Brabant wil behoud IC-stop in Best

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Brabant wil behoud IC-stop in Best

Bericht door iljitsch »

Wat je hier vergeet is dat bij langere trajekten het geen zin heeft elke vijf minuten een trein te laten rijden. Stel je voor dat er een stoptrein Den Haag - Groningen is. Hoe lang doet die erover? Vier uur ofzo? De intercity nauwelijks meer dan 2,5 uur, dus dat betekent dat zelfs als de intercity maar eens per uur rijdt, het voor mensen die het hele eind mee moeten sneller is om 59 minuten op de intercity te wachten dan om in de stoptrein te stappen.

En de trein is geen tram. Die moet nieteens elke vijf minuten willen rijden.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Brabant wil behoud IC-stop in Best

Bericht door Vinny »

Het wreekt zich dat het stadsgewestelijk vervoer in Nederland zo slecht geregeld is. Met intercity's die stoppen in voorsteden en buitenwijken zoals Amsterdam Bijlmer, Best en Zoetermeer kun je dat ondervangen, zeker om er voor te zorgen dat inwoners van deze Vinex-wijken niet alleen met het OV naar hun moederstad kunnen, maar ook andere steden kunnen bereiken; want dat haalt mensen uit de auto, zeker als de stations worden opgewaardeerd tot "regiopoorten" a la Veenendaal de Klomp zoals de NS wil. Eén van de reden dat Veenendaal de Klomp relatief succesvol is t.o.v. Barneveld Noord is juist omdat op eerstgenoemd station wel doorgaande (intercity) treinen stoppen.

Zelf zie ik nog altijd het meest in zonetreinen: treinen die delen van hun traject als intercity en delen als stoptrein afleggen; het eventuele verlies aan snelheid voor de doorgaande reizigers zie ik het liefst terug in hogere fequenties en meer luxe. Wat mij betreft komt de catering dus terug in lange afstandsverbindingen, waar je behalve een kopje koffie ook wat te eten kunt kopen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Brabant wil behoud IC-stop in Best

Bericht door reisthijs »

Ardan schreef:De s8800 of dat kreng van Ut naar Almere vind ik echt niet IC-waardig, dát is in mijn ogen juist een echte Sneltrein.
Iedereen zeurt steeds maar weer dat dergelijke verbindingen de naam Intercity niet verdienen, dat is ergens ook wel zo, maar stel dat NS deze treinen voortaan Sneltrein zou gaan noemen, wat zou er per saldo dan veranderen? Juist - helemaal niets :!:
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Brabant wil behoud IC-stop in Best

Bericht door Vinny »

Je had vroeger de Strand Express: Amsterdam - Zandvoort.
Dat ding heb ik alsvolgt aangekondigd zien staan:

STOPTREIN
Haarlem - Overveen - ZANDVOORT
(stopt niet te Haarlem-Spaarnwoude)

INTERCITY
ZANDVOORT
(stopt ook te Overveen)

En als klap op de vuurpijl:
SNELTREIN
Overveen - Haarlem - AMSTERDAM
(stopt ook te Overveen)
(stopt niet te Haarlem-Spaarnwoude)
:mrgreen:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Brabant wil behoud IC-stop in Best

Bericht door Suus »

iljitsch schreef:Wat je hier vergeet is dat bij langere trajekten het geen zin heeft elke vijf minuten een trein te laten rijden. Stel je voor dat er een stoptrein Den Haag - Groningen is. Hoe lang doet die erover? Vier uur ofzo? De intercity nauwelijks meer dan 2,5 uur, dus dat betekent dat zelfs als de intercity maar eens per uur rijdt, het voor mensen die het hele eind mee moeten sneller is om 59 minuten op de intercity te wachten dan om in de stoptrein te stappen.

En de trein is geen tram. Die moet nieteens elke vijf minuten willen rijden.
Ik pleit nergens voor het afschaffen van de intercity, ik geef alleen aan waarom een netwerk van alleen stoptreinen efficienter is dan een netwerk met intercity's en stoptreinen.

Over de frequentie van de trein: Vraag bepaald aanbod. Als er een zeer grote vraag is naar bepaalde verbindingen, zal de oplossing toch gezocht moeten worden in zowel de frequentie als het treinmaterieel. Het treinnetwerk kan heel goed als metronetwerk geëxploiteerd worden, dan moet er alleen een omslag in het denken gemaakt worden: Iets wat meer in een ander topic thuis hoort.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Brabant wil behoud IC-stop in Best

Bericht door iljitsch »

Nee, een netwerk van alleen intercity's is efficiënter, niet alleen heb je minder stations maar door de hogere snelheid kan je met hetzelfde materieel en even veel personeel meer reizigers vervoeren.

Er is natuurlijk een kip-ei situatie tussen overal maar treinstations neerplempen en het gebrek aan goed stadsvervoer om mensen snel naar de intercitystations krijgen.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Brabant wil behoud IC-stop in Best

Bericht door Frank »

Het is natuurlijk een nogal hypothetische situatie, maar je blijft altijd goederentreinen houden die intercity's afremmen. Bij stoptreinen heb je daar minder last van :wink: .
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Brabant wil behoud IC-stop in Best

Bericht door iljitsch »

Ugh, werk jij soms bij de NS ofzo? Daar is ook de theorie laten we maar consequent altijd langzaam zijn omdat we in sommige gevallen niet snel kunnen zijn cq vertraging hebben.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Brabant wil behoud IC-stop in Best

Bericht door Suus »

iljitsch schreef:Nee, een netwerk van alleen intercity's is efficiënter, niet alleen heb je minder stations maar door de hogere snelheid kan je met hetzelfde materieel en even veel personeel meer reizigers vervoeren.

Er is natuurlijk een kip-ei situatie tussen overal maar treinstations neerplempen en het gebrek aan goed stadsvervoer om mensen snel naar de intercitystations krijgen.
Als je alleen intercities laat rijden en de overige stations sluit, heb je vanzelf stoptreinen :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Brabant wil behoud IC-stop in Best

Bericht door Frank »

iljitsch schreef:Ugh, werk jij soms bij de NS ofzo? Daar is ook de theorie laten we maar consequent altijd langzaam zijn omdat we in sommige gevallen niet snel kunnen zijn cq vertraging hebben.
Ik heb geen mening gegeven over wat ik zelf vind, mocht je dat niet begrepen hebben. Persoonlijk denk ik dat er een goede mix moet zijn tussen vaak stoppende en weinig stoppende treinen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Brabant wil behoud IC-stop in Best

Bericht door Wubbo »

We willen van alles - maar het lukt niet.

Het liefst willen we een verbinding van waar we zijn naar waar we naar toe moeten, zonder overstappen en zonder stops onderweg. Het liefst moet die gaan op het moment dat ik hem nodig heb, en als ik niet weet hoe laat ik hem nodig heb moet ie vaak gaan zodat ik nooit lang hoef te wachten. Dat willen we in principe voor iedereen, wat een enorme herkomst-bestemmingsmatrix oplevert. Dat je dit niet voor iedereen kan maken is duidelijk, en dus moet je een compromis zoeken. Dat compromis moet er voor zorgen dat er zo veel mogelijk mensen met de trein gaan, dat er ondertussen ook nog goederentreinen kunnen rijden omdat we die hoeveelheden die per spoor vervoerd worden niet op de weg willen en kunnen hebben, en dan moet alles ook nog betaalbaar zijn. Dat lukt dus niet.

Om dat op te lossen kun je een aantal wegen inslaan. De ene weg is uitgaan van de infrastructuur die je hebt en proberen daar zo efficiënt mogelijk mee om te gaan, waarmee je iets krijgt wat lijkt op de dienstregeling die je nu hebt. De andere weg is grootschalig infra bijbouwen om snelheidsverschillen tussen treinen mogelijk te maken. Dan gaat het niet alleen om vier- of zessporige baanvakken maar ook om grootschalige uitbreidingen op en rond de grotere stations waar je ook niet wil wachten op een vrij perronspoor. De laatste manier is kunstmatig zorgen dat de snelheid van treinen gelijk wordt: door andere dienstregelingsmodellen (alternerend stoppen, stations sluiten, ander materieel gebruiken).

Aan elke manier kleven voor- en nadelen. De huidige dienstregeling doet aan een aantal stromen geen recht (geen rechtstreekse verbinding, te veel onnodige stops, slechte overstappen). Voor grootschalig bijbouwen is geen geld, en voor sluiten van stations en alternerend stoppen bestaan veel tegenstanders omdat er verbindingen door verslechteren.

Het is dus nooit goed.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Brabant wil behoud IC-stop in Best

Bericht door tsov »

Wubbo schreef:Het liefst willen we een verbinding van waar we zijn naar waar we naar toe moeten, zonder overstappen en zonder stops onderweg. Het liefst moet die gaan op het moment dat ik hem nodig heb
Daarvoor hebben ze dan een auto uitgevonden ;)
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Brabant wil behoud IC-stop in Best

Bericht door fogeltje »

tsov schreef:
Wubbo schreef:Het liefst willen we een verbinding van waar we zijn naar waar we naar toe moeten, zonder overstappen en zonder stops onderweg. Het liefst moet die gaan op het moment dat ik hem nodig heb
Daarvoor hebben ze dan een auto uitgevonden ;)
Maar we willen ook geen files ;)
"Een touringcar is geen bus"
Ederveen
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 06 jan 2010, 19:48

Re: Brabant wil behoud IC-stop in Best

Bericht door Ederveen »

Misschien iets als op z'n Duits: rechtstreekse IC(E) trajecten tussen de grotere steden die grotendeels over hun eigen spoor gaan (bijvoorbeeld Utrecht - Den Bosch(?) - Eindhoven - Maastricht/Heerlen (en verder naar Luik/Aken)), op veel plaatsen parallel langs de A2, gaat niet meer via Roermond, en ook niet DOOR Best. Zo heb je meer capaciteit om de bestaande IC's op meer stations te laten stoppen, oftewel ze degraderen tot sneltrein (InterRegio), en dan nog een stoptrein/sprinter die echt overal stopt. Misschien ook maar meteen op z'n Duits in stedelijke gewesten een compleet S-Bahn en U-Bahn-net de grond uit te stampen... Zou zoiets helpen? München heeft als voorbeeld tenslotte wel één van de beste grote-stads-OV-netwerken ter wereld!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Brabant wil behoud IC-stop in Best

Bericht door Suus »

Alleen, München alleen is al groter dan Amsterdam, dus daar is zoiets al veel realistischer dan bijna elke stad in Nederland. Als je ziet hoeveel moeite Groningen doet om een tram van de grond te krijgen, een al veel realistischer plan, dan denk ik dat we het voorlopig toch maar in frequente treinen moeten zoeken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Brabant wil behoud IC-stop in Best

Bericht door iljitsch »

Wubbo schreef:Het is dus nooit goed.
Klopt, maar je hebt "niet goed", "slecht" en "beroerd". Dat maakt nog wel flink verschil.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Brabant wil behoud IC-stop in Best

Bericht door waldo79 »

En waar schaal jij het Nederlandse spoornet in?
Ederveen
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 06 jan 2010, 19:48

Re: Brabant wil behoud IC-stop in Best

Bericht door Ederveen »

Bee schreef:Alleen, München alleen is al groter dan Amsterdam, dus daar is zoiets al veel realistischer dan bijna elke stad in Nederland. Als je ziet hoeveel moeite Groningen doet om een tram van de grond te krijgen, een al veel realistischer plan, dan denk ik dat we het voorlopig toch maar in frequente treinen moeten zoeken.
Klopt München heeft net zoveel inwoners als de halve randstad, maar ook in Duitsland zijn er enkele 'kleinere' steden als Ulm en Freiburg die wèl een tram hebben. Ook enkele 'gemiddelde' steden in Frankrijk als Straatsburg en Nantes hebben 1 of meerdere tramlijnen. Waarom zou dat in Nederland (zoals Groningen) niet kunnen of zo moeilijk zijn?

En Nederland heeft vergeleken met omringende landen zeker buiten de randstad een relatief dunbezaaid spoorwegnet.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Brabant wil behoud IC-stop in Best

Bericht door Vinny »

Men roept vaak dat het spoornet in Nederland naar een metro-netachtig iets moet. Ten opzichte van het buitenland is dat m.i. al lang het geval:
Kenmerken van een metronet zijn bijvoorbeeld:
* hoge frequenties (minimaal 4x per uur)
* ontvlechte dienstregeling
* één tempo per spoor
* geen luxe, maar degelijk materieel
* veel tussenstops
Natuurlijk is het treinnet in Nederland niet dat het aan bovenstaande criteria voldoet, maar ten opzichte van het buitenland (België, Frankrijk, Duitsland) is het wel het meest metro-achtige, en met de doorvoering van het Programma Hoogfrequent Spoor begint het er op te lijken.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Brabant wil behoud IC-stop in Best

Bericht door iljitsch »

Toch wel hard op weg van "niet goed" naar "slecht", ben ik bang. De bizar hoge prijs voor de fyra, het afschaffen van de Benelux, het omleggen van de trein Amsterdam - Vlissingen via Haarlem met een stapel extra stops, alleen nog maar van Den Haag CS naar schiphol maakt het allemaal niet beter. Ook het lang stilstaan bij grote stations om bufferruimte op te bouwen voor vertragingen is mij een doorn in het oog. Ik heb ook een hekel aan het dubbeldekkermaterieel, het is veel te krap. Daarnaast wordt slecht opgetreden tegen zwartrijders en mensen die roken waar het niet mag.

En ^ ^ ^, als ik naar de buren wil neem ik wel de fiets. Doorrijden met die hap, de trein is er om te rijden, niet om te stoppen.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Brabant wil behoud IC-stop in Best

Bericht door waldo79 »

Het is niet gauw goed :roll:
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Brabant wil behoud IC-stop in Best

Bericht door Vinny »

Ik denk dat we terug moeten naar de originele vraag:
Maakt een tussenstop van de s3500 in Best het treinproduct:
- Beter
- Slechter
- Even goed.

Zelf neig ik naar het laatste antwoord. Het zal van de specifieke reizigersstromen afhangen of er meer of minder reizigers profiteren van zo'n stop. Daar heb ik onvoldoende kijk op; maar ik vind (en dat beweer ik de hele tijd in dit topic), dat wanneer je als OV-sector een investering doet samen met de overheid om mensen uit voorsteden zoals Best in het OV te krijgen, dat je dat dan beter niet doet door ze tijdelijk een beter product aan te bieden, en als mensen zijn overgestapt dit weer uit de schappen te halen. Als ik als klant van een grote willekeurige supermarkt was getrokken omdat ze betere koekjes verkopen dan de concurrentie, en vervolgens deze koekjes uit het assortiment schrappen zodra ik gewend was geraakt aan de omweg die ik heb moeten maken om bij die supermarkt te komen; dan zien ze me nooit meer terug... :idea:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Brabant wil behoud IC-stop in Best

Bericht door Daniel »

iljitsch schreef:Ook het lang stilstaan bij grote stations om bufferruimte op te bouwen voor vertragingen is mij een doorn in het oog.
Dus jij hebt liever een langere rijtijd dan... die bufferruimte is juist een uitkomst voor overstappers die zo ondanks vertraging hun aansluiting nog halen :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Brabant wil behoud IC-stop in Best

Bericht door Vinny »

Punt is dat je die buffertijd in de spits hard nodig hebt, en in de daluren helemaal niet. In de spits zou je dan ook het beste tussenstops kunnen overslaan en de tijd die je daarmee wint als buffertijd gebruiken. Dan maak je systeemtechnisch gezien het meest efficient gebruik van de tijd. Natuurlijk moet er dan wel een andere treinserie zijn die die tussenstops overneemt, maar dat lijkt me vanzelfsprekend ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Brabant wil behoud IC-stop in Best

Bericht door Daniel »

Wat wel weer afhankelijk is van waar je reizigers heen willen of vandaan komen natuurlijk. Als dat zodanig uitkomt dat je een lege doorrijdende trein krijgt en een volle die de tussenstops maakt dan heb je er nog niks aan

Overigens zijn er ook spitstreinen die hun buffertijd in de praktijk niet nodig blijken te hebben hoor. Ligt er maar net aan of er niet een licht vertraagde trein voor zit
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten