Verbouwing station Rotterdam Centraal

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door Meltrain »

Reiziger Ddrs schreef:Zo zie je pas echt hoe hoog de nieuwe kap is...
Afbeelding
Tja, het is wel de bedoeling dat de loopbrug onder de kap komt en een andere manier is er niet, hè? :wink:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door Daniel »

Mwoh, je kan ook lager over de loopbrug heen. Zie de mensen die onder de ligger lopen, dat laat toch wel zien dat 'ie ook nog aardig hoog boven de loopbrug komt.

Wat betreft de indienststelling van 3/4: zag vanmiddag dat men druk doende is de spoor 4-kant van het perron verder te bestraten en ook zijn er diverse wachtruimtes gebouwd van steigermaterialen of in aanbouw aan die kant. Op 3a wat volgens de reactie van Ennes ook in gebruik zou komen is nog niets van tijdelijke voorzieningen waarneembaar.
De schotten rondom de toegangen van de "oude" te verbreden tunnel stonden er ook al grotendeels vanmiddag.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door Ennes »

Reiziger Ddrs schreef:Neem aan dat spoor 1 dan buiten dienst gaat zodat de oude kap van dat perron gesloopt kan worden?
klopt, en als ik het goed begreep gaat de 4100/4200 dan van 3A vertrekken
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door Geert »

Vanavond hing er een of andere maffe constructie van PVC-pijpen en TL-balken over perron 3/4. Zag er nogal koddig en tijdelijk uit :D
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door mb90 »

Vanmiddag heb ik weer eens wat foto's van het station gemaakt, want er is weer het nodige veranderd.

Als eerste de de ligger die over de loopbrug gaat:
Afbeelding

Dan vanaf die loopbrug een overzicht van het perron langs spoor 3 en 4:
Afbeelding

Aan de kant van spoor 4 is men druk bezig met het bestraten van het perron. Dit gebeurt machinaal, dus dat gaat lekker snel:
Afbeelding

Dan weer terug naar een vaste ondergrond en wel naar het perron langs spoor 1 voor een foto van de werkzaamheden vanaf daar gezien:
Afbeelding

Tussendoor vertrok er nog een spits-sprinter naar Vlaardingen Centrum vanaf spoor 1b en rijdt hier over spoor 2 langs kopspoor 1a:
Afbeelding

Dan de trappen naar de tijdelijke tunnel met de denk ik ook wel tijdelijke (en door Geert genoemde) verlichting:
Afbeelding

Dan het gat naar de 'nieuwe' tunnel:
Afbeelding

Tot slot de tijdelijke overkapping die boven het perron komt:
Afbeelding
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door Dexter »

mb90 schreef:Dan vanaf die loopbrug een overzicht van het perron langs spoor 3 en 4:
Afbeelding
Ik stond vanmiddag met mijn snuit in het zonnetje te wachten op de s1900 op spoor 6 en toen deden die kolommen me ergens aan denken, maar ik kon niet bedenken wat. Toen ik deze foto zag, wist ik het ineens: Het lijkt best veel op de Moerdijk-HSL-brug. :wink:
Vallend blad maakt rails glad.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door playertwo »

Nu maar hopen dat ze Thalys niet langs perron 1b plannen als die met 2 stellen rijdt :mrgreen:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door Daniel »

Neuj die was vanmorgen naar spoor 14 gespoorwijzigd :wink:

Vanmiddag was perron 4 inmiddels zo goed als volledig bestraat en is het aan de b-zijde volledig afgeschermd van perron 3 (dat blijft immers nog even bouwterrein). CTA's hangen er ook al op 4a+b en 3a, wel een contrast die oude bakken aan de nieuwe portalen :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door Daniel »

Zoals ik bij de opvallende dingen al schreef: spoor 4 is weer in gebruik nu. 2a en 3a zijn ook kopspoortjes geworden en de treinen op de Hoekse Lijn vertrekken nog altijd van kopspoor 1a.
Spoor 1b, 2b en 3b lagen vanmiddag inmiddels opgestapeld een paar meter buiten het perron en men was druk doende de ballast van het dak van de te verbreden reizigerstunnel te verwijderen zodat het eerste stuk daarvan gebouwd kan gaan worden.

Verder bleek naast het exemplaar op perron 13/14 ook op perron 3/4 een Kiosk geland te zijn onderaan de trap vanaf de loopbrug.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door mb90 »

Als vervolg op datgene wat Reiziger Ddrs net zei zijn er hier wat foto's van vanmiddag. Er is weer behoorlijk veel veranderd sinds afgelopen donderdag. :)

Zo ziet spoor 1b er nu uit:
Afbeelding

Dan het deels geopende perron langs spoor 3a en 4:
Afbeelding

En spoor 4 wat nu dus weer door de Thalys gebruikt wordt:
Afbeelding

De Thalys had vertraging en dus was een foto vanaf het perron langs spoor 6 niet mogelijk. De aankomst was met +5 en het vertrek met +10:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door Daniel »

Valt me op deze foto's wel op dat de Kiosk op 3/4 minder compleet is afgeleverd als die op 13/14: laatstgenoemde heeft al twee airco-units op het dak.
Overigens loopt de stroomvoorziening voor die op 13/14 via het dak van de overkapping en dus niet ondergronds door het perron.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door Geert »

Perron 3/4 baadt nu in een zee van licht 's avonds. De perrons zijn nog nooit zo goed verlicht geweest in Rotterdam :D
Overigens maakte men het wel erg bont op perron 1: de verlichting van het complete perron was uitgeschakeld (ook het deel dat nog wel toegankelijk is). Alleen de CTA gaf wat licht ;)
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door playertwo »

Wellicht een kabeltje op voorhand doorgestoken of nog niet omgelegd.
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door mb90 »

Reiziger Ddrs schreef:Valt me op deze foto's wel op dat de Kiosk op 3/4 minder compleet is afgeleverd als die op 13/14: laatstgenoemde heeft al twee airco-units op het dak.
Inmiddels zijn er ook op het dak van de Kiosk van spoor 3/4 twee airco-units geland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door Daniel »

Op spoor 13/14 stonden er vanmorgen trouwens vier op het dak, dat leek me wat veel dus wellicht zijn ze daarvandaan gekomen.
In ieder geval leek daar nu ook de elektra en riolering te zijn aangesloten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door mb90 »

Sinds gisteren wordt er een soort tijdelijke brug aangelegd voor de sporen 1, 2 en 3. Of het echt een brug is weet ik niet, maar het lijkt er wel op. Hier 2 foto's ervan, gezien vanaf de hoofdingang van het metrostation:
Afbeelding

En een stukje naar rechts:
Afbeelding
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door webguy »

Zijn het niet de kisten om beton in te storten?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door Daniel »

Zeer waarschijnlijk wel ja. Merk ook op dat die groene dingen niet op de pilaren (midden eerste foto) rusten maar er precies naast staan. Da's logisch voor bekisting aangezien het dak natuurlijk wel aan die pilaren vast moet komen te zitten.

Een tijdelijke brug zou ook wat zinloos zijn, dan moeten de sporen nogmaals buitendienst voor de bouw van 't dak.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door mb90 »

Betonkisten klinkt inderdaad logischer ja dan een tijdelijke brug. Dan is nu wel goed te zien dat de nieuwe looptunnel een heel stuk breder wordt ten opzichte van de oude. :)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door Suus »

Het zijn inderdaad kisten volgens de hoofdopzichter van het project. De kisten zijn verrijdbaar zodat ze snel naar de volgende fase kunnen. De bewapening ligt al klaar en kan er zo ingetakeld worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door Daniel »

@mb90: Een deel wordt natuurlijk ook weer opgevuld met winkels he :wink:

Zat trouwens ook wel te denken: wat gaan we nu voor volgende fase krijgen eigenlijk? Voor de sloop van de kap en het plaatsen van nieuwe pilaren moet 6/7 als volgende buiten dienst. En dan vervolgens 7 weer tijdelijk in dienst met brug over de bouwput (zoals nu op 4) en 4, 5 en 6 eruit voor het verbreden van de tunnel?
Toch wel een complex schuifpuzzeltje daar...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door mb90 »

Volgens het bord op de loopbrug gaan vanaf augustus spoor 6/7 voor 7 weken buiten dienst en daarna voor 16 weken de sporen 4, 5 en 6.

Edit: Dat is dit bord / plaat:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door Suus »

Bij de volgende ronde, de tweede ronde, gaat ook het eerste stuk dak er op. Waarschijnlijk is het dak tussen spoor 4 en 1 het laatste stukje van de overkapping, komt vooral door de aansluiting op de terminal.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door Daantje »

De oude reizigerstunnel was 13 meter breed, de nieuwe reizigerstunnel wordt 40 meter breed. Daar komen dan wel de winkels enzo ook nog in maar al met al een flink stuk breder. De groene bekisting kan later omhoog geklapt worden om verder te bouwen. Op die plaats komt ook de nieuwe reizigerstunnel.

Het tijdelijk perron wat er nu is (spoor 3, 4), daarvan komt een tweede versie (voor spoor 6,7). Daarna moeten de eerste perrons klaar zijn en wordt het eerste tijdelijk perron opgeschoven (en daarna ook het tweede tijdelijk perron). Dan komt ook het stuk dak over het eerste stuk (spoor 1 t/m 4).

Toch nog meer opgestoken dan ik dacht tijdens de open dag van de bouw afgelopen zaterdag 8-)
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Verbouwing station Rotterdam Centraal

Bericht door Fles »

Wauw joh! Ik ben het hele jaar nog niet in ROtterdam geweest. Moet er morgen wel langs toevallig, ik zal eens een half uurtje eerder van huis gaan :)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 24 gasten