Metro/Randstadrail netwerk rondom Rotterdam

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Metro/Randstadrail netwerk rondom Rotterdam

Bericht door Vinny »

De Hoekse Lijn, daar heb je als NS personeel geen last meer van. Dat wordt RR na 2013 :idea:

Edit Daantje: Berichten zijn afgesplitst uit het topic NS is een geldverslindend staatsbedrijf
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: 'NS is een geldverslindend staatsbedrijf'

Bericht door iljitsch »

Waarom is die hoekse lijn zo berucht? Ik was in september in Maassluis en dat zag eruit als een heel aardig stadje, niet het idee dat daar meer tuig woont dan elders...
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: 'NS is een geldverslindend staatsbedrijf'

Bericht door Dexter »

Vinny schreef:De Hoekse Lijn, daar heb je als NS personeel geen last meer van. Dat wordt RR na 2013 :idea:
@Vinny: "Geen last meer van" is niet bepaald de manier waarop ik het zou omschrijven, ik ben heus niet blij dat we die lijn straks kwijt zijn hoor. Het is de invulling van de diensten en dat je de hele dag op zo'n lijn rondjes rijdt, wat het niet leuk meer maakt. (Dat gebeurt overigens met zowat alle lijnen die in de aanbesteding komen, het lijkt wel alsof de diensten met opzet zodanig worden samengesteld dat je bijna wel een hekel aan zo'n lijn moet krijgen.)

Ook toen we de Zoetermeer Stadslijn, de Hofpleinlijn en de Merwede-Lingelijn uit ons werkpakket verloren vondt iedereen bij NS dat jammer. Ook hierop reden we ons hele diensten scheel, maar de lijnen op zich waren leuk om te rijden. En je krijgt er zowat alleen maar stoptreinen voor terug, want er blijft in de zuidelijke Randstad langzaam maar zeker zowat alleen een kernnet over.

Overigens wordt de Hoekse Lijn geen RR, maar een onderdeel van het RET-metronet. Naar RR-model, dat wel.

@Iljitsch: Dan ben jij vast in de idylische binnenstad van Maassluis geweest en niet in een van de flatwijken. :idea: Ik heb nog nooit zoveel tuig in de treinen zien stappen als in Schiedam, Vlaardingen en Maassluis. (En Almere) Ik heb 5 jaar geleden ooit eens een baksteen door m'n cabineruit gehad op station Vdg. En waarom? Om niks. RET, suc6 ermee!
Vallend blad maakt rails glad.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: 'NS is een geldverslindend staatsbedrijf'

Bericht door Ennes »

iljitsch schreef:Waarom is die hoekse lijn zo berucht? Ik was in september in Maassluis en dat zag eruit als een heel aardig stadje, niet het idee dat daar meer tuig woont dan elders...
Is een keertje een dagje naar Maassluis gaan, lijkt mij nou niet echt representatief om te ervaren hoe het er op "de lijn" regelmatig aan toe gaat.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 'NS is een geldverslindend staatsbedrijf'

Bericht door reisthijs »

Dexter schreef:Overigens wordt de Hoekse Lijn geen RR, maar een onderdeel van het RET-metronet. Naar RR-model, dat wel.
De Hoekse Lijn wordt gewoon RR ze noemen het alleen niet zo. De Hofpleinlijn wordt ook onderdeel van het RET-metronet, en er rijden (afgezien van de kleurstelling) precies dezelfde voertuigen die ook op de Hoekse Lijn gaan rijden.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: 'NS is een geldverslindend staatsbedrijf'

Bericht door iljitsch »

Wat betekent "wordt RR" dan??

De situatie voor de ex-hofpleinlijn is wat anders omdat hier de Rotterdamse metro een paar haltes gelijk op gaat met de Haagse tram in de stadsregio haaglanden geregeld door de verkeersleiding van de HTM.

Maar sowieso is de kreet "randstadrail" niet erg nuttig, omdat het bij de RET iets heel anders betekent dan bij de HTM met aanzienlijke verwarring voor de meer incidentele reiziger.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 'NS is een geldverslindend staatsbedrijf'

Bericht door Suus »

Behalve een logo op de voertuigen wordt het bij de RET gewoon metrolijn E genoemd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 'NS is een geldverslindend staatsbedrijf'

Bericht door Vinny »

Randstadrail is een concept. Ik dacht dat het vooral een smoesje was om miljarden belastinggeld over de balk te smijten voor het ombouwen van treinsporen tot metro- en sneltramlijnen. :mrgreen:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 'NS is een geldverslindend staatsbedrijf'

Bericht door Suus »

Vinny schreef:Randstadrail is een concept. Ik dacht dat het vooral een smoesje was om miljarden belastinggeld over de balk te smijten voor het ombouwen van treinsporen tot metro- en sneltramlijnen. :mrgreen:
1,2 miljard gulden = 544,5 miljoen + 400 miljoen = €944,5 miljoen. Helaas, nog geen miljard voor RandstadRail vanuit het ministerie.

Bovendien is het aantal reizigers tussen Den Haag en Zoetermeer per dag met 10.000 toegenomen van 17.000 naar 27.000 in 2008, op een totale bevolking van 121.000 is dat een aardig aantal :wink: Het kost wat, maar je krijgt er wel wat voor terug :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 'NS is een geldverslindend staatsbedrijf'

Bericht door Geert »

Ah, dat is dus € 94.450,- per extra reiziger dus. Het mag inderdaad wat kosten :)
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: 'NS is een geldverslindend staatsbedrijf'

Bericht door Wubbo »

Als je er van uit gaat dat de reizigers na 2008 weer gezakt zijn naar het NS-aantal wel ja. Maar dat geloof ik niet.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: 'NS is een geldverslindend staatsbedrijf'

Bericht door Dexter »

Droog bekeken is het voor de reizigers een verbetering, door hogere frequenties en directe verbindingen met de stadscentra van Rotterdam en Den Haag. Dat zou het voor de mensen langs de Hoekse Lijn ook moeten zijn.

Maar vandaag hoorde ik weer een verhaal dat de ombouw van de Hoekse Lijn weer op losse schroeven staat, omdat de betrokken gemeenten zich niet kunnen vinden in de geplande 9 maanden durende buitendienststelling. :?:
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 'NS is een geldverslindend staatsbedrijf'

Bericht door Suus »

Negen maanden is ook wel belachelijk veel. Het is net zo eenvoudiger als RandstadRail Erasmus en dat reed ook binnen drie maanden tussen Rotterdam en Nootdorp.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: 'NS is een geldverslindend staatsbedrijf'

Bericht door Ennes »

Dexter schreef:Droog bekeken is het voor de reizigers een verbetering, door hogere frequenties en directe verbindingen met de stadscentra van Rotterdam en Den Haag. Dat zou het voor de mensen langs de Hoekse Lijn ook moeten zijn.

Maar vandaag hoorde ik weer een verhaal dat de ombouw van de Hoekse Lijn weer op losse schroeven staat, omdat de betrokken gemeenten zich niet kunnen vinden in de geplande 9 maanden durende buitendienststelling. :?:
plus het feit dat er vanuit Hoek van Holland, Maassluis, en Vlaardingen na een overgang naar RR geen directe verbinding meer is met Rotterdam CS.

(en ja, ik weet dat je ook op Sdm kan overstappen)
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 'NS is een geldverslindend staatsbedrijf'

Bericht door Geert »

Er is inmiddels vast ook niet al een oplossing gevonden voor de goederentreinen over deze lijn?
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: 'NS is een geldverslindend staatsbedrijf'

Bericht door Ennes »

Geert schreef:Er is inmiddels vast ook niet al een oplossing gevonden voor de goederentreinen over deze lijn?
Voorlopig heeft die pijpenboer nog steeds een contract!
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: 'NS is een geldverslindend staatsbedrijf'

Bericht door Dexter »

@Ennes: Ja maar dat loopt in 2012 af. Over het verliezen van de directe verbinding met Rtd zegt 'men' dat het geen al te groot bezwaar moet zijn omdat Sdm in 2012 de IC-status moet hebben en reizigers richting Gd en Ut wordt aangeraden in Rta over te stappen. Maar het lijkt mij verschrikkelijk tijdrovend om eerst de hele stad door te moeten, al is het ondergronds.

@Bee: Oorspronkelijk dachten ze dat de ombouw van de Hofpleinlijn en de Zoetermeer Stadslijn wel in 3 maanden klaar zou zijn. Voor (een gedeelte van) de Hofpleinlijn klopte dat ook wel, maar de mensen uit Zoetermeer hebben het alles bij elkaar meer dan een jaar met treinvervangend busvervoer (en treinvervangend treinvervoer) :wink: moeten doen.

Daar zijn ze vast zo van geschrokken dat ze er dit keer maar ruimschoots de tijd ervoor nemen. :wink:
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 'NS is een geldverslindend staatsbedrijf'

Bericht door Suus »

Ja, maar je hebt ruimschoots en je hebt overdrijven, en negen maanden voor die spoorlijn is ruimschoots overdreven :|
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: 'NS is een geldverslindend staatsbedrijf'

Bericht door iljitsch »

Dexter schreef:omdat Sdm in 2012 de IC-status moet hebben
Jezus, het houdt ook nooit op. Er stoppen al vier sneltreinen per uur op Schiedam, is het echt nodig de mensen die bijvoorbeeld van Den Haag naar Eindhoven reizen lastig te vallen met een stop in dit gehucht?

(Niks ten nadele van mijn zus die er woont.)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 'NS is een geldverslindend staatsbedrijf'

Bericht door Daniel »

Kennelijk niet want de s1900 zou er niet gaan stoppen, alleen de s2100 en de s2200 die ook IC gaat heten. (Overigens stoppen er maar twee sneltreinen per uur in Schiedam per richting, dat worden er dus vier)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 'NS is een geldverslindend staatsbedrijf'

Bericht door Vinny »

(en ja, ik weet dat je ook op Sdm kan overstappen)
Voor Utrecht moet je dus in Alexander overstappen of én in Schiedam én in Rotterdam. Dat laatste is waarschijnlijk sneller. Vroeger had je int. treinen Hoek van Holland - Schiedam - Utrecht. Dat waren nog eens tijden... :mrgreen:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: 'NS is een geldverslindend staatsbedrijf'

Bericht door iljitsch »

Ja, maar die reed dan twee keer per dag of zoiets.

Ik moet zeggen dat het straks wel aardig armoedig wordt als je met de boot aankomt in Hoek van Holland en dan met de metro verder moet.

Maar ik kwam er onlangs achter dat er ook een bus van Hoek van Holland Haven naar Den Haag rijdt dus waarschijnlijk blijft dit lot me bespaard. :-)

Re: vier sneltreinen: klopt dat het er maar twee zijn, ik had dit natuurlijk even op moeten zoeken in plaats van gelijk roepen. Ik herinner me als ik naar m'n moeder in Schiedam ging ik 1 x per kwartier de trein terug naar Den Haag kon nemen, maar dan zal de helft daarvan wel stoptreinen geweest zijn.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 'NS is een geldverslindend staatsbedrijf'

Bericht door Suus »

De metro's die naar Hoek van Holland gaan rijden is geen materieel om je voor te schamen, het zijn hypermoderne comfortabele en doodstille metro's :pos:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 'NS is een geldverslindend staatsbedrijf'

Bericht door Daniel »

iljitsch schreef:Ik moet zeggen dat het straks wel aardig armoedig wordt als je met de boot aankomt in Hoek van Holland en dan met de metro verder moet.

Maar ik kwam er onlangs achter dat er ook een bus van Hoek van Holland Haven naar Den Haag rijdt dus waarschijnlijk blijft dit lot me bespaard. :-)
Dan mag je alsnog armoedig verder met RandstadRail vanaf Den Haag Leyenburg :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 'NS is een geldverslindend staatsbedrijf'

Bericht door reisthijs »

Vinny schreef:
(en ja, ik weet dat je ook op Sdm kan overstappen)
Voor Utrecht moet je dus in Alexander overstappen of én in Schiedam én in Rotterdam. Dat laatste is waarschijnlijk sneller.
Schiedam Centrum - Rotterdam Alexander duurt met de
Trein (inlcusief overstap): 19 minuten
Metro (zonder overstap): 27 minuten
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten