar lijn 5 om weer op het centraal station te belanden :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Dordtse plaatjes

Bericht door mb90 »

Mooie platen. 8-) Is de tunnel bij de voormalige overweg aan de Kilweg eigenlijk al klaar? Ik wil namelijk ook een keer die kant op gaan en de halte Ockenburg van Lijn 7 ligt daar aardig in de buurt. Dichterbij dan het eindpunt van Lijn 3 in Crabbehof, volgens mij.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dordtse plaatjes

Bericht door Daniel »

Nee, de tunnel bij de voormalige overweg Kilweg is nog niet klaar... qua loopafstand is halte Puttenstein trouwens dichterbij: dan kan je via de Loevestein en het Rustenburgpark naar de tunnel slingeren en snij je net 'n stukje af.

Voor de kortste loopafstanden naar de Dordtse spotplekjes...
- Wieldrechtse Zeedijk: lijn 7 Dordtse Kil naar halte Keerweer, Rijksstraatweg uit en links de dijk op
- Kilweg/Amstelwijck (zonder tunnel): lijn 4 Wielwijk/165 Strijen naar halte Watersteyn, rechtsaf Laan van Londen uit en dan links de Kilweg op
- Zuidendijk: lijn 7 Sterrenburg naar halte Kometenlaan, stukje doorlopen en rechtsaf Zuidendijk of lijn 3 Crabbehof naar halte Domela Nieuwenhuisweg, stukje rechtdoor en dan links de Domela Nieuwenhuisweg uit en rechts het pad langs het spoor volgen
- Zuidhoven (het plekje van de laatste foto's): lijn 5 Sterrenburg naar halte Station Zuid, stukje terug en aan de oostkant van het spoor het viaduct oversteken. Na het parkeerterrein van het muziekcentrum (op zich ook 'n redelijk plekje) kan je een trappetje af het park in en dan kom je vanzelf het open stuk tegen waar ik stond
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Dordtse plaatjes

Bericht door mb90 »

Oke, bedankt. Dan moet ik nog even kijken waar ik heen ga. De foto's zullen dan in ieder geval hier te vinden zijn.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Dordtse plaatjes

Bericht door deadlock »

Ik vind de foto's mooi, maar ligt het aan mij of lijken ze nogal egaal kwa kleur.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dordtse plaatjes

Bericht door Daniel »

De eerste paar foto's zijn inderdaad wat bleekjes uitgevallen ja... zo te zien vooral door de stand van de zon op dat moment.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Dordtse plaatjes

Bericht door mb90 »

Vanmiddag heb ik even een kijkje genomen bij de overweg aan de Zuidendijk om te kijken hoe ik het beste daar foto's kan nemen. Ik ben er van 13:05 uur t/m 13:55 uur geweest en dit is het resultaat. Tot 13:45 uur had ik ook nog gezelschap van een andere fotograaf. Een buitenlandse fotograaf, want hij zei gedag met "Bye", terwijl ik "Goedemiddag" zei. Hij kwam vooral voor de Thalys. De foto's zijn overigens aanklikbaar.

Eerst kwam IC 9236 richting Brussel langs:
Afbeelding

20 minuten later kwam IC 1947 richting Venlo langs met loc 1741 en daarachter 11 ICK-rijtuigen:
Afbeelding

Hierna kwam de Thalys richting Parijs langs. Maar, telelijkertijd kwam er vanaf de andere kant een lange goederentrein langs. Hierdoor is uiteraard de Thalys niet te zien en daardoor kon ik hier geen foto van maken. De volgende keer beter. Ook voor de andere fotograaf, die niet veel later een andere plek richting het zuiden uitzocht.

Ik bleef staan en zag niet veel later Sneltrein 2249 richting Breda met deze DDM-stam + loc langskomen:
Afbeelding

Hier vlak achter zat IC 2149 richting Vlissingen met 1x IRM-IV:
Afbeelding

Vanaf de andere kant kwam niet veel later de Olympische IRM 9525 als IC 1944 richting Den Haag Centraal. Omdat deze niet altijd te zien is, heb ik er ondanks dat hij de andere kant op gaat toch een foto ervan gemaakt:
Afbeelding

Zoals misschien al op de foto's te zien is werd de zon steeds flauwer. Naar het zuiden werd de lucht ook nog eens steeds raarder. Een belletje naar het thuisfront bevestigde mijn vermoeden: er was een flinke bui onderweg richting Dordt. Daarom ben ik met de eerstvolgende Lijn 3 (de Citaro 721, net als de heenreis) vanaf de Domela Nieuwenhuisweg terug naar het station gegaan en ben ik Dordt 'ontvlucht'.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dordtse plaatjes

Bericht door Daniel »

Een paar plaatjes van vandaag: Qliner 6143 nadert z'n bestemming Dordrecht Slangenburg als lijn 388...
Afbeelding

Op de Eulerlaan kwam ik de 6261/7 tegen...
Afbeelding

De 6240 op de nieuwe spitslijn 116 steekt de MerwedeLingelijn over bij de overweg in de Krommedijk...
Afbeelding

V'tjes 867 en 866 onderweg als 32559 naar Geldermalsen...
Afbeelding

En het leukste bewaren we voor 't laatst: de 1121, zelfs met chipkaartlezers, op 't Dordtse busstation...
Afbeelding
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dordtse plaatjes

Bericht door Daniel »

Er stond al een plaatje van in het opvallende dingen-topic van april, maar hier nog een andere. De Vreugde Tours 502 gisteren als lijn 1 aan de Stadspolderring...
Afbeelding

En ook in het Dordtse is Koninginnedag altijd goed voor 'n leuk omleidinkje: lijn 3, 4, 5, 10, 11, 12, 88, 92 en 144 reden vanaf halte Centrum nog 'n klein stukje de normale route en gingen via Van Godewijckstraat - Beverwijcksplein - Beverwijckstraat en Singel richting de Aert de Gelderstraat, waar voor 3, 4 en 5 de normale route weer begon.
De 722 op het normaal busloze smalste stukje van de Singel...
Afbeelding

Even later gevolgd door lijn 12...
Afbeelding

Op de kruising Singel / Spuiweg wordt op deze dagen altijd een vluchtheuveltje weggehaald, waardoor de bussen rechtdoor kunnen oversteken. De 6228/5 staat op het punt met een kleine slinger deze kruising te passeren...
Afbeelding

Op een normale doordeweekse dag is het slechts 4x per uur lijn 7 die via het Beverwijcksplein rijdt om te keren bij z'n eindpunt Centrum. Op 30 april rijden daar echter liefst 29 bussen per uur langs (en tijdens de opbouw in de middag van 29 april was er zelfs een piek met 36 bussen per uur)
Afbeelding

Afbeelding

Lijn 165 liet het centrum zelfs helemaal links liggen en nam de tot eind 2007 gebruikelijke route langs het spoor, met een stukje via de Spuiweg om de Krispijntunnel te bereiken...
Afbeelding

En tot slot lijn 10, die vanaf de Wijnstraat al via Grote Markt en Nieuwe Haven moest wegens de vrijmarkt. Daarna volgde nog 'n stukje normale route en een flinke omweg via Achterhakkers - Wilgenbos - Havenstraat - Korte Parallelweg - Aert de Gelderstraat - Kilwijkstraat en Spuiweg naar halte Centrum. De 6045 passeerde me bij de Kilwijkstraat...
Afbeelding
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dordtse plaatjes

Bericht door Daniel »

Vandaag weereens actief: de 1121 als 19 Nieuw Lekkerland op de Professor Waterinklaan...
Afbeelding

En de reizigers op de Papendrechtse stadslijn 14 kregen luxe materieel voorgeschoteld: Integro 6142 rukte uit om die lijn te gaan rijden...
Afbeelding
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Dordtse plaatjes

Bericht door Fles »

ik heb ook nog wel wat "dordtse plaatjes" :mrgreen:

Maar dan van de open dag van Volkerrail vorig jaar ;)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dordtse plaatjes

Bericht door Daniel »

Gistermiddag weereens even langs 't spoor gestaan, dit keer bij de Wieldrechtse Zeedijk (kwam wel mooi uit, de laatste lijn 7 naar Dordtse Kil ging precies op 't moment dat ik die kant op wilde :P ).

Als eerste kwam, met 'n wolkje voor de zon helaas, het duo 882+503 als stoptrein naar Roosendaal langs. Een T'tje dat niet lang meer te gaan heeft dus...
Afbeelding

Nadat de wolk was verdwenen passeerde Strukton-loc 303001 "Carin" in z'n eentje...
Afbeelding

Gevolgd door de Thalys...
Afbeelding

Afbeelding

2x DDAR naar Breda hangt in de bocht...
Afbeelding

Net als deze kolentrein...
Afbeelding

Een losse IRM-VI naar Vlissingen...
Afbeelding

Afbeelding

En zelfs 'n los viertje naar Venlo...
Afbeelding

Gevolgd door de Benelux...
Afbeelding

...en de losse RRF 19...
Afbeelding

En tot slot DDM-1 naar Breda, toevallig net de enige compositie met een bak voorzien van de originele reclame op de blauwe banen :)
Afbeelding

Daarna kwam in de verte op de N3 de leeg materieelrit voor m'n bus naar 't station alweer langs, dus maar snel naar de halte waar ik ook geen seconde later had moeten zijn :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Dordtse plaatjes

Bericht door Daan »

Fraaie plaatjes! :)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dordtse plaatjes

Bericht door Daniel »

Vanwege werkzaamheden aan de Wieldrechtseweg rijdt de Dordtse lijn 7 momenteel ri. Sterrenburg niet bovenlangs over de dijk langs de Dordtse havens, maar gaat'ie onderlangs. Daarbij komt de bus ook dwars door het gehuchtje Wieldrecht, om uiteindelijk op de smalle Amstelwijckweg te belanden...

Afbeelding
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dordtse plaatjes

Bericht door Daniel »

Nog twee plaatjes van de omleiding op lijn 7: om te beginnen de 6287 op de Amstelwijckweg...
Afbeelding

En de 724 in de Wielhovenstraat...
Afbeelding
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dordtse plaatjes

Bericht door Daniel »

Zomaar een paar plaatjes...

De 725 met een deukje als lijn 3 op de Thorbeckeweg...
Afbeelding

En de 729/4 op de Karel Doormanweg...
Afbeelding

Bij gebrek aan rijdende busjes elders heeft de klepgeest afgelopen maandag in het Dordtse toegeslagen en wel bij de 726/4 op de Viottakade...
Afbeelding

En de 727/5 op de Johan de Wittstraat...
Afbeelding

Op het schoolvervoer voor VSO De Blije Gaarde in Dordrecht rijdt vrijwel altijd ook één bus, meestal een ex-Arriva wagen. Vandaag was het de Ringelberg Tours 29 (ex-Arriva 5579), die hier net vertrokken is bij de school aan de Reeweg Zuid...
Afbeelding

En de 6284/4 begon 'n beetje uit elkaar te vallen. Maar was al eerder gerustgesteld: een chauffeur wist me te melden dat ze nog een hele doos vol tape bij de werkplaats hadden staan :lol:
Afbeelding
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten