Vier inschrijvers op Vechtdallijnen

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Vier inschrijvers op Vechtdallijnen

Bericht door Wubbo »

Vier inschrijvers op Vechtdallijnen
Geplaatst op: vrijdag 16 april 2010 18:02
Laatst bijgewerkt: vrijdag 16 april 2010 18:03


De provincie Drenthe, de provincie Overijssel en Regio Twente hebben in januari 2010 door middel van een Europese aanbesteding de exploitatie van de spoorlijnen Zwolle-Emmen en Almelo-Mariënberg, de zogenoemde Vechtdallijnen, opengesteld. Vier vervoerders hebben een offerte ingediend: Arriva, Syntus, Veolia en nieuwkomer Pollarisrail.
Lees verder
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Vier inschrijvers op Vechtdallijnen

Bericht door Caspar »

Wie of wat zit er achter Pollarisrail?
Zie dat het bedrijfje gevestigd is in een dorpje in de buurt van Roermond. (Herkenbosch)
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Vier inschrijvers op Vechtdallijnen

Bericht door Karl »

Het gaat alleen om de spoorlijnen, waarom schrijft NS dan niet in en Syntus wel? Of moet het perse om een lowcost iets gaan? CXX schrijft niet in, vanwege een nieuwe moeder? Op andere fora spreekt men van "wellicht teveel risico", maar de overheden worden opbrengstverantwoordelijk, dan moeten de andere eisen (op tijd rijden, materieel?) wel heel streng zijn?
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21267
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Vier inschrijvers op Vechtdallijnen

Bericht door Meltrain »

Dat NS niet inschrijft, verbaast me niet echt, want NS wilde toch al van Zwolle - Emmen af (en Almelo - Mariënberg past helemaal niet in de strategie van NS ;) ).
Het niet inschrijven van Connexxion verbaast me wat meer, maar zal waarschijnlijk komen door de mogelijke fusie met Veolia.
Dat Syntus inschrijft verbaast me totaal niet, gezien het feit dat ze ook het omringende busvervoer verzorgen (op het Overijsselse deel) dus er kan een goede afstemming komen.
Dat Arriva inschrijft, zal vast te maken hebben met de Achterhoek, zodat het materieel in één keer mee besteld kan worden.
Alleen de beweegredenen van Veolia zijn me enigszins onduidelijk, want veolia heeft totaal geen binding met die regio.

En wat Pollarisrail is zou ik ook best willen weten; het klinkt als een dochter van ProRail. :lol:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Vier inschrijvers op Vechtdallijnen

Bericht door Chauf21 »

Karl schreef:Het gaat alleen om de spoorlijnen, waarom schrijft NS dan niet in en Syntus wel? Of moet het perse om een lowcost iets gaan? CXX schrijft niet in, vanwege een nieuwe moeder? Op andere fora spreekt men van "wellicht teveel risico", maar de overheden worden opbrengstverantwoordelijk, dan moeten de andere eisen (op tijd rijden, materieel?) wel heel streng zijn?
Wat wordt precies verstaan onder opbrengstverantwoordelijk? Als de vervoerder alleen maar treintjes heen en weer mag rijden, valt er mogelijk niet veel te verdienen. Het kan dan ook een strategische beslissing zijn om voldoende capaciteiten over te houden om op betere (winstgevende) concessies in te schrijven :idea:
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Vier inschrijvers op Vechtdallijnen

Bericht door Raymond »

NS wil opbrengstverantwoordelijk zijn omdat al het geld wat verdient wordt direct in de eigen portemonnee verdwijnt. Extra reizigers aantrekken heeft dus direct effect. Nu de provincie daarvoor verantwoordelijk is levert dat dus voor de vervoerder minder mogelijkheden op om winst te maken. Daarnaast zijn er vind ik behoorlijke eisen gesteld en de provincie zich lijkt te verkijken daarop. De vervoerder bestelt materieel voor de periode 2012-2015 en heeft daarin gesteld dat 85% moet kunnen zitten en reizigers maximaal tussen twee stations mogen staan (in de praktijk dus enkel Dalfsen - Zwolle). Daarna moet iedere reiziger altijd kunnen zitten. (lees: zitplaatsgarantie ook in de spits!). Ik dacht me te herrineren dat het extra materieel wat daar voor nodig is door de concessieverleners wordt betaald.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vier inschrijvers op Vechtdallijnen

Bericht door Daniel »

Wat Pollarisrail betreft... ik herinner me een artikel waarin gesproken werd over interesse van Abellio voor deze concessie, wellicht dat die onder de naam Pollarisrail meegeboden hebben? Via een achterdeurtje dan toch nog NS dus :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Vier inschrijvers op Vechtdallijnen

Bericht door Chauf21 »

Het adres waarop PollarisRail staat ingeschreven, is hetzelfde als waarnaar verwezen wordt op de site www.msm-modelspoor.nl :mrgreen:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vier inschrijvers op Vechtdallijnen

Bericht door Daniel »

Als er iemand hier toevallig een account bij de Kamer van Koophandel heeft valt wel op te vragen of het een dochteronderneming ergens van is. Pollarisrail.nl is geregistreerd op naam van Pollarisrail dus daar schieten we weinig mee op, via een online bedrijvengids kwam ik tegen dat ze welgeteld 1 medewerker hebben.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Vier inschrijvers op Vechtdallijnen

Bericht door Cookie »

"Connexxion (nu de vervoerder op de andere lijn) heeft gevraagd om twee weken uitstel. Het bedrijf kreeg de papierwinkel over de financiering van de treinen niet op tijd rond. De provincies Drenthe en Overijssel en de regio Twente beraden zich over het verzoek."

Bron: http://www.dvhn.nl/nieuws/drenthe/artic ... men-Zwolle
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Vier inschrijvers op Vechtdallijnen

Bericht door Daantje »

Als je meer wilt weten dan naam, kvk-nummer en vestigingsplaats moet je daar tegenwoordig voor betalen.
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Vier inschrijvers op Vechtdallijnen

Bericht door JeePee »

Van de bestekhouders blijft naast de inschrijvers, NS en Connexxion alleen Abellio nog over... Overigens is de bestekhouder van Abellio dan weer bidmanager bij NS. Op zich ook logisch, Abellio is een NS dochter. Misschien dat ze het op die manier doen, met een andere naam??

*speculaas topic verwacht :) *
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vier inschrijvers op Vechtdallijnen

Bericht door Daniel »

Doet NS natuurlijk wel vaker... RegioLinq wat in DAV meegeboden heeft was ook gewoon een NS dochter (al was het daar makkelijker terug te vinden: die onderneming stond geregistreerd aan de Laan van Puntenburg in Utrecht :P )
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Vier inschrijvers op Vechtdallijnen

Bericht door Geert »

Daantje schreef:Als je meer wilt weten dan naam, kvk-nummer en vestigingsplaats moet je daar tegenwoordig voor betalen.
Dat is al jaren zo. Ik heb even gekeken in het handelsregister, op hetzelfde adres blijkt ook de "Modelspoorvereniging Midden-Limburg" te zijn gevestigd (zoals Chauf21 ook al meldde op basis van de site-informatie). Google Maps laat zien dat het adres gewoon een woonhuis is. Apart bedrijf, dat Pollarisrail...
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Vier inschrijvers op Vechtdallijnen

Bericht door Joshua »

1 ding weten we wel, dit gaat een spannende strijd worden.
Ik heb nog niet echt een voorkeur, maar wel een afkeur van Arriva. Die zien we al teveel op het nederlandse spoornet langs de NS.

Verder heb ik ook geen idee wie Pollarisrail is, maar ik vind het een vreselijke naam.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Vier inschrijvers op Vechtdallijnen

Bericht door Caspar »

Ik zit trouwens liever in een Arriva trein dan in eentje van Veolia qua comfort. 5 zitplaatsen in de breedte is toch niet echt comfortabel.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Vier inschrijvers op Vechtdallijnen

Bericht door Suus »

Als railvervoerder doet Arriva het anders best goed in Nederland. Daar is weinig op aan te merken als ik eerlijk ben. Natuurlijk, de treinen zijn minder comfortabel dan intercities, maar er zullen weinig reizigers langer dan een half uur in een van hun treinen zitten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Vier inschrijvers op Vechtdallijnen

Bericht door webguy »

Wat betreft dat adres?
Het huis staat te koop, en er zit ook een elektrotechnisch installatiebedrijf gevestigd op dat adres :P Oh en de secretaris van de club heet 'Pollaert' :P Toeval?
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Vier inschrijvers op Vechtdallijnen

Bericht door Raymond »

Caspar schreef:Ik zit trouwens liever in een Arriva trein dan in eentje van Veolia qua comfort. 5 zitplaatsen in de breedte is toch niet echt comfortabel.
Mocht Veolia de concessie winnen krijg je dat in ieder geval niet. In het bestek is immers aangegeven dat maximaal 4 zitplaatsen per rij zijn toegestaan.
Wilco

Re: Vier inschrijvers op Vechtdallijnen

Bericht door Wilco »

Ik vindt dat op het traject Zl-Emn en Mrb-Aml gewoon Syntus moet gaan rijden en dat hun de aanbestingen krijgen!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Vier inschrijvers op Vechtdallijnen

Bericht door Suus »

Want? Het kan best zijn dat hun bod slechter is dan dat van Veolia of Arriva.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Vier inschrijvers op Vechtdallijnen

Bericht door Joshua »

Het feit dat Veolia in Limburg heeft gekozen voor een 3+2 opstelling inplaats van een 2+2 opstelling heeft naar mijn weten te maken met het feit dat ze vooral wegens de drukte op de Maaslijn ze zo extra zitplaats wouden maken.
Of het echt een succes is betwijfel ik. In de praktijk dient de middelste stoel vaak als zitplaats voor een tas en gaan mensen liever staan dan tussen 2 mensen in zitten.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Vier inschrijvers op Vechtdallijnen

Bericht door playertwo »

Caspar schreef:Wie of wat zit er achter Pollarisrail?
Zie dat het bedrijfje gevestigd is in een dorpje in de buurt van Roermond. (Herkenbosch)
Even speuren op Google, en je krijgt een 06-nummer boven water, maar ook nog een vast telefoonnummer (op een andere naam maar niet geschoten is altijd mis). Andere simpele mogelijkheid is een vriendje charteren bij de KvK in Limburg of even op huisbezoek gaan :mrgreen:
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Vier inschrijvers op Vechtdallijnen

Bericht door Wubbo »

Joshua schreef:Het feit dat Veolia in Limburg heeft gekozen voor een 3+2 opstelling inplaats van een 2+2 opstelling heeft naar mijn weten te maken met het feit dat ze vooral wegens de drukte op de Maaslijn ze zo extra zitplaats wouden maken.
Of het echt een succes is betwijfel ik. In de praktijk dient de middelste stoel vaak als zitplaats voor een tas en gaan mensen liever staan dan tussen 2 mensen in zitten.
Volgens mij is de bestelling van de electrische en de diesel-GTWs tegelijk gedaan en zijn er nooit stellen omgebouwd van 2+2 in 2+3-opstelling. Veolia heeft vanaf het begin gekozen voor 2+3 omdat men vond dat het paste en dit natuurlijk efficienter is (meer reizigers per bak).
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: Vier inschrijvers op Vechtdallijnen

Bericht door Bastiaan »

Gelukkig werd bij de provincie Overijssel al vrij snel duidelijk dat ze absoluut geen 2+3-opstelling willen!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten