OV-chipkaart bij andere treinvervoerders dan de NS

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OV-chipkaart bij andere treinvervoerders dan de NS

Bericht door Vinny »

dan is toch duidelijk met welke vervoerder ik welk traject heb gereisd?
GVB naar Duivendrecht, NS naar Utrecht, NS Hispeed naar Arnhem..., Syntus naar Duiven :6
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: OV-chipkaart bij andere treinvervoerders dan de NS

Bericht door Fles »

Ardan schreef:Kijk, een duidelijk en helder antwoord waar we wat aan hebben! :pos:
Nu is tenminste kristalHELDER dat het een kloteproduct is. Kun je ook vooruitgang noemen. :neg:
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OV-chipkaart bij andere treinvervoerders dan de NS

Bericht door reisthijs »

iljitsch schreef:De vraag die blijft is hoe het qua tarief gaat. Als ik straks met de NS naar Maastricht ga en dan met Veolia verder naar Randwyck (kunnen ze niet gewoon Randwijk schrijven?) en dan 1,10 euro meer moet betalen omdat dit als twee losse ritten beschouwd wordt ben ik niet blij.
Een belangrijke vraag hierbij is hoe de regionale vervoerders het tarief gaan berekenen voor de trein - gaan ze de ritprijs berekenen volgens NS-tarief of op dezelfde manier als bij de bus (dus betalen voor de werkelijk afgelegde afstand)? In dat laatse geval zou je in ieder geval bij een overstap tussen de bus en een trein van bijvoorbeeld Arriva niet dubbel het basistarief hoeven te betalen.

Dat scheelt alweer iets hoeven we alleen nog een oplossing te bedenken voor het grootste probleem: overstappen tussen NS en andere vervoerders.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OV-chipkaart bij andere treinvervoerders dan de NS

Bericht door Vinny »

Tussen Nieuweschans en Leer wordt het Duitse regionaal-tarief in rekening gebracht in plaats van het CIV-IC tarief van de NS. Dat gaat de doorgaande reiziger veel geld schelen :idea:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OV-chipkaart bij andere treinvervoerders dan de NS

Bericht door Meltrain »

Maar korte samenvatting: als ik tussen Elst en Arnhem ingecheckt ben bij Syntus (/Arriva) en ik reis met NS, reis ik dus zwart en kan ik een boete krijgen?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: OV-chipkaart bij andere treinvervoerders dan de NS

Bericht door midnet »

ja-zo is het! en omgekeerd ook.
Dito bvb voor traject Amste-A'dam C-keus op zelfde perron tussen metro=GVB en NS.
Alleen hier moet je voor je het perron opkan al bedenken welke je kiest-en als die dan grote vertaging blijkt te hebben-weer terug -uit+bij de ander inchecken.
Overigens-in ZWIISTERLAND hebben ze al vanaf voor de oorlog een blijkbaar goed werkend systeem met ook rond de 30 versch. spoorvervoerders om de gezamenlijke inkomsten te verdelen. Zonder al dat gedoe.
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: OV-chipkaart bij andere treinvervoerders dan de NS

Bericht door midnet »

reisthijs schreef: Dat scheelt alweer iets hoeven we alleen nog een oplossing te bedenken voor het grootste probleem: overstappen tussen NS en andere vervoerders.
WE? ZIJ! zal je toch minstens wel bedoelen?
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: OV-chipkaart bij andere treinvervoerders dan de NS

Bericht door Joshua »

meltrain schreef:Maar korte samenvatting: als ik tussen Elst en Arnhem ingecheckt ben bij Syntus (/Arriva) en ik reis met NS, reis ik dus zwart en kan ik een boete krijgen?
JA
Maar goed misschien dat straks naar de verbouwing Arriva straks gewoon een eigen perron krijgt of zo wat dan weer een hoop gezeik gaat schelen.
Maik
Berichten: 552
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:50
Locatie: Aalten

Re: OV-chipkaart bij andere treinvervoerders dan de NS

Bericht door Maik »

Nog een "mooi" voorbeeld: Arnhem-Doetinchem. Als daar 2 vervoerders komen wordt het helemaal leuk. Dan moet je dus al voordat je het perron op loopt kiezen met welke vervoerder je wil gaan reizen.
Pommes.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: OV-chipkaart bij andere treinvervoerders dan de NS

Bericht door Fles »

Och, ik heb er alle vertrouwen in dat het een grandioze puinzooi wordt, en dat er dan een systeem komt wat WEL goed werkt. Het huidige, bijvoorbeeld. :pos:
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: OV-chipkaart bij andere treinvervoerders dan de NS

Bericht door Ennes »

midnet schreef:ja-zo is het! en omgekeerd ook.
Dito bvb voor traject Amste-A'dam C-keus op zelfde perron tussen metro=GVB en NS.
Alleen hier moet je voor je het perron opkan al bedenken welke je kiest-en als die dan grote vertaging blijkt te hebben-weer terug -uit+bij de ander inchecken.
Overigens-in ZWIISTERLAND hebben ze al vanaf voor de oorlog een blijkbaar goed werkend systeem met ook rond de 30 versch. spoorvervoerders om de gezamenlijke inkomsten te verdelen. Zonder al dat gedoe.
Ik weet niet hoe het daar precies geregeld is, maar hier heb je met veel meer te maken als alleen de vervoerders die opbrengsten via een bepaalde verdeelsleutel verdelen, stadsregio's, provincies enz enz, willen hier allemaal een duit in het zakje doen. ( ik bedoel uit het (aanbestedings) zakje halen )
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OV-chipkaart bij andere treinvervoerders dan de NS

Bericht door Meltrain »

midnet schreef:ja-zo is het! en omgekeerd ook.
Dito bvb voor traject Amste-A'dam C-keus op zelfde perron tussen metro=GVB en NS.
Ja, maar dat is trein tegenover BTM, daar kan ik het nog wel begrijpen dat er verschillende tarieven zijn.
Bij trein tegenover trein geldt dat wat minder, vind ik.
Maik schreef:Nog een "mooi" voorbeeld: Arnhem-Doetinchem. Als daar 2 vervoerders komen wordt het helemaal leuk. Dan moet je dus al voordat je het perron op loopt kiezen met welke vervoerder je wil gaan reizen.
Maar daar wordt waarschijnlijk door allebei de vervoerders een kwartiersdienst gereden, waardoor je aan de tijd al kan zien met welke vervoerder je zult reizen en bij wie je moet inchecken.
Of het leuk is dat al die perrons vol komen te staan met twee verschillende OV-C lezers, is natuurlijk een tweede....

Nog twee vragen die nu ineens in me opkomen:
1) Als je bij NS incheckt in Roermond en uitcheckt in Nijmegen, wordt dan ook automatisch de route via Ht-Ehv berekend, of gewoon via Venlo?
2) Als er na een aanbestedingsronde een nieuwe vervoerder komt op een bepaald traject, moeten dan ook alle OV-C lezers vervangen worden?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OV-chipkaart bij andere treinvervoerders dan de NS

Bericht door Geert »

meltrain schreef:Nog twee vragen die nu ineens in me opkomen:
1) Als je bij NS incheckt in Roermond en uitcheckt in Nijmegen, wordt dan ook automatisch de route via Ht-Ehv berekend, of gewoon via Venlo?
Via Eindhoven. NS-kaartlezers rekenen alleen het tarief via NS-net uit.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: OV-chipkaart bij andere treinvervoerders dan de NS

Bericht door waldo79 »

Geldermalsen-Delft wordt via Arriva berekend. Dat terwijl ik via Ut - Gvc was gereisd (A)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OV-chipkaart bij andere treinvervoerders dan de NS

Bericht door Vinny »

meltrain schreef:Maar korte samenvatting: als ik tussen Elst en Arnhem ingecheckt ben bij Syntus (/Arriva) en ik reis met NS, reis ik dus zwart en kan ik een boete krijgen?
Volgens mij is het de bedoeling dat de regio-treinen goedkoper worden, door het aanbieden van regionale treinproducten. Het is nu ook al zo dat je met een Veolia-dagkaartje wel in de Maaslijn mag reizen, maar niet met de NS tussen bijv. Venlo en Blerick. De vervoerders zijn nog in overleg om daarnaast de huidige treintariefstructuur te handhaven; waarmee je dus niet bij overstap naar een andere vervoerder hoeft in/uit te checken maar wel een hogere kilometerprijs betaalt. Dat heb ik in ieder geval gelezen in één van de Chipkaartkrantjes. Hoe dat afloopt: dat is nog een vraag...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: OV-chipkaart bij andere treinvervoerders dan de NS

Bericht door find_your_spot »

Stefan schreef: 2 april was volgens mij een vrijdag. :mrgreen:
Hoe kan ik dit met je goed maken.... :@
For Your Railroad Adventures
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: OV-chipkaart bij andere treinvervoerders dan de NS

Bericht door Fles »

meltrain schreef:
Maik schreef:Nog een "mooi" voorbeeld: Arnhem-Doetinchem. Als daar 2 vervoerders komen wordt het helemaal leuk. Dan moet je dus al voordat je het perron op loopt kiezen met welke vervoerder je wil gaan reizen.
Maar daar wordt waarschijnlijk door allebei de vervoerders een kwartiersdienst gereden, waardoor je aan de tijd al kan zien met welke vervoerder je zult reizen en bij wie je moet inchecken.
Mits alles volgens de dienstregeling rijdt. Over welk traject hadden we het ook weer? :lol: :lol: :lol:

Oh ja, en dan nog: net zo lang tot er één of andere geep op het idee komt om iets als "spoorboekloos reizen" in te voeren. Ik heb er nu al zin in :Y
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: OV-chipkaart bij andere treinvervoerders dan de NS

Bericht door Joshua »

Ik heb wel eens met vrij reizen geprobeerd te reizen over de Maaslijn. In-checken in Nijmegen. Uit-checken in Venlo. Zonder problemen. Terwijl je natuurlijk als je met NS reist nooit zo snel van Nijmegen naar Venlo kan komen.
Ook Nijmegen - Roermond met hetzelfe verhaal zonder problemen.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: OV-chipkaart bij andere treinvervoerders dan de NS

Bericht door Ennes »

Joshua schreef:Ik heb wel eens met vrij reizen geprobeerd te reizen over de Maaslijn. In-checken in Nijmegen. Uit-checken in Venlo. Zonder problemen. Terwijl je natuurlijk als je met NS reist nooit zo snel van Nijmegen naar Venlo kan komen.
Ook Nijmegen - Roermond met hetzelfe verhaal zonder problemen.
Technisch gezien kan dat natuurlijk ook gewoon, het systeem ziet namelijk niet in welke trein jij stapt nadat je hebt ingecheckt. Dat is hetzelfde als niet uitcheken op je bestemming en dan terug reizen.

Maar... krijg je tijdens die rit controle (in vrij reizen periode ligt dit dus anders) dan ben je dus gewoon het haasje en reis je zonder geldig vervoersbewijs op dat moment.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten