Metro/Randstadrail netwerk rondom Rotterdam

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: 'NS is een geldverslindend staatsbedrijf'

Bericht door iljitsch »

Kap nâh, ik ga niet naar Leyenburg, ik stap lekker over tussen bussen 35 en 31 in 's-Gravenzande en dan tussen 31 en tram 2.

(Ik heb voor de volgende keer dat ik in NL ben een mooi reisje gepland van Den Haag naar HvH, maasvlakte, Brielle, Spijkenisse, Dordrecht, Geldermalsen, Tiel, Arnhem.)
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: 'NS is een geldverslindend staatsbedrijf'

Bericht door Dexter »

iljitsch schreef:Ik moet zeggen dat het straks wel aardig armoedig wordt als je met de boot aankomt in Hoek van Holland en dan met de metro verder moet.
Er zijn anders heel wat wereldsteden die naast een snelle treinverbinding met hun vliegveld een moord doen voor een metroverbinding met het stadscentrum. En heel wat reizigers die zo'n keuze hebben prefereren de metro boven de trein.
Vallend blad maakt rails glad.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: 'NS is een geldverslindend staatsbedrijf'

Bericht door Karl »

Dat zou natuurlijk ook door de kosten kunnen komen. In veel landen rijdt die trein slechts tussen het vliegveld en het centrum, misschien met nog een stop in een kantorenpark, dan moet je wel hoge prijzen vragen... Schiphol is wat dat betreft een voorbeeld van hoe het wel moet, want daar maken ook 'gewone reizigers' gebruik van de verbindingen bij het vliegveld.

Overigens vraag ik mij of mensen het verschil zien tussen de sprinters van nu en de metro van straks. Wel triest dat de directe verbinding naar Rotterdam C. wegvalt.
Het is een spectrum.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: 'NS is een geldverslindend staatsbedrijf'

Bericht door iljitsch »

Probleem met schiphol is dat het helemaal vast zit tussen Amsterdam en al die dorpen. Ze hebben de polderbaan dus ook kilometers ver moeten aanleggen (10 minuten rijden vanaf de terminal) en dan nog mag-ie alleen van/naar het noorden gebruikt worden. Als ze er nog een baan bij willen wordt het helemaal een drama daar. (Overigens zijn er zat drukkere vliegvelden met minder banen dan schiphol, bijvoorbeeld de vijf rond Londen hebben er samen ook zes.)

Daar komt dan het probleem dat de trein alleen rond Amsterdam en niet echt door de stad rijdt, waardoor er veel te veel stations zijn die alleen vanaf bepaalde richtingen bereikbaar zijn. Zie ook het feit dat je vanaf Schiphol net zo snel in Leiden als op Amsterdam CS bent.

In veel steden heb je helemaal geen railvervoer naar het vliegveld. Het is me niet helemaal duidelijk hoe je vanuit Manhattan naar JFK komt, maar het is in elk geval ingewikkeld en traag. Vanuit Newark is _iets_ beter, daar heb je een monorail naar het treinstation. Wel opletten dat je in Penn Station New York uitstapt, niet Penn Station New Jersey. Vancouver en Montreal hebben helemaal niks, maar Philadelphia en Atlanta een soort metro, goedkoop en snel. San Francisco iets minder snel met de BART.

In Madrid schijnt er flink gevochten te zijn tussen Renfe (staatsspoor) en Metro Madrid over wie eea zou doen. Nu ligt er een metrolijn die je in 20 minuten naar een plek brengt die wel redelijk centraal ligt, maar toch niet echt in het hart van de stad waardoor je nog een keer over moet stappen, en dan voor veel mensen nog een tweede keer ook. Hopelijk wordt metrolijn 8 snel doorgetrokken naar Atocha.

Overigens heeft Rotterdam dus geen goede verbinding naar z'n vliegveld...

De overstap op Beurs vanuit Hoek van Holland naar Rotterdam CS lijkt me niet gelijk dodelijk, de metro's rijden hier erg vaak. Maar ideaal is het niet. Zou het geen idee zijn om de hoekse lijn met de hofpleinlijn te verbinden? Die gaan beiden grotendeels door buitengebieden dus hebben niet zo'n enorme frequentie nodig. En ik zie toch al niet veel mensen van Leidschendam of Nootdorp naar Slinge reizen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 'NS is een geldverslindend staatsbedrijf'

Bericht door Suus »

We zijn ondertussen ontzettend off-topic, maar hoe wil je dat doen dan? Kopmaken op Blaak, met de metro naar Leuvehaven rijden en daar weer kopmaken voor Den Haag Centraal. Vergeet het maar :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: 'NS is een geldverslindend staatsbedrijf'

Bericht door iljitsch »

Is er geen boog van CS richting Schiedam?

Ze hebben die graafmachine toch nog, die kan wel een stel tunnels onder de koopgoot door graven.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: 'NS is een geldverslindend staatsbedrijf'

Bericht door Dexter »

iljitsch schreef:Zou het geen idee zijn om de hoekse lijn met de hofpleinlijn te verbinden? Die gaan beiden grotendeels door buitengebieden dus hebben niet zo'n enorme frequentie nodig. En ik zie toch al niet veel mensen van Leidschendam of Nootdorp naar Slinge reizen.
Nee, maar er zijn wel genoeg mensen die vanuit Pijnacker/Berkel en Rodenrijs/Rotterdam Noord naar Zuidplein willen.

Ik denk niet dat het een goed argument is twee lijnen met elkaar te verbinden alleen omdat die het allebei met dezelfde frequentie af kunnen. Hoek van Holland -> Den Haag C via de noordrand van Rotterdam en alle plaatsen erboven lijkt me nou niet echt een publiekstrekker.

Vergeet bovendien niet dat er nu op de Hoekse Lijn tijdens de spits 8 x p/u volgepakte treinen rijden, dus mag de RET daar minimaal wel hetzelfde tegenover bieden aangezien een metrostel kleiner is dan een SGMm.
Vallend blad maakt rails glad.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: 'NS is een geldverslindend staatsbedrijf'

Bericht door iljitsch »

Tja, dan is het pech gehad voor degenen die vanuit Vlaardingen of verder naar Rotterdam CS willen. Er zijn wel aansluitingen op drie kleinere stations maar ja als de NS iedereen de fyra inpest dan helpt dat ook niet veel.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 'NS is een geldverslindend staatsbedrijf'

Bericht door Suus »

Als de A en B lijn de huidige frequenties houden, gaan er straks 12 metro's per uur rijden op de Hoekse Lijn, waarvan zes tot Hoek van Holland en zes tot een niet nader te noemen station in Vlaardingen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: 'NS is een geldverslindend staatsbedrijf'

Bericht door Dexter »

Als ik me niet vergis zou het tusseneindpunt Vlaardingen West worden.
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 'NS is een geldverslindend staatsbedrijf'

Bericht door Suus »

Ik heb het ergens op een station in Zevenkamp gezien, maar ik wist het niet meer zeker dus ik heb er maar een niet nader te noemen station van gemaakt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21273
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: 'NS is een geldverslindend staatsbedrijf'

Bericht door Meltrain »

Bee schreef:Als de A en B lijn de huidige frequenties houden, gaan er straks 12 metro's per uur rijden op de Hoekse Lijn, waarvan zes tot Hoek van Holland en zes tot een niet nader te noemen station in Vlaardingen.
En dat geldt dus alleen in de spits. :wink:
Buiten de spits rijdt lijn A namelijk slechts tot Schiedam Centrum, in de spits rijdt hij door naar Vlaardingen West. Lijn B rijdt wel de gehele dag door naar Hoek van Holland.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Metro/Randstadrail netwerk rondom Rotterdam

Bericht door iljitsch »

Iemand enig idee wanneer lijn E nu eindelijk eens door de tunnel naar Rotterdam CS gaat rijden? De frequentie zou dan omhoog gaan, wat hard nodig is met de huidige 2 x per uur op zondag.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21273
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Metro/Randstadrail netwerk rondom Rotterdam

Bericht door Meltrain »

Als het goed is vanaf eind juni / begin juli. :wink:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: 'NS is een geldverslindend staatsbedrijf'

Bericht door midnet »

iljitsch schreef: In veel steden heb je helemaal geen railvervoer naar het vliegveld.
Op de site ''gettingtoandfromairports.com (of zoiets-google) staan ze.
Het is toch algemeen bekend dat de USA e de Amerika's nou niet zo uitblinken in openbaar vervoer? in ZUID_Amerika is er zelfs helemaal geen enkele airport met rail, meen ik. In Japan, en in aanbouw in China-daar zijn veel railaansluitingen. Of kijk anders op http://www.urbanrail.net.
Het nog resterende vervoer van voetpassagiers die op Hoek van Holland per boot aankomen is tegenwoordig minimaal. Er was zelfs een periode dat je op die Stenaboot (nadat die dieselslurpende catamaran was weggedaan) enkel MET auto mocht boeken! Kan me nog goed de tijd herinneren dat er dan sochtends wel 3 international expressen-met o.a. Soviet-koerswagen naar de enige echte wereldstad, genaamd Mockba, gingen. Maar toen ging ik kruip-door -sluip door, naar de WSM bus.
Laatst gewijzigd door Wubbo op vr 07 mei 2010, 08:35, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote gerepareerd
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: 'NS is een geldverslindend staatsbedrijf'

Bericht door Karl »

midnet schreef:(...) in ZUID_Amerika is er zelfs helemaal geen enkele airport met rail, meen ik.(...)
In zuidelijk Zuid-Amerika heb ik gebruik gemaakt van een aantal vliegvelden en ondanks dat daar geen railverbinding van/naar vliegveld is, is het bustransport wel een stuk beter geregeld. Je moet alleen wel even weten hoe het zit, maar dat geldt in heel Zuid-Amerika en "do what the locals do".
Het is een spectrum.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten