Zorgen in Ooy over meer Syntustreinen

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Plaats reactie
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Zorgen in Ooy over meer Syntustreinen

Bericht door Wubbo »

Zorgen in Ooy over meer Syntustreinen
Geplaatst op: woensdag 14 april 2010 19:57
Laatst bijgewerkt: woensdag 14 april 2010 19:59


De dorpsraad Ooy verwacht problemen als vervoersmaatschappij Syntus de frequentie van het aantal treinen tussen Arnhem en Zevenaar opschroeft. ''Voor de ontsluiting van Zevenaar is het prima dat er meer treinen gaan rijden, maar mensen die de overweg moeten oversteken zijn er natuurlijk niet bij gebaat. Dat betekent weer enkele minuten langer wachten voor gesloten spoorbomen”, stelt Joop Bolder, voorzitter van de dorpsraad Ooy.
Lees verder
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Zorgen in Ooy over meer Syntustreinen

Bericht door Joshua »

En dan reizen al die mensen ook gewoon met het OV en dan hebben ze geen last meer van de gesloten spoorbomen, simpel :mrgreen:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Zorgen in Ooy over meer Syntustreinen

Bericht door Suus »

Zes treinen per uur en af en toe een ICE of goederentrein. Ik denk dat ze het nog altijd beter hebben dan hier in Diemen, maar hoe harder je schreeuwt, hoe eerder het is opgelost.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Zorgen in Ooy over meer Syntustreinen

Bericht door Ardan »

Bee schreef:Zes treinen per uur en af en toe een ICE of goederentrein. Ik denk dat ze het nog altijd beter hebben dan hier in Diemen, maar hoe harder je schreeuwt, hoe eerder het is opgelost.
12 treinen per uur dus heh :wink: 6 per richting. Elk uur een ICE, zeg maar elk uur een goederentrein, dus die bomen gaan 14 keer per uur dicht, of elke 4 minuten. Stel dat je daaraan een minuut kwijt bent, is dus een kwartier per uur.
Ik doe ook maar wat
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Zorgen in Ooy over meer Syntustreinen

Bericht door playertwo »

Allemaal leuk en aardig, maar 6 treinen per uur tussen Ah en Zv is compleet onnodig. Laat ze die treinen eerst maar eens verlengen. Dat Syntus daar geen zin in heeft omdat ze dan een HC moeten meesturen is hun probleem.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Zorgen in Ooy over meer Syntustreinen

Bericht door Karl »

Want de machinisten kunnen wel gewoon uit een blik gehaald worden?
Het is een spectrum.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Zorgen in Ooy over meer Syntustreinen

Bericht door playertwo »

Voor langere treinen heb je behoudens een rangeerder geen extra machinisten nodig.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Zorgen in Ooy over meer Syntustreinen

Bericht door Wubbo »

Voor meer treinen doorgaans wel.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Zorgen in Ooy over meer Syntustreinen

Bericht door Freek »

Maar voor langere treinen heb je wel een HC nodig. Voor de personeelskosten maakt het verlengen van de trein of het extra rijden niet uit. Past 6 bakken overal wel langs het perron, dat kan natuurlijk een probleem zijn bij verlengen. Bovendien is een metrofrequentie veel interessanter. Dat betekent namelijk altijd een aansluiting in Arnhem, meer reismogelijkheden, minder wachten. Gevolg: meer reizigers, meer inkomsten, meer winst.
Maik
Berichten: 552
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:50
Locatie: Aalten

Re: Zorgen in Ooy over meer Syntustreinen

Bericht door Maik »

t30922 heeft lange tijd met 3 stellen DM'90 gereden dus daaruit kun je wel afleiden dat het overal langs het perron past.

Voor het verlengen van alle treinen heb je natuurlijk ook veel meer treinen nodig dan de extra treinen tussen Zevenaar en Arnhem: 5 stellen extra voor de s30900 en 3 voor de s30700 tegen 2 of 4 stellen voor de extra treinserie tussen Arnhem en Zevenaar.
Pommes.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Zorgen in Ooy over meer Syntustreinen

Bericht door playertwo »

Treinpaden zijn ook niet gratis, en het zal ook niet zomaar passen op Arnhem - Velperpoort-aansluiting - Zevenaar. Overigens is Ah - Dtc 34 minuten, dus met 5 setjes kan je een volledige omloop rijden. Ah - Zv is 15 minuten, dus daarvoor heb je 3 setjes nodig; ga je tussenstations overslaan kan het met een setje minder, maar dan heb je keringen van 3-4 minuten.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Zorgen in Ooy over meer Syntustreinen

Bericht door Wubbo »

Het plan was/is Ww - Zv (stop) - Ah (snel) aangevuld met Dtc - Ah (stop) en Zv - Ah (stop). Hoe dat precies moet passen weet ik niet, in ieder geval was/is de bedoeling dat alle Syntustreinen van en naar Zevenaar in Arnhem op spoor 6b blijven staan. Best kans dat er dus wat keringen op andere series bij komen.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Zorgen in Ooy over meer Syntustreinen

Bericht door playertwo »

Ben benieuwd hoe ze zo'n dienstregeling willen uitvoeren zonder het verkeer dat nu al op Ah - Va rijdt, en verder naar Emg rijdt te verstoren.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Zorgen in Ooy over meer Syntustreinen

Bericht door Joshua »

Wat ik me dan af vraag, hoe lang moet een trein zijn wil er een HC me gaan. Zijn daar regels voor, of bepaald een vervoerder dat zelf.

Want ik lees dat dat de reden is waarom Syntus zijn treinen niet verlengt.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Zorgen in Ooy over meer Syntustreinen

Bericht door Wubbo »

playertwo schreef:Ben benieuwd hoe ze zo'n dienstregeling willen uitvoeren zonder het verkeer dat nu al op Ah - Va rijdt, en verder naar Emg rijdt te verstoren.
Zonder de werkelijkheid te kennen:

Nu rijdt de s30900 Ah vertrek .04; Zv aankomst .16. Als de stops er uit gaan kan dat Ah .07; Zv .16 worden (uitgaande van de vuistregel dat het schrappen van 2 stops ongeveer 4 minuten minder reistijd oplevert). Je nieuwe stoptrein wil je aan laten sluiten op de trein naar Winterswijk in Zevenaar, dus vertrek in Arnhem om .01 en aankomst in Zevenaar om .13. Dat lijkt te kunnen met het overige treinverkeer (het goederenpad Utrecht -> Emmerich komt in Arnhem door om .27; het goederenpad Nijmegen -> Emmerich komt in Arnhem door om .17), alleen niet als er een ICE rijdt.
In tegenrichting komt de s30900 nu aan om .27, dat kan 4 minuten eerder worden (.23) wat 3 minuten na de s3600 is. De nieuwe stoptrein vertrekt dan in Zevenaar 3 minuten na de s30900 (dus om .16) en is om .30 in Arnhem. Ook dat kan met het treinverkeer, er rijdt dan aan de oostzijde niks.

Kijken we dan nog even naar Velperbroek Aansluiting. De treinen richting Zevenaar zijn sowieso geen probleem, de enige potentieel conflicterenden zijn de treinen richting Arnhem. De nieuwe s30900 gaat bij Va doorkomen om .20, wat ongeveer 7 minuten na de s3600 richting Zutphen is en dus prima kan. In theorie ligt er een probleem met het goederenpad naar Zutphen (Va ook door om .20) maar dat pad wordt zo zelden gebruikt dat je dat nauwelijks een probleem kunt noemen. De nieuwe stoptrein komt door om .26, de vertrektijd van de s7600 uit Arnhem Velperpoort. Aangezien de s7600 vanuit stilstand komt is een slechter seinbeeld geen probleem en is dit mogelijk De kruising vindt tussen Velperpoort en Velperbroek Aansluiting plaats.

Kortom: de gewijzigde dienstregeling lijkt mogelijk mits er geen ICE en geen goederentrein Arnhem -> Zutphen rijdt.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1130
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Zorgen in Ooy over meer Syntustreinen

Bericht door Tochjo »

Joshua schreef:Wat ik me dan af vraag, hoe lang moet een trein zijn wil er een HC me gaan.
Bij treinen die bestaan uit drie stellen, moet er extra personeel mee bij Syntus. Bij twee of minder stellen hoeft dit niet. Ik weet niet precies waar deze regel vandaan komt. Zo heb ik vernomen dat dit bij Veolia niet aan de orde is. Misschien een eis van de provincie Gelderland?
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Zorgen in Ooy over meer Syntustreinen

Bericht door Joshua »

Tochjo schreef:
Joshua schreef:Wat ik me dan af vraag, hoe lang moet een trein zijn wil er een HC me gaan.
Bij treinen die bestaan uit drie stellen, moet er extra personeel mee bij Syntus. Bij twee of minder stellen hoeft dit niet. Ik weet niet precies waar deze regel vandaan komt. Zo heb ik vernomen dat dit bij Veolia niet aan de orde is. Misschien een eis van de provincie Gelderland?
Bij Veolia inderdaad zeker niet.
Wel vaak in de ochtend spits een steward op station Cuijk bij de paar drukste treinen (in de tijd dat ik nog in Mill woonde).
Gebruikersavatar
Willem
Berichten: 136
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 17:40

Re: Zorgen in Ooy over meer Syntustreinen

Bericht door Willem »

Tochjo schreef: Bij treinen die bestaan uit drie stellen, moet er extra personeel mee bij Syntus. Bij twee of minder stellen hoeft dit niet. Ik weet niet precies waar deze regel vandaan komt. Zo heb ik vernomen dat dit bij Veolia niet aan de orde is. Misschien een eis van de provincie Gelderland?
Het zullen wel bedrijfsinterne regels zijn die een keer binnen het bedrijf zijn afgesproken.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Zorgen in Ooy over meer Syntustreinen

Bericht door Joshua »

Maar NS heeft altijd een HC? Veolia nooit, alleen soms Stewards die met een kladblokje boetes uitschrijven. Bij Arriva heb ik er wel ooit 1 gezen.. Maar die stond meer uit zijn neus te vreten dan te werken.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39166
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Zorgen in Ooy over meer Syntustreinen

Bericht door Daniel »

Arriva heeft op de MerwedeLingeLijn op elke trein een steward, maar die controleren overigens alleen: vertrekprocedure doet de machinist. Alleen toen de Plan V's hier nog reden zorgde de steward voor het fluiten en sleutelen, die waren immers niet zo erg geschikt voor eenmansbediening.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Zorgen in Ooy over meer Syntustreinen

Bericht door Geert »

Wat is dan nog het voordeel van eenmansbediening als op elke trein toch minstens twee man personeel zit? :?

@Joshua: op elke NS-trein zit minstens één HC, dat wordt zo gepland. In de uitvoering komt het wel eens voor dat er alleen een machinist is, maar dat is niet de bedoeling.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39166
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Zorgen in Ooy over meer Syntustreinen

Bericht door Daniel »

Geert schreef:Wat is dan nog het voordeel van eenmansbediening als op elke trein toch minstens twee man personeel zit? :?
Idee zal wel zijn dat de steward meer service kan verlenen ofzo, zoals het rolstoelplankje uitrollen om het gat tussen perron en trein te overbruggen :P
En allicht zal Arriva de GTW's voor de MLL gewoon met standaard specificaties in deursluitprocedures aangeschaft hebben. Want al wil de steward de vertrekprocedure doen, dan kan 'ie het alsnog niet in een GTW.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 16 gasten